2019-07-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Ja. Jag fattar inte denna fixering på att man ska gå bakåt. Det finns inget bakåt utom bara framåt. Det kommer endast finnas större behov av energi och all fokus samt pengar/forskning borde läggas på att man uppfinner nya alternativ/metoder kring återvinning av energi/el/nya energi källor. För att man ska sänka konsumtionen av energi måste man börja leva som det vore 1800 talet. Släng bort bilen, diskmaskin, flygplanen osv osv.... detta kommer aldrig hända. Det finns bara framåt och behöver av energi kommer endast bli större. Man måste fokusera på nya energi alternativ som är snäll mot miljön...

Det enda sätt där människan blir alltmer avancerad är att komma på hur man utvinner energi effektivt. Det finns inget annat alternativ. Människan kommer annars dö oundvikligen oavsett om man är snål med att använda sin el. Jorden kommer gå under hur vi än vill, men man behöver energi för att komma undan denna planet. Det finns inget annat sätt än att komma på nya sätt att kultivera energi

Man behöver en Manhattan project men för nya energi alternativ till större del

Behovet av el kommer helt klart att öka starkt i framtiden, det ökar för fan hela tiden redan nu, både i västvärlden och i ekonomier som är under utveckling (f d "u-länder" och tigerekonomier). Internet, elbilar, luftkonditionering, olika slags hushållsteknik driver på. Och om Gretas m fl program för att kapa användningen av fossila bränslen skulle förverkligas så krävs det förstås ännu mycket mera el. Men Greta och hennes backers vill absolut inte veta av kärnkraft, det enda realistiska alternativet för el i stor skala i nuläget och åtminstone fyrtio år framåt. Istället drömmer man sköna drömmar om att solceller och vindkraft skulle kunna täcka dessa bågnande stora behov av el. Det är förstås mumbo jumbo.

Och under tiden lägger Sverige ner kärnkraftverk och ökar på beroendet av rysk naturgas och tysk-polsk kolkraft.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-07-31 kl. 18:00.
2019-07-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det är så högerpopulistisk mobbing fungerar. De utpekade ska karaktärsmördas och alla deras mänskliga rättigheter ska ifrågasättas.

Utom att det är logiken och hållbarheten i hennes budskap vi ifrågasätter, inte hennes "mänskliga rättigheter".
2019-07-31, 17:55
Medlem
Citat:
Det är så högerpopulistisk mobbing fungerar. De utpekade ska karaktärsmördas och alla deras mänskliga rättigheter ska ifrågasättas.

Greta kan åka hur hon kan och vill runt jorden, vilka motiv hon än har. Att åka med Team Malizia är hur okay som helst. Ett fantastiskt äventyr med starka PR-effekter för kampen mot det alltmer kritiska läget för jordens klimat. Alla har samma rättigheter. Sedan att ingen vill segla omkring med assholes ändrar ingenting.

Den amerikanska kongressledamoten Alexandria Ocasio-Cortez har lovat Greta en drottnings mottagande när hon kommer till New York. En bra inledning på Gretas PR-kampanj.

Vänsterpopulistisk mobbning,skulle jag vilja säga. Hela Facebook är fullt av "shaming" . Majoriteten åker inte på flygsemester för att umgås med ladyboys etc. Det är mödosamt hopsparade pengar för en eller två veckor i solen. Det är verkligen nedvärderande och översittaraktigt av vänsterlobbyn att förlöjliga vanliga, skötsamma människor och deras livsval. Jobba, spara, hyfsad bostad, hobbies och kanske en semester om det går. Och betala en himla massa skatt förstås.

Själv äter jag vegetariskt tre gånger i veckan, äter närodlat gärna ekologiskt, har bergvärme,har inte flugit på 15 år. Alldeles av mig själv och har gjort så sedan innan Greta föddes. Men jag skulle aldrig drömma om att förlöjliga de som inte lever så. Men det finns ju alltid något att trakassera folk för, jag kör bil t ex, eftersom jag är handikappad måste jag det. Så kan man säga åt mig att skämmas och få utlopp för sina mobbningsbehov.
2019-07-31, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Vänsterpopulistisk mobbning,skulle jag vilja säga. Hela Facebook är fullt av "shaming" . Majoriteten åker inte på flygsemester för att umgås med ladyboys etc. Det är mödosamt hopsparade pengar för en eller två veckor i solen. Det är verkligen nedvärderande och översittaraktigt av vänsterlobbyn att förlöjliga vanliga, skötsamma människor och deras livsval. Jobba, spara, hyfsad bostad, hobbies och kanske en semester om det går. Och betala en himla massa skatt förstås.

