Jag tyckte att styrkan med Swebb-TV var att de gav ett väldigt seriöst intryck. De ägnade sig åt samtal om intressanta samhällsfrågor, inklusive regimkritik och ifrågasättande av etablerad media, men de såg till att hålla sig borta från hat och rasism. Ändå påstår Youtube att det är just vad de har ägnat sig åt, utan att precisera närmare vad. Vi får hoppas att Michael Willgert kan få någon form av klargörande från Youtube. Det är väldigt märkligt att stänga ner en kanal med så mycket material, prenumeranter och visningar utan att meddela en enda varning innan.
Att svenska staten skulle vara involverad i nedstängningen vill man ändå inte gärna tro. Jag tänkte att det kanske kunde vara aktivister som ligger bakom, typ Mina Dennert's #jagärhär eller de så kallade Näthatsgranskarna. Dessa aktivister har väl en taktik att göra massanmälningar till Youtube och Facebook för att stänga ner sidor?
Den tyska youtubern Jörg Sprave har startat Youtubers Union där han efterlyser mer transparens och rättvisa från Youtube. Han samarbetar med tyska fackförbundet IG Metall som hävdar att de har makt att sätta mycket hård press på Youtube. Samtidigt förklarar Jörg Sprave varför man inte bara kan lämna Youtube och gå till Bitchute eller Vimeo istället. Helt enkelt eftersom den globala trafikmängden, bandbredden och kapaciteten på Youtube är överlägset allting annat. Det finns ingen annan plattform som erbjuder samma möjlighet att nå ut till så många människor och dessutom kunna tjäna pengar på det.
https://www.youtube.com/watch?v=usar9ZvQ490
För Swebb-TV är det inte lika viktigt att tjäna pengar eller att nå en global publik. Deras målgrupp är ju huvudsakligen oss som bor i Sverige men fortfarande är Youtube's kapacitet och exponering svår att slå med andra alternativ.