2019-08-06, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Jag tyckte att styrkan med Swebb-TV var att de gav ett väldigt seriöst intryck. De ägnade sig åt samtal om intressanta samhällsfrågor, inklusive regimkritik och ifrågasättande av etablerad media, men de såg till att hålla sig borta från hat och rasism. Ändå påstår Youtube att det är just vad de har ägnat sig åt, utan att precisera närmare vad. Vi får hoppas att Michael Willgert kan få någon form av klargörande från Youtube. Det är väldigt märkligt att stänga ner en kanal med så mycket material, prenumeranter och visningar utan att meddela en enda varning innan.

Att svenska staten skulle vara involverad i nedstängningen vill man ändå inte gärna tro. Jag tänkte att det kanske kunde vara aktivister som ligger bakom, typ Mina Dennert's #jagärhär eller de så kallade Näthatsgranskarna. Dessa aktivister har väl en taktik att göra massanmälningar till Youtube och Facebook för att stänga ner sidor?

Den tyska youtubern Jörg Sprave har startat Youtubers Union där han efterlyser mer transparens och rättvisa från Youtube. Han samarbetar med tyska fackförbundet IG Metall som hävdar att de har makt att sätta mycket hård press på Youtube. Samtidigt förklarar Jörg Sprave varför man inte bara kan lämna Youtube och gå till Bitchute eller Vimeo istället. Helt enkelt eftersom den globala trafikmängden, bandbredden och kapaciteten på Youtube är överlägset allting annat. Det finns ingen annan plattform som erbjuder samma möjlighet att nå ut till så många människor och dessutom kunna tjäna pengar på det.

https://www.youtube.com/watch?v=usar9ZvQ490

För Swebb-TV är det inte lika viktigt att tjäna pengar eller att nå en global publik. Deras målgrupp är ju huvudsakligen oss som bor i Sverige men fortfarande är Youtube's kapacitet och exponering svår att slå med andra alternativ.

Såvitt jag förstår får Swebb TV främst in pengar genom donationer. Jag vet inte om de ens körde reklam på Youtube, men jag minns inte att jag såg sådant.
Alltså behöver de egentligen bara köra igång det igen på en ny sajt.
Någon sa vimeo tror jag. Bitchute har också snabbt blivit populärt.

Främsta fördelen med Youtube är att man får referensvideos i sidmenyn och på det sättet får in nya tittare, men Swebb TV kommer överleva ett bra tag med befintliga tittare och donationer.

Det finns ju också andra Youtube kanaler som kan ta upp detta med Swebb TV. Jag har svårt att se hur Youtube skulle kunna stänga av alla. Arga Blatten är t.ex. kvar och han har fler subs än Swebb TV hade, skulle jag tro.
Citera
2019-08-06, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Men yttrandefriheten gäller endast förhållandet mellan stat och individ.
Privata företag har inget med det att göra, yttrandefriheten existerar inte där.

Citat:
Nej, inte alls. Inte på Flashback heller, det finns en massa regler som du måste följa.
https://www.flashback.org/regler

Vi slår upp 'yttrandefrihet' på MSB's hemsida:

"Yttrandefrihet anses vara en av förutsättningarna för att ett statsskick ska klassas som demokratiskt. Alla rättsstater, även de demokratiska, har begränsningar för yttrandefriheten av olika slag. Yttrandefriheten regleras ofta i ländernas grundlagar och handlar alltid om förhållandet mellan staten och individen, inte om förhållandet mellan individer."

http://www.sakerhetspolitik.se/Ordlista/Y/Yttrandse/
Aha, du menar att du tycker så, inte är det så?
Du får inte demonstrera eller föra politisk agitation inne i ett köpcentrum hur som helst, är det också diktatur?
Källa på det, tack.

Det är vad MSB säger. Jag behöver inte hålla med om vad MSB säger.

Om vi ponerar att Youtube stängde av Swebb TV efter påtryckningar från regeringen/myndighet (något som man ju kan undersöka genom offentlighetsprincipen) så blir det i princip så att man definierar yttrandefrihet efter vad som råkar vara bekvämt.
T.ex. står det i EU-regler och kanske i FNs mänskliga rättigheter att staten får inte lov att begränsa yttrandefrihet så länge det inte är "nödvändigt för det demokratiska styrelseskicket". Sedan bestämmer någon myndighet att Swebb TV är ett hot mot demokratin och föreslår att Youtube plockar bort dem.
Alltihop i full överensstämmelse med konventioner om yttrandefrihet.
Vad blir nästa kanal att ryka?

Oavsett vilket så begränsar det oss, medborgare, i vad vi får se och höra.

