Citat:
Ursprungligen postat av
Olegski
Funderar på att ta steget och gå över till säkerhetsrakhyvel från Gillettes som kostar multum. Frågan är dock om skillnaden är så mycket större med säkerhetsrakhyvel? Är det mycket omständigt jämfört med de moderna dyra? Är Vális säkerhetshyvel att rekommendera?
Det tycker jag absolut att du ska göra, man kan göra rakningen till en trevlig stund istället om inte annat.
Vális hyvel kan jag inte kommentera men tar man ngn av de normalt rekommenderade märkena och modellerna kan det inte bli fel, Merkur 34C, Edvin Jagger eller Mühle’s ingångsmodeller tror dom heter ngt med 89. Köp ett paket med blandade rakblad, tycker själv att Feather som är ofta rekommenderade inte iaf ger mig speciellt trevlig rakning. Gillette Silver Blue är mina favoriter. Köp en syntetisk borste och köp en vettig tvål/kräm som är enkel att få till bra lödder med. Vissa hårdtvålar har jag hört kan vara svåra, t.ex Truefitt & Hill. Möjligtvis kan ett alunstift vara bra för att stoppa små blödningar. En after shave är också bra för återfuktning och bakteriedödande.
Initialkostnaden kommer att vara dyrare än random Gillette Fusion och rakskum på burk absolut. Men du kommer ganska snabbt tjäna in kostnaden på bladen. Plus att det är betydligt roligare överlag. Själv tycker jag inte det är speciellt omständigt men visst du kan inte köra 2-3 pass på 5 min direkt.
Tips för att komma igång är att kolla in youtube hur man enklast löddrar med borste osv.