2019-08-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det som är relevant i det här sammanhanget är arbetsrelaterade skador och där är kvinnor kraftigt överrepresenterade.

Nej du beskrev kivnnor som "svagare och skröpligare".

Dessa två ord kan gälla väldigt mycket. man kan vara "svag" på många olika sätt.

Och jag säger dig att det ser inte så enkelt ut i verkligheten att kivnnor skulle vara "svagare" än män på alla de sätt man nu kan vara det på. Tvärtom, kivnnor är faktiskt starkare på flera plan än män.

Och det mest tydliga beviset för detta är vår livslängd, förmåga överleva sjukdomar, svält samt ex skillnaden mellan nyfödda, där alltså pojkbebisar dör mer än flickbebisar.

XY kommer med en del genetiska svagheter som XX slipper.

Så vänligen sluta betrakta kvinnor som "skröpliga"eller skröpligare än män. Det är helt enkelt inte sant.
Och det vore också fullständigt befängt av mother erath att via sin evolution ha konstituerat honor som skulle vara svagare än hannar. När det nu mest är honor som ansvarar för avkomman.

Sega honor som överlever längst, deras avkomma överlever också bäst,, och där har du kanske det främsta beviset för att nej....kvinnor är inte "skröpligare".
Senast redigerad av Merapi 2019-08-02 kl. 10:06.
Citera
2019-08-02, 10:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
De enda egenskaperna som är knutna till könet är de reproduktiva: befrukta ägg, bli gravid, föda barn och amma, samt anatomiska/neurofysiologiska (t ex muskelstyrka) och hormonella. Resten är mänskliga egenskaper, med större individuella variationer inom könet än de genomsnittliga skillnaderna mellan könen.

Så det är mer meningsfullt att diskutera mänskliga egenskaper som finns hos båda könen och de individuella skillnaderna oavsett kön.
Enda? De skillnaderna är ganska omfattande och inberäknar t.ex "jag vill hellre stanna hemma med barn istället för att jobba" "jag vill hellre ta hand om brottslingar/flyktingar än låsa in dem" "jag vill inte ha kärnkraft för det är farligt för mina barn" osv 1000 exempel till.

Så jag kan faktiskt hålla med dig! Dessa är de skillnader som finns. Men de är omfattande.
Citera
2019-08-02, 10:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Dessa två ord kan gälla väldigt mycket. man kan vara "svag" på många olika sätt.

Och jag säger dig att det ser inte så enkelt ut i verkligheten att kivnnor skulle vara "svagare" än män på alla de sätt man nu kan vara det på. Tvärtom, kivnnor är faktiskt starkare på flera plan än män.

Och det mest tydliga beviset för detta är vår livslängd, förmåga överleva sjukdomar, svält samt ex skillnaden mellan nyfödda, där alltså pojkbebisar dör mer än flickbebisar.

Så vänligen sluta betrakta kvinnor som "skröpliga"eller skröpligare än män. Det är helt enkelt inte sant.
Och det vore också fullständigt befängt av mother erath att via sin evolution ha konstituerat honor som skulle vara svagare än hannar. När det nu mest är honor som ansvarar för avkomman.

Sega honor som överlever längst, deras avkomma överlever också bäst,, och där har du kanske det främsta beviset för att nej....kvinnor är inte "skröpligare".
Kvinnor är "segare" än män, de lever längre. Män är "segare" än kvinnor, de är mindre sjukskrivna och har tåligare kroppar. Det är alltså inte svart eller vitt, båda är segare på olika sätt. Gör det inte svårare än det är.
Citera
2019-08-02, 10:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
De flesta här är män, det är ställt utom ALLT rimligt tvivel. Detta vet man eftersom det skrivs så mycket korkat vulgärt skit här.
Det kallas för sexism. Ungefär som om jag skulle förutsätta att alla dåliga inlägg i tråden här var skrivna av kvinnor.
Citera
2019-08-02, 10:35
Medlem
Citat:

Du plockar russinen ur kakan. Ur ett arbetsperspektiv är kvinnor svagare och skörare. Generellt också.

Livslängd är inte relevant. För en arbetsgivare är det irrelevant om den nyanställde blir 81 eller 83 år gammal.
Senast redigerad av Mafia 2019-08-02 kl. 10:38.
Citera
2019-08-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kvinnor är "segare" än män, de lever längre. Män är "segare" än kvinnor, de är mindre sjukskrivna och har tåligare kroppar. Det är alltså inte svart eller vitt, båda är segare på olika sätt. Gör det inte svårare än det är.

Precis, vi är starka resp svaga på olika områden. Och därför kan man inte sitta och hävda att ett kön är "svagare" eller sämre än det andra.
Citera
2019-08-02, 10:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fast förnuft? Hur förnuftiga tycker du män är överlag? Om du tittar världen över.
Om du säger att män tänker mer svart och vitt, mer rationellt och kopplar in mindre av egna känslor i tankarna så kan jag hålla med till viss del.
Men det är inte alltid det mest förnuftiga.

Problemet är att vissa av de er män gör tolkningar utifrån forskningen att mäns sätt att tänka är bättre och därför blandas plötsligt ordet förnuft in, som är ett positivt laddat ord.
Förnuft? Män har uppfunnit domstolar, poliser, lagar, länder, presidenter, bilar, matematiken. Det är väl den yttersta definitionen av "förnuft" det män håller på med. Att du ens ställer frågan gör att jag anar en liten bias där i din syn på män. 99% av allt "förnuft" du stöter på i ditt vardagsliv kan härledas till manligt tänkande.

Om du med "förnuft" menar "mindre saker", på kvinnligt vis, t.ex att småflickor sitter stilla på dagis och gärna bär runt karotten med mat medans en del pojkar himlar med ögonen, tar fram plastpistolen, och springer två varv runt bordet, så visst är det också "förnuft". Men på en bra mycket lägre nivå än den höga intellektuella nivå som män skapat vårt samhälle i.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-08-02 kl. 10:56.
Citera
2019-08-02, 10:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
De enda egenskaperna som är knutna till könet är de reproduktiva: befrukta ägg, bli gravid, föda barn och amma, samt anatomiska/neurofysiologiska (t ex muskelstyrka) och hormonella. Resten är mänskliga egenskaper, med större individuella variationer inom könet än de genomsnittliga skillnaderna mellan könen.

Så det är mer meningsfullt att diskutera mänskliga egenskaper som finns hos båda könen och de individuella skillnaderna oavsett kön.
Nu när jag tänkt efter några minuter så är ditt påstående identiskt med "Volvo och Ferrari är samma bilar, det är bara några hästkrafter och lite design som skiljer". Dvs visst har du rätt, med det är ändå ett stolligt uttalande utan eftertanke. Det är just designen och hästkrafterna som skiljer Volvo och Ferrari åt.
Citera
2019-08-02, 10:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Precis, vi är starka resp svaga på olika områden. Och därför kan man inte sitta och hävda att ett kön är "svagare" eller sämre än det andra.
Och det innebär också att båda parter kan hävda att "det andra könet är svagare" men på olika grunder. Dvs man behöver inte käfta emot i långa utlägg om någon skriver "kvinnor är svagare än män". Det finns en sanning i det, men det är inte hela sanningen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-08-02 kl. 10:58.
Citera
2019-08-02, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och det innebär också att båda parter kan hävda att "det andra könet är svagare" men på olika grunder. Dvs man behöver inte käfta emot i långa utlägg om någon skriver "kvinnor är svagare än män". Det är både sant och inte sant.

När den andre genraliserar ner verkligheten till att kivnnna i alla lägen är "svagare" eller "sämre" bla bla än män så inte bara bör man , man SKA käfta emot.
Citera
2019-08-02, 10:59
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Sålänge män belönar lösaktigt beteende och själv uppför sig lösaktigt så kommer detta inte att upphöra. Det fungerar inte att 50% av männen gör allt de kan för att få till ett ligg, oavsett om det är ett ONS efter krogen eller om det är på första dejten, för att sedan klaga på att tjejer och kvinnor "ligger runt".
100% av männen gör allt de kan för att säkra ligg. Detta är det kvinnor är "gatekeepers" till. De kontrollerar alla som vill ligga med kvinnor. Allt annat är brottsligt. Det män har som "värde" är om de vill "committa" till ett längre förhållande och erbjuda trygghet över tid. (när det värdet minskar blir män värdelösa och ersätter det gamla systemet med lösnummer, som det finns hur mycket av som helst). Förr fanns inte fri sex, men man kunde hyra. Nu finns Tinder och några appar till och de som lyckas där behöver inget annat. Övriga checkar ut och reser mer utomlands, eller spelar bort sin tid. För dem´som tar allvarligare på det går ner sig i psykisk ohälsa och dövar behoven med rusningsmedel eller andra kickar i stället.

Kvinnor har belönats med sina fysiska egenskaper utifrån vilka man ska bedöma om hon kan bli en bra mor till ens avkomma. Utseendet och det sexuella marknadsvärdet förfaller förhållandevis fort och den tid man har för reproduktion minskar ganska fort efter 30. I ett traditionellt samhälle har hon ingenting att erbjuda efter det som inte yngre tjejer har mer av, inklusive vitalitet och "formbarhet". Kvinnor är läraktiga och att leva tillsammans är något man måste lära sig. Det är inget som "klickar" och ett halvår senare "inte klickar längre".
Citat:
Det ena könets beteende påverkar det andra könets beteende och det verkar en del ha missat i sina eminenta analyser av rådande utveckling.
Ja, kvinnans frigörelse kanske inte alltid är en fantastiskt bra idé, för vad är det de frigör sig från och vad får de i stället?
Citat:
Ja ungefär så. Jag uppskattar en traditionell man men det är rätt svårt att hitta bland de yngre generationerna. Kanske därför min ena vän slagit sig ihop med en man som är rejält mycket äldre än henne själv. Och innan du börjar med att hon vill ha honom för pengar så är det inte fallet, han har nämligen inte mer pengar än hon själv har.
Detta kommer du se ännu mer av när skollagen ska fixa dem redan när de är mycket små. Traditionella könsroller är mycket dåligt när det gäller män. Fråga Merapi.
Citat:
Jag vill att män ska bete sig seriöst och ansvarstagande. Det är rätt så sällsynt numera bland de yngre generationerna verkar det som. Män i 50-60 årsåldern är nog av lite annat virke.
Det tror jag också. Och jag vill att kvinnor ska ta sitt ansvar och bete sig seriöst likaså.
Vad tycker du om det?

Jag tror inte det är omöjligt och faktum är att om vi bortser från ytterligheterna vi hört talas om i media, så är nog män och kvinnor i mitten ganska väl överens om hur de själva vill göra.

Den stora massan alltså.
Tyvärr tror jag att de som vill förgifta brunnen med de här feministiska narrativen lyckas göra det för alla och det är den sprickan vi ser växa idag. De som vill se den och de som förnekar den, förtiger den och de som låtsas som att det regnar i hopp om att de ska gynnas av feminismen som tagit ända in och upp i alla maktpositioner i vårt samhälle och därifrån kan påverka varje nivå av beslut som görs.

Om du vill se det tydligare, tänk dig vilka positioner av makt vi har där feminismens agenda förs.
Och sen jämför du den listan med vart arbetet för mäns rättigheter förs och då menar jag inte den patriarkala sorten eller den inverterade feminismen som FATTA man, utan den som är den givna delen av mänskliga rättigheter.
Senast redigerad av GaylordYanker 2019-08-02 kl. 11:03.
Citera
2019-08-02, 11:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
När den andre genraliserar ner verkligheten till att kivnnna i alla lägen är "svagare" eller "sämre" bla bla än män så inte bara bör man , man SKA käfta emot.
Jag tror du tänker fel. När man läser något på nätet så tolkar man det alltid i svart-vitt. Men det måste finnas plats för förnuft. Jag får skriva "kvinnor har lägre lön än män" utan att jag ALLTID måste lägga till "...men det finns en del kvinnor som har högre lön än många män". Diskussion på internet blir omöjlig utan generaliseringar. Särskilt för en feminist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in