2019-07-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
egen medicin? jag bryter inga hastighetsgränser vid mina omkörningar till skillnad från lastbilarna som gasar på mer än de får och ska. Lastbilen ska veta sin plats alternativt lasta om till godsvagn.

Det enda de är bra till är att använda dem som block när nån fartdåre bakom försöker köra om i fel hastighet och med fel bakomvarande avstånd. Man använder långtradaren till att göra vägen en-filig :-D.

Vilka lastbilar är det som bryter mot hastighetsbegränsningarna?

Du vet om att lastbilar utan släp får färdas i 90km/h på motorväg/motortrafikled. Det är dessa du ser köra om långsammare tradare och bilar med släp, som bara får köra 80km/h. 1 mil i timmen skillnad är väldigt stor när man kör på tid. Den milen kan vara det som gör att föraren får rasta vid vägkanten istället för en trygg belyst rastplats.

Det är dock allmänt rejält frustrerande att som lastbil sitta och snigla fram i 70 på 110-väg för att personbilen framför inte kan köra i kombination med att det är omkörningsförbud för lastbilar. Det är mycket vanligare än att tradare kör om tradare, det kan jag försäkra dig om.

Ibland undrar man om man skall montera in färdskrivare i personbilar och sedan upprätthålla vilotidsreglerna på dessa. Att ge dig 4 000 kr i böter för minsta lilla minut över körtiden, samt 1000 kr extra för varje minut efter det. Då får småfolket känna på hur det känns att enbart ha en viss tid på sig att åka t.ex 50 mil.

Värre är det med alla dessa mopedbilar som dyker upp på 110-vägar (!) där vägen är klassad som huvudled. Dessa får man tvärnita för, om man nu inte vill ha dem helt platta i fronten på t.ex. en lastbil. De syns inte heller då de har samma djävla belysning som moderna bilar har och deras LGF-skylt är så dåligt satt att den absolut inte syn på långt håll.
Citera
2019-07-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Lastbil med släp (=långtradare) får inte ens köra i 90. Maxfart är 80 km/timme.

Nja, släp vet jag inte om man skall kalla påhängsvagnar för, de är dock klassade som släpfordon, ja. Som alla andra motorfordon med släp gäller 80 gränsen.

Sedan är det inte många som kommer ihåg att 80-gränsen även gäller tunga fordon, med eller utan släp, på huvudleder eller andra vägar som inte är motorväg/motortrafikled.
Citera
2019-07-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Folk som har noll uppfattning hur stor en bil är. Exempel, bred genomfartsgata med ganska lite trafik, bilar parkerade på båda sidor men två bilar kan ändå mötas utan problem, om det nu inte är en livrädd idiot man hamnat bakom/möter som behöver en meter fritt från parkerade bilar.

Dessa rövhattar slänger sig på bromsen och kastar sig in i närmaste ficka så fort denne får syn på möte och blir ståendes där till mötande trafik passerat eller en liknande rövhatt kommer från andra hållet och stoppar trafiken för att det är den förste rövhattens tur att åka.
Respekterar man inte att en rövhatt står still längre fram och man kör som vanligt blir dessa skogstokiga och hänger sig på tutan. Idioter.

Man bara älskar ju sådana! Dessa brukar dessutom stå och tuta bakom t.ex. lastbilar eller andra bilar som står parkerade på en smal gata. Till saken hör att de sedan blir omkörda av både bussar, långtradare och lastbilar med bred last . Ingen av dessa har normalt svårgiheter att köra förbi det parkerade hindret. Men svensson i en liten småbil har tydligen det.

Av någon anledning är det samma typ av personer som gillar att trycka sin front i backande fordons front och menar på att de skall minsann fram. Helst gör de så på lastbilar som annars har svårigheter att få plats när de backar. Personerna förstår liksom inte att lastbilar, bussar etc. behöver plats runt om sig för att kunna backa.
Citera
2019-07-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Värre är det med alla dessa mopedbilar som dyker upp på 110-vägar (!) där vägen är klassad som huvudled. Dessa får man tvärnita för, om man nu inte vill ha dem helt platta i fronten på t.ex. en lastbil. De syns inte heller då de har samma djävla belysning som moderna bilar har och deras LGF-skylt är så dåligt satt att den absolut inte syn på långt håll.

Om det är så, har man ju haft ganska dålig framförhållning. Om man kommer i 90 och mopedbilen kör i 45, så är det ju ändå inte mer än 45 km/h fartskillnad. Som att komma ikapp en laglig bilist när ligger i 155 på en 110-väg.
Sällan jag ens behöver bromsa då - man släpper gasen bara, så hinner farten gå ner ändå innan man är ikapp (ifall, man inte kan köra om direkt förstås). En tung lastbil rullar ju lite längre när man släpper gasen såklart - men ska ju ändå inte behövas mer än lätt broms.

LGF-skylten är ju bara där för att visa att det är ett sånt fordon. Så inte folk tror det är någon mupp som ligger och kör extremt sakta på t ex en landsväg, utan anledning. Det är ju ändå upp till en själv som förare att bedöma hur fort man närmar sig.
Citera
2019-07-30, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vilka lastbilar är det som bryter mot hastighetsbegränsningarna?

Du vet om att lastbilar utan släp får färdas i 90km/h på motorväg/motortrafikled. Det är dessa du ser köra om långsammare tradare och bilar med släp, som bara får köra 80km/h. 1 mil i timmen skillnad är väldigt stor när man kör på tid. Den milen kan vara det som gör att föraren får rasta vid vägkanten istället för en trygg belyst rastplats.

Det är dock allmänt rejält frustrerande att som lastbil sitta och snigla fram i 70 på 110-väg för att personbilen framför inte kan köra i kombination med att det är omkörningsförbud för lastbilar. Det är mycket vanligare än att tradare kör om tradare, det kan jag försäkra dig om.

Ibland undrar man om man skall montera in färdskrivare i personbilar och sedan upprätthålla vilotidsreglerna på dessa. Att ge dig 4 000 kr i böter för minsta lilla minut över körtiden, samt 1000 kr extra för varje minut efter det. Då får småfolket känna på hur det känns att enbart ha en viss tid på sig att åka t.ex 50 mil.

ja eller hur att det bara är lastbilar utan släp som kör om andra med släp. de kör om varandra hela tiden. först ligger de med 5 meters mellanrum i 20 mil och sen får nån polack för sig att han måste förbi och ökar farten med 5 km/h och är färdig med omkörningen efter en kvart. båda ligger givetvis gott och väl över max tillåtna hastighet för sina fordon.

ja jag pratar om lastbilar/långtradare som kör om andra likadan, inte personbilar, för det ser man sällan. Det tillåter man inte heller, för ingen vill ha er framför så man gasar på lite istället. :-)
Senast redigerad av deman 2019-07-30 kl. 22:02.
Citera
2019-07-30, 22:47
Medlem
Citat:
ja eller hur att det bara är lastbilar utan släp som kör om andra med släp. de kör om varandra hela tiden. först ligger de med 5 meters mellanrum i 20 mil och sen får nån polack för sig att han måste förbi och ökar farten med 5 km/h och är färdig med omkörningen efter en kvart. båda ligger givetvis gott och väl över max tillåtna hastighet för sina fordon.

ja jag pratar om lastbilar/långtradare som kör om andra likadan, inte personbilar, för det ser man sällan. Det tillåter man inte heller, för ingen vill ha er framför så man gasar på lite istället. :-)

Men det är helt ok att du själv tar en kvart på dig att göra en omkörning. Jag ska tänka på det nästa gång jag hamnar bakom 2 lastbilar som kör om varandra. Nu får alla fittor som gillar att blockera vänsterfilen smaka på sin egen medicin.
Då blir det ju nästan så man njuter av att ligga där bak istället. Ser man enbart till farten så är det ingen större skillnad mot att ligga bakom en sån som dig (90 och 110 är ju ingen stor skillnad och båda dom farterna är mycket långsammare än det jag vill hålla).
Men vetskapen att lastbilen retar upp såna förare som dig gör ju att det blir mindre jobbigt att ligga bakom denne jämfört med sega bilister...
Citera
2019-07-31, 06:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Men det är helt ok att du själv tar en kvart på dig att göra en omkörning. Jag ska tänka på det nästa gång jag hamnar bakom 2 lastbilar som kör om varandra. Nu får alla fittor som gillar att blockera vänsterfilen smaka på sin egen medicin.
Då blir det ju nästan så man njuter av att ligga där bak istället. Ser man enbart till farten så är det ingen större skillnad mot att ligga bakom en sån som dig (90 och 110 är ju ingen stor skillnad och båda dom farterna är mycket långsammare än det jag vill hålla).
Men vetskapen att lastbilen retar upp såna förare som dig gör ju att det blir mindre jobbigt att ligga bakom denne jämfört med sega bilister...
den farten du SKA max ska hålla är 110 eller ibland 120. vad du vill e helt irrelevant. Vad är det som e så svårt stt förstå? Varför tror du fartbrottslingar skulle få respekt av oss som håller fartgränsen och bli omsläppta för att de vill pressa fram det genom rövslick och helljus.Nej du, kommer inte hända att jag låter nån bakom bestämma när mina omkörningar är klara.