Själv äter jag vegetariskt tre gånger i veckan, äter närodlat gärna ekologiskt, har bergvärme,har inte flugit på 15 år. Alldeles av mig själv och har gjort så sedan innan Greta föddes. Men jag skulle aldrig drömma om att förlöjliga de som inte lever så. Men det finns ju alltid något att trakassera folk för, jag kör bil t ex, eftersom jag är handikappad måste jag det. Så kan man säga åt mig att skämmas och få utlopp för sina mobbningsbehov.
Men det är inte Greta som mobbar. Hon menar att vi måste leva ett enklare liv på sikt. Men att ökad insikt om krisen leder till ökad vilja att uppoffra sig. Hennes fem punkter är råd till personer som fått insikt och vill göra något.
2019-07-31, 18:06
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Självklart kommer båda sidor tjäna på det. Team Malizia har redan profilerat sig inom klimatvetenskap och har exempelvis samarbete med Max Planckinstitutet för att mäta koldioxidhalter, så att kopplas med Greta är för dem ett win-win. Varför skulle det vara ett problem?
Det blir väl alldeles utmärkt att de knyter till sig Greta. Hon kan ju se koldioxnivån i atmosfären med blotta ögat(allt enligt henner mor som skrev detta i en bok).
2019-07-31, 18:06
Medlem
Citat:
Men det är inte Greta som mobbar. Hon menar att vi måste leva ett enklare liv på sikt. Men att ökad insikt om krisen leder till ökad vilja att uppoffra sig. Hennes fem punkter är råd till personer som fått insikt och vill göra något.
Hennes fem råd är synnerligen tveksamma,men det är klart att de som vill kan följa dem. Men att, som nu,mobba och försöka tvinga fram (genom skatter och avgifter eller förbud) en asketisk livsstil som troligen tar kål på många delar av vårt samhälle, är inte realistiskt.
Det här med att "komma till insikt" (om sanningen) låter enormt sekteristiskt. Det sa man i Knutby också, när Jesu brud piskade sina lärljungar/slavar.
2019-07-31, 18:08
Medlem
Citat:

Visst skulle det kännas mer betryggande om ett stort antal politiker och företagsledare över hela världen ledde försöken till omvälvning, men Greta är allt vi har och hon har ännu inte lyckats aktivera dessa politiker och företagsledare.

Det kommer hon heller inte att lyckas med, och de politiker som borde sätta hårt mot hårt skaffar Greta-alibi genom att hylla Greta i media och därmed har de ryggen fri. Det är kanske snarare så att Greta bromsar upp förändringen. Som det är idag kan politiker och näringsliv ta en selfie med Greta och komma undan kritik, för de ”engagerar sig ju”.
2019-07-31, 18:09
Medlem
Citat:

Det är något grundläggande fel på ett medieklimat och politiskt klimat (media och politiker samverkar) där bortskämda och rätt okunniga tonårstjejer/twentysomethings som Greta, Zara Larsson, Kim Kardashian, Linda Skugge m fl sätts på piedestal och behandlas som drottningar vilka inte får kritiseras. Och där dessa figurer görs till vägvisare mot framtiden, t o m i tunga politiska frågor.
2019-07-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det blir väl alldeles utmärkt att de knyter till sig Greta. Hon kan ju se koldioxnivån i atmosfären med blotta ögat(allt enligt henner mor som skrev detta i en bok).

Det där tror jag faktiskt inte på, har du verkligen källa på det?
2019-07-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är något grundläggande fel på ett medieklimat och politiskt klimat (media och politiker samverkar) där bortskämda och rätt okunniga tonårstjejer/twentysomethings som Greta, Zara Larsson, Kim Kardashian, Linda Skugge m fl sätts på piedestal och behandlas som drottningar vilka inte får kritiseras. Och där dessa figurer görs till vägvisare mot framtiden.
Tack för det inlägget! Det ÄR konstigt att bloggare och (fånigaste ordet) influencers drivna av reklamen ska få så stor makt.
Senast redigerad av Tokugawa 2019-07-31 kl. 18:13.
2019-07-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det kommer hon heller inte att lyckas med, och de politiker som borde sätta hårt mot hårt skaffar Greta-alibi genom att hylla Greta i media och därmed har de ryggen fri. Det är kanske snarare så att Greta bromsar upp förändringen. Som det är idag kan politiker och näringsliv ta en selfie med Greta och komma undan kritik, för de ”engagerar sig ju”.
Jag skrev inte att hon hade en lätt uppgift, men den blir inte lättare av att sådana som du motarbetar sådana som henne.
2019-07-31, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det där tror jag faktiskt inte på, har du verkligen källa på det?
I Malenas bok skriver hon att Greta är en av de få som kan se våra koldioxider med blotta ögat. Jag kan också se koldioxid med blotta ögat. När koldioxiden är i fast form vill säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in