2019-07-31, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Inget land i världen vet exakt vilka typer av avancerade vapen Iran har just nu. De är 20-30 gånger mer avancerade än de som Irak kunde använda sig utav. Och då hade dom en 1/50 del av det som Iran har idag.

Nej, där kan vi kanske båda inse att vi saknar all fakta. Jag kan se det som lite orimligt att en andra rangens industrination har resurser och förmåga att utveckla wunderwaffe-

Citat:
Iran kommer attackera först. Det kommer bara bli värre med den nya sjöfartsskyddsaktionen som just nu planeras att sättas in med USA i spetsen. Iran kommer dra sig uir avtalet mer och mer till den grad då det kommer ta lång tid att återgå till de halterna som man kom överens över i avtalet då Européerna inte kommer kunna handla med Iran.

Alla vet att Instex är skit. Det är bara en spegel, som inte kan blända rätt.

Iran kommer hämnas för alla attacker som Israel har gjort mot deras mål i Syrien under de senaste 8 åren snart och som de även nu börjat göra mot iranska mål i Irak. Man kommer attackera amerikanska mål och baser i området först. Men de har inte tappat tålamodet än. Efter detta kommer Iran att attackeras från 4 väderstreck.

Kanske Iran går bärsärk och det vore som du säger förödande för dem. Men det är ju din prognos.
Citera
2019-07-31, 15:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, där kan vi kanske båda inse att vi saknar all fakta. Jag kan se det som lite orimligt att en andra rangens industrination har resurser och förmåga att utveckla wunderwaffe-
De har knappast så våldsamt avancerade missiler, men de har många av dem, och missilförsvar är långtifrån perfekta. Har sen Iran någon form av motmedel i sina missiler kan än fler kommer igenom. Det behöver inte vara så avancerat, bara något som inte riktigt finns med i de algoritmer som försvaret använder. Det är ju inte som om USA hinner modifiera sitt försvar om Iran bränner av allt på en gång.
Citat:
Kanske Iran går bärsärk och det vore som du säger förödande för dem. Men det är ju din prognos.
Hittills har Iran varit väldigt förlåtande, nu senast när Israel var ända inne i Irak och bombade påstått iranska mål, men någonstans finns en tröskel där de får nog.
Citera
2019-07-31, 15:02
Bannlyst
Citat:

Iranier har till skillnad från många andra folk högt IQ. Alla folk har olika egenskaper. Jag tror att deras 'hemliga' vapen i alla fall kan överraska.

Det är en Biblisk prognos. Inte bara min. Men de flesta iranier har de på känn att det kommer ske någonting där snart. Det kan inte fortsätta hur länge som helst.

Hota Israel hit och dit, och sedan återuppta meningslösa förhandlingar med USA medan man stöttar och ger bort sina pengar på befolknings kostnad. I slutet finns det bara en lösning mot den här teokratiska regeringen som har tusentals kleptokrater med ett nätverk av nepotism inblandat. Och de flesta vet vad den lösningen är, då Iran aldrig kommer gå med på att förhandla om sitt missilprogram.

Enkelt.

Dock så kvarstår jag fortfarande till mitt tyckande att det är väst som provocerar Iran och inte Iran väst. Och jag står fortfarande kvar vid att Iran inte är som vilket land som helst, de har en bättre militär än många andra nationer som inte vågat stå upp mot USA och som USA invaderat tidigare.
Citera
2019-07-31, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De har knappast så våldsamt avancerade missiler, men de har många av dem, och missilförsvar är långtifrån perfekta. Har sen Iran någon form av motmedel i sina missiler kan än fler kommer igenom. Det behöver inte vara så avancerat, bara något som inte riktigt finns med i de algoritmer som försvaret använder. Det är ju inte som om USA hinner modifiera sitt försvar om Iran bränner av allt på en gång.

Hittills har Iran varit väldigt förlåtande, nu senast när Israel var ända inne i Irak och bombade påstått iranska mål, men någonstans finns en tröskel där de får nog.

Blir man attackerad när man är i krigszon så är ju det en del av spelet. Att påstå att Iran är förlåtande blir ju lite knepigt. Det är kanske Israel som är förlåtande som accepterar att de är där öht. Iran går i krig i Syrien, vem är förlåtande? Vem är aggressiv?

I de här situationerna är den sortens retorik ganska meningslös.

Vad gäller missilregn krävs det ju koordination och förberedelser. De kan knappast avfyra 100.000 på en gång.

Israel är förmodligen svåraste målet, de är vältränade på luftvärn numera. Välinformerade om vad Iran håller på med. De vill ju kriga... Gulfstaterna har moderna motmedel, men om de kan använda dem vet vi inte. Det är sjukt vilken militärmakt Saudi är på pappret.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-07-31 kl. 15:13.
Citera
2019-07-31, 15:16
Medlem
Citat:
Det är en Biblisk prognos. Inte bara min. Men de flesta iranier har de på känn att det kommer ske någonting där snart. Det kan inte fortsätta hur länge som helst.

