2019-08-06, 11:04
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
På vilket sätt gagnar det vårt samhälle som helhet med kass vård, kass barnomsorg och kass skola? Varför ser du det som önskvärt och positivt att patienter ska ligga och dö ensamma?

Var har jag sagt att det är bra eller önskvärt?

Men vill man ha högre lön får man spela spelet.
Väljer man att ta över kommunens och rektorns ansvar får man skylla sig själv.

Och här är nog grunden till detta; kvinnor har som regel svårare att se till sig själv och överge arbetsplatsen för egen vinning.
Citera
2019-08-06, 11:05
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Det fetade: (Vad har du för diagnos egentligen?) Det är ju EXAKT det som du skriver som feminismen handlar om! Och du tror vi inte TÄNKT på det?

Radikalfeminister startade ROKS för att hjälpa kvinnor vars män tyckte att de slutat vara "snäll och söt och hjälpsam, from och tillgiven". Kvinnor vars män var av åsikten att om kvinnan inte uppfyller ovanstående krav så har hon förverkat sitt människovärde och förtjänar att misshandlas och våldtas.

Tro mig. Vi är medvetna om den underförstådda överenskommelsen. Vi vet att vi kommer utsättas för våld på grund av vår feministiska övertygelse. Men nu skyddar vi varandra så gott vi kan. Och får hellre stryk än lever som mäns avelsdjur och tjänare.

Feminism 101... Går du typ i högstadiet? Det är ju 18 årsgräns här men du kanske fått gå om?

Ni blir hellre gruppvåldtagna av afghaner än gifter er med en vit man som inte tillhör topp 20% av attraktiva, charmiga, rika, snygga män, eller hur? Obs: det är inte svenska män som utsätter feminister för våld. Vi må tycka feminister är dumma i huvudet, men vi utsätter dom inte för våld pga deras övertygelser. Var det mellanstadiet du skulle börja i till hösten?

Kvinnor har under hundratusentals år genom evolutionen utvecklat och förfinat ovan nämnda egenskaper just för att öka sitt skyddsvärde och chanser för överlevnad. Nu inser plötsligt en grupp kvinnor att "hmm, vi hade inte behövt ägna hundratusentals år åt att göra oss åtråvärda och värda att skydda för män, vi kunde bara ha startat feminismen så kan vi kvinnor skydda varandra istället, utan att vara beroende av män!"

Haha, ditt naiva mähä. Och du tror att ROKS kommer finnas kvar den dagen svenskar är minoritet i Sverige? (Något som de flesta feminister röstar för).
Citera
2019-08-06, 11:06
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Var har jag sagt att det är bra eller önskvärt?

Men vill man ha högre lön får man spela spelet.
Väljer man att ta över kommunens och rektorns ansvar får man skylla sig själv.

Och här är nog grunden till detta; kvinnor har som regel svårare att se till sig själv och överge arbetsplatsen för egen vinning.

Och för detta, att de känner ett ansvar för sina patienter, ska de bestraffas skoningslöst?
Citera
2019-08-06, 11:09
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Landstinget har inte mer pengar till löner än vad de som nyttjar landstingets tjänster vill betala. Och du vill ju inte betala mer till landstingets löner för undersköterskor. Utan du tycker de ska byta jobb istället.

Hellre ligger du och dör i ensamhet?

Det är inte så det fungerar.

Tyvärr.

Landstinget jag tillhör har gott om pengar att slösa på annat än löner, och till onödiga löner.
Jag vill ha ett landsting som tillgodoser mina vårdbehov. Det ansvaret lägger jag på landstingsledningen, inte de individuella anställda.
Citera
2019-08-06, 11:11
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Och för detta, att de känner ett ansvar för sina patienter, ska de bestraffas skoningslöst?
Ja
Citera
2019-08-06, 11:12
Avslutad
Citat:
Det är inte så det fungerar.

Tyvärr.

Landstinget jag tillhör har gott om pengar att slösa på annat än löner, och till onödiga löner.
Jag vill ha ett landsting som tillgodoser mina vårdbehov. Det ansvaret lägger jag på landstingsledningen, inte de individuella anställda.
Jag pratar inte om hur det fungerar utan om hur du vill att det ska fungera.

Du ser hellre att vårdpersonalen jobbar med annat än att de får den lön som de vill ha för att tillse dina vårdbehov?
Citera
2019-08-06, 11:40
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag måste säga att dina argument här är välslipade och faktiskt svåra att säga emot. Rent principiellt har du rätt.
Jag måste då ställa frågan för att komma vidare ifrån våra egna åsikter och värderingar, hur tänker du att detta skulle lösas?
Det finns ju en del att ta in i beräkningarna, som privat näringsliv som genererar inkomster och offentlig sektor som inte genererar pengar utan istället äter pengar.
I sak är det ju så att alla kan välja yrke fritt, men det är också så som du skriver i översta stycket att kvinnodominerade yrken är sämre betalda överlag, det är inte fråga om individnivå utan att de är sämre betalda konsekvent rakt igenom, främst för att de är fast i offentlig sektor.

