Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag måste säga att dina argument här är välslipade och faktiskt svåra att säga emot. Rent principiellt har du rätt.
Jag måste då ställa frågan för att komma vidare ifrån våra egna åsikter och värderingar, hur tänker du att detta skulle lösas?
Det finns ju en del att ta in i beräkningarna, som privat näringsliv som genererar inkomster och offentlig sektor som inte genererar pengar utan istället äter pengar.
I sak är det ju så att alla kan välja yrke fritt, men det är också så som du skriver i översta stycket att kvinnodominerade yrken är sämre betalda överlag, det är inte fråga om individnivå utan att de är sämre betalda konsekvent rakt igenom, främst för att de är fast i offentlig sektor.
Det jag primärt far efter är ju att om man anser att kvinnor och män är lika mycket värda så bör det betraktas som ett problem att kvinnor och män har olika inkomster. Tycker man att det är rimligt, rätt och bra att kvinnor ska ha sämre ersättning för sitt arbete så får jag helt enkelt inte ihop det med "lika värde".
Att man i grunden håller med om att olika löner, villkor och inflytande är något dåligt som borde åtgärdas, är inte samma sak som att man ser några quick fixes på problemet. Det jag framförallt argumenterat för här i tråden är helt enkelt bristen på logisk stringens, eller mer troligt, lögnerna, hos folk som påstår sig tycka att kvinnor och män är lika mycket värda men att det är rätt att kvinnor tjänar sämre. Egentligen tycker de inte att kvinnor och män är lika mycket värda, det är ffa den slöjan jag vill dra av.
Men som svar på frågan så är min bild den att vi snart är på väg in i ett väldigt annorlunda samhälle och arbetsliv. Jag tror att inom 20 år kommer arbetslivet som vi känner det vara extremt förändrat på grund av digitalisering och automatisering. Så mina förslag handlar inte främst om att ändra på saker inom det idag rådande systemet, utan att se till hur vi ska gå in i framtiden. Det är hur vi som samhälle ska tackla att stora delar av dagens arbeten inte ens kommer att finnas kvar jag tänker på, och då ffa att vi redan nu bör börja fundera på hur vi ska skapa gemenskap och mening åt alla de människor som kommer att bli redundanta sett till nuvarande arbetsmarknad, och hur vi ska ta tillvara på humanistiska värden och framtidskapitalet i barnen.