2019-08-05, 22:25
Medlem
Det är bara början.Former Google Engineer Says Google Will Try to Prevent Trump's Reelection
https://pjmedia.com/trending/former-google-engineer-says-google-will-try-to-prevent-trumps-reelection/
Senast redigerad av bialetti 2019-08-05 kl. 22:29.
Citera
2019-08-05, 22:53
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Detta rättrådiga och ansvarstagande företag gör givetvis en polisanmälan om hets mot folkgrupp för att få saken prövad i en riktig domstol i syfte att bringa klarhet?

Kanske Swebbtv kunde anmäla sig själva för att bringa klarhet i det hela ?
Citera
2019-08-05, 22:55
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Google och YT styrs av ekonomiska intressen. Dom agerar utifrån vad som är lönsamt och vad deras ägare har för intressen. Dom likgilltiga inför den svenska yttrandefriheten

Så de hade förlorat mer på att haft Webbtelevision kvar rent ekonomisk pga Sveriges påtryckningar?
Har svårt att tro det!
Citera
2019-08-05, 22:58
Medlem
probe53s avatar
Kan vara bra att läsa som komplement i tråden.

Yttrandefrihetsgrundlag

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/yttrandefrihetsgrundlag-19911469_sfs-1991-1469
Citera
2019-08-05, 23:00
Medlem
LibraryCops avatar
Jag tyckte att styrkan med Swebb-TV var att de gav ett väldigt seriöst intryck. De ägnade sig åt samtal om intressanta samhällsfrågor, inklusive regimkritik och ifrågasättande av etablerad media, men de såg till att hålla sig borta från hat och rasism. Ändå påstår Youtube att det är just vad de har ägnat sig åt, utan att precisera närmare vad. Vi får hoppas att Michael Willgert kan få någon form av klargörande från Youtube. Det är väldigt märkligt att stänga ner en kanal med så mycket material, prenumeranter och visningar utan att meddela en enda varning innan.

Att svenska staten skulle vara involverad i nedstängningen vill man ändå inte gärna tro. Jag tänkte att det kanske kunde vara aktivister som ligger bakom, typ Mina Dennert's #jagärhär eller de så kallade Näthatsgranskarna. Dessa aktivister har väl en taktik att göra massanmälningar till Youtube och Facebook för att stänga ner sidor?

Den tyska youtubern Jörg Sprave har startat Youtubers Union där han efterlyser mer transparens och rättvisa från Youtube. Han samarbetar med tyska fackförbundet IG Metall som hävdar att de har makt att sätta mycket hård press på Youtube. Samtidigt förklarar Jörg Sprave varför man inte bara kan lämna Youtube och gå till Bitchute eller Vimeo istället. Helt enkelt eftersom den globala trafikmängden, bandbredden och kapaciteten på Youtube är överlägset allting annat. Det finns ingen annan plattform som erbjuder samma möjlighet att nå ut till så många människor och dessutom kunna tjäna pengar på det.

https://www.youtube.com/watch?v=usar9ZvQ490

För Swebb-TV är det inte lika viktigt att tjäna pengar eller att nå en global publik. Deras målgrupp är ju huvudsakligen oss som bor i Sverige men fortfarande är Youtube's kapacitet och exponering svår att slå med andra alternativ.
Citera
2019-08-05, 23:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Kanske Swebbtv kunde anmäla sig själva för att bringa klarhet i det hela ?

Swebbtv har såvitt jag känner till inte fått kontakt med någon som kan svara på frågan om exakt vad som Youtube hänger upp sig på.

En anmälan måste ju innefatta en konkret publicering, exakt vad har yttrats och när det gjordes, typ.
Senast redigerad av OY 2019-08-05 kl. 23:03.
Citera
2019-08-05, 23:10
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Swebbtv har såvitt jag känner till inte fått kontakt med någon som kan svara på frågan om exakt vad som Youtube hänger upp sig på.

En anmälan måste ju innefatta en konkret publicering, exakt vad har yttrats och när det gjordes, typ.

I meant they could file charges of the "alleged crime" (e.g '
incitement to peoples') themselves, to swedish police/prosecution themselves, in order to open up an official investigation.
Senast redigerad av probe53 2019-08-05 kl. 23:13.
Citera
2019-08-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Jag tänkte att det kanske kunde vara aktivister som ligger bakom.

Definitivt, det är nog större risk att någon "aktivist" gjort detta än att regeringen gjort det, SwebTV vill helt enkelt ta några snabba poäng.

