2019-08-06, 12:10
Medlem
KlasseArbogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Ja, nog tror jag de flesta tycker att ett företag som Google själva får bestämma vad de vill ha på sina sidor självklart.

Det är bara det att det kommer nog slå tillbaka före eller senare.

Fast uppenbarligen inte, det finns massvis med folk i tråden som anser att den fria marknaden misslyckats och att en återgång till statligt inflytande är propert i detta fall
Citera
2019-08-06, 12:25
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Det är inte riktigt populärt med kalla argument, Flashback är på många sätt mainstream nu.
Jag har ingen tilltro att tala om när det gäller någon stat.
Jag har också blivit raderad från sociala medier, men då visste jag redan innan att jag agerade på en plattform med godtyckliga gummiregler. Så har plattformar på Internet alltid fungerat. Har en kontakt ute i Europa som har en betydligt kanal än Swebbtv som precis fått sina videos avmonetiserade. Men det visste personen att detta kunde hända, därför har kanalen crowdfundats från första början och är redo med andra lösningar om Youtube skulle radera kanalen helt och hållet.

Många verkar helt missförstå vad sociala medier är, det är inget allmänt utrymme som står under yttrandefrihetens skydd. Det är Youtube, i form av privat företag, som bestämmer vad som finns på plattformen. Att man _tycker_ att det ska funka på ett annat sätt är ju inget argument för hur det faktiskt fungerar.

Jag har inga principiella invändningar mot dina argument. Jag delar din skepsis mot alla stater, men för mig är svenska sosseregeringen bland de värsta i den fria världen, samt en regering jag tyvärr i nuläget lyder under.

Jag är väl medveten om att det är spridd missuppfattning att "privata mötesplatser" omfattas av yttrandefrihetslagstiftning. (Vad man kunde begära är väl möjligen att dessa företag slutar orera om yttrandefrihet i sin marknadsföring när det i nuläget mest framstår som hyckleri.)

Men farhågan här är ju en annan, misstanken att svenska regeringen indirekt driver på nedstängningen av misshagliga kanaler i politiska syften. Här tycks du dock mindre oroad än mig, kanske för att du finner detta mindre troligt.

Sedan har vi självklart rätt att kritisera dessa företag även när de bara följer sitt regelverk. De har ju inte rätt att slippa kritik bara för att de är privata företag. Jag tänker i varje fall påtala detta i varje sammanhang där det är relevant, samt hänvisa folk till andra kanaler. Allt i syfte att få dem att förlora marknadsandelar. Om fler gör så kanske det kan få effekt.
Citera
2019-08-06, 12:38
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Fast uppenbarligen inte, det finns massvis med folk i tråden som anser att den fria marknaden misslyckats och att en återgång till statligt inflytande är propert i detta fall

Jag skulle gissa att detta till stor del beror på frustration i nuläget. Visst, jag känner till folk på högerkanten (inom amerikanska alt-right t.ex) som förespråkar statlig reglering.

Men vi är många som inser att detta vore att komma ur askan i elden. Dock får dessa företag tåla kritik.

En annan möjlighet är att högermajoritet i amerikanska kongressen börjar hota med antitrust-lagar om dominerande bolag ägnar sig åt politisk censur. Lite märkligt kanske att inte Google kommit i fråga för detta tidigare (alldeles oavsett frågeställningen om nedsläckningar av Youtube-kanaler).
Citera
2019-08-06, 12:44
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Jag har inga principiella invändningar mot dina argument. Jag delar din skepsis mot alla stater, men för mig är svenska sosseregeringen bland de värsta i den fria världen, samt en regering jag tyvärr i nuläget lyder under.
Det här är inget påhopp, men du kan flytta. Jag har aldrig förstått poängen med "allt är så hemskt i Sverige" men ändå stannar man.
Citat:
Jag är väl medveten om att det är spridd missuppfattning att "privata mötesplatser" omfattas av yttrandefrihetslagstiftning.
Bra! Många verkar tro att yttrandefriheten gäller alltid överallt.
Citat:
Men farhågan här är ju en annan, misstanken att svenska regeringen indirekt driver på nedstängningen av misshagliga kanaler i politiska syften. Här tycks du dock mindre oroad än mig, kanske för att du finner detta mindre troligt.
Nejnejnej, det handlar inte alls om vad jag tror. Det handlar _enbart_ om vad jag vet.

Beside the point så är det är intressant med upplevelser, det verkar finnas en hel del som "upplever" sanning och verklighet, till skillnad från den faktiska verkligheten.
Citat:
Sedan har vi självklart rätt att kritisera dessa företag även när de bara följer sitt regelverk.
Sure, men är inte den kritiken rätt meningslös - då dom alltid kommer ha rätt att göra som dom vill med sina plattformar? Eller efterfrågar du statlig översyn?
Citera
2019-08-06, 13:03
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Sure, men är inte den kritiken rätt meningslös - då dom alltid kommer ha rätt att göra som dom vill med sina plattformar? Eller efterfrågar du statlig översyn?

Nej, ingen statlig inblandning för allt i världen!

