2019-08-01, 13:46
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noble.Savage
Angående kniv. Det är mest effektivt att dra kniv EFTER att man börjat slåss. Det kan ju vara så att hazaren aldrig fick ett bra tillfälle att dra kniv. Drar man kniv har man ju också gett motståndaren skäl att brukar mer våld. Hjälphazaren vågade väl inte dra kniv utan övergav sin "vän".

Tack för dina dumma närstridstips. Och din logik är enastående. Man drar inte kniv fast man har en för då får man mer stryk...

Det kan ju också vara så att han inte hade någon kniv.
Citera
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Gillar kombon att man flyr från sitt land för att sedan åka dit på nöjesresa.
Jävlar vad farligt det måste vara för honom där.

En sådan sak borde automatiskt leda till biljett hem.

Jag tycker snarare att hans och hans kompis ständiga återfall i brottslighet ska leda till en biljett hem.

Däremot är inte Iran hans hemland, familjen har flytt dit från Afghanistan. Afghaner har ingen framtid i Iran, de blir diskriminerade, utsatta för rasism och har ingen möjlighet att få medborgarskap.

Med det sagt så är det ingen ursäkt för att Sverige ska försörja och dalta med ett stort antal kriminella män som inte har för avsikt att göra rätt för sig här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Du menar nog målsägande, även om Mustafa verkar ha en God Man, har h*n förhörts om det stämmer att Mustafa skulle hämta sitt pass från honom?

Såklart "Målsägande" menar jag.

Ang. passet så verkar det konstigt att hämta ut det efter 20-tiden, vet inte öppettiderna för det i Sthlm.
Tyckte mig höra att han inte har något pass, vilket jag tvivlar på då han ju faktiskt tog sig till Iran och för ett par veckor sedan.

Edit: Öppettider för pass: https://imgur.com/h8sOpYQ
30e Juni var en söndag...
Senast redigerad av chrisemil 2019-08-01 kl. 13:55.
Citera
Bannlyst
Varför sluter inte batikhäxor och #vistårinteut upp bakom afghanerna?
Citera
2019-08-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Tolkarna bestämmer om hur länge dom ska hålla på, är det så tungt jobb att översätta, vet dom har jävligt bra betalt.

”Domaren meddelar att tolkarna har gått med på att fortsätta efter klockan 17 i dag”

De kan ju inte ha rättegången utan tolkar. både engelska och persiska tolkar jobbar ju på detta
Citera
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH

Var vännen beväpnad?
– Nej, jag såg inte att han hade något.
Kan han vara beväpnad utan att du såg det?
– Jag tror inte det. Men tänk på en sak: den dagen var vi inte ute efter något bråk så att vi skulle behöva ha något.
Händer det att ni är ute efter att bråka?
– Nej.

Har åklagarsidan inte förberett målsäganden alls?!
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Carla Pantzar: - Du berättade i tisdags att du inte tagit droger eller druckit alkohol den här dagen, hade du gjort det dagen innan eller i nära anslutning?
- Nej.
Carla Pantzar: - Min klient uppfattar att du var påverkad. Har du några missbruksproblem?
- Nej.
Carla Pantzar: - Du är tidigare dömd för att ha brukat heroin, när upphörde det?
- Det behöver jag inte svara på, det är längesen.
Carla Pantzar: - Hur länge sen?
- Det vill jag inte svara på.
/Provokatör
Citera
Medlem
Johan Ronge - EXPRESSEN
Var du beväpnad den här dagen?
– Nej.
Brukar du vara beväpnad?
Domaren bryter in och säger till 19-åringen att denne inte behöver svara eftersom det är straffbart i Sverige att exempelvis bära kniv.
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Vafan är det här?

Var du beväpnad den här dagen?
– Nej.
Brukar du vara beväpnad?
Domaren bryter in och säger till 19-åringen att denne inte behöver svara eftersom det är straffbart i Sverige att exempelvis bära kniv.
Domaren säger till målsägaren att inte svara på advokatens frågor? Är det inte det han har sitt målägandebiträde till? Är det några särskoleregler som gäller i rätten?
Citera
2019-08-01, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Verkar ju knasigt att rasister skulle försvara en våldsbenägen afro-amerikansk rappare!

Kolla Twitter. Rasisternas nya favorit är en svart man för att han misshandlat människor ännu längre ner i den raistiska hierarkin. Knasigt värre!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det här förhöret syftar till att ta bort all trovärdighet från afghanen, han minns ingenting alls om någonting och han har kommit med motstridiga uppgifter.

Grunden för putativt nödvärn handla om hur Rocky & Co upplevde situationen så det kommer att grundas i de förhören.

Det är rätt ointressant hur väl BO minns förloppet när allt finns på video. Rätten kommer inte heller förvänta sig att han minns exakt hur många slag han utsattes för. Försvaret nagelfar hans berättelse huvudsakligen för att kunna ifrågasätta slaget med flaskan och det tycker jag att de lyckas med, men det står inte och faller på detaljer här i övrigt.

Jag tror att många här missuppfattar vad putativt nödvärn egentligen är. Det stämmer att det är en variant på nödvärn som uppträder vid villfarelser men det kan inte vara hur lösryckt som helst. Du måste för det första bevisa att den grad av våld du använde hade varit skälig om det du putativt antog hade varit sant. Ex om de slagit ned BO för att avväpna honom. Eftersom ingen påstått att de försökt avväpna honom och videon inte visar några sådana försök heller kan det alltså falla redan här. För det andra får du inte handlat uppenbart oförsvarligt i ditt nödvärn. För det tredje får du inte ha varit oaktsam i din bedömning.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:722176/FULLTEXT01.pdf

Det finns mycket sårbara punkter på alla dessa. Sen tillkommer att det måste vara rim och reson på något plan så som vid alla andra bedömningar. Att man i efterhand uppger att man varit livrädd är inte tillräckligt om bevis och vittnen vid incidenten talar för att man betett sig helt annorlunda. Vi får se vad försvaret får fram ur de åtalade, men de har nog en uppförsbacke framför sig. Vare sig vittnen eller bevis talar för att de betett sig som att de var trängda. De talar mer för att de var irriterade och därför angrep BO.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Gillar kombon att man flyr från sitt land för att sedan åka dit på nöjesresa.
Jävlar vad farligt det måste vara för honom där.

En sådan sak borde automatiskt leda till biljett hem.

Ännu bättre vore kanske att spärra hans återresa till Sverige nästa gång han är i Iran? Då slipper vi läsa i framtiden att han gett sig på Lady Gaga när hon är i Stockholm för att spela in sin nästa skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in