Det är som när staten sa att mötesfrihet och frihet att starta ett parti eller mediekanal är jätteviktigt. Fast vad gäller TV och radio så var det förbjudet fram till början av 1990-talet, för det skulle kunna vara ett hot mot demokratin om kreti och pleti fick starta en TV- eller radiokanal. Således "hot mot demokratin" återigen, och fullt i enlighet med konventioner om yttrandefrihet.

När staten tycker det är jobbigt att ett företag blir för stort, så bryter man upp det företaget. Politikerna anger olika orsaker, men i grunden så är det alltid politiska orsaker som ligger bakom. Politiker vill inte att ett företag ska ha mer makt än politikerna har.
Därför diskuterar politiker i USA om det vore bättre att dela upp Google. Som vi såg i den läckta intervjun nyligen så sa en Googlechef att politikerna har fel eftersom "det kommer bli ännu svårare att stoppa hatiskt tal om man delar upp Google". Han såg det alltså som självklart att det hela är ett maktspel som handlar om att styra och begränsa det som sägs.
Citera
2019-08-06, 08:53
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angstfish
Skittidningen Expressen torde väl vara din nivå, så varsågod:
Citat:
Beskedet från justitieministern var att regeringen tänker kalla bland andra Google och Facebook till ett möte i Stockholm med anledning av den senaste tidens avslöjanden om hur hatiskt och kränkande material tillåts ligga kvar på plattformarna i strid med företagens användarvillkor och ibland också med svensk lag.
Artikeln avslöjar ingen statlig detaljstyrning av Youtube, utan mer en önskan att YT ska följa sina egna användarvillkor och svensk lagstiftning.
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är vad MSB säger. Jag behöver inte hålla med om vad MSB säger.
MSB uttrycker ingen åsikt, MSB förklarar hur yttrandefriheten fungerar i Sverige. Fråga en jurist för verifikation.
Men du kanske menar vad du tycker att yttrandefriheten borde vara?
Citat:
Om vi ponerar att Youtube stängde av Swebb TV efter påtryckningar från regeringen/myndighet (något som man ju kan undersöka genom offentlighetsprincipen) så blir det i princip så att man definierar yttrandefrihet efter vad som råkar vara bekvämt.
Ja, alla stater definierar inskränkningar på yttrandefriheten, om man nu har någon. Men om du vill påstå att regeringen tvingade YT att stänga en kanal, så får du bevisa det.
Citat:
Det är som när staten sa att mötesfrihet och frihet att starta ett parti eller mediekanal är jätteviktigt. Fast vad gäller TV och radio så var det förbjudet fram till början av 1990-talet, för det skulle kunna vara ett hot mot demokratin om kreti och pleti fick starta en TV- eller radiokanal. Således "hot mot demokratin" återigen, och fullt i enlighet med konventioner om yttrandefrihet.
Men dom kommersiella kanalerna kom ju redan 1987 på kabelnätet?
Citat:
Politiker vill inte att ett företag ska ha mer makt än politikerna har.
Vill nån att ett företag ska ha mer makt än staten?
Citera
2019-08-06, 10:38
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ja, alla stater definierar inskränkningar på yttrandefriheten, om man nu har någon. Men om du vill påstå att regeringen tvingade YT att stänga en kanal, så får du bevisa det.

Är du inte det minsta oroad över att det kan ha gått till på detta sätt? Vad hade du ansett om det?
Citera
2019-08-06, 10:59
Avslutad
Svensk Webbtelevision bröt ju inte ens mot Youtubes egna påhittade regler, än mindre Svenska lagen om hets mot folkgrupp. Politisk censur i Sverige är helt enkelt ett faktum.

Minns hur man i Svensk regim-media för några år sedan gnällde och beklagade sig över hur Google (som driver Youtube) gick med på politisk censur i Kina. Men nu när exakt samma sak sker i Sverige, inte ett knyst. Det gör situationen ännu mer uppenbar.

Synd att Sverige nu är en bekräftad odemokratisk diktatur. Det går skrämmande fort utför med Sverige. Men det ska inte vara en överraskning för någon som är historiskt påläst. Exemplen är tyvärr många på nationer som tidigare slagigt in på den här banan och som det inte tog många år för innan politisk fångenskap, tortyr, fattigdom, svält blev vardag för att sedan sluta i kollaps. Varje gång vänstern får råda går det till på samma sätt. Det kommer bli en viktig läxa för Sverige. Tråkigt nog är det ju ingen som vet om det kommer finns något kvar att bygga upp på andra sidan.
Citera
2019-08-06, 11:08
Medlem
Gurglarens avatar
Eftersom kanalen inte bröt mot några regler överhuvudtaget så är det antagligen regeringen som inte gillade att kanalen blev alltmer populär och faktiskt skrev sanningen i mängder om frågor som t ex klimatalarmismen och massinvandringen.
Citera
2019-08-06, 11:09
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Är du inte det minsta oroad över att det kan ha gått till på detta sätt?
Jag kan inte vara oroad över saker som jag inte vet har hänt. Vad jag "tror" eller "känner" är ju helt irrelevant.