Hota Israel hit och dit, och sedan återuppta meningslösa förhandlingar med USA medan man stöttar och ger bort sina pengar på befolknings kostnad. I slutet finns det bara en lösning mot den här teokratiska regeringen som har tusentals kleptokrater med ett nätverk av nepotism inblandat. Och de flesta vet vad den lösningen är, då Iran aldrig kommer gå med på att förhandla om sitt missilprogram.

Enkelt.

Bibliska prognoser kan ju vara självuppfyllande om man tror på dem. En annan är väl att Israel går segrande, upprättar stor-Israel och att Jesus / Messias kommer?

Citat:
Dock så kvarstår jag fortfarande till mitt tyckande att det är väst som provocerar Iran och inte Iran väst. Och jag står fortfarande kvar vid att Iran inte är som vilket land som helst, de har en bättre militär än många andra nationer som inte vågat stå upp mot USA och som USA invaderat tidigare.

I denna vevan är det ju tveklöst Trump.
Citera
2019-07-31, 15:25
Avstängd
Citat:
Blir man attackerad när man är i krigszon så är ju det en del av spelet. Att påstå att Iran är förlåtande blir ju lite knepigt. Det är kanske Israel som är förlåtande som accepterar att de är där öht. Iran går i krig i Syrien, vem är förlåtande? Vem är aggressiv?
Vad har Iran med att göra vilka Irakiska regeringen låter agera i Irak? Iran stödjer den lagliga regeringen i Syrien. Självklart är det Israel som är den aggressiva när de anfaller Syrien och Irak. Skulle du tex beskriva Ryssland som "förlåtande" för att de inte bombar alla länder där USA har militärbaser och hjälper olika regimer att bekämpa "terrorister"?
Citat:
Vad gäller missilregn krävs det ju koordination och förberedelser. De kan knappast avfyra 100.000 på en gång.
Behövs inga 100 000. Planerna har de säkert redo.
Citat:
Israel är förmodligen svåraste målet, de är vältränade på luftvärn numera. Välinformerade om vad Iran håller på med. De vill ju kriga... Gulfstaterna har moderna motmedel, men om de kan använda dem vet vi inte. Det är sjukt vilken militärmakt Saudi är på pappret.
Israel vill inte kriga med Iran, de vill att Västvärlden krigar med Iran åt dem. Israel klarar sig nog rätt bra, det är långt bort och Iran har begränsat med missiler med tillräcklig räckvidd. Undantag då om de lyckas få in en fullträff på Dimona och sprider radioaktivitet över Israel.
Citera
2019-07-31, 15:52
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ägare och operatör är olika saker. Inte ens synonymer.

Du menar ger betalt? Eller menar du att de tar betalt för att de så att säga hyr ut ett av sina skepp? Du tror inte att britterna förlorar cash alltså för det jobbet dom levererar? Du får detta att framstå som om svenskarna är dom ända som är oskyldiga och drabbas här.

Tycker att du redan fått ett bra svar på ditt korkade påstående innan i tråden. Läs svaret till ditt tidigare inlägg i spoilern nedan, 10 gånger.

"jAg j0bBaR s0m bEfälHaVaRe kApiTaAaiiinnEen"

Nej. Det gör du inte. Sådana har inte tid med att sitta på Flashback. Jag möter gärna upp dig i verkligheten om du vill, bjuder på käk också. Då kan du stolt visa dina identifikationer på att du är en "BeFäLHaVaRe" inom den branschen*.

Du kan ju inte ens stava rätt. Och du säger att du är befälhavare...

K

Jag är väldigt osäker vad du tror dig bevisa med mitt citat.

Exakt vilket "jobb" är det du anser att britterna utför i detta sammanhanget?

Det britterna förlorar rent ekonomiskt är om möjligt utebliven beskattning av fartyget och dess besättning lite beroende på avtal. Den största förlusten för UK är inte ekonomisk utan i prestige och anseende som flaggstat.

Personal som arbetar till sjöss har om möjligt än mer tid än oss vanliga landkrabbor att hänga på FB med tanke på hur mycket ledighet sjöjobb innebär...
Citera
2019-07-31, 16:10
Medlem
Citat:
Vad har Iran med att göra vilka Irakiska regeringen låter agera i Irak? Iran stödjer den lagliga regeringen i Syrien. Självklart är det Israel som är den aggressiva när de anfaller Syrien och Irak. Skulle du tex beskriva Ryssland som "förlåtande" för att de inte bombar alla länder där USA har militärbaser och hjälper olika regimer att bekämpa "terrorister"?

Behövs inga 100 000. Planerna har de säkert redo.

