2019-08-06, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
GM kanske är Schizofren?

Det var en kille som 1982 yxmördade sina båda föräldrar i Västerbotten. Han sitter fortfarande inlåst på Rättspsyk. Undrar om det inte finns likheter med killen som först knivmördade sin vän och försökte mörda ett par i Onsala i Halland härom året pågrund av inbillade oförätter. Paranoid schizofreni. Jag tror nog att det kan bli RPU plus en längre vistelse på olika institutioner för den här grabben.
Citera
2019-08-06, 15:52
Medlem
Det har funnits åtminstone en med Asperger i min umgängeskrets och, med risk för att få nån här med den diagnosen kränkt, måste jag säga att de är som från en annan planet. De är ganska robotlika, om de skrattar så är det med ett uttryckslöst ansikte. De förstår humor men reagerar inte "mänskligt" på humor. Känslorna är som avstängda.

Sen är det ju det att de generellt har väldigt svårt för kroppskontakt. Låt oss då ponera att PP var lika uttrycksfull känslomässigt som fysiskt (t ex ryggdunk, kramar), då kan det ha utlöst en kraftig motreaktion från JL som helt enkelt inte kunnat hantera och bearbeta situationen.

Att JL köpte verktyg kanske bara betyder att han ville bygga läger eller koja med PP. Nåt intresse han snöat in på. De umgicks ju i ca fyra timmar före brottet. Inväntade JL rätt tidpunkt att döda eller var det ett plötsligt infall?

Den med Asperger jag kände var helt okreativ och när han nån gång hjälpte mig med en trädkoja gjorde han bara nåt efter att ha fått instruktioner. Inte på eget initiativ. Så ur mitt perspektiv ser jag det som märkligt om någon med Asperger drar igång ett projekt.
Senast redigerad av monotyp 2019-08-06 kl. 15:58.
Citera
2019-08-06, 15:55
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Häller inte med om det. Personer med ADHD diagnos är ofta mer "explosiva" än personer inom AS. En person med AS kan bli väldigt arg om saker inte blir som det är tänkt eller om den blir orättvist behandlad eller kränkt. Men att säga en diagnos inom AS skulle vara en anledning till dådet tycker jag är fel.!! De med ADHD diagnos blir ofta provocerade o tänder till lättare över små saker än andra. Så där tycker jag att du har fel!
Ett helt gäng AS som gjort såna här grejer... dessutom har det framkommit av en komis i tråden att GM har diagnosen
Citera
2019-08-06, 15:57
Medlem
grey.eagles avatar
Hur länge kan ungdomar i denna ålder vara häktade?
Citera
2019-08-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Hur länge kan ungdomar i denna ålder vara häktade?
Jag tippar på att han får vara häktad fram till rättegången
Citera
2019-08-06, 16:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men om man vill att personen verkligen ska dö, så gör man det i avskildhet. Gör man det på gatan så kan någon ingripa. Sen kan det vara så att JL först ville skälla på PP, prata om något som PP gjort som sårat JL. Till och med ge PP en chans att säga förlåt, så mordet skulle slippa ske. Och då är det bättre att få vara ifred.
Det är bara att titta på en karta eller satellitbild så ser man, att längs den rätt långa vägen mellan deras bostäder och brottsplatsen finns en uppsjö med avskilda ställen där man kan slå ihjäl någon utan att någon ser eller hör. Varför åka så långt?

För övrigt torde sannolikheten vara låg att någon hinner och/eller vågar ingripa om man slår till i bebyggt område. Det tar bara några sekunder. Trottoarerna runt Mörby är väl dessutom inte tättbefolkade?

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Eftersom det är sekretess på en förundersökning är det en uppgift som bara de som pratat med JL efteråt vetat om - polis, ambulanspersonal, SOS. Att de sedan ska ha pratat med vanligt folk i trakten om det, men inte alls aftontidningarna (som betalar för såna uppgifter ) känns väldigt, väldigt långsökt.

Det låter mer som en fantasi en tonårspojke som är intresserad av brott kan hitta på. T ex en som vet om fallet du angett eller som sett för många deckarprogram.
Du förbiser möjligheten att det kan ha varit fler ungdomar på plats.
Citera
2019-08-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Det har funnits åtminstone en med Asperger i min umgängeskrets och, med risk för att få nån här med den diagnosen kränkt, måste jag säga att de är som från en annan planet. De är ganska robotlika, om de skrattar så är det med ett uttryckslöst ansikte. De förstår humor men reagerar inte "mänskligt" på humor. Känslorna är som avstängda.

Sen är det ju det att de generellt har väldigt svårt för kroppskontakt. Låt oss då ponera att PP var lika uttrycksfull känslomässigt som fysiskt (t ex ryggdunk, kramar), då kan det ha utlöst en kraftig motreaktion från JL som helt enkelt inte kunnat hantera och bearbeta situationen.

Att JL köpte verktyg kanske bara betyder att han ville bygga läger eller koja med PP. Nåt intresse han snöat in på. De umgicks ju i ca fyra timmar före brottet. Inväntade JL rätt tidpunkt att döda eller var det ett plötsligt infall?

Den med Asperger jag kände var helt okreativ och när han nån gång hjälpte mig med en trädkoja gjorde han bara nåt efter att ha fått instruktioner. Inte på eget initiativ. Så ur mitt perspektiv ser jag det som märkligt om någon med Asperger drar igång ett projekt.

Så med erfarenhet från EN, i din krets som har asperger, så drar du alla över en och samma kam? Känns varken seriöst eller eftertänksamt. För övrigt hade inte heller jag byggt en koja utan instruktioner. Du hade fått peka på var jag skulle sätta spikarna och hur regelverket skulle byggas. Och än har jag inte fått nån aspergerdiagnos.

Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Ett helt gäng AS som gjort såna här grejer... dessutom har det framkommit av en komis i tråden att GM har diagnosen

Jag har följt hela denna tråd väldigt noggrant, och just det inlägget har jag uppenbarligen missat. Du får allt länka för att bevisa ditt påstående om denna kompis.
Citera
2019-08-06, 16:14
Medlem
lyktstolpes avatar
Någon med fup eller någon form av beskrivning?
Citera
2019-08-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Någon med fup eller någon form av beskrivning?
Fup kommer efter åtal väckts 14 aug.
Citera
2019-08-06, 16:16
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fup kommer efter åtal väckts 14 aug.
Sammanfattning, finns det?
Citera
2019-08-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så med erfarenhet från EN, i din krets som har asperger, så drar du alla över en och samma kam? Känns varken seriöst eller eftertänksamt. För övrigt hade inte heller jag byggt en koja utan instruktioner. Du hade fått peka på var jag skulle sätta spikarna och hur regelverket skulle byggas. Och än har jag inte fått nån aspergerdiagnos.

Jag har följt hela denna tråd väldigt noggrant, och just det inlägget har jag uppenbarligen missat. Du får allt länka för att bevisa ditt påstående om denna kompis.

Det är alltså en tydlig skillnad i beteende jag pratar om. Kojbygget var bara en av de avvikande sakerna (för mig), apropå att JL kanske tog med sig verktyg för att bygga nåt. Det var inte bara ett tummen-i-handen/ rädd för att göra fel -beteende.
Citera
2019-08-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Sammanfattning, finns det?

Latmask, läs i tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto