2019-07-31, 23:54
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Klart jag förstår dom agerade med visst övervåld. Har sedan länge sagt att det ser ut som att dom kommer bli fällda för misshandel, tyvärr.

Däremot försöker jag förklara att det kan vara en bra idé av advokaten att förklara för rätten varför Mayers så starkt trodde målsäganden hade en kniv. För advokaten sitter ändå där och ska få detta till nödvärn/putativt nödvärn. Följaktligen ska han få förklara hur bombsäker Mayers var på kniven, varför han trodde en kniv fanns osv. Och att då i den förklaringen peka på Mayers förflutna i Harlem och att han blivit knivhuggen i sitt liv tidigare, det kan enligt mig förklara reaktionen. Eller åtminstone hjälpa till på traven till en förklaring vid sidan av att han såg livvakten blöda.

Du tycker istället att Mayers borde isåfall få psykiatrisk hjälp. Ptja, det kan jag inte riktigt bedöma. Det får stå för dig. Han kanske till och med fått hjälp efter att ha blivit utsatt förut. Ingen skugga ska falla över honom för det isf.
Han kan förklara hur mycket han vill men filmerna visar att det inte fanns någon rädsla för en knivattack då Rakim blottar sig totalt vid olika tillfällen, ställer sig nära och sätter sin hand på Jafaris axel.
Citera
2019-07-31, 23:55
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Fast vid den tidpunkten visste nog inte Rättsmedicinalverket att kanack #2 förfogade över en mattkniv. Utan att vara rättsmedicinskt skolad tror jag det är svårt att utesluta en mattkniv i sårskadorna när bara fotografier utgör underlaget. Givet att kanacker ristade med mattkniven under drogrus kanske såren inte såg ut som traditionella knivskador. Rättsmedicin tror jag saknar erfarenhet av kanacker med självskadebeteende i skadeståndssyfte.
Nu är det i alla fall det utlåtandet rätten har att ta hänsyn till.

Har svårt att se att afghanerna skulle ha haft något tillfälle att bättra på såren efter misshandeln och hade det varit före borde det blött genom den vita tröjan. Så allt känns som rena fantasier från din och flekstors sida.
Senast redigerad av Revej 2019-07-31 kl. 23:58.
Citera
2019-07-31, 23:57
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Han kan förklara hur mycket han vill men filmerna visar att det inte fanns någon rädsla för en knivattack då Rakim blottar sig totalt vid olika tillfällen, ställer sig nära och sätter sin hand på Jafaris axel.

Är detta efter att livvakten börjar blöda menar du? Dom är ju rörande överens i rättegången om att rädslan för kniv blev aktuell när dom såg livvaktens skada. Om dom hånglat innan detta spelar ingen roll.
Citera
2019-07-31, 23:59
Medlem
Citat:

Ja oavsett hur korrekt det är eller inte så är det vad som finns nu. Men försvaret har sagt att de har ett ess och att det handlar om bevisningen at sårskadorna. Vi får snart se vad de har att komma med här.
Citera
2019-08-01, 00:00
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Eller ännu bättre, målsägandens blod finns på mattkniven. Om den analyserats i det andra ärendet. Utopi och fantasier från mig. Men medan vi ändå håller på.

Jag startade juh tråden om afghan #2, i trådstarten spekulerade jag om att samma kniv kan ha använts i ASAP-fallet.
(FB) Afghan #2 vittnet i ASAP-rättegången nu häktad - greps för stöld och bar kniv 190719

Jag har även tjatat om att jag tycker det är konstigt med åklagarbytet den 19/7 pga semstertider och öppnade för att Fredrik klev av frivilligt.
(FB) ASAP Rocky m fl åtalade efter bråk i Stockholm 30/6 -19. Dokument finns i trådstart.

Jag noterade även att en Fredrik Karlsson lottades att leda förundersökningen mot Dawod då han greps med en kniv.
(FB) ASAP Rocky m fl åtalade efter bråk i Stockholm 30/6 -19. Dokument finns i trådstart.
FUP: https://minfil.com/53YaF91bn2/Stockholms_TR_B_10049-19_Aktbil_9_pdf

Det vore en twist utan dess like men detta fallet innehåller allt så jag utesluter inte att så faktiskt är fallet, Fredrik klev av ärendet den 19/7 och slumpen lottade honom på Dawod samma dag, Fredrik la ihop 1 + 1, Dawod+kniven pekade rakt in ASAP-fallet!

