2019-07-31, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Frågorna i förhöret hade definitivt kunnat ställas bättre, håller med. Men du förstår likväl som jag att ASAP inte är oskyldig till glasgrejer bara för att frågorna är dåliga

Jag förstår att påståendet att han skulle ha ljugit är felaktigt.

Någon skuld till "glasgrejer" har jag heller inte sett belägg för, åklagaren vet inte ens vem som gjort sig skyldig till det eller när det skulle ha hänt. Det vet inte jag heller.
Citera
2019-07-31, 14:40
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men det spelar väl ingen roll vad jag vill, städerna kommer utvecklas som de gör oavsett. Titta bara mot amerikanska städer, där har du våran förebild.

Ja, svenska städers utveckling går stadigt och kraftigt nedåt.

Men just New York har faktiskt ryckt upp sig nåt oerhört de senaste 40 åren. I mitten av 70-talet var det fullständigt livsfarligt att vistas i stora delar av Manhattan som turist. Idag känns det ofta säkrare än Malmö, för mig iallafall.
Citera
2019-07-31, 14:40
Medlem
Gör afghanen sig skyldig till brott när han uppenbarligen ljuger i rätten?
Citera
2019-07-31, 14:41
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jag förstår att påståendet att han skulle ha ljugit är felaktigt.

Någon skuld till "glasgrejer" har jag heller inte sett belägg för, åklagaren vet inte ens vem som gjort sig skyldig till det eller när det skulle ha hänt. Det vet inte jag heller.

Okej, han kanske inte rent upp ljög just för att frågan inte var ställd tillräckligt bra. Men det är uppenbart att han slingrar sig kring ämnet och det är tillräckligt i kombination med de bilder på glas och skador som finns för att jag tror att det finns något dolt.
Citera
2019-07-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Gör afghanen sig skyldig till brott när han uppenbarligen ljuger i rätten?

Ja flera av lögner är brottsliga andra är det inte.
Citera
2019-07-31, 14:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Hur rätten kommer att döma är jag inte säker på. Trodde tidigare på en lite hårdare fällande dom, men försvaret verkar inte helt oävet på att smula sönder bevisning. Fast jag blir väldigt förvånad om det blir en helt friande dom.

I den tangentens riktning ligger att det gått prestige i frågan, inte bara för åklagaren, men för regering och domstol. Då går det inte att fria, oavsett hur tunna bevisen är.

Domstolen vill väl även avsluta affären så fort som möjligt, vilket kanske gör det svårt att döma hårdare än häktningstiden, även om man tycker att bevisen räcker för mer? Ur den synvinkeln är det kanske tacksamt att få tillräckligt mycket tvivel om flaskskärningen för att kunna bortse från den?

Jag håller inte med. Jag har svängt fram och tillbaka några gånger nu under den här processen.

När man bara såg videos med en extremt aggressiv afgan som slutade med sparkar och slag så tyckte jag att afganen fick precis vad han förtjänade. Juridiskt kanske det inte håller för nödvärn, så rapparna blir fällda, men jag var inte så upprörd över det. Hade även tyckt det var helt OK om de friades.

Sen kom FUP:en med en massa blod och skärskador. Då blev det svårare att tycka det var helt OK om de friades, rapparna förtjänade lite fängelse.

Men sen har jag tänkt efter mer om det varit jag själv som hamnat i samma situation? Det är lätt hänt nuförtiden, det saknas inte aggressiva och påtända afganer på stan.

Vad fan gör man? Visst, är man helt säker på att kunna kubba därifrån så gör man det. Men med en smärt byggd och speedad 19-åring efter sig?

Ok, kan inte kubba därifrån. Och afganen är fortsatt extremt aggressiv. Nu måste man kanske slåss vare sig man vill eller inte. Afganen är inte så stor, så ett vanligt slagsmål kanske inte känns livsfarligt.

Men är han beväpnad? En kniv kan lätt gömmas, och kommer fram på en sekund. Kan man bortse från risken att han har kniv? Definitivt inte med en sån person med ett sånt beteende.

Då har man plötsligt hamnat i ett läge där det finns en överhängande risk för ett livsfarligt angrepp som man inte kan fly ifrån.

Då kommer jag definitivt att försvara mig med så mycket våld jag klarar av att uppbringa. Och jag slutar inte förrän jag är helt säker på att angriparen är oskadliggjord.

Så ur denna synvinkeln är det problematiskt om rapparna fälls.

Hur hade du själv tänkt och gjort om det var du med tre av dina helt vanliga polare mot två afganer?

Ganska precis så känner jag också.

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det kan mycket väl vara så att ASAP-gänget inte var rädda för ett överhängande angrepp med ett livsfarligt vapen. Då saknar de nödvärnsrätt för det våld de använde.

Samtidigt blir en fällande dom väldigt problematisk för oss som bor i landet. Hur mycket våld får man använda för att försvara sig själv? Hamnar jag i en sån situation så vill jag inte bli fälld för misshandel om jag lyckas försvara mig själv mot ett överhängande knivangrepp.

Vad tänker du själv? Hur hade du gjort, och hur tycker du att rätten isåfall ska döma?

Det finns ju sannolikt en anledning till att beväpnad militär och polis har 15 meter som minsta säkerhetsavstånd till någon som är knivbeväpnad. Jag gissar att det säkerhetsavståndet är snarlikt för motsvarande yrken över hela västvärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Vilket jävla dravel, ska man inte som turist få irra omkring lite planlöst i en ny stad nu heller? Ni är så jäkla snabba på att anpassa ert beteende efter våldsamma afghanhannar, tjejer och killar kan inte bada tillsammans längre, vi kan inte ha konserter för ungdomar, tjejer kan inte gå ensamma på stan, inte killar heller ens om man har en livvakt. Hela vårt beteende ska stöpas om pga våldsamma flyktingar.

Det är nog bra om övriga världen informeras av UD om hur osäkert Sverige är numera och att gränsen för nödvärn är väldigt begränsad. Bra Sverige - skicka rätt signaler till utlandet så vi slipper dylika situationer igen.

De som säger att lagen har sin gång för utländska medborgare, vad anser ni om USAs hanterande av Bosse Hansson? Tafsa på ett barn i Florida och istället för att slängas i ett amerikanskt fängelse så skickades han hem med förbud att någonsin återvända till USA. Hade Sverige varit lite smidiga hade man löst det här betydligt bättre. Utvisa Rocky et al från Sverige under 12 månader och utvisa pundar-afghanerna permanent.

Det var ett par norska skolklasser som festade loss på någon fjällort för ett par år sedan och hotellen ringde polisen. Polisen kom och utvisade alla norrmännen samma kväll. Som sagt, finns viljan så går allt.

Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Tillbaks igen. Vem är världskänd?
Inte precis Ozzy vi snackar vi om.

I stridens hetta, kan man skära en påtänd afghan med en avslagen flaska utan att det ger rejäla skärsår? Han hade väl väldigt begränsade skador, var det inte så?

Edit: Ute från sjukhuset efter ca en timme. Det tyder inte på några farliga skärsår. Hade han blivit slagen i huvudet med en flaska borde han ha en rätt rejäl hjärnskakning och då hade man väl behållit honom för observation längre än en timme, gissar jag.
Senast redigerad av RudyardKipling 2019-07-31 kl. 15:20.
Citera
2019-07-31, 14:43
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Om personen är snabbare än dig så är du körd, spelar ingen roll inte ens om du är beväpnad själv för om den har kniven dragen och även om du har skjutvapen så kommer du att antingen hinna bli skadad eller i värsta fall dödad innan du hinner dra ditt vapen.

Du ska alltid försöka ta dig ifrån en knivbärande kombattant då de garanterat kommer att orsaka skada

Men om vi tittar på det ur svensk nödvärnslagstiftning. Om en person fullt rimligt anser att det är överhängande risk för ett knivangrepp, då är det inte alls säkert att man kan ta sig därifrån.

Och har man väl kommit till det läget så har man rätt att använda väldigt mycket nödvärnsvåld, eller hur?

Rätten kan väl inte säga "det är alltid bättre att springa från nån som har en kniv än att slåss med honom", och därför fälla dig för misshandel?
Citera
2019-07-31, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
På ledarplats antyder Aftonbladet att alla (och främst då Expressen) som gräver i afghanernas tidigare brotts- och livshistoria går rasismens och Donald Trumps ärenden.

Ledarskribenten/fläsksvålen/riksinceln Daniel Swedin är inte riktigt klok.

Länk: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OpmXVA/karaktarsmordet-ar-ett-hot-mot-rattvisan
Expressen har rockys fängelsedon på första sidan...
Citera
2019-07-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Okej, han kanske inte rent upp ljög just för att frågan inte var ställd tillräckligt bra. Men det är uppenbart att han slingrar sig kring ämnet och det är tillräckligt i kombination med de bilder på glas och skador som finns för att jag tror att det finns något dolt.

Det är inget som helst konstigt. Är man misstänkt bör man inte säga något innan man fått en advokat och inte ens då behöver man hjälpa till. Åklagaren har bevisbördan.

Speciellt i Sverige skulle jag inte hjälpa en åklagare även om jag var helt oskyldig eftersom vi ser hur de försöker fixa en fällande dom trots ett mycket bristfälligt case. Lita inte på dem alltså.
Citera
2019-07-31, 14:46
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, vad kan man göra. Man kanske går på stan med sina barn och så plötsligt kommer en galning fram. Ingen höjdare, men, som sagt, jag hade börjat med att försöka ta reda på vad personen ville just mig.

Låt säga att afganen är fortsatt väldigt aggressiv, och ger ett mycket påtänt intryck. Han verkar stundvis helt väck, och svarar inte vettigt på tilltal?

Han jagar efter dig och familjen, allt mer aggressivt. Ni ser ingen bra möjlighet att sätta er i säkerhet. Afganen blir allt mer närgånget aggressivt, du känner att det bara fortsätter eskaleras.

Fortsätter du prata med honom tills han angriper dig?
Citera
2019-07-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Aftonbladet har nu lagt upp ett bortklippt material från ASAPs film, som visar hur ASAP säger "Now lets fuck this..." och är rätt lugn när han går mot livvakten och afghanens bråk.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/6jyv38/har-ar-den-bortklippta-sekvensen-i-asap-rocky-filmen

Inte så farligt som jag trodde. Livvakten tröttnar efter den 10e varningen och bär bort honom från platsen.

Inga konstigheter.
Citera
2019-07-31, 14:48
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har hållit med dig i mångt och mycket i vad du skrivit i denna tråd. Men detta kan jag inte hålla med i. För mig är det ju solklart samma flaska som är trasig på marken, som den som sticker ut ur Rockys ärm............

Kolla detaljerna noga, dom är lika men dom skiljer sig markant.
Etiketten på Rockys "flaska" går hela vägen ner till botten.
Den trasiga flaskans etikett har c:a 3cm avstånd till botten, där en skärva sitter kvar i etiketten.
Etiketten är matt papper på den trasiga, Rockys är högglansig plast.

Om inte så får du stå ut med att vi är oeniga då.

Nu något mycket allvarligare :

Rockys advokater bör ogiltigförklara videobeviset med Tim och Mustafa avseende huvudlyftet.
Det är solklart att Karl Rosen och Lydia Arvidsson Shukur hos polisens Bildex gett felaktig information och bör kallas till rättegången och ställas under ed. Nu när vi kan se videon hos Expressen är det kristallklart att Mustafa börjar med att trycka upp sin högra hand i Tims ansikte, där Tim instintiktvt då trycker upp sin högra hand i Mustafas armveck och lyfter där, samtidigt som han blockerat Mustafa:s högra hand med sin vänstra arm och tar tag i hans nacke och trycker bort honom 5-6 m.

Det finns inget nacklyft som polisen påstått.
Att dom sitter och lattjar med en VLC-spelare och inte ens kan se en sån viktig detalj är hårresande.
Notera att Expressen dels blurrat, att videon är försämrad från sitt original-och jag kunde fan se detta direkt !!

https://imgur.com/V1EGfUW
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in