2019-06-08, 21:10
Medlem
Kämpendahls avatar
Först en fråga: Var tusan hittar man rakblad till säkerhetshyvlar i fysiska butiker? Jag kan självklart skicka efter på nätet men det måste väl finnas en ansenlig mängd äldre gentlemän som använder säkerhetshyvel och inte är så bra på att beställa över nätet. Intresset för hederlig våtrakning bland övriga befolkningen verkar också ha tilltagit, men inga rakblad. Har tittat på ICA, Citygross, Jula och Clas Ohlson etc. WTF!

I övrigt har jag beställt en säkerhetshyvel med tillbehör. Jag har inte haft en sådan sedan 20-årsåldern och nu 30 år senare bestämde jag mig för att gå tillbaka till gammal hederlig våtrakning. Mest i protest mot att Gilette tar sådana överpriser för sina rakblad till sina flerbladssystem. Jag har rakat mig två gånger och är redan frälst. Ta en varm dusch för att mjuka upp ansiktet, arbeta upp raktvål till ett ordentligt skum och sedan raka. Bara känslan när det skar skäggstråna rakt av. Lätt på handen, att bara låta hyvelns tyngd göra jobbet. Och så ha på lite väldoftande after shave gel. Jag såg för jävlig ut i ansiktet efter första rakningen men nu börjar det arta sig. Tryckte kanske lite hårt och hade lite utväxter eller något i ansiktet

Jag började lite enkelt med en Sailor säkerhetshyvel Butterfly i Gun Metal Finish. Sailors rakhyvlar är något längre än många andra vilket passar då jag har stora händer. Grymt snygg och billig. Helt i metall.

https://www.gents.se/sailors-sakerhe...n-metal-finish

Sedan får vi se hur det utvecklas om jag vill prova något annat någon gång
Citera
2019-06-08, 22:58
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Först en fråga: Var tusan hittar man rakblad till säkerhetshyvlar i fysiska butiker? Jag kan självklart skicka efter på nätet men det måste väl finnas en ansenlig mängd äldre gentlemän som använder säkerhetshyvel och inte är så bra på att beställa över nätet. Intresset för hederlig våtrakning bland övriga befolkningen verkar också ha tilltagit, men inga rakblad. Har tittat på ICA, Citygross, Jula och Clas Ohlson etc. WTF!

I övrigt har jag beställt en säkerhetshyvel med tillbehör. Jag har inte haft en sådan sedan 20-årsåldern och nu 30 år senare bestämde jag mig för att gå tillbaka till gammal hederlig våtrakning. Mest i protest mot att Gilette tar sådana överpriser för sina rakblad till sina flerbladssystem. Jag har rakat mig två gånger och är redan frälst. Ta en varm dusch för att mjuka upp ansiktet, arbeta upp raktvål till ett ordentligt skum och sedan raka. Bara känslan när det skar skäggstråna rakt av. Lätt på handen, att bara låta hyvelns tyngd göra jobbet. Och så ha på lite väldoftande after shave gel. Jag såg för jävlig ut i ansiktet efter första rakningen men nu börjar det arta sig. Tryckte kanske lite hårt och hade lite utväxter eller något i ansiktet

Jag började lite enkelt med en Sailor säkerhetshyvel Butterfly i Gun Metal Finish. Sailors rakhyvlar är något längre än många andra vilket passar då jag har stora händer. Grymt snygg och billig. Helt i metall.

Grooming.se har en butik i Bromma. Jag handlade från dom en gång när deras butik låg på Strandvägen men nu verkar den ligga i Bromma. Om du bor nära Luleå istället har du butiken Shaving by guapo som säljer rakblad o mkt annat.
Jag höll själv på ett tag med säkerhetshyvel för några år sen men lyckades aldrig lära mig använda den korrekt, det var huvudet jag brukade raka då och man såg alltid ut som en tomat efteråt. Men ska nog försöka igen nån gång.
Citera
2019-06-08, 23:41
Medlem
Venators avatar
Citat:

Du får nog gå till butiker som säljer hudvårdsprodukter. KICKS i Göteborg, Malmö och Stockholm har:

https://www.kicks.se/edwin-jagger/ma...zor-blade-5-pk

Även Åhléns har, samma märke.

