2019-08-06, 17:53
Medlem
Mr.Swedens avatar
Om yxan.
Polisen har så vitt jag kan se inte bekräftat yxa.
Både Aftonhoran och Exxessen skriver - ”enligt uppgift”. Kan lika gärna vara uppsnappat här på FB.
Citera
2019-08-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Om yxan.
Polisen har så vitt jag kan se inte bekräftat yxa.
Både Aftonhoran och Exxessen skriver - ”enligt uppgift”. Kan lika gärna vara uppsnappat här på FB.
Så du tror att "enligt uppgift" är en uppgift härifrån? Okey.
Citera
2019-08-06, 18:02
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man pratar om olika saker. Jag pratar brottsrubriceringar och andra pratar domar. Det går inte att jämföra. Mord är mord. Vissa mord kan vara, beroende på omständigheter, mord i hastigt mod. Då kan man dömas för dråp. Men rubriceringen blir fortfarande mord, men straffsatsen blir mildare. Men jag orkar inte ens diskutera med vissa idioter.

Om inte dråp finns är det av den anledningen Helsingborgs tingsrätt dömer en man för ”dråp”

Han kan ju i så fall onte dömas för något som onte finns.

http://www.helsingborgstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Dom-i-mal-B-3937-18/
Citera
2019-08-06, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Om inte dråp finns är det av den anledningen Helsingborgs tingsrätt dömer en man för ”dråp”

Han kan ju i så fall onte dömas för något som onte finns.

http://www.helsingborgstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Dom-i-mal-B-3937-18/
Vad var brottsrubriceringen?
Tänker inte diskutera detta här mer. OT. Du får starta en egen tråd om det.
Citera
2019-08-06, 18:14
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man pratar om olika saker. Jag pratar brottsrubriceringar och andra pratar domar. Det går inte att jämföra. Mord är mord. Vissa mord kan vara, beroende på omständigheter, mord i hastigt mod. Då kan man dömas för dråp. Men rubriceringen blir fortfarande mord, men straffsatsen blir mildare. Men jag orkar inte ens diskutera med vissa idioter.
Alltid svårt att som jurist förklara något, förvisso grundläggande, för en icke-jurist. Men jag hittar ett tiotal domar i min rättsdatabas med rubriceringen DRÅP alt försök till DRÅP från 2019, vill du att jag skickar över dom?
Citera
2019-08-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nja.

Yxan är en trådsanning. Inte mer. Någon har talat om yxliknande föremål. Polisen bekräftar dock inte yxa. Kan lika gärna röra sig om föremål som upphittats på platsen, full av tekniskt skräp. I och med det finns heller inget som talar för ett planerat dåd.

Asperger är en trådsanningen. Inte mer. Skolkamrat har uppgivit att GM JL verkat frånvarande, tittat i golvet osv. Tyder snarare på begynnande psykos, sannolikt schizofreni. Vilket mycket väl ge ”röster” och vansinnesdåd.

Han hade ju dock en väska med sig som var full med andra verktyg också, så yxa är väl inte osannolikt
Citera
2019-08-06, 18:20
Medlem
exoticspices avatar
Har bara skummat igenom de sista hundra sidorna av tråden och ber om ursäkt för det. Det är två bröder, J*ck och J*sper. Är det J*sper med diplomet som är MG?
Citera
2019-08-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Har bara skummat igenom de sista hundra sidorna av tråden och ber om ursäkt för det. Det är två bröder, J*ck och J*sper. Är det J*sper med diplomet som är MG?

Nix! Det är J*ck som är GM
Senast redigerad av LeLLa 2019-08-06 kl. 18:27.
Citera
2019-08-06, 18:25
Medlem
Smegmas avatar
Om man drar en yxa i skallen på en person så är väl det att klassas som mordförsök alt. mord - GM har ju inte kittlat BO med fingrarna under pungen direkt?

Citera
2019-08-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Alltid svårt att som jurist förklara något, förvisso grundläggande, för en icke-jurist. Men jag hittar ett tiotal domar i min rättsdatabas med rubriceringen DRÅP alt försök till DRÅP från 2019, vill du att jag skickar över dom?
Absolut. Men istället för att skräpa ner tråden så håll till PM fortsättningsvis.
Citera
2019-08-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Om du är beredd att räkna flera procent av landets högstadieelever som begåvade så var han säkert begåvad. Jag gillar inte utspädda och meningslösa ord som förlorar sin historiska betydelse.

Uppenbarligen har du ingen kunskap om det svenska skolsystemet och betygspoäng. Om han hade 335 poäng i meritvärde är det mycket högt. Då man läser 17 ämnen och A som är högsta betyg ger 20 poäng så innebär det att max meritvärde är 340 poäng. För att få 335 p. Hartman A i 16 ämnen och C i ett ämne, alternativt A i 15 ämnen och B i två ämnen. A motsvarar 5:a eller MVG, Betyget C motsvarar 4 eller VG. Väldigt få elever har A i nästan alla ämnen.
Citera
2019-08-06, 18:32
Medlem
Celestrons avatar
Mest troligt är väl annars att JL är bög men inte PP. JL gör ett närmande som PP avvisar och saken är klar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in