Krävs bara ett psykfall som går igenom video efter video och skriver ned klockslag när det blir en "tveksam formulering" och anmäler samtliga klipp med det som underlag, kan de få fram några sådana formuleringar per video så ser ju givetvis kanalen ut som ett helt regelbrott - varav de avstängs.

Finns folk från Indien som gör detta för en billig peng, har själv köpt en sådan tjänst där de fått bort en kanal (ej aktiv på några år) som drog åt sig visningar istället för min kanal.

De kommer att "överklaga" detta, då kommer YouTube att göra en noggranare kontroll och ser då att allt är som det ska - så kommer kanalen upp igen.
Senast redigerad av MrSvensson 2019-08-05 kl. 23:17.
Citera
2019-08-05, 23:13
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Vad exakt var det som sas angående den så kallade "hetsen mot folkgrupp" ? Är ganska förvånad då sweb tv var klart harmlöst med bred distans till uppsynen från tex Magnus Söderman o dyl.
Det var bara en tidsfråga innan de skulle försvinna från Youtube. Vänstern använder alla tillgängliga medel för att tysta högern, och Google ägs av vänstern.
Citera
2019-08-05, 23:15
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Jag tyckte att styrkan med Swebb-TV var att de gav ett väldigt seriöst intryck. De ägnade sig åt samtal om intressanta samhällsfrågor, inklusive regimkritik och ifrågasättande av etablerad media, men de såg till att hålla sig borta från hat och rasism. Ändå påstår Youtube att det är just vad de har ägnat sig åt, utan att precisera närmare vad. Vi får hoppas att Michael Willgert kan få någon form av klargörande från Youtube. Det är väldigt märkligt att stänga ner en kanal med så mycket material, prenumeranter och visningar utan att meddela en enda varning innan.

Att svenska staten skulle vara involverad i nedstängningen vill man ändå inte gärna tro. Jag tänkte att det kanske kunde vara aktivister som ligger bakom, typ Mina Dennert's #jagärhär eller de så kallade Näthatsgranskarna. Dessa aktivister har väl en taktik att göra massanmälningar till Youtube och Facebook för att stänga ner sidor?

Den tyska youtubern Jörg Sprave har startat Youtubers Union där han efterlyser mer transparens och rättvisa från Youtube. Han samarbetar med tyska fackförbundet IG Metall som hävdar att de har makt att sätta mycket hård press på Youtube. Samtidigt förklarar Jörg Sprave varför man inte bara kan lämna Youtube och gå till Bitchute eller Vimeo istället. Helt enkelt eftersom den globala trafikmängden, bandbredden och kapaciteten på Youtube är överlägset allting annat. Det finns ingen annan plattform som erbjuder samma möjlighet att nå ut till så många människor och dessutom kunna tjäna pengar på det.

https://www.youtube.com/watch?v=usar9ZvQ490

För Swebb-TV är det inte lika viktigt att tjäna pengar eller att nå en global publik. Deras målgrupp är ju huvudsakligen oss som bor i Sverige men fortfarande är Youtube's kapacitet och exponering svår att slå med andra alternativ.

Staten är ju generellt involverad på så vis att det är allmänt känt att Morgan Johansson haft möte med representanter från bl.a. google och uppmanad dem till sanering av innehåll med hot om lagstiftning om så inte sker. Sen är det mindre troligt att de var specifikt involverade i detta enskilda fallet men det spelar ju egentligen inte någon större roll. De har redan tydligt visat var de står i förhållande till yttrandefrihet.
Citera
2019-08-05, 23:30
Medlem
angstfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Citat:
Denna värdegrund har staten med hot om lagstiftning tvingat Youtube att anamma och tillämpa.
Har du nån källa på det?

Skittidningen Expressen torde väl vara din nivå, så varsågod:

Citat:
Ursprungligen postat av Morgan Johansson
I ett första skede vill jag se en dialog och en självsanering. Det är ju så vi har löst det för de traditionella medierna, men om det inte går är jag inte främmande för att gå fram med lagstiftning, antingen på nationell nivå eller på EU-nivå, säger justitieminister Morgan Johansson (S) till TT.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-kallar-google-och-facebook-till-mote/
Citera
2019-08-06, 00:02
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Bara bra om fake news från högern försvinner. Och alla anti-kommunister bör vara glada över att marknaden talat och att ett företag som Google tagit ett eget beslut

Win-win för alla?
Ja, nog tror jag de flesta tycker att ett företag som Google själva får bestämma vad de vill ha på sina sidor självklart.

Det är bara det att det kommer nog slå tillbaka före eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in