2019-08-06, 18:36
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Alltid svårt att som jurist förklara något, förvisso grundläggande, för en icke-jurist. Men jag hittar ett tiotal domar i min rättsdatabas med rubriceringen DRÅP alt försök till DRÅP från 2019, vill du att jag skickar över dom?

Ja, dråp är en brott i brottsbalken, även om den ligger i andra stycket under mord-paragrafen.

Det är desamma som att söka ringa-narkotika eller ringa-misshandel. Eller liknande. Finns flera lagar med samma ”paradox”.
Citera
2019-08-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Mest troligt är väl annars att JL är bög men inte PP. JL gör ett närmande som PP avvisar och saken är klar...

Exakt det dar har jag ocksa tankt pa.
Citera
2019-08-06, 18:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är bara att titta på en karta eller satellitbild så ser man, att längs den rätt långa vägen mellan deras bostäder och brottsplatsen finns en uppsjö med avskilda ställen där man kan slå ihjäl någon utan att någon ser eller hör. Varför åka så långt?

För övrigt torde sannolikheten vara låg att någon hinner och/eller vågar ingripa om man slår till i bebyggt område. Det tar bara några sekunder. Trottoarerna runt Mörby är väl dessutom inte tättbefolkade?

Du förbiser möjligheten att det kan ha varit fler ungdomar på plats.

Kanske stället hade ett symboliskt värde för GM eller båda? Ett ställe som de varit på förut och gärna återvände till?

Sant. Det brukar ju samlas folk när polisbilar och ambulanser kommer.

Men om han blivit tvingad till detta av rånare, varför berättade han för SOS fullständigt iskallt att han hade dödat sin kompis och att han hade haft med sig verktyg och yxa? Varför inte säga något om rånarna som var på flykt och att han var tvungen att döda? Likaså var han iskall när polisen kom och han visade vägen. Bara för att han eventuellt har Aspergers beryder det inte att han är kolugn efter att han blivit rånad och tvingad att mörda sin bästa vän med en yxa. Snarare tvärtom. Han skulle snarare gå upp i aspie-mode och upprepa vad som hänt om och om igen - och att han gjort det mot sin vilja.

Och märk väl - polisen har inte gått ut med att de letar efter en rånarliga som tvingar folk att mörda andra. Ett grovt brott utfört en grupp farliga människor i så fall. Men inte ett enda ljud om att de eftersöks eller har häktats. Därför vill jag påstå att ryktet om att JL dödade under tvång från andra är BS. Ren skär BS.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-08-06 kl. 18:53.
Citera
2019-08-06, 19:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror inte heller att det är sannolikt. Men det har hänt förr att detaljer kommit ut pga att personal som berörts av ett brott har pratat med nära och kära.

Vad JL sen angett som orsak då han inte vidgår mord, trots medtagen ”vapenarsenal”, ska bli intressant att veta. En yxa i ryggen eller huvudet känns ju inte som en olycka.

Jag tror mer på en schism. Pga upplevd förorätt, kränkning eller känsla av avundsjuka, svartsjuka eller svek hos JL.

Kanske det berodde på avundsjuka? PP verkar ha varit mycket omtyckt och populär, varav det inte framkommit något liknade avseende JL. Inte ens nåt om att det är ”ofattbart eftersom han var så trevlig”. Inget mer än att han var högpresterande.

Kanske finns motivet i svartsjuka, pga upplevt utanförskap? Kanske hade PP inte hade lika mycket tid att umgås med JL längre och att han kände sig utanför eller avvisad? Kanske upplevde JL detta som hotfullt iom att gymnasiet snart skulle börja och därmed skulle det komma in nya kompisar i PPs liv?

Eller pga av en obalans i relationen? På aftonbladet uttalade sig någon om PP: ”Det fanns ingen som han inte ville hjälpa.” Kanske har vänskapen till viss, eller stor, del byggt på PPs omhändertagande natur?

I nuläget pendlar jag mellan exakt såna resonemang du för eller att han helt enkelt fått ett psykbryt. Kanske han ville testa att döda någon? Eller kanske han hörde röster som sa åt honom att döda?

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Precis! Och det är ju inte bara det att en yxa är ett opraktiskt vapen eller ett vapen man tar med för att verkligen döda. Det är också ett brutalt vapen. Jag tror faktiskt att de flesta skulle ha lättare att sticka kniven i någon än att slakta någon med en yxa. Valet av yxa säger faktiskt något om gärningsmannens störning och avsaknad av empati. Det säger också något om avsaknaden av spärrar och benägenheten till att ta till extremt våld.

Jag är helt säker på att gärningsmannen utöver att han har velat ha ihjäl kompisen också har haft extremt sjuka våldsfantasier om hur detta skulle gå till. Därav valet av yxa. Detta är ingen impulshandling. Han har fantiserat om det länge.

Ja, valet av yxa som mordvapen gör att det inte är helt otroligt att han haft fantasier om att döda. Precis som Edvin Gyllensvan. Och valet av mordoffer kan ha att göra med att JL hyser någon form av agg mot PP eller känner sig kränkt, förbisedd, utnyttjad.
Citera
2019-08-06, 19:05
Medlem
Vilken trist avslutning på de bådas sommarlov;
den ene död och den andres framtid spolierad.
Citera
2019-08-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vilken trist avslutning på de bådas sommarlov;
den ene död och den andres framtid spolierad.
Snacka om understatement. För att inte tala om två familjer som slagits sönder.
Citera
2019-08-06, 19:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Vi är på höjden mellan infarten till Bergendal och infarten vid Rösjöbadet. Vi är kvar på Edsbergsvägen, precis vid bommen som är nära Bergendalsskylten. En grusväg upp.

Förstår tyvärr inte riktigt. Edsbergsvägen ligger ganska långt ifrån Rösjöbadet, och den vägen är mitt i ett villakvarter. Skulle du kunna sätta en nål på fyndplatsen från google maps och länka?
Citera
2019-08-06, 19:15
Medlem
SanningensProfets avatar
Hela fallet känns som att det skulle kunna vara från en film, och att det händer i slutet av sommarlovet är nästan poetiskt på ett väldigt tragiskt sätt. GM har förmodligen flera olika motiv för mordet, men då det är ett väldigt brutalt mord gissar jag att GM länge gått runt och tänkt våldsamma tankar och att detta var som en sorts dröm för honom, som med Edvin Gyllensvaan.
Citera
2019-08-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Snacka om understatement. För att inte tala om två familjer som slagits sönder.

ja, bokstavligt mha en yxa.
Citera
2019-08-06, 19:21
Medlem
Någon skrev tidigare i tråden att åtal skulle vara väckt till 14e augusti - glöm det. Beroende hur ostabil eller stabil han verkar ihop med åldern kan det gott hända att han hamnar på något behandlingshem medan utredningen fortgår. Men att det skulle vara klart för att åtal ska väckas till 14e augusti i det här finns inte.
Citera
2019-08-06, 19:22
Medlem
Amless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busteqsun
Jag har ingen aning hur man söker i en tråd.. kan du ge mig info

Man skriver sökordet i sökrutan till höger på dator eller överst i meny på mobil. Lycka till!
Citera
2019-08-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
Någon skrev tidigare i tråden att åtal skulle vara väckt till 14e augusti - glöm det. Beroende hur ostabil eller stabil han verkar ihop med åldern kan det gott hända att han hamnar på något behandlingshem medan utredningen fortgår. Men att det skulle vara klart för att åtal ska väckas till 14e augusti i det här finns inte.
Hans status har via socialtjänsten bl a, redan gåtts igenom, och man beslutade att han både kunde och skulle sitta i häkte under förundersökningens gång. Det är så man gör när minderåriga häktas. Hade han varit jättetrasig, så hade man placerat honom nån annanstans, under förutsättning att brottet inte varit så grovt.

Hinner man inte med åtal till den 14 aug så blir det omhäktning. Med tanke på hans ålder så skulle åtminstone jag tro att de ger ärendet förtur i alla delar. Och han kommer INTE hamna nån annanstans under förundersökningen, pga kollusionsfara. Och fortsatt brottslighet. Och behandlingshem? Behandla vadå?
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-06 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in