2019-08-04, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Ändrad? Ser ingen skillnad...

Namn på IG?
Citera
2019-08-04, 20:18
Medlem
Browndawgs avatar
Jag har ju min teori men jag tror jag låter bli att posta den, på ett tag iallafall.

Gärningsmannen höll på med gymnastik alltså. Det är därför jag lutar åt ett visst håll i vad som hänt.
Citera
2019-08-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abyssalepidemic
Namn på GM?

Om det är sant vet jag inte.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av GENERALGERDES
BO = P3t3r Pl@x
MGM = J@ck Lindbl0m

BO Bekräftar jag men den MGM är enbart baserat på vad som tidigare skrivits i tråden.
Citera
2019-08-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Efter dagens häktningsförhandling tolkar jag det som att mordet var planerat.

1. Det krävs synnerliga skäl för att häkta en underårig, vilket rätten anser att det finns. Försvararen argumenterar inte emot. Det skulle han gjort om GM t.ex hävdat att det var en olyckshändelse. Jag tror att GM erkänt planerat mord.

2. Rätten anger att det finns risk för fortsatt brottslighet. Min misstanke är att GM uttalat hot mot andra, antingen mot specifika personer eller en grupp, exempelvis HBTQ.

Stämmer att det krävs synnerliga skäl för att häkta en minderårig. Nu kommer ordningen vara den att polisen jobbar på för fulla muggar och släpper personen ifråga så fort som möjligt, pga den ungaåldern. Kollar man på 16-åringen i Gica-fallet, i Huskvarna 2018, så satt han häktad i 30/8-26/9. Så längre än så lär det inte bli här heller.

Faktum är den att Europa-Domstolen i princip sitter och väntar på att få något mål där en person under 18 år hållits häktad i mer än 1 månad. Detta för att då ställa det landet inför rätta.
Senast redigerad av Haaaaag 2019-08-04 kl. 20:30.
Citera
2019-08-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFransyska
GMs info på instagram är nu redigerad. Snapchat ID borttaget.

Är det den IG-profilen som det även står @brommajuniorherr i beskrivningen?

För via den länken brommajuniorherr kommer man till en gymnastik/ gymnast sida på IG..
Senast redigerad av StolthetHV71 2019-08-04 kl. 20:39.
Citera
2019-08-04, 20:40
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Okej! Då hänger jag med. Jag vet väldigt lite om det geografiska området. Kanske de innan denna sjöstrand som du nämner, cyklat längs med sjön där det finns grillplats. Isåfall kan de ha haft planer på att göra upp eld där. Isåfall är det inte helt orimligt att de hade med sig en yxa på sin färd. Oavsett; det kommer bli viktigt för utredarna att kunna avgöra var de höll hus innan de hamnade vid mordplatsen.

Om adressen som nämts i tråden stämmer: Hur lång tid tar isåfall en cykelfärd från den adress och fram till denna obadvänliga sandstrand?
Ingen yxa var med
Ingen badstrand besöktes
Grabbarna cyklade till en avlämningsplats.
Citera
2019-08-04, 20:42
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Okej! Då hänger jag med. Jag vet väldigt lite om det geografiska området. Kanske de innan denna sjöstrand som du nämner, cyklat längs med sjön där det finns grillplats. Isåfall kan de ha haft planer på att göra upp eld där. Isåfall är det inte helt orimligt att de hade med sig en yxa på sin färd. Oavsett; det kommer bli viktigt för utredarna att kunna avgöra var de höll hus innan de hamnade vid mordplatsen.

Om adressen som nämts i tråden stämmer: Hur lång tid tar isåfall en cykelfärd från den adress och fram till denna obadvänliga sandstrand?
Fyra kilometer 15 minuter
Citera
2019-08-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Där på brytområdet finns en YXA... och efter lite rus i skymundan med en aspergerkompis i psykos...Vad tycker du... ska vi stoppa där🤔 Eller är jag inte lika påläst som du 😂🇸🇪

Det handlar inte om att vara påläst, utan om att utgå från den information som finns.