Lastbilar är tunga och långsamtgående fordon som har 80/90 av anledningar- de förpestar miljön, är farliga och svårhanterliga. Därför borde de aldrig nånsin ut från innerfilen och öka farten till olaglig.
Citera
2019-07-31, 06:48
Medlem
Citat:
den farten du SKA max ska hålla är 110 eller ibland 120. vad du vill e helt irrelevant. Vad är det som e så svårt stt förstå? Varför tror du fartbrottslingar skulle få respekt av oss som håller fartgränsen och bli omsläppta för att de vill pressa fram det genom rövslick och helljus.Nej du, kommer inte hända att jag låter nån bakom bestämma när mina omkörningar är klara.

Lastbilar är tunga och långsamtgående fordon som har 80/90 av anledningar- de förpestar miljön, är farliga och svårhanterliga. Därför borde de aldrig nånsin ut från innerfilen och öka farten till olaglig.

Det handlar ju ändå till stor del om vad du tycker också - för du är ingen trafikpolis, även om du nu verkar tro det. Du är verkligen den sortens bilist som sprider hat i trafiken och provocerar fram den farligaste körningen. Hoppas detta händer dig en dag:
https://www.youtube.com/watch?v=dP6ApLq9Bbc

Men det är ju komiskt som sagt, när du klagar på lastbilar som gör samma sak
- men bara för att du kör futtiga 20 km/h snabbare än dom, är det helt plötsligt ok liksom
Citera
2019-08-01, 07:58
Bannlyst
En annan irriterande grej är när man fått en bra parkering och är på väg till bilen för att åka. Parkeringen e fullbelagd. Man ser på håll en annan bil komma smygande i tron att jag e på väg till min parkerade bil flr att åka. Jag tänker inte stressa iväg för han ska få en bra plats. Händer ibland att jag vänder om och går tillbaka några meter eller ställer mig och fipplar med telefonen bara för att se honom tappa tålamodet och dra vidare :'D....Ibland hinner man ju dock inte se de spejande bilen smyga fram och man hinner sätt sig i sin bil innan man ser honom i backspegeln. Då skiter jag oftast i att starta öht. Kanske tar lite fika eller tar upp telefonen. Underbart sätt att reta upp folk som tror de läst av mig och mina intentioner att köra iväg :-D
Citera
2019-08-01, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det handlar ju ändå till stor del om vad du tycker också - för du är ingen trafikpolis, även om du nu verkar tro det. Du är verkligen den sortens bilist som sprider hat i trafiken och provocerar fram den farligaste körningen. Hoppas detta händer dig en dag:
https://www.youtube.com/watch?v=dP6ApLq9Bbc

Men det är ju komiskt som sagt, när du klagar på lastbilar som gör samma sak
- men bara för att du kör futtiga 20 km/h snabbare än dom, är det helt plötsligt ok liksom
troligare att det här händer dig innan
https://www.youtube.com/watch?v=yALiFrmafJY
Citera
2019-08-01, 20:18
Medlem
Citat:
troligare att det här händer dig innan
https://www.youtube.com/watch?v=yALiFrmafJY

Inte så troligt - för sådär sladdar man inte bara p g a en inbromsning. Det där var ju mest troligt en kass förare som vrider kraftigt på ratten samtidigt som han bromsar - i ett försök att styra undan. Vilket ändå är lönlöst i det läget - enbart bromsa för att få ner farten så snabbt som möjligt, är det som ger stört chans att undvika kollision, när man ligger så pass nära. Att försöka styra samtidigt, gör bara att inbromsningen blir ineffektivare och ökar risken för att sånt där händer.

