2019-08-05, 13:37
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så då tar du död på dina gamla föräldrar när du inte kan ta hand om dem själv och inga uskor finns som tar hand om dem åt dig?

Min far har varit väldigt tydlig med att han inte vill dö som ett kolli. Den dag han inte klarar sig själv tar han livet av sig.

Min mor har andra tankar men det är hennes val. Jag hade föredragit en smärtfri snabb död för henne, men det är inte mitt val. Jag tror inte hon hade förlorat så mycket på om det inte fanns något äldreboende för de riktigt sjuka.
Citera
2019-08-05, 13:37
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ytterst tveksam till att "en satsning" skulle ge barnen så hemskt mycket. Det största utbytet barn har på en förskola är de lekar de utför med varandra. Det behöver inte vara så komplicerat, och de har inte så stor glädje av läraren på förskolan.

Egentligen kanske de inte behöver någon lärare alls, utan kan låsas in i en bur tillsammans medans föräldrarna är ute och är produktiva, det blir ju billigare?
Citera
2019-08-05, 13:38
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Jag har inte sagt att vi ska död på gamlingarna. Men när de är så svaga att de inte klarar sig utan konstant vård så är det onaurligt att hålla dem vid liv. De har ingen framtid.

Jag har aldrig sagt någonting om barn. Du älskar verkligen dina halmgubbar. Barn har en framtid till skillnad från sjuka äldre.
Jag tycker det ska finnas en slutstation där man kan checka in och kolla upp vilka organ som går att återanvända och sen boka tid för eutanasin.
Jag vet många som inte har något kvar att leva för som kan tänka sig den lösningen. Meningen med livet är att reproducera sig och när man är klar med det och gett sin avkomma en bättre start än man själv hade kan man vänta in barnbarnen och se till att föräldrarna förstått sin uppgift och sen förbereda dem på eventuellt arv.

Folks rädsla för döden behöver adresseras. Det finns lika mycket efter döden som det fanns före du föddes. Och nej, det finns ingen gud som tar hand om dig efteråt. Det gör maskar.

Läste precis:
https://tt.omni.se/aldre-kvinna-atalas-for-mord-pa-make/a/BRm98Q
Senast redigerad av GaylordYanker 2019-08-05 kl. 13:42.
Citera
2019-08-05, 13:41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Egentligen kanske de inte behöver någon lärare alls, utan kan låsas in i en bur tillsammans medans föräldrarna är ute och är produktiva, det blir ju billigare?

För att vara en som i övrigt uttrycker sig intelligent och välformulerat är de här känslostyrda överdrifterna och halmgubbarna slående. Det är som om du har en välpolerad fernissa skapad av ett universitet , men när man skrapar bort den kommer ett barn fram, ett barn som i en feministisk indignation över upplevda orättfärdigheter inte klarar av att en person har en en avvikande åsikt från statsreligionen feminismen.
Citera
2019-08-05, 13:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nej, alla kan inte utbilda sig till vad som helst. Alla kan inte bli ingenjörer, börshajar och hjärnkirurger, för vem ska ta hand om ingenjörernas, börshajarnas och hjärnkirurgernas barn och gamla föräldrar medan de jobbar?

Hur mycket de betalas och vilka arbetsvillkoren är är väl en solklar, enkel värdering av vad det är värt?

Så om vi säger att mindre betalt beror på mindre värde, så anser du alltså att traditionellt kvinnliga arbetsuppgifter som omsorg, omvårdnad, barnuppfostran etc, är värda mindre än traditionellt manliga uppgifter? Att det är som du säger, korrekt och logiskt att kvinnor som gör kvinnliga saker är värda ett sämre liv och sämre samhällsinflytande än män som gör manliga saker? Om män gör traditionellt kvinnliga uppgifter så blir männen värda mindre och om kvinnor ägnar sig åt traditionellt manliga uppgifter blir kvinnorna värda mer?

Hur kan det INTE ligga underförstått i retoriken att den som gör kvinnliga saker är värd mindre och den som gör manliga saker är värd mer, att man tycker att kvinnor och kvinnlighet är sämre och mindre värt?

Det som är ruttet är ju att anse att vissa människor är mindre värda på grund av vilket kön de föddes med.

Fast detta har ju att göra med privat näringsliv och offentlig sektor. Eftersom vi har en så stark styrning från staten gällande skola, förskola, äldrevården och sjukvården så blir lönerna därefter.
Visserligen arbetar läkare också i offentlig sektor, men där tycker jag att dels utbildningens längd samt ansvaret en läkare har är värt mer betalt.
Poliser är väldigt lågavlönade, det är ett manligt yrke. Dock ingår det i offentlig sektor och lönen blir därefter. Jag har dålig koll på vad brandmän tjänar, men kan inte tänka mig att de har en enorm lön om de ingår i offentlig sektor.
Hade alla ovanstående yrkeskategorier privatiserats så hade också lönerna kunnat öka eftersom efterfrågan styr.
Citera
2019-08-05, 13:43
Avslutad
Citat:
Jag tycker man kan få lämna in barnen på valfri VVS-firma.
Citera
2019-08-05, 13:45
Avslutad
Citat:
Min far har varit väldigt tydlig med att han inte vill dö som ett kolli. Den dag han inte klarar sig själv tar han livet av sig.

Min mor har andra tankar men det är hennes val. Jag hade föredragit en smärtfri snabb död för henne, men det är inte mitt val. Jag tror inte hon hade förlorat så mycket på om det inte fanns något äldreboende för de riktigt sjuka.
Så vad gör du med din mor när hon inte vill dö men inte längre klarar sig själv?
Citera
2019-08-05, 13:45
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
För att vara en som i övrigt uttrycker sig intelligent och välformulerat är de här känslostyrda överdrifterna och halmgubbarna slående. Det är som om du har en välpolerad fernissa skapad av ett universitet , men när man skrapar bort den kommer ett barn fram, ett barn som i en feministisk indignation över upplevda orättfärdigheter inte klarar av att en person har en en avvikande åsikt från statsreligionen feminismen.

