Är inte momsen den samma? Bara momsen på FedEx fakturan är 100 kr mer än totalsumman på DHL-fakturan, trots att beställningarna kostade ungefär lika mycket.
Är inte momsen den samma? Bara momsen på FedEx fakturan är 100 kr mer än totalsumman på DHL-fakturan, trots att beställningarna kostade ungefär lika mycket.
Fedex brukar vara dyrare än DHL och det är moms på frakten också. Sedan varierar importavgiften.
Senast redigerad av Zeta9 2019-08-03 kl. 23:27.
Med Wish skickas vissa varor via ett EU-land, Frankrike eller Holland. Det sätts på en ny etikett eller varorna packas om. Jag antar att de inte kostar någon moms då, men som kund ser man inte det. Någon gång har det stått MGG Express Kina i Halmstad som avsändare trots att varan ursprungligen skickats från Kina. Med svensk poststämpel undrar man om varan packats om två gånger. Enligt spårningen transporteras paketen via lastbil från annat EU-land.
För övrigt skickar PostNord numera avier med kinesiskt kolli-id om en vara ska hämtas från ett utlämningsställe. Gäller även vanliga brev där det står "untracked" på etiketten. PostNord har dock som vana att skicka en handskriven avi med svensk kod och ett brev med den kinesiska på samma vara. Man får även påminnelser på paket man hämtat ut för ca 10 dagar sedan. Det är bra att PostNord nu kan hantera kinesiska kollinummer, men det är förvirrande med flera avier på samma paket.
Kan bekräfta att man slipper tull/importavgift från PostMORD om man använder Priority Direct som fraktalternativ från Banggood. Verkar variera lite i pris, men runt 2 - 3 USD för medelstora varor.
Går mycket fortare också, ca 7 - 10 dagar. Skickas via Nederländerna och packas om.
Vad händer om varan kostar mer än ca 22 euro? Momsar tullen i NL eller skickas inte paketet via annat EU-land i sådana fall?
Men vad gäller postnord vid trasigt o defekt gods - t ex som skickats som brev o där
Postnord tar NOLL ansvar o där man betalat både tull paketavgift o moms på hela
skiten för att sen få skadad vara - o vad händer med ev ersättningsleverans
(skall Postnord o staten tjäna lika mycket igen?)
Men vad gäller postnord vid trasigt o defekt gods - t ex som skickats som brev o där
Postnord tar NOLL ansvar o där man betalat både tull paketavgift o moms på hela
skiten för att sen få skadad vara - o vad händer med ev ersättningsleverans
(skall Postnord o staten tjäna lika mycket igen?)
Givetvis får du betala för varje försändelse som kommer till dig.
Postnord hävdade att det var kinapaketen som förstörde den effektiva postverksamheten och att avgiften skulle lösa det. Det har blivit sämre sedan de införde avgiften.
Alla länder går framåt och Sverige går bakåt.
Jag har handlat på nätet i över 20 år och kommer ihåg hur nästan alla (kinesiska) handlare vägrade skicka paket till Brasilien och Italien pga deras dåliga postverksamhet.
Nu var det länge sedan jag såg att handlare vägrar skicka till de länderna men ser fler och fler handlare som vägrar skicka till Sverige.
Postnord hävdade att det var kinapaketen som förstörde den effektiva postverksamheten och att avgiften skulle lösa det. Det har blivit sämre sedan de införde avgiften.
Alla länder går framåt och Sverige går bakåt.
Jag har handlat på nätet i över 20 år och kommer ihåg hur nästan alla (kinesiska) handlare vägrade skicka paket till Brasilien och Italien pga deras dåliga postverksamhet.
Nu var det länge sedan jag såg att handlare vägrar skicka till de länderna men ser fler och fler handlare som vägrar skicka till Sverige.
Vilka handlare är det som vägrar att skicka till Sverige?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!