Hur ska man annars mäta verkligheten? Ska man börja med att påstå något och jaga upp en massa känslor, utan att man vet att det har hänt något?
Citera
2019-08-06, 11:11
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Jag kan inte vara oroad över saker som jag inte vet har hänt. Vad jag "tror" eller "känner" är ju helt irrelevant.

Hur ska man annars mäta verkligheten? Ska man börja med att påstå något och jaga upp en massa känslor, utan att man vet att det har hänt något?

Kanalen försvann med ett meddelande om påstått "hets mot folkgrupp" vilket är lögn. Hur ska du hitta bevis för vad som egentligen ligger bakom när det är mörkat? Det går inte, man kan endast spekulera.
Citera
2019-08-06, 11:36
Avslutad
Vet inte om det diskuterats i tråden, men massanmälningar från t ex #jagärhär kanske också är en hypotes att ha i huvudet. I så fall bör dock inte så många av #jaghärhär's medlemmar ha orkat kolla igenom speciellt många program och SwebbTV tillsammans med Youtube borde kunna avslöja en sådan aktion, om den skett.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-08-06 kl. 11:38.
Citera
2019-08-06, 11:39
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Kanalen försvann med ett meddelande om påstått "hets mot folkgrupp" vilket är lögn.
Har Youtube själva sagt det och vilken/vilka videos gäller det då?
Citat:
Hur ska du hitta bevis för vad som egentligen ligger bakom när det är mörkat? Det går inte, man kan endast spekulera.
Jag hajar inte grejen. Ska man alltid sitta och spekulera, eller vad är poängen?
Citera
2019-08-06, 11:41
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:

Du har rätt i att man bör hålla huvudet kallt.

Problemet för mig är min låga tilltro till regeringes vilja att skydda tryck- och yttrandefriheten i Sverige. De har t.ex. lagt ett lagförslag som i en lagrådsremiss kritiserats av Hovrätten över Skåne och Blekinge för att strida mot förbudet mot censur. Så detta är alltså inte endast min farhåga.

Jag litar inte på denna regering. Inte det minsta. (Backa några decennier och socialdemokraterna ville inte ens tillåta privata TV-kanaler. Parabol-antenner skulle kräva bygglov.)

Så det finns helt klart en risk att regeringen försöker utöva en indirekt censur via sina kontakter med diverse "sociala medie"-företag utanför offentlighetens ljus. Att nu en samhällskritisk Youtube-kanal stängts ner kan vara ett tecken på detta. Varför skulle annars Google bry sig om en tämligen oförarglig kanal som dessutom är på svenska? Googles egen värdegrund när det gäller kritik av immigration etc gör dem ju inte heller till ovilliga spelare när en samstämmig regering trycker på.

Men visst, jag kan inget bevisa.
Citera
2019-08-06, 12:05
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Du har rätt i att man bör hålla huvudet kallt.
Det är inte riktigt populärt med kalla argument, Flashback är på många sätt mainstream nu.
Citat:
Problemet för mig är min låga tilltro till regeringes vilja att skydda tryck- och yttrandefriheten i Sverige. De har t.ex. lagt ett lagförslag som i en lagrådsremiss kritiserats av Hovrätten över Skåne och Blekinge för att strida mot förbudet mot censur. Så detta är alltså inte endast min farhåga.
Jag har ingen tilltro att tala om när det gäller någon stat.
Citat:
Men visst, jag kan inget bevisa.
Jag har också blivit raderad från sociala medier, men då visste jag redan innan att jag agerade på en plattform med godtyckliga gummiregler. Så har plattformar på Internet alltid fungerat. Har en kontakt ute i Europa som har en betydligt kanal än Swebbtv som precis fått sina videos avmonetiserade. Men det visste personen att detta kunde hända, därför har kanalen crowdfundats från första början och är redo med andra lösningar om Youtube skulle radera kanalen helt och hållet.

Många verkar helt missförstå vad sociala medier är, det är inget allmänt utrymme som står under yttrandefrihetens skydd. Det är Youtube, i form av privat företag, som bestämmer vad som finns på plattformen. Att man _tycker_ att det ska funka på ett annat sätt är ju inget argument för hur det faktiskt fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in