Ditt scenario nu är väl fullt möjligt t ex. jämfört med det innan. Det är fullt tänkbart att det t ex. finns en gammal yxa där (osannolikt men inte omöjligt), det var även jag som påpekade det där med Asperger till att börja med (som en möjlig diagnos utifrån personbeskrivningen). Personer med den typen av störning förstår ofta inte t ex. ironi utan tar det som sägs på fullaste allvar. Något kan definitivt ha gått galet där uppe. Ingen vet vad som utlöst det hela.

Personligen tror jag i alla fall inte att ett planerat mord är aktuellt. Det känns för avvikande på så många sätt. Oavsett var yxan kom ifrån så var det nog en impulshandling...det svartnade för ögonen av någon orsak och han högg till.
Citera
2019-08-04, 20:54
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Kolla även förbannat noga på satellitbilden, tycker du att platsen ser fenomenalt spännande ut? Inte ens den mest uttråkade tonåringen i världen skulle åka till en soptipp utan något av värde och spendera ett par timmar där. Sedan det där med "bryt". Än en gång, vad är det de ska göra inbrott i? En gammal tvättmaskin? Det finns INGA fastigheter på höjden. Det är en massa skrot som är uppställt...och än en gång, bara en genuin dåre tar med sig enbart en yxa som inbrottsverktyg.
Jag var tacksam över din satellitbild. Det gav mig en perfekt bild över hur badet och platsen ligger i förhållande till varandra eftersom jag inte är så bekant med just det området i Sollentuna.
Citera
2019-08-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Efter dagens häktningsförhandling tolkar jag det som att mordet var planerat.

1. Det krävs synnerliga skäl för att häkta en underårig, vilket rätten anser att det finns. Försvararen argumenterar inte emot. Det skulle han gjort om GM t.ex hävdat att det var en olyckshändelse. Jag tror att GM erkänt planerat mord.

2. Rätten anger att det finns risk för fortsatt brottslighet. Min misstanke är att GM uttalat hot mot andra, antingen mot specifika personer eller en grupp, exempelvis HBTQ.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Stämmer att det krävs synnerliga skäl för att häkta en minderårig. Nu kommer ordningen vara den att polisen jobbar på för fulla muggar och släpper personen ifråga så fort som möjligt, pga den ungaåldern. Kollar man på 16-åringen i Gica-fallet, i Huskvarna 2018, så satt han häktad i 30/8-26/9. Så längre än så lär det inte bli här heller.

Faktum är den att Europa-Domstolen i princip sitter och väntar på att få något mål där en person under 18 år hållits häktad i mer än 1 månad. Detta för att då ställa det landet inför rätta.

Era gissningar är lika goda som alla andra. Dock tycker jag själv att ett planerat yxmord är långsökt. Det går nog att räkna på ena handens fingrar där folk har mördats med en yxa de senaste 100 åren, nu menar jag av ett planerat slag. Det är givetvis inte omöjligt, däremot så känns det inom gränsen för väldigt extremt.

Att tingsrätten väljer att kvarhålla honom i häkte är väl tämligen logiskt, oavsett om det var en planerad gärning eller ej. Hur man än ser på det så har GM de facto dräpt en annan människa med en yxa. Det vore ju snarare tvärtom att det skulle vara häpnadsväckande om de släppte honom på fri fot.
Citera
2019-08-04, 21:00
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kafu
Faceböcker till påstått brottsoffer Peter Plax och hans förmodade föräldrar

Peter Plax

Dimitri Plax

Olga Teouch

Att familjen har rötter i Vitryssland framgår rätt klart. Möjligen har en eller båda föräldrarna dessutom judiskt blod i sina ådror.

Vitryssar är överlag ett väldigt trevligt folk, men om det nu är svartsjuka som ligger bakom dådet, så finns det som jämförelse ett motsvarande fall där en vitrysse fick ett slag av svartsjuka och dräpte en främlingslegionär som stötte på hans tjej. Artikeln är visserligen från år 2003, men Vitryssland kommer ju så sällan upp till diskussion, så jag anser det vara relevant att länka den här i tråden ifall motivet i detta fall är detsamma.

Länk till artikeln: https://www.expressen.se/nyheter/legosoldaten-stotte-pa-fel-tjej---hittades-hangd/
Citera
2019-08-04, 21:02
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StolthetHV71
Är det den IG-profilen som det även står @brommajuniorherr i beskrivningen?

För via den länken brommajuniorherr kommer man till en gymnastik/ gymnast sida på IG..
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in