Jag har dock ingen aning om detta är bra blad eller inte, har aldrig provat. Själv köpte jag en storpack japanska Feather på eBay, de bladen är min absoluta favorit av dem jag provat hittills. Köpte för några år sedan ett paket av varje av de fem eller sex sorter som fanns i en affär i London och Feather var outstanding. Men i butiken blev jag varnad för att de verkligen var extra vassa.
Citera
2019-06-09, 10:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Grooming.se har en butik i Bromma. Jag handlade från dom en gång när deras butik låg på Strandvägen men nu verkar den ligga i Bromma. Om du bor nära Luleå istället har du butiken Shaving by guapo som säljer rakblad o mkt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Du får nog gå till butiker som säljer hudvårdsprodukter. KICKS i Göteborg, Malmö och Stockholm har:

https://www.kicks.se/edwin-jagger/ma...zor-blade-5-pk

Även Åhléns har, samma märke.
Tack för tipsen . Jag kommer nog att beställa mina rakblad på nätet, men var mest lite nyfiken på hur det kan vara så svårt att hitta dubbelsidiga rakblad i vanliga butiker. Är det verkligen så ovanligt med en vanlig gammal hederlig rakhyvel att inte ens större ICA-butiker längre för dem?
Citera
2019-06-09, 13:02
Medlem
Venators avatar
Citat:
Tack för tipsen . Jag kommer nog att beställa mina rakblad på nätet, men var mest lite nyfiken på hur det kan vara så svårt att hitta dubbelsidiga rakblad i vanliga butiker. Är det verkligen så ovanligt med en vanlig gammal hederlig rakhyvel att inte ens större ICA-butiker längre för dem?

Ja, förvånansvärt nog med tanke på priset för moderna hyvel-huvuden, men jag tror - något överförenklat - att det framför allt är hipsters och konservativt lagda i Internet-generationen som intresserar sig för sådant som säkerhetshyvlar, och eftersom hipsters odlar skägg är efterfrågan måttlig.
Citera
2019-06-09, 14:11
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, förvånansvärt nog med tanke på priset för moderna hyvel-huvuden, men jag tror - något överförenklat - att det framför allt är hipsters och konservativt lagda i Internet-generationen som intresserar sig för sådant som säkerhetshyvlar, och eftersom hipsters odlar skägg är efterfrågan måttlig.

Hipsters brukar köra på rakkniv såsom jag förstår det.
Citera
2019-06-09, 18:28
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Gillette och konkurrenter gör väl allt för att sälja svindyra multibladshyvlar och blad till. Kan tänka mig att 99% av herrarna som rakar sig inte ens vet att det finns något alternativ.

Hela proceduren med våtrakningen är ju dessutom väldigt angenäm.
Citera
2019-06-09, 22:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Finns här någon som testat någon av Sailor's säkerhetshyvlar? Jag köpte en Sailor's Gun Metal Finish Butterfly som första nybörjarhyvel.

Men det finns inte så många tester eller omdömen på nätet om dessa. Det verkar vara ett svensk varumärke. Jag köpte den då den var billig, bland de snyggaste hyvlarna på Gent's, ett skaft med mönster som gör att det inte halkar ur handen i första taget och dessutom var hyveln ganska lång (110 mm) vilket passar mina relativt stora händer. Den populäraste nybörjarhyveln verkar annars vara Merkur 34C. Jag hade annars kunnat välja Merkur 38C som är något längre. Men jag fastnade för Sailor's hyvel.

Jag har bara testat några gånger än, så jag vet inte, men det fungerar utan något större blodbad . Jag la i ett inte så skarpt rakblad från Merkur men ska prova något vassare nästa gång.
Citera
2019-06-10, 08:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Gillette och konkurrenter gör väl allt för att sälja svindyra multibladshyvlar och blad till. Kan tänka mig att 99% av herrarna som rakar sig inte ens vet att det finns något alternativ.

Hela proceduren med våtrakningen är ju dessutom väldigt angenäm.

Ja, det är musklerna för reklam bakom produkten som nog är avgörande här... Man tar för givet att det som farfar använde var sämre och att tekniken måste gå framåt. Men också lättja i att inte behöva lära sig något nytt, och det blir ju lättare blodvite med en säkerhetshyvel även om den samtidigt irriterar huden mycket mindre än multibladshyvlarna. Men när även apoteken säljer enbart multibladshyvlar, trots att de irriterar skinnet mer, så är säkerhetshyvlarna dömda att förbli en nischprodukt.
Citera
2019-08-02, 01:17
Medlem
Olegskis avatar
Funderar på att ta steget och gå över till säkerhetsrakhyvel från Gillettes som kostar multum. Frågan är dock om skillnaden är så mycket större med säkerhetsrakhyvel? Är det mycket omständigt jämfört med de moderna dyra? Är Vális säkerhetshyvel att rekommendera?
Citera
2019-08-02, 06:33
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Funderar på att ta steget och gå över till säkerhetsrakhyvel från Gillettes som kostar multum. Frågan är dock om skillnaden är så mycket större med säkerhetsrakhyvel? Är det mycket omständigt jämfört med de moderna dyra? Är Vális säkerhetshyvel att rekommendera?

Det tycker jag absolut att du ska göra, man kan göra rakningen till en trevlig stund istället om inte annat.
Vális hyvel kan jag inte kommentera men tar man ngn av de normalt rekommenderade märkena och modellerna kan det inte bli fel, Merkur 34C, Edvin Jagger eller Mühle’s ingångsmodeller tror dom heter ngt med 89. Köp ett paket med blandade rakblad, tycker själv att Feather som är ofta rekommenderade inte iaf ger mig speciellt trevlig rakning. Gillette Silver Blue är mina favoriter. Köp en syntetisk borste och köp en vettig tvål/kräm som är enkel att få till bra lödder med. Vissa hårdtvålar har jag hört kan vara svåra, t.ex Truefitt & Hill. Möjligtvis kan ett alunstift vara bra för att stoppa små blödningar. En after shave är också bra för återfuktning och bakteriedödande.

Initialkostnaden kommer att vara dyrare än random Gillette Fusion och rakskum på burk absolut. Men du kommer ganska snabbt tjäna in kostnaden på bladen. Plus att det är betydligt roligare överlag. Själv tycker jag inte det är speciellt omständigt men visst du kan inte köra 2-3 pass på 5 min direkt.

Tips för att komma igång är att kolla in youtube hur man enklast löddrar med borste osv.
Citera
2019-08-02, 08:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski

Du har redan fått ett bra svar men jag kan tillägga att skillnaden kan bli stor och positiv om du har lättirriterat skinn. För mig är det en ännu större fördel än den ekonomiska. Jag rekommenderar dig att välja en hyvel som har slät och inte tandad underdel, eftersom de tandade rakar närmare skinnet och alltså "tar hårdare", vilket gör dem lite svårare att använda och ökar risken för blodvite.

Det är inte heller så att du måste ha borste och tvål för att använda säkerhetshyvel. Det funkar givetvis med rakskum på flaska också, så du kan börja med hyveln. Men det är ju lite trevligt att pyssla med borste och tvål när man fått in rutinen.

Faktiskt enda nackdelen är att man inte kan ha en säkerhetshyvel med blad i handbagage på flyget.
Senast redigerad av Venator 2019-08-02 kl. 08:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in