2019-08-06, 12:03
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jag anser inte att kvinnor har ett sådant medfött behov som inte kan övervinnas.
Jag anser att de har en medfödd fallenhet för människor snarare än saker, men att de med kunskap om fria marknaden och lönebilder helt är kapabla att fatta rationella och egna beslut i frågan.

Jag anser med andra ord att kvinnor, precis som män är ansvariga för sina egna val.

Och jag tror att tvinga alla, till och med dem med störst fallenhet för det, att överge allt vad ansvar för medmänniskor och samhället heter för att i varje situation gagna sig själva, är vägen till undergången för den västerländska civilisationen.
Citera
2019-08-06, 12:17
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Och jag tror att tvinga alla, till och med dem med störst fallenhet för det, att överge allt vad ansvar för medmänniskor och samhället heter för att i varje situation gagna sig själva, är vägen till undergången för den västerländska civilisationen.

Ja, man ska inte tvinga någon till något.

All form av tvång ska minimeras.
Citera
2019-08-06, 12:24
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ja, man ska inte tvinga någon till något.

All form av tvång ska minimeras.

Men hänsynslös bestraffning är inte tvång?
Citera
2019-08-06, 12:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Bra att du är tydlig. Det gör det ju klart och tydligt att grunden till att tycka att det är bra att kvinnor har lägre lön för att de är biologiskt annorlunda än män är att tycka att kvinnor förtjänar att ha det sämre för att de är kvinnor. I ditt fall, för att kvinnor känner ett ansvar för dem de vårdar och ger omsorg. Det är det som är motiveringen till att kvinnor ska ha det sämre, deras känsla av ansvar för dem som behöver omsorg.
Du har bara delvis rätt. Anledningen till att kvinnor har lägre lön är att de inte vill framhäva sig i t.ex lönesamtal. Det är biologiskt betingat för kvinnor att inte sticka ut och att ta hand om andra före sig själv. Denna egenskap tror jag motsvarar hela löneskillnaden mellan män och kvinnor, det finns ingen diskriminering, bara snälla kvinnor.

På samma sätt finns det många undersökningar som visar att kvinnor betalar mer för sina bilar än män. De vågar inte pruta.

Andra undersökningar visar att kvinnor tjänar mindre när de säljer på ebay. De vågar inte framhålla sina varor.

Osv i all oändlighet, allt orsakat av några hormoner. För den som inte fattar deras effekt måste världen te sig ganska konstig, som för en feminist t.ex.
Citera
2019-08-06, 12:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det jag primärt far efter är ju att om man anser att kvinnor och män är lika mycket värda så bör det betraktas som ett problem att kvinnor och män har olika inkomster.
Vita och svarta har inte samma inkomster. Vita män i Danderyd har inte samma inkomst som vita män i Rinkeby. Läkare har inte samma inkomster som sjuksköterskor. Ändå är alla lika mycket värda.

Jag tror du analyserar för mycket. jag brukar tänka mig att en feminist ställer sig i en vägkorsning och räknar män och kvinnor. Om det kommer för få kvinnor i korsningen så är något fel. Kanske vågar kvinnor inte gå den vägen? Kanske sitter kvinnor stilla för mycket? Kanske finns det för mycket brott i staden?

Fast verkligheten är att det inte är rättvisa att det går lika många män och kvinnor på alla gator. Det är rättvisa att man får välja var man ska gå.
Citera
2019-08-06, 12:31
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har bara delvis rätt. Anledningen till att kvinnor har lägre lön är att de inte vill framhäva sig i t.ex lönesamtal. Det är biologiskt betingat för kvinnor att inte sticka ut och att ta hand om andra före sig själv. Denna egenskap tror jag motsvarar hela löneskillnaden mellan män och kvinnor, det finns ingen diskriminering, bara snälla kvinnor.

På samma sätt finns det många undersökningar som visar att kvinnor betalar mer för sina bilar än män. De vågar inte pruta.

Andra undersökningar visar att kvinnor tjänar mindre när de säljer på ebay. De vågar inte framhålla sina varor.