Det är detta som kan vara esset om kniven faktiskt kan bindas till Jafari och ASAP-fallet!

/Provokatör
Citera
2019-08-01, 00:00
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Är detta efter att livvakten börjar blöda menar du? Dom är ju rörande överens i rättegången om att rädslan för kniv blev aktuell när dom såg livvaktens skada. Om dom hånglat innan detta spelar ingen roll.
Livvakten blev skadad på handen då Jafari drämde honom med sina trasiga hörlurar. Men det är efter detta man vill hävda att rädslan för kniv uppstod eller ökade.
Citera
2019-08-01, 00:01
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Fast då var det på ett vänskapligt plan, när dindun förklarade för kanacken att det inte ville sälja några droger för de hade redan så mkt pengar att lagning inte längre fanns på kartan. Hade inte Mustafa och getknullarna käftat så mkt så kanske de blivit bjudna på efterfest. Men vem vill ha fyra elvislookalikes på ett party? Med mattknivar?
Citera
2019-08-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Men du har rätt, det finns ingen beslagtagen kniv i det här ärendet. Men om dom har kollat och hittat blod/DNA på kniven från afghan #1 kan försvaret hävda "self inflicted wounds".

Men det är mest önsketänkande från några postare. Jag vet inte ens om det är tillåtet att "samköra" två fall så för att kolla DNA från det här fallet, på ett beslag som gjordes några dagar senare i stöldärende.

I två brottsundersökningar får väl bevis jämföras med varandra men i det här fallet är Jafari bara målsägande eftersom åtalet mot honom lades ner. Det kan ju förresten överklagas, om ny bevisning framkommer i målet kan man begära att förundersökningen tas upp igen. Så ja eventuellt blod kan testas i den här utredningen och visar det sig vara hans, ja då blir det underhållande.

Varför är det förresten uteslutet att han har tillfogat sig själv skadorna med glassplitter från gatan? Varför diskuteras den här kniven, ser såren ut att vara gjorda med kniv?
Citera
2019-08-01, 00:02
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Klart jag förstår dom agerade med visst övervåld. Har sedan länge sagt att det ser ut som att dom kommer bli fällda för misshandel, tyvärr.

Försök inte. Du skrev: "Så hans nördvärnsexcess borde vara befogad om man väger in allt detta."
Citera
2019-08-01, 00:04
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja oavsett hur korrekt det är eller inte så är det vad som finns nu. Men försvaret har sagt att de har ett ess och att det handlar om bevisningen at sårskadorna. Vi får snart se vad de har att komma med här.
Deras ess handlar om att försöka komma undan att någon medvetet skar Jafari med glas då detta skulle medföra mer fängelsetid för herrarna. Målet är i första hand att frias helt genom nödvärnsrätten, men i andra hand försöka få villkorligt så man får åka hem. En bonus hade varit att kunna få det till ringa och försöka yrka på skadestånd men det verkar helt enkelt inte möjligt.
Citera
2019-08-01, 00:06
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Försök inte. Du skrev: "Så hans nördvärnsexcess borde vara befogad om man väger in allt detta."

Va? Att jag tycker hans agerande var befogat utesluter inte att jag tror att han kommer bli dömd för misshandel.

Edit; Kan förtydliga om det inte går ihop för dig. Vad jag tycker är befogat av Rocky har inget att göra med hur jag tror domstolen kommer döma i målet.
Senast redigerad av Browndawg 2019-08-01 kl. 00:08.
Citera
2019-08-01, 00:07
Medlem
Netizens avatar
Citat:

Har svårt att se att afghanerna skulle ha haft något tillfälle att bättra på såren efter misshandeln och hade det varit före borde det blött genom den vita tröjan. Så allt känns som rena fantasier från din och flekstors sida.
Jag tror det fanns gott om tid att kosmetiskt förstärka bilden av ett skadeståndsframkallande slagsmål. Hur ser tidtabellen ut? När kom larmet och hur lång svarstid var det? Videofilmer är väl tidsmarkerade så allt går att spåra. Din utgångspunkt i dramat verkar vara mer av poltisk prägel än sanningssökande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in