2019-07-31, 19:52
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Vet du ens var hon stod, vilken vinkel hon hade, hur belysningen var, avstånd och vad hon egentligen kunde uppfatta när hon inte ens vågade titta. Det finns mängder av vittnen som har påstått att de sett saker som inte har hänt. Hon behöver kallas som vittne så att både försvar och åklagare kan fråga om allt sådant om hennes ord ska få någon tyngd.

Jag tolkade inte det hon skrev på det sättet -- alltså att hon inte tittade alls på något. Men du har rätt att hon borde ha förhörts mer ingående och kallas som vittne!
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-07-31 kl. 19:54.
Citera
2019-07-31, 19:52
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Hur mycket jag än ogillar afganen får jag ändå försvara honom här.

Han är kanske uppväxt helt utan engelska? Har han sen varit i Sverige i 3-4 år så räcker det inte långt för att lära sig ett nytt språk. Särskilt inte som det blir ovanpå att han ska lära sig svenska.

Hur bra lärde ni er själva franska eller tyska på gymnasiet? Tänk att ni flyttar till Tyskland som 15-åring och måste lära er tyska. Samtidigt pluggar ni franska där. Hur bra blir franskan i det läget?

Räcker ju att kunna det viktigaste 😃
https://m.imgur.com/a/N49VEfc
Citera
2019-07-31, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalswe
Som jag skrev tidigare ikväll!De får säkert inget väsentligt straff!
Men när de sitter på flyget,,..då tar jag en cola..och jublar.

Stöddiga typer som helt plötsligt blev "pojkar"som ej gjort något.

Och NU,..är vi i Sverige!
Herregud!"

Jublar du över att afghanerna går fria på våra gator och begår nya brott? Deras långa brottskarriär lär inte sluta förrän de är döda.
Citera
2019-07-31, 19:54
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Semestertider står det. Det kan ju betyda att de stuvar om i personalen på olika befattningar.

Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Det säger inte så mycket egentligen. Vissa yrken är typ aldrig riktigt lediga. Bytet kan ju likaväl ha inneburit att Karlsson var tilltänkt att gå på semester under gällande tid. Det kan t ex. ha varit exakt den dagen (en fredag = sista arbetsdagen) som det nya ärendet dök upp varav han pliktenligt beslutat om anhållan samtidigt som någon annan senare får ta över ärendet.

Jag har själv en god vän som i många år har arbetat som domare och sällan har möjlighet till längre sammanhängande semestrar. Det är ofta han får hoppa in vid behov, och det gäller nog många inom yrket.

Men att i det första officiella framträdandet släppa fram en värdegrundsmarinerad åklagare i ett högprofilmål som man vet ska gå på semester alternativt ska få andra uppdrag pga semestertider är inte speciellt bra skött. Nä det är något som inte stämmer kanske var det GW's kritik (den politiskt tillsatte riksåklagaren fick ju tom rycka ut och försvara Fredrik) eller att Fredrik eller någon annan av annan personlig anledning valde att kliva av alternativt blev han utbytt.

Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
....Hur man än vrider och vänder på det så är det Jafari som har inlett konfrontationen, att sedan hävda att det är nödvärn när han blir bortmotad är ärligt talat vansinne på gränsen till att åklagaren är direkt olämplig att utföra sitt yrke.

Helt enig, kanske av den anledningen som Fredrik valde att kliva av och glöm inte att det hittills varit tre olika åklagare i ärendet.

/Provokatör
Citera
2019-07-31, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Livvakten blev skadad på handen av Jafaris hörlurar så lite blodvite ska ha uppstått.

Tycker egentligen det ser ut som att livvakten försöker få misshandlarna att avbryta när han kommer till den liggande Jafari, detta är ju också ett sätt att skydda sin arbetsgivare. Han är ju också friad från misstankar likt Jafari.
Ja jag anklagar inte livvakten men det är intressant om han blödde mycket eller inte alls.
Citera
2019-07-31, 19:55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
Det är inte ett Stockholm-fenomen. "Det finns tiotusentals människor som honom, som just nu vandrar runt i vårt samhälle".

Ja, ursäkta, jag vet att jag är en inskränkt stockholmare och bara tänker i mitt perspektiv. Jo, jag har förstått att nyanlända/flyktingar, har strömmat till i hela landet Sverige, och att mycket problem har uppstått på alla möjliga småorter och byar också.
Det verkar hemskt. (det blir mer koncentrerat till en liten yta, om det blir problem?)

Här sprids problemen ut, på ett annat sätt. Och vi är ju ändå mer vana vid invandrare sen många decennier tillbaka. Det är ju först senare decennier man har spritt ut flyktingarna i hela landet?
Citera
2019-07-31, 19:56
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Så "flaskuppgiften" i SMS är tvivelaktig.

Men för helvete. Klart hon inte öppet erkänner att hennes chef begick övervåld! Däremot skrev hon det i förtroende till en väninna. Ditt nick är verkligen passande.
Citera
2019-07-31, 19:57
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Var mig en våghalsig person du, inte orolig för att personen i fråga har kniv. Du tror då samma typ som en person tidigare, när en person hamnar på marken. Så kan ingen kniv dyka upp bara för det? Folk som dött och blivit skadade i liknande situationer håller absolut inte med dig.

Om du vore påläst och hängt i kriminaltrådarna (antar du inte gjort) så hade du sett att det finns många exempel, vissa blivit skadade och vissa dödade. Då GM i fallet hamnat på backen för han inte hann dra sitt vapen av någon anledning. Så GM fick dra sitt vapen då istället.
Vet inte om här råder någon slags språkförbistring mellan oss liksom det gjorde mellan afghaner och amerikaner den kvällen som är trådens topic?

Du får vara precis hur rädd du vill och slå vem du vill om du tror det är det som är säkrast för dig. Det jag skriver är att du då också får vara beredd att ta konsekvenserna också, risk för hämnd och rättsligt efterspel. Inte konstigare än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Så här står det i hennes förhör:

FL, var det någon som hade tillhygge?
Hercules, nej men det var en gränd så det fanns glas där men det var ingen som använde någon flaska.
FL, var det någon som blev skadad?
Hercules, killen blev skadad. Rick hade ont i handleden och Tim fick ett jack i handen efter att killen kastat hörlurarna. Killen var drogad, så han slutade inte.
FUP, sid 316.

Så "flaskuppgiften" i SMS är tvivelaktig.

Stämmer bra. Mycket möjligt att hon knappt tittade, vilket också hennes SMS talar för.
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Men för helvete. Klart hon inte öppet erkänner att hennes chef begick övervåld! Däremot skrev hon det i förtroende till en väninna.

Ett förhör väger tyngre än ett SMS. Du kan släppa det där med SMSet nu.
Citera
2019-07-31, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noble.Savage
Han låg på marken tack vare att man höll på att oskadliggöra honom. Såg det ut som han hade legat kvar på marken om man inte gjort detta? Då hade han kunnat resa sig och dra kniv.
Skilj på fantasi och verklighet.
Jag bor i stan, skulle jag tänka sådär skulle jag behöva oskadliggöra någon flera gånger om dagen.
Man kan inte hoppa på folk för att de kanske kan ha..
Senast redigerad av Yanii 2019-07-31 kl. 20:03.
Citera
2019-07-31, 20:02
Medlem
Revejs avatar
Är fortfarande nyfiken på om det brukar hänga något haschsäljande gäng utanför Max som afghanerna kan misstagit Asaps gäng för..

Någon som vet, som brukar gå förbi där?

Tycker det verkar vara en rimlig förklaring till att Jafar lackade ur så samt varför han frågade om de sett hans kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in