Men självklart kan man påverka med kritik. Företag är alltid känsliga för sådant, vilket vänsterfolk påstås utnyttja via massanmälningar eller stressa annonsörer.

Men till syvende och sist är det väl endast ökad konkurrans som kan påverka. Jag använder själv googles tjänster i minsta möjliga mån, av principskäl. Duckduckgo och inget google- eller facebook-konto. Det sistnämnda dock för att jag inte vill vara alltför "synlig" på nätet.
Citera
2019-08-06, 13:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga

Den fria, censurerade marknaden? Marknaden är inte fri, det är bara värdegrundsliberaler som tror det. Finns massvis med inskränkningar i den där fria marknaden du talar om. Som staten reglerar.

Ni muppliberaler älskar staten. Särskilt när den agerar enligt er värdegrundskompass.

Det var regeringen som satte press på Google. Nu har vi sett vad det leder till.
Citera
2019-08-06, 13:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det som är på gång i USA är att ta bort den speciallagstiftning som Google, Twitter, Facebook & några till har fått, som gör att dom inte kan hållas ansvariga för vad som skrivs på deras sidor. Om dom sitter & sovrar i det som publiceras är dom att betrakta som utgivare & skall hanteras därefter. Då kan dom inte längre hävda att dom bara tillhandahåller en plattform, ungefär som ett telefonbolag. Då kan jag stämma Google på 10 miljarder om någon kallar mig "nazist" på Youtube. Då är det slut på festen för Big Tech.

Steg två är att den hårda monopollagstiftningen i USA akttiveras & att man helt enkelt tvingar företagen att delas upp i mindre delar med olika ägare. På samma sätt som med Standard Oil & AT&T.

Så visst finns det saker man kan göra åt problemet & så kommer även att ske.
Citera
2019-08-06, 13:23
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Nej, ingen statlig inblandning för allt i världen!
Jaha.
Citat:
Men självklart kan man påverka med kritik. Företag är alltid känsliga för sådant, vilket vänsterfolk påstås utnyttja via massanmälningar eller stressa annonsörer.
Ja, i det här fallet blir det nog svårt - det skulle innebära att Youtube släppte kontrollen över sina produkter (videos). Vad är då poängen för Youtube att existera?
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som är på gång i USA är att ta bort den speciallagstiftning som Google, Twitter, Facebook & några till har fått, som gör att dom inte kan hållas ansvariga för vad som skrivs på deras sidor. Om dom sitter & sovrar i det som publiceras är dom att betrakta som utgivare & skall hanteras därefter. Då kan dom inte längre hävda att dom bara tillhandahåller en plattform, ungefär som ett telefonbolag. Då kan jag stämma Google på 10 miljarder om någon kallar mig "nazist" på Youtube. Då är det slut på festen för Big Tech.
Har du någon vettig länk tlll det här?
Citera
2019-08-06, 13:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jaha.
Ja, i det här fallet blir det nog svårt - det skulle innebära att Youtube släppte kontrollen över sina produkter (videos). Vad är då poängen för Youtube att existera?
Exakt. Så dom kommer att behöva välja om dom vill vara utgivare eller plattform.

Citat:
Har du någon vettig länk tlll det här?
Bla. Tim Pool har, på Youtube, kommenterat ett antal tidningsartiklar avseende detta, inga länkar som jag kan plocka fram just nu. Även Ted Cruz har pratat om detta.

edit, hittade en länk:

https://thefederalist.com/2019/07/11/lawmakers-weigh-revoking-section-230-regulate-big-tech-companies/

"Section 230" är det det handlar om.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2019-08-06 kl. 13:42.
Citera
2019-08-06, 13:49
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Bra! Många verkar tro att yttrandefriheten gäller alltid överallt.
Är det inte rätt meningslöst att sitta och argumentera mot halmgubbar på ett internetforum?

Du bidrar inte med ett skit till tråden. Du tror att du är så jävla smart men i själva verket tjatar du bara om saker som alla redan känner till.
Citera
2019-08-06, 13:53
Medlem
Tillräckligt många sannolika besvärande indicier utgör ju bevis.

En länk till som jag finner intressant:
https://anthropocene.live/2019/08/06/indicierna-pekar-pa-regeringscensur/

Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Visst men de där är ju inga nyheter och spekulationer. Det jag efterlyste var konkreta bevis i just den här specifika stängningen. Tills dess att någon kan styrka vem eller vilka stom låg bakom påtryckningarna blir det ju bara spekulation. Personligen tror jag inte att regeringen skulle vara så korkade att de specifikt beordrade nedsläckning utav swebbtv. Svaret står nog snarare att finna i mäktig person, politiskt parti eller organisation som känner sig hotade av swebbtvs program.
Det borde ju finnas någon dokumentation på Youtube där det framgår vem eller vilka som agerat.
Citera
2019-08-06, 13:57
Medlem
2006 var det inte många som kände till youtube heller.

Vad som är populärt för stunden förändras konstant. Idag använder väldigt få IRC. Om tio år kommer väldigt få använda Facebook.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Ja, men vad spelar det för roll när ingen använder skiten? Du når inte ut till folk! Att använda bitchute för att få bilda politisk opinion är nog mindre effektivt än dörrknackning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in