2019-07-31, 13:33
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
De har lagt ut en videosnutt på Aftonbladet som ska vara till ASAP: s nackdel. Fattar ingenting. Ser ingenting. Vad är det som skulle vara till ASAP:s sällskaps nackdel? Någon som har tillgång till en bättre filmsekvens? Det ska vara en videosnutt som ASAP klippt bort från den video han har lagt ut på instagram alltså.
Orden visar eventuellt att anfallet sker planerat "Now we gotta fuck this.." Detta antyder på att de ska "fuck up" Jafari, det vill säga slå honom i samförstånd.

Oavsett, är det Asap som klippt bort delen så det är något han trott skulle vara negativt om det kom fram.
Citera
2019-07-31, 13:33
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det har jag redan förklarat för dig, men du verkar ha skygglappar.

Eller så har du inte koll på att det är fullt lagligt att dricka alkohol på ganska många gator i stan?
Citera
2019-07-31, 13:34
Medlem
Ursäkta om detta redan framkommit...

De båda åtalade i det aktuella DH-målet uppger att stölderna skulle finansiera droger.

DH i förhör;

Daw*d uppger att han tillsammans med Mas* stulit jackorna i syfte att sälja dem och att köpa narkotika för pengarna.

Tyvärr ingen bild på mattkniven i fupen.

Fupen:
https://minfil.com/53YaF91bn2/Stockholms_TR_B_10049-19_Aktbil_9_pdf
Citera
2019-07-31, 13:34
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
I den tangentens riktning ligger att det gått prestige i frågan, inte bara för åklagaren, men för regering och domstol. Då går det inte att fria, oavsett hur tunna bevisen är.

Vad menar du med detta? Rättegången ska ju vara helt opolitisk, det har ju statsministern brölat ut till hela världen?
Citera
2019-07-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
De har lagt ut en videosnutt på Aftonbladet som ska vara till ASAP: s nackdel. Fattar ingenting. Ser ingenting. Vad är det som skulle vara till ASAP:s sällskaps nackdel? Någon som har tillgång till en bättre filmsekvens? Det ska vara en videosnutt som ASAP klippt bort från den video han har lagt ut på instagram alltså.
Otippat att aftonhoran är på afghanernas sida.
Citera
2019-07-31, 13:37
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Hur rätten kommer att döma är jag inte säker på. Trodde tidigare på en lite hårdare fällande dom, men försvaret verkar inte helt oävet på att smula sönder bevisning. Fast jag blir väldigt förvånad om det blir en helt friande dom.

I den tangentens riktning ligger att det gått prestige i frågan, inte bara för åklagaren, men för regering och domstol. Då går det inte att fria, oavsett hur tunna bevisen är.

Domstolen vill väl även avsluta affären så fort som möjligt, vilket kanske gör det svårt att döma hårdare än häktningstiden, även om man tycker att bevisen räcker för mer? Ur den synvinkeln är det kanske tacksamt att få tillräckligt mycket tvivel om flaskskärningen för att kunna bortse från den?

Jag håller inte med. Jag har svängt fram och tillbaka några gånger nu under den här processen.

När man bara såg videos med en extremt aggressiv afgan som slutade med sparkar och slag så tyckte jag att afganen fick precis vad han förtjänade. Juridiskt kanske det inte håller för nödvärn, så rapparna blir fällda, men jag var inte så upprörd över det. Hade även tyckt det var helt OK om de friades.

Sen kom FUP:en med en massa blod och skärskador. Då blev det svårare att tycka det var helt OK om de friades, rapparna förtjänade lite fängelse.

Men sen har jag tänkt efter mer om det varit jag själv som hamnat i samma situation? Det är lätt hänt nuförtiden, det saknas inte aggressiva och påtända afganer på stan.

Vad fan gör man? Visst, är man helt säker på att kunna kubba därifrån så gör man det. Men med en smärt byggd och speedad 19-åring efter sig?

Ok, kan inte kubba därifrån. Och afganen är fortsatt extremt aggressiv. Nu måste man kanske slåss vare sig man vill eller inte. Afganen är inte så stor, så ett vanligt slagsmål kanske inte känns livsfarligt.

Men är han beväpnad? En kniv kan lätt gömmas, och kommer fram på en sekund. Kan man bortse från risken att han har kniv? Definitivt inte med en sån person med ett sånt beteende.

Då har man plötsligt hamnat i ett läge där det finns en överhängande risk för ett livsfarligt angrepp som man inte kan fly ifrån.

Då kommer jag definitivt att försvara mig med så mycket våld jag klarar av att uppbringa. Och jag slutar inte förrän jag är helt säker på att angriparen är oskadliggjord.

Så ur denna synvinkeln är det problematiskt om rapparna fälls.

Hur hade du själv tänkt och gjort om det var du med tre av dina helt vanliga polare mot två afganer?
Är väl inte fel tänkt om man upplevt situationen så men som du vet har man också även övervägt de juridiska konsekvenserna och får nu ta del av dessa.

Personligen tycker jag Asap med crew verkar helt förvirrade och med facit i hand borde de nog anlitat någon svensk guide istället för att irra runt planlöst på stan. Och någon livvakt med pondus, Tim retade bara upp Jafari likt ett bi, eller snarare en mygga.
Citera
2019-07-31, 13:37
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Eller så har du inte koll på att det är fullt lagligt att dricka alkohol på ganska många gator i stan?