Israel vill inte kriga med Iran, de vill att Västvärlden krigar med Iran åt dem. Israel klarar sig nog rätt bra, det är långt bort och Iran har begränsat med missiler med tillräcklig räckvidd. Undantag då om de lyckas få in en fullträff på Dimona och sprider radioaktivitet över Israel.

Kärnkraftverk är ganska stabilt byggda. Även med en blackout finns det reservkraft. Tror inte det läcker något.

Nej, jag skulle inte använda den retoriken med "förlåtande".

USA är världspolisen, självpåtaget. Och inte så smarta heller. Man skulle tro att de tröttnar snart, men nej.

Det krävs nog ganska mycket för att få ett blietzkrieg med missiler att funka. Frågan är ju hur stor skadan blir, och hur mycket araberna tycker dom tål. Eller hur mycket USA tycker araberna tål kanske.
Citera
2019-07-31, 16:40
Avstängd
Citat:
Kärnkraftverk är ganska stabilt byggda. Även med en blackout finns det reservkraft. Tror inte det läcker något.
Dimona är en militär anläggning byggd i smyg där man initialt skulle dölja att det ens var en kärnreaktor. Själva reaktortanken angavs som komponent i en avsaltningsanläggning. Inta utomstående får inspektera och allt omges med stort hemlighetsmakeri, vilket tyvärr brukar innebära att man mörkar även pinsamma svagheter i konstruktionen. Reaktorn är också från 1958 så den börjar bli rätt gammal.

Tycker du inte det scenariot är tillräckligt oroväckande så har Israel också en anläggning för biovapenutveckling.
Citat:
Det krävs nog ganska mycket för att få ett blietzkrieg med missiler att funka. Frågan är ju hur stor skadan blir, och hur mycket araberna tycker dom tål. Eller hur mycket USA tycker araberna tål kanske.
Det handlar om avskräckning, att få omvärlden för nervösa över konsekvenserna. Det handlar också minst lika mycket om hur mycket resten av världen tål om oljeförsörjningen skärs av. Vill det sig riktigt illa så är områdena där Saudiarabien har större delen av sin olja dominerad av shiitisk befolkning som Saudiarabien hittills tryckt ned men som skulle kunna revoltera.
Citera
2019-07-31, 17:35
Medlem
Citat:
Dimona är en militär anläggning byggd i smyg där man initialt skulle dölja att det ens var en kärnreaktor. Själva reaktortanken angavs som komponent i en avsaltningsanläggning. Inta utomstående får inspektera och allt omges med stort hemlighetsmakeri, vilket tyvärr brukar innebära att man mörkar även pinsamma svagheter i konstruktionen. Reaktorn är också från 1958 så den börjar bli rätt gammal.

Tycker du inte det scenariot är tillräckligt oroväckande så har Israel också en anläggning för biovapenutveckling.

Det handlar om avskräckning, att få omvärlden för nervösa över konsekvenserna. Det handlar också minst lika mycket om hur mycket resten av världen tål om oljeförsörjningen skärs av. Vill det sig riktigt illa så är områdena där Saudiarabien har större delen av sin olja dominerad av shiitisk befolkning som Saudiarabien hittills tryckt ned men som skulle kunna revoltera.

Dessa områden är redan månlandskap. Ser ut som Mosul typ. Den shiitiska oppositionen är krossad.

https://youtu.be/qFTHZPoyMz8
Citera
2019-07-31, 17:37
Medlem
Goulburns avatar
Började läsa denna tråd efter att ha hört att de Svenska Kristdemokraterna tycker Sverige bör skicka krigsfartyg till Hormuz sundet. Tycker detta verkar vara idiot grej och hoppades kunna debattera detta med någon som tycker det är en bra ide! Men hittade ingen trots visst letande.

Finns det någon som debatterar i denna tråd som tycker det är en bra ide?
Citera
2019-07-31, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag är väldigt osäker vad du tror dig bevisa med mitt citat.

Exakt vilket "jobb" är det du anser att britterna utför i detta sammanhanget?

Det britterna förlorar rent ekonomiskt är om möjligt utebliven beskattning av fartyget och dess besättning lite beroende på avtal. Den största förlusten för UK är inte ekonomisk utan i prestige och anseende som flaggstat.

Personal som arbetar till sjöss har om möjligt än mer tid än oss vanliga landkrabbor att hänga på FB med tanke på hur mycket ledighet sjöjobb innebär...
Ditt citat bevisar att britterna förlorar enorma stora summor pengar på grund av andra länder kommer bli tvungna att göra precis det du skrev att de kan göra om när de tänker om.

Det är en brittisk tanker. Så vad gör en tanker tror du? Varför tror du de hade en besättning? Dom gör ingenting kanske?

Om det inte skulle vara ekonomiskt skulle de inte gråtit så här mycket. De måste avskräcka annars kommer priserna i Parasitropa gå upp enormt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in