Slående projicering. När argumenten tog slut måste du krampaktigt börja prata om kvinnor som barn. Skillnaden mellan barnburen och ättestupan är svår att se i mått av extremism.
Citera
2019-08-05, 13:46
Medlem
Citat:
Lönegapet mellan undersköterskan och rörmokaren, till exempel. Men generellt mellan kvinnor och män som grupper.

Fattar inte vad du menar med moraliskt värde. Hade kvinnor som ägnat sig åt vård och omsorg fått hög status och beundran för det valet som kompensation för låg lön hade det ju varit en sak. Men som du ser i tråden så är åsikten enhällig = väljer du att jobba inom vård och omsorg är du en idiot som förtjänar ett uselt liv.

Okej, så du tänker att VDn hatar sitt jobb och vantrivs varje sekund men offrar det för mer pengar, medan undersköterskor skrattar hela dagarna medan de torkar gamlingarnas bajs och därmed tycker att bajstorkandet var så kul att det inte gör något att lönen inte går att leva på?

Lönegapet mellan män och kvinnor får vi diskutera i en annan tråd, för jag kan lova dig att du inte har koll på det och jag vill inte deraila denna diskussion för mycket.

Vad jag menar med moraliskt värde, är bland annat följande, det finns ett värde att ta hand om de som inte kan ta hand om sig själva, rent empatiskt, liv i sig är det moraliskt ok att försöka rädda för liv är heligt (utan att för den delen vara religiös) och att rädda liv som kan räddas förhöjer levnadsstandarden för den omkringliggande familjen. Vi har en moralisk skyldighet att axla ansvar efter vad vi kan bära, jag tror att de flesta skulle hålla med om att vi är ett bättre samhälle pga att vi tar hand om de svagare i samhället istället för att sätta ut dem i skogen. Svårt att förklara moraliskt värde men något åt det hållet skulle jag säga.

Och i ditt exempel kring VDar osv.. ja.. jag kan tänka mig att det finns åtskilliga personer som resonerar så. Dock inte majoriteten.
Sjuksköterskelön går att leva på, du kanske inte kan leva loppan på den men du kan definitivt leva på den.(EDIT: Undersköterska ska det ju vara)

Om du låter mig göra en observation, mycket av den argumentation du använder dig av ser ut att komma från ett perspektiv som en person som lever singel har. Vet inte om det stämmer på dig eller inte, och det är egentligen inte relevant.
Det vi har förlorat sedan kvinnans sk frigörelse i Sverige är Familjens roll i samhället, den har istället tagits över mer och mer av staten. Och jag personligen finner det av ondo att det blivit så. Jag skulle föredra att samhället satsade mer på familjer än individer för det är stabila familjer som är ett lands framtid.
Senast redigerad av nkari 2019-08-05 kl. 13:54.
Citera
2019-08-05, 13:51
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Slående projicering. När argumenten tog slut måste du krampaktigt börja prata om kvinnor som barn. Skillnaden mellan barnburen och ättestupan är svår att se i mått av extremism.

Inte alls, det har aldrig kastas några barn utför någon ättestupa.

Du resonemang med din överdrift var som när ett åttaårigt barn inte får någon efterätt. Waah Waah jag får ingen efterrätt. Då vill ni väl stänga ned mig i källaren och svälta mig också. Waah Waah.
Citera
2019-08-05, 13:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Men då anser du alltså också att vi ska sträva efter en 50/50 fördelning i allt, så att det inte blir så att kvinnor som grupp får sämre villkor som en konsekvens av att de ägnar sig åt mer kvinnliga saker? Den kvinna som vill ha ett gott liv ska satsa på att ett manligt yrke och att leva som en man?

Eller tycker du helt enkelt att det är logiskt att kvinnor som grupp ska ha lägre levnadsstandard och mindre samhällsinflytande för att de är kvinnor?

En kvinna är ju fri att utbilda sig till ingenjör om hon vill. Faktum är att det ganska snabbt hade ändrat lönebilden alternativt blivit kaos i samhället om kvinnor hade slutat söka arbete som sjuksköterska, förskolelärare och lärare. Här kan kvinnor som grupp faktiskt agera själva, sätta ner foten och sluta söka dessa arbeten. Det är det mest effektiva sättet att ändra på rådande situation, om man nu har problem med den.
Jag arbetar som lärare själv, har helt okej lön, strax under 40 k, så det är först och främst inte särskilt dåligt, och för det andra så har jag inget problem med min lön i förhållande till andra yrken. Jag klarar mig utmärkt.
Vad jag har problem med däremot är om det är orättvis lönesättning internt inom samma yrkesgrupp.

Så, det är väl vi kvinnor som arbetar inom dessa yrken som först och främst kan göra något åt detta med lönerna genom att sluta arbeta med dessa yrken. Hade inte tagit lång tid innan de hade värderats högre.
Citera
2019-08-05, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Återigen.. tänk längre än näsan räcker.. och så länge du bara kör med oneliners utan att underbygga ditt argument på mer än en mening så finns det ingen anledning att fortsätta att svara.
Jag väntar fortfarande på att du ska berätta varför det genererar mer pengar att bygga vägar eller laga trasiga rör än att bygga arbetskraft eller laga trasiga människor.

Att det behövs vägar och hela rör för att få en stad att fungera men att arbetskraft och hela människor är onödigt för att få en stad att fungera?

Tänk lite längre än näsan räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in