Det jag primärt far efter är ju att om man anser att kvinnor och män är lika mycket värda så bör det betraktas som ett problem att kvinnor och män har olika inkomster. Tycker man att det är rimligt, rätt och bra att kvinnor ska ha sämre ersättning för sitt arbete så får jag helt enkelt inte ihop det med "lika värde".

Att man i grunden håller med om att olika löner, villkor och inflytande är något dåligt som borde åtgärdas, är inte samma sak som att man ser några quick fixes på problemet. Det jag framförallt argumenterat för här i tråden är helt enkelt bristen på logisk stringens, eller mer troligt, lögnerna, hos folk som påstår sig tycka att kvinnor och män är lika mycket värda men att det är rätt att kvinnor tjänar sämre. Egentligen tycker de inte att kvinnor och män är lika mycket värda, det är ffa den slöjan jag vill dra av.

Men som svar på frågan så är min bild den att vi snart är på väg in i ett väldigt annorlunda samhälle och arbetsliv. Jag tror att inom 20 år kommer arbetslivet som vi känner det vara extremt förändrat på grund av digitalisering och automatisering. Så mina förslag handlar inte främst om att ändra på saker inom det idag rådande systemet, utan att se till hur vi ska gå in i framtiden. Det är hur vi som samhälle ska tackla att stora delar av dagens arbeten inte ens kommer att finnas kvar jag tänker på, och då ffa att vi redan nu bör börja fundera på hur vi ska skapa gemenskap och mening åt alla de människor som kommer att bli redundanta sett till nuvarande arbetsmarknad, och hur vi ska ta tillvara på humanistiska värden och framtidskapitalet i barnen.
Citera
2019-08-06, 11:41
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ja

Och om man då menar att det är biologiskt medfött hos kvinnor att känna ett sådant ansvar, så ger ditt svar alltså att kvinnor ska bestraffas skoningslöst för att de fötts som kvinnor.
Citera
2019-08-06, 11:48
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag pratar inte om hur det fungerar utan om hur du vill att det ska fungera.

Du ser hellre att vårdpersonalen jobbar med annat än att de får den lön som de vill ha för att tillse dina vårdbehov?

Jag ser helst att marknaden sätter de löner den kan.

Det är allt jag säger.

Och jag får mycket hellre mycket vård och gott om personal än lite vård och ont om personal, men jag anser fortfarande att marknaden ska reglera detta.
Citera
2019-08-06, 11:49
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Och om man då menar att det är biologiskt medfött hos kvinnor att känna ett sådant ansvar, så ger ditt svar alltså att kvinnor ska bestraffas skoningslöst för att de fötts som kvinnor.

Ja.
Om man anser att kvinnor har ett sådant medfött behov som de inte kan tygla, absolut.
Citera
2019-08-06, 11:51
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ja.
Om man anser att kvinnor har ett sådant medfött behov som de inte kan tygla, absolut.

Bra att du är tydlig. Det gör det ju klart och tydligt att grunden till att tycka att det är bra att kvinnor har lägre lön för att de är biologiskt annorlunda än män är att tycka att kvinnor förtjänar att ha det sämre för att de är kvinnor. I ditt fall, för att kvinnor känner ett ansvar för dem de vårdar och ger omsorg. Det är det som är motiveringen till att kvinnor ska ha det sämre, deras känsla av ansvar för dem som behöver omsorg.
Senast redigerad av Etta.Place 2019-08-06 kl. 11:57.
Citera
2019-08-06, 12:00
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Bra att du är tydlig. Det gör det ju klart och tydligt att grunden till att tycka att det är bra att kvinnor har lägre lön för att de är biologiskt annorlunda än män är att tycka att kvinnor förtjänar att ha det sämre för att de är kvinnor. I ditt fall, för att kvinnor känner ett ansvar för dem de vårdar och ger omsorg. Det är det som är motiveringen till att kvinnor ska ha det sämre, deras känsla av ansvar för dem som behöver omsorg.

Jag anser inte att kvinnor har ett sådant medfött behov som inte kan övervinnas.
Jag anser att de har en medfödd fallenhet för människor snarare än saker, men att de med kunskap om fria marknaden och lönebilder helt är kapabla att fatta rationella och egna beslut i frågan.

Jag anser med andra ord att kvinnor, precis som män är ansvariga för sina egna val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in