2019-08-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Menar du platsen på andra sidan vägen mittemot Kärrdal?
Inringad på bild i länkarna.
Citera
2019-08-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Om du läser vad jag har skrivit så tror jag inte alls det var planerat. Att lura med sig någon ut i skogen umgås med det tilltänkta offret i flera timmar och sen slå till för att sen ringa polisen nej det tror jag absolut inte. Mysigt och en bra ide ja men inte vanligt bland tonårspojkar. De brukar umgås i grupp antingen spelar de är ute på fest eller grillar på närmaste tänkbara grill. Få som åker ut med en kompis en fredagskväll och leker friluftsliv med en kompis.

Mnja, det beror ju på vem man är. Jag är själv delvis uppvuxen i Stockholm men även i norra norrland. För mig var det definitivt inget ovanligt att man kunde åka ut till en motsvarande plats och grilla/elda. Visst, det hände inte jätteofta men det hände någon gång då och då under tonåren.
Citera
2019-08-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Ok. Jag skulle nog avvakta att citera mitt svar. Om du inte tror detta är ett samhällsproblem. Samhällsproblem, vad är det? Alkoholrelaterat? Hedersrelaterat? Ett övergrepp, som är begått av rent vredesmod - på grund av att BO varit ett störningsmoment?

Vad är inte ett samhällsproblem, när ett sådant här missdåd begås i ett samhälle med grova problem?

Sverige har samhällen med riktigt grova problem. Detta är klart symptom på detta.

Självklart ska väl en tragedi som denna här på FB knytas till att det är ett samhällsproblem, gärna med viss underton.
En solklar koppling är ju all alkohol och alla droger i vårt samhälle, hade den inte funnits hade vi sparat många tusen liv varje år.
Vi vet rätt lite, både GM och BO verkar komma från s k välbärgade områden.
Vi vet heller inte om alkohol/droger varit inblandade i detta, men det är väl troligt
Citera
2019-08-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Nej nej bara spekulationer från min sida.

Men eftersom GM anmälde sig själv så borde det varit ett impulsdåd orsakat av någon bakomliggande konflikt. GM ångrade sig förmodligen direkt
Idag är ungdomar så påverkade av underhållningsvåld i form av både film och spel, så de kan väl knappast skilja på fantasi och verklighet. Kanske det bara var en impulshandling, att man ville testa hur det känns att döda någon med yxa. Vi har så mycket beteendestörda ungdomar i samhälle idag, så inget förvånar mig längre.
Citera
2019-08-03, 22:23
Medlem
https://www.google.se/maps/@59.4411131,17.9983992,732m/data=!3m1!1e3

I mitt fall så rörde det sig om en snabb googling på området samt en kartöversikt. I nyhetsrapporteringen står det "Enligt uppgifter till Aftonbladet har pojkarna cyklat till en badsjö tillsammans, och den misstänkta brottsplatsen ska vara en avskild grusplan en bit från badplatsen."

Det finns bara några få giltiga platser som stämmer in på den beskrivningen om man tittar på en karta. Eftersom det står "avskilt" tycker jag att det som stämmer bäst in på det är grusparkeringen som ligger längs Rösjövägen på sjöns östra sida.

Sist men inte minst, det är för mig ytterst rimligt att man kan ha med sig en yxa till området eftersom det finns en vandringsled runt sjön samt fasta grillplatser. Det är ju nästan den enda tänkbara vettiga förklaringen till att man har med sig en yxa. Alternativet är annars att det är ett planerat mord, men det är väl långsökt eftersom det ska till en absolut psykopat för att välja en yxa som mordvapen.[/quote]

Nej östra sidan om sjön Rösjövägen som du skriver då är vi i Täby och cyklar. Längre söderut längst den östra sidan på sjön ligger Danderyd. Sollentuna ligger på den västra sidan om sjön. Men jag kan inte riktigt se var den kommula uppläggningsplatsen skulle vara.... 🤔 Sen undrar jag varför de var där. Finns väl inget att göra där. Varför var de inte vid badplatsen.....?
Citera
2019-08-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lossnade? For gm luften? Två gånger? Och prickade huvud och rygg så han avled?

Det var det jag undrade, om det var bekräftade uppgifter eller en trådsanning? Alltså pojkens skador,
Citera
2019-08-03, 22:26
Medlem
Citat:

Hur som haver så känns det ju oavsett som att det mest rimliga är att de hade tänkt cykla till Rösjön för att grilla eller bara elda, sedan har något gått helt galet. Vad är ju omöjligt att gissa sig till, vilket även känns ganska meningslöst.

Platsen där mordet begicks var tidigare en stenkross som stängdes när området började bebyggas 1975. Därefter har området använts som soptip av kommunen, man har även dumpat snö där vintertid.
Citera
2019-08-03, 22:26
Medlem
Citat:

Hur som haver så känns det ju oavsett som att det mest rimliga är att de hade tänkt cykla till Rösjön för att grilla eller bara elda, sedan har något gått helt galet. Vad är ju omöjligt att gissa sig till, vilket även känns ganska meningslöst.

platsen är här... https://goo.gl/maps/CEEzujQPcyY7SojR7

Varför det pratas om "Rösjöbadet" från början vet jag inte....kanske för att det är närmsta kändaste ställe....jag tror inte dom skulle ha nåt o göra borta vid badet alls...utan dom va nog mest ute på upptäcks-cykelfärd....cykla upp på backen o hitta en yxa o slängde lite som råkade hamna olyckligt i BO huvud eller liknade...BO fick dödsryckningar och GM panik och avslutade det ...
Citera
2019-08-03, 22:29
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Jag är 110% säker på att detta handlar om svenskar.

1. De cyklade.

2. GM larmade.

3. Ett namn finns i tråden (om det nu stämmer).

Svenskar brukar larma när de har gjort någonting dumt. Förmodligen på grund av att de förstår att de har gjort någonting dumt och får därför panik.

Det skulle inte förvåna mig om det handlar om en tjej, Yxan är jättekär i nån brud men hämmad och vågar inte fråga, ( Kanske han är en hen med massa undertryckta frustrationer ) när han får veta att BO utan problem redan hälsat på tjejen i pastejköket.. Brister det och Henifjoll får psykbryt efter år av könsnormer som nu kräver sin tribut.. och han hugger ihjäl polaren.
Citera
2019-08-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det syns tydligt på Google Maps att det inte är ett ställe man bara åker förbi.

Mnja, det är väl standard att man som tonåring flänger runt lite överallt. "Ska vi cykla upp till tippen och kolla om det finns något där?"
Citera
2019-08-03, 22:30
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Är de nära vänner, som man sagt, så bor de nog på samma ort. Troligen går (gick) de på samma skola. Kanske t o m samma klass.
Men... spekulerar ju.

Mgm JL och Bo gick tidigare i samma klass på firbergaskolan
Citera
2019-08-03, 22:31
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Idag är ungdomar så påverkade av underhållningsvåld i form av både film och spel, så de kan väl knappast skilja på fantasi och verklighet. Kanske det bara var en impulshandling, att man ville testa hur det känns att döda någon med yxa. Vi har så mycket beteendestörda ungdomar i samhälle idag, så inget förvånar mig längre.
Nonsens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in