Citat:
Ursprungligen postat av
Etta.Place
Jag tycker som sagt inte alls att de fungerar bra ihop. Om kvinnor är mer biologiskt disponerade att ägna sig åt omsorg så kommer de statistiskt sett INTE vilja jobba som en karl, eftersom de inte är karlar. Och att säga att kvinnor helt enkelt ska jobba med samma saker som män om de vill ha en okej levnadsstandard innebär ju som sagt också att den som jobbar med saker kvinnor jobbar med är en idiot som får skylla sig själv. Hur kan kvinnor vara lika mycket värda om kvinnor är biologiskt annorlunda och vad den skillnaden innebär är att kvinnorna ska ha det sämre?
Dessutom tycker jag som sagt att det är rent hyckleri att hålla med om att män och kvinnor är biologiskt olika men sen påstå att "vi ser inte på grupper". Vafan är påståendet att män och kvinnor är biologiskt olika om inte att se grupper? Anser du att män och kvinnor är biologiskt olika på ett sätt som påverkar yrkesval är det mer rimligt att jämföra undersköterskor med rörmokare än snickare med snickare.
Och hur mäter du det moraliska värdet? Vad ger "det moraliska värdet" den som enligt dig förskaffat sig detta värde? Såvida du inte kan konkretisera vad det är tycker jag det är rent skitsnack för att ursäkta att somliga ska få mindre bit av kakan.
Tänk dig att du och din fru jobbar i er trädgård hela dagen. Eftersom du är lite längre än henne och hon är lite smidigare än dig så jobbar du med att spaljera upp höga växter medans hon gräver och planterar på marknivå. När ni slitit med detta hela dagen ska ni belöna er med en kaka. Du delar kakan i tre lika stora delar. Du tar två delar och äter upp dem, hon får en. "Men varför fick du mer kaka än mig?" frågar din fru. Du svarar "Nejdå, jag fick inte mer kaka, du fick även en bit osynlig moralisk kaka. Du kan visserligen inte se den, äta den, använda den till något eller få något för den, men du fick en bit moralisk kaka så vi fick precis lika mycket kaka". Din fru blir ledsen "Men jag är fortfarande hungrig, jag kan inte äta den osynliga moraliska kakan
". Du svarar "Men du får ju skylla dig själv för att du valde att plantera på marknivå, det var ju jävligt korkat av dig att jobba med det för nu är du ju hungrig!"
Ungefär så låter ditt snack om "moraliska värden" för mig. Varför är det traditionella kvinnliga uppgifter som ska betalas med "moraliska värden" medan traditionellt manliga uppgifter kan betalas med en lön man kan köpa mat för?
Jag måste säga att dina argument här är välslipade och faktiskt svåra att säga emot. Rent principiellt har du rätt.
Jag måste då ställa frågan för att komma vidare ifrån våra egna åsikter och värderingar,
hur tänker du att detta skulle lösas?
Det finns ju en del att ta in i beräkningarna, som privat näringsliv som genererar inkomster och offentlig sektor som inte genererar pengar utan istället äter pengar.
I sak är det ju så att alla kan välja yrke fritt, men det är också så som du skriver i översta stycket att kvinnodominerade yrken är sämre betalda överlag, det är inte fråga om individnivå utan att de är sämre betalda konsekvent rakt igenom, främst för att de är fast i offentlig sektor.