Spelar ingen roll hur det är i Stockholm. ASAP agerar efter vad han är van vid. Och i USA är det väldigt ofta inte tillåtet.
Citera
2019-07-31, 13:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
...

Jag håller inte med. Jag har svängt fram och tillbaka några gånger nu under den här processen.

När man bara såg videos med en extremt aggressiv afgan som slutade med sparkar och slag så tyckte jag att afganen fick precis vad han förtjänade. Juridiskt kanske det inte håller för nödvärn, så rapparna blir fällda, men jag var inte så upprörd över det. Hade även tyckt det var helt OK om de friades.

Sen kom FUP:en med en massa blod och skärskador. Då blev det svårare att tycka det var helt OK om de friades, rapparna förtjänade lite fängelse.

Men sen har jag tänkt efter mer om det varit jag själv som hamnat i samma situation? Det är lätt hänt nuförtiden, det saknas inte aggressiva och påtända afganer på stan.

Vad fan gör man? Visst, är man helt säker på att kunna kubba därifrån så gör man det. Men med en smärt byggd och speedad 19-åring efter sig?

Ok, kan inte kubba därifrån. Och afganen är fortsatt extremt aggressiv. Nu måste man kanske slåss vare sig man vill eller inte. Afganen är inte så stor, så ett vanligt slagsmål kanske inte känns livsfarligt.

Men är han beväpnad? En kniv kan lätt gömmas, och kommer fram på en sekund. Kan man bortse från risken att han har kniv? Definitivt inte med en sån person med ett sånt beteende.

Då har man plötsligt hamnat i ett läge där det finns en överhängande risk för ett livsfarligt angrepp som man inte kan fly ifrån.

Då kommer jag definitivt att försvara mig med så mycket våld jag klarar av att uppbringa. Och jag slutar inte förrän jag är helt säker på att angriparen är oskadliggjord.

Så ur denna synvinkeln är det problematiskt om rapparna fälls.

Hur hade du själv tänkt och gjort om det var du med tre av dina helt vanliga polare mot två afganer?
Klokt resonerat. Lägg därtill att man är uppjagad, skitskraj och handlar i panik.
Citera
2019-07-31, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Och vi lägger huvudet på sned och förminskar och försvara deras beteenden i snart sagt varje rättsfall.

'Han tittade snett på honom vid tunnelbanan'
'Andra såg när livvakten flyttade på honom'
'Han måste knarka för han lider av ett trauma'

När Mustafa knivade en annan afghan så var upprinnelsen denna (ur domen):

MÄ:
Detta ska ha inträffat i samband med en händelse som ägde rum i närheten av tunnelbanan då Mustafa Jafari inte hälsat. Han själv skrattade då åt Mustafa Jafari och denne frågade vad han skrattade åt. Han svarade Mustafa Jafari att det inte angick honom.

Mustafa Jafari var vid detta tillfälle irriterad över händelsen i tunnelbanan. Det hade kanske gått 15 sekunder när han blev skallad. (Och sen knivskuren Min anm.)
MJ:
En kväll stod de vid tunnelbanan. De drev med mig när jag passerade dem. [MÄ] skrattade och höll på nästan att kikna av skratt. Han hälsade på dem artigt och frågade [MÄ] varför han skrattade åt honom?
Afghaner: Sårad heder = Knivskärning = 30 timmar ungdomstjänst
Amerikaner: Trakasseras = Stryk = 30 dar i häkte

Lika inför lagen - Not so much!

/Provokatör

Svenskarna bäddar för sin egen undergång helt klart, arma satar som är så indoktrinerade att de inte kan byta riktning ens om deras döttrar gruppvåldtas.

Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Orden visar eventuellt att anfallet sker planerat "Now we gotta fuck this.." Detta antyder på att de ska "fuck up" Jafari, det vill säga slå honom i samförstånd.

Oavsett, är det Asap som klippt bort delen så det är något han trott skulle vara negativt om det kom fram.

Och vad tycker du om det afghanfittan skrek, det var något i stil med Come on I am going to fuck you up!
"Jag är en snäll pojke som bara ville ha tillbaks mina hörlurar som jag kastat på livvakten"
Citera
2019-07-31, 13:39
Medlem
camos avatar
Citat:
Spelar ingen roll hur det är i Stockholm. ASAP agerar efter vad han är van vid. Och i USA är det väldigt ofta inte tillåtet.

Och i USA slänger man flaskorna i marken så att de krossas när man druckit upp också då? Okej.
Senast redigerad av camo 2019-07-31 kl. 13:42.
Citera
2019-07-31, 13:44
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Är väl inte fel tänkt om man upplevt situationen så men som du vet har man också även övervägt de juridiska konsekvenserna och får nu ta del av dessa.

Det kan mycket väl vara så att ASAP-gänget inte var rädda för ett överhängande angrepp med ett livsfarligt vapen. Då saknar de nödvärnsrätt för det våld de använde.

Samtidigt blir en fällande dom väldigt problematisk för oss som bor i landet. Hur mycket våld får man använda för att försvara sig själv? Hamnar jag i en sån situation så vill jag inte bli fälld för misshandel om jag lyckas försvara mig själv mot ett överhängande knivangrepp.

Vad tänker du själv? Hur hade du gjort, och hur tycker du att rätten isåfall ska döma?
Citera
2019-07-31, 13:45
Medlem
Någon som postat videon när livvakten lyfter bort Jafari?

Här är klipp:
https://www.expressen.se/noje/osedda-bilderna-har-lyfter-livvakten-19-aringen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in