Osv i all oändlighet, allt orsakat av några hormoner. För den som inte fattar deras effekt måste världen te sig ganska konstig, som för en feminist t.ex.

Om det är biologiskt betingat så är det väl lika mycket diskriminering som om det berodde på att hon har bröst?

Dock tycker jag det finns ett saftigt mått skitsnack i att kalla det biologiskt betingat. Det är möjligt att det finns något sådant i det hela, men när vi har en hel kultur som uppfostrar flickor att vara snälla, eftergivna, hålla käften och tänka på andra, och uppfostrar pojkar till att vara aggressiva, ta för sig och satsa på sig själva, så finns det rätt jävla mycket man kan göra åt den saken innan man tar den för given.
Citera
2019-08-06, 12:32
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Vita och svarta har inte samma inkomster. Vita män i Danderyd har inte samma inkomst som vita män i Rinkeby. Läkare har inte samma inkomster som sjuksköterskor. Ändå är alla lika mycket värda.

Jag tror du analyserar för mycket. jag brukar tänka mig att en feminist ställer sig i en vägkorsning och räknar män och kvinnor. Om det kommer för få kvinnor i korsningen så är något fel. Kanske vågar kvinnor inte gå den vägen? Kanske sitter kvinnor stilla för mycket? Kanske finns det för mycket brott i staden?

Fast verkligheten är att det inte är rättvisa att det går lika många män och kvinnor på alla gator. Det är rättvisa att man får välja var man ska gå.

Jag tycker ju att det är rätt självklart att det är ett problem att svarta och vita inte har samma inkomster med. Vad gäller Danderyd vs Rinkeby är väl frågan lite knepigare eftersom en vit man i Rinkeby som får en hög inkomst tenderar att flytta till Danderyd.
Citera
2019-08-06, 12:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Om det är biologiskt betingat så är det väl lika mycket diskriminering som om det berodde på att hon har bröst?
Visst är det så. Det är en biologisk orättvisa att kvinnor måste köpa BH. Men jag gissar att just den skillnaden inte motarbetas av dig. Du kan själv få gissa varför.
Citera
2019-08-06, 12:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag tycker ju att det är rätt självklart att det är ett problem att svarta och vita inte har samma inkomster med. Vad gäller Danderyd vs Rinkeby är väl frågan lite knepigare eftersom en vit man i Rinkeby som får en hög inkomst tenderar att flytta till Danderyd.
Och om det är lika stor skillnad i t.ex utbildningen mellan svarta och vita som mellan Danderyd och Rinkeby? Då är du nöjd?
Citera
2019-08-06, 12:35
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Och om det är lika stor skillnad i t.ex utbildningen mellan svarta och vita som mellan Danderyd och Rinkeby? Då är du nöjd?

Nej, varför skulle man vara nöjd med att svarta får sämre inkomster som en konsekvens av sämre utbildning?
Citera
2019-08-06, 12:36
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Visst är det så. Det är en biologisk orättvisa att kvinnor måste köpa BH. Men jag gissar att just den skillnaden inte motarbetas av dig. Du kan själv få gissa varför.

Vi köper inte BHar för 17% av vår lön så det är trots allt ett mindre problem.
Citera
2019-08-06, 12:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Så avskeda 10% av alla undersköterskor och höj deras lön med 1500:- då!

Samma sak med dagispersonalen, avskeda 20% och höj lönen 15%.
Det är ju inget fel med lite större barngrupper.... barnen mår ju ändå dåligt som det är, så de märker nog inte skillnaden!

Alla som väljer dessa yrken vet om lönebilden. Antingen får de välja andra jobb eller acceptera läget.
Om de vill ha en förändring, börja att fixa den då! Det är bara att vägra ta anställningar under en viss lön och leta vidare. Det är en fri marknad. Ingen tvingar en bibliotekarie att jobba som det.

Det sista håller jag med om, att de som kan fixa förändringen är personalen själv. Tror även jag skrivit det ett par gånger här i tråden.
Däremot vetefan om man ska börja avskeda folk. Dels så är 1500 kr ingen höjning att tala om efter skatt, samt att barngrupperna är redan stora till bristningsgränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in