Sen - var det möjligtvis du som var ute och körde på E18 förbi Jakobsberg strax före 17 idag? Jag råkade på en typisk sån som dig idag - jag låg några meter bakom för att få fanskapet att "skynda på" lite. Sen "brake-checkade" fanskapet mig - hann precis bromsa och undvika att köra in i baken på honom (kanske med hjälp av "autobromsen" på den bil jag körde, som gick i typ samtidigt eller möjligtvis någon tiondel eller 2 innan jag tryckte på bromsen, svårt att avgöra - hade typ redan foten på bromsen för jag gasade till lite precis innan för att komma lite närmare och var sen beredd med bromsen)

Det hela började med att jag fick sakta in för några bilar som körde om en lastbil. Ingen ide att försöka få dom att gå undan snabbare. För det var en hel radda på kanske 4 bilar och dom bakre bilarna kan ju inte hjälpa att dom främre tar tid (dom är kanske också frustrerande). Dom hade också en fartskillnad på kanske 10 km/h mot lastbilen, så det tog inte överjävligt lång tid. Efter omkörningen av lastbilen gick alla höger - utom nämnda idiot.
Det eftersom bara några tiotal meter framför bilarna som just gått höger, så var det en övningskörare och den skulle ju idioten absolut "pressa sig förbi" - bara för att det var en övningskörare.

Grejen var dock att övningsköraren låg i exakt laglig fart på 100 km/h (förmodligen hade han en bra hastighetsmätare eller körde efter GPS - jag hade själv min GPS-mätare uppe som jag ofta brukar). Men muppen ville ju om men inte köra för fort. Resultatet blev att han låg snett bakom övningsköraren en bra stund i samma fart som denne. Dock för litet gap för att man skulle kunna göra en "ful-omkörning" till höger och sen in framför.
Och jag blev ju förbannad och kröp närmare och närmare. Tillslut ökar han till 102 och glider sakta, sakta om. Precis när han är förbi så gör fanskapet en kort "stamp" på bromsen, bara för att jävlas med mig (var tomt framför honom) och går sen höger.
Om det inte var för att jag var rädd om bilen jag körde, så skulle jag nog gjort som BMWn - åkt in framför och "brake-checka" tillbaka på fanskapet.
Senast redigerad av C20 2019-08-01 kl. 20:32.
Citera
2019-08-01, 22:50
Medlem
hashs avatar
Citat:
En annan irriterande grej är när man fått en bra parkering och är på väg till bilen för att åka. Parkeringen e fullbelagd. Man ser på håll en annan bil komma smygande i tron att jag e på väg till min parkerade bil flr att åka. Jag tänker inte stressa iväg för han ska få en bra plats. Händer ibland att jag vänder om och går tillbaka några meter eller ställer mig och fipplar med telefonen bara för att se honom tappa tålamodet och dra vidare :'D....Ibland hinner man ju dock inte se de spejande bilen smyga fram och man hinner sätt sig i sin bil innan man ser honom i backspegeln. Då skiter jag oftast i att starta öht. Kanske tar lite fika eller tar upp telefonen. Underbart sätt att reta upp folk som tror de läst av mig och mina intentioner att köra iväg :-D

Haha, nu har jag funnit någon som kör med liknande metoder, skitkul att reta andra biltrafikanter :P
Eftersom jag har många mil på vägarna, så har jag lärt mig att läsa hur andra medtrafikanter fungerar.

T ex om jag hamnar bakom en bil som står för först och väntar på grönt ljus, om jag ser att föraren håller på med annat i bilen i väntan på grönt, så brukar jag tuta, ibland händer det att dom kör rätt ut i korsningen mot rött för att dom trodde att jag tutade för att det var grönt ;-)

Eller en annan rolig grej jag brukar köra med när jag kan avläsa att någon ska köra om och avser med omkörningen att ta av vid nästa avfart, jag ser till att det kommer inte att hända, dom kommer missa den avfarten hahaha

Man lär sig faktiskt genom många mil på vägen en del, man kan ofta utläsa vilken typ av chaufför man har att göra med, när man ser lite udda manövers. Lättast att avläsa är pensionärer, kvinnor och blattar.

Min fru är inte lika road av mina körkunskaper :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in