2019-07-30, 20:48
Medlem
Randolph Carters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Frågan är hur piloten i vårt fall kunde göra det? Och när det hände, inte hade kunskapen? Eller möjlighet? att få kontroll över flyplanet igen?

Huvudet på spiken! HUR kunde planet hamna i ett såpass instabilt läge med mycket gas, låg fart och hög nos? Resultatet tycker jag är tämligen solklart utrett här i tråden, men misstänker att själva ”upplägget” till stall+katastrof blir omöjligt att få en förklaring till.
Senast redigerad av Randolph Carter 2019-07-30 kl. 20:53. Anledning: Språk
Citera
2019-07-30, 20:57
Medlem
Citat:
4.50 min in i klippet så stallar man planet med flit. Trots det har han full skevroderkontroll och allt är så extremt odramatiskt. (Piloten använder ingen gas där vilket vi tror oss veta att olycksplanet hade.)
https://youtu.be/DHnmqllPBTU

Planet ser så väldigt lättkontrollerat ut och det är svårt att fatta att endast en stall skulle få sådana ödestigra konsekvenser som i Umeåhaveriet.
Jag kan tycka att det behövs en faktor till för att det ska gå så illa som det gjorde, (min balansteori)planet flyger ju nästan sig själv ur stallen vad det ser ut.

Då videoklippet ovan faktiskt visar just den flygplansindivid som gick i marken i Umeå så alla frågor kring hur golv ser ut, hur man sitter, instrument etc går att se hyffsat tydligt i klippet.
Citera
2019-07-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Hon hade fyra hopp efter utbildning, så hon var inte elev. Väl? Det har hänt högfartsolyckor i nära tid där minneskorten varit oläsliga trots att man hittat kameran, men absolut, kameror har trillat ner och återfunnits hela också. Hur långt innan exit man börjar filma beor på hur man aktiverar filmningen, så att säga. När jag filmar vanliga hopp (ej tandem, tävling eller betald film) startar jag kameran samtidigt som jag klättrar ut. Samma för AFF/SFU-hoppning med elever. Då trycker jag igång kameran några sekunder innan vi lämnar planet. Vissa kameror måste man av praktiska skäl starta lite tidigare än andra. För tandemfilm startar man i regel mycket tidigare för att få material till tandemfilmen, för att vara säker på att man filmar, för att få med andra hoppares uthopp osv.

Om vi en aning försiktigt chansar på att en kamera var igång i starten av förloppet skulle jag med en pistol mot tinningen säga att det är 50/50 huruvida det kommer att leda till att man kan plocka ut filmen. Vad jag har hört var det bara två eller tre av hopparna som var tillräckligt erfarna för att hoppa med kamera (och om någon undrar är detta en av de regler som aldrig bryts mot), så jag är inte alls lika säker på att det kommer att hittas film som många i tråden verkar vara.
Ok, då hade jag missuppfattat, jag trodde det var hennes femte hopp överhