Citat:
Så du menar att vi med dagens teknik inte längre kan ha en kultur där kvinnor uppmuntras satsa på familj, barn och anständighet istället för på karriär, promiskuitet och dekadens?
Visst, tekniska uppfinningar som dammsugare och tvättmaskin har gjort hemmafruar mindre nödvändiga och sociala medier underlättar för kvinnor att vika ut sig som horor för allmän beskådan. Feminismens framfart må ha underlättats av den tekniska utvecklingen, men det betyder inte att feminismen är mindre skyldig till mycket av den misär vi ser idag.
Du tror inte att populärkultur har någon som helst påverkan på människor med andra ord?
Och nej, om något glorifierar den bilden av den självständige kvinnan som rider kukkarusell och festar tills hon är 45.
Visst, tekniska uppfinningar som dammsugare och tvättmaskin har gjort hemmafruar mindre nödvändiga och sociala medier underlättar för kvinnor att vika ut sig som horor för allmän beskådan. Feminismens framfart må ha underlättats av den tekniska utvecklingen, men det betyder inte att feminismen är mindre skyldig till mycket av den misär vi ser idag.
Du tror inte att populärkultur har någon som helst påverkan på människor med andra ord?
Och nej, om något glorifierar den bilden av den självständige kvinnan som rider kukkarusell och festar tills hon är 45.
Jag tyckte ändå att jag beskrev rätt tydligt i mitt inlägg vad jag syftade på.
Det handlar inte om att vika ut sig på Instagram. Det handlar om att människor idag är betydligt mer medvetna om alla möjligheter som finns. En anledning till att människor inte stadgar sig som förr är ju givetvis eftersom möjligheterna att både leva själv och att hitta på allsköns ting med sitt liv är större idag än förr.
Vi har bekvämligheter, massvis av direkt stimulans genom dator, tv, sociala medier, tv-spel e.t.c.
Det medför att människors behov av varandra, av andra människor, minskar.
Självklart är feminismen eller kvinnans frigörelse bakgrunden till att kvinnor idag överhuvudtaget har möjligheten att utforska livet utan en manlig förmyndare, samt att hon kan göra sina egna val. Hon har egen ekonomi och äger rättigheterna till sig själv. Om det är det du menar med att det är feminismens fel så ja då kan man säga det.
Jag är dock inte för att återgå till något ägandeskap av kvinnor. Frihet är nyckeln till varje människas egenvärde och självkänsla.
Såg en dokumentär om kvinnor som flytt och flyr från Saudiarabien. Vissa lyckas andra inte.
Det var en absolut vidrig dokumentär, och ett liv i fångenskap är inget liv. Det framgick tydligt att kvinnor i Saudiarabien inte är nöjda med rådande ordning.
De som flyr blir jag mäkta imponerad av, snackar vi verkliga hjältinnor, det är annat än pk-feministerna i Sverige!