2018-07-08, 11:58
Medlem
nittontrettons avatar
Är det lugnt att beställa från Wish då eller? Kommer beställa ett mobilskal för 50 spänn . eBay törs jag inte beställa ifrån nu.
Citera
2018-07-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Är det lugnt att beställa från Wish då eller? Kommer beställa ett mobilskal för 50 spänn . eBay törs jag inte beställa ifrån nu.
Ingen vet just nu, hanteringen av beställningar från utlandet har havererat.
Citera
2018-07-09, 21:13
Medlem
marimekkos avatar
Postnord skickade SMS att jag skulle betala moms+adminavgift på ett paket från Wish idag, men har man bara två timmar att lägga på att sitta i kö till kundtjänst så löser det sig, de makulerar avgiften och skickar vidare paketet.

Tjejen i kundtjänst sa att de var fullkomligt nerringda så det verkar vara rätt kaotiskt på postterminalerna just nu.
Citera
2018-07-09, 22:15
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Postnord skickade SMS att jag skulle betala moms+adminavgift på ett paket från Wish idag, men har man bara två timmar att lägga på att sitta i kö till kundtjänst så löser det sig, de makulerar avgiften och skickar vidare paketet.

Tjejen i kundtjänst sa att de var fullkomligt nerringda så det verkar vara rätt kaotiskt på postterminalerna just nu.

Jag kör med e post. Det har gått bra EN gång i alla fall.
Paketet innan med solglasögon och dubbel moms blev rätt dyra i slutändan. Hade lönat sig att köpa dom på konsum.
Citera
2018-07-10, 00:34
Medlem
henki420s avatar
Jag skrev till dem på mailadressen som nämnts.

Citat:
Hej,

Jag fick ett krav på moms för kolli-id UB026XXXX7SE. Det rör en försändelse från Wish, gjord den 15/6 2018 och med betald moms. Totalt värde med frakt och moms 32 kronor. Det känns lite dumt att betala moms två gånger och dessutom för en så billig vara (det är en ögonbindel för sömn).

Är det här riktigt?

Fick det här svaret. Verkar vara mycket jobb för ett litet skitpaket utan något större värde.

Citat:
Tack för ditt mejl

Det framgår inte tydligt att det betalats moms för denna försändelse till Wish. Därför behöver ditt ärende hanteras vidare, en handläggare kommer titta på ditt ärende och fatta ett beslut. Jag ber dig därför avvakta och återkom till oss om du inte hört något när sista betalningsdag närmar sig. Vi ber om ursäkt för besväret, det arbetas för fullt för att effektivisera denna hantering.

Med vänliga hälsningar
Kundservice, Malmö
Citera
2018-07-10, 13:34
Medlem
janne3196s avatar
Hej, skulle någon kunna uppdatera mig om läget med handel på AliExpress?
Jag handlade därifrån fram tills avgiften kom i mars, sen dess har jag följt utvecklingen litegrann.

Hur är läget nu? Går det att handla från AliExpress?
Jag har för mig att Postnord skulle lägga ner det ökända "kina-lagret" i Örebro och slopa avgifts-upplägget.

Det går bra att PM:a om nödvändigt.

Just det, Amazon skulle starta i Sverige också. Kan det bli ett bra sätt att köpa billiga kinagrejer?
Senast redigerad av janne3196 2018-07-10 kl. 13:56.
Citera
2018-07-10, 15:13
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Hej, skulle någon kunna uppdatera mig om läget med handel på AliExpress?
Jag handlade därifrån fram tills avgiften kom i mars, sen dess har jag följt utvecklingen litegrann.

Hur är läget nu? Går det att handla från AliExpress?
Jag har för mig att Postnord skulle lägga ner det ökända "kina-lagret" i Örebro och slopa avgifts-upplägget.

Det går bra att PM:a om nödvändigt.

Just det, Amazon skulle starta i Sverige också. Kan det bli ett bra sätt att köpa billiga kinagrejer?

Om paketet går via Holland så behöver man inte betala någon tullavgift, vissa säljare från Kina o Hong Kong har börjat med detta, men det är nog inte alla. Men vilken röra detta måste vara för Tullverket och Postnord. Jag undrar hur många klagomål o överklaganden de får in varje vecka.
Citera
2018-07-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Om paketet går via Holland så behöver man inte betala någon tullavgift, vissa säljare från Kina o Hong Kong har börjat med detta, men det är nog inte alla. Men vilken röra detta måste vara för Tullverket och Postnord. Jag undrar hur många klagomål o överklaganden de får in varje vecka.
Fick ett paket via Estland, men Postnord avgiftsbelade det trots korrekt märkning. Fick tillbaka den felaktiga avgiften efter 2 veckor.
Citera
2018-07-11, 12:52
Medlem
Ubbe66s avatar
Jaha då fick jag mitt paket, tog "bara" 112 dagar!!! så länge höll Postnörd på paketet!
Citera
2018-07-11, 13:51
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Får sms att jag ska betala moms på tre paket från Wish som jag redan betalat moms på via Wish.
Mailat postnord. Fick svar idag att dom tar bort momskravet. Säger att paketet inte var markerat att det var från Wish.

I och med detta så kan man beställa utanför wish där moms ej är inbakat, och om det kommer krav påstå att moms redan är betald igenom wish?

Detta är högaktuellt
Citera
2018-07-11, 13:59
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
I och med detta så kan man beställa utanför wish där moms ej är inbakat, och om det kommer krav påstå att moms redan är betald igenom wish?

Detta är högaktuellt

Inte säkert alls. Dom kan kanske kolla med WISH.
Citera
2018-07-11, 14:16
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Inte säkert alls. Dom kan kanske kolla med WISH.
Det var mer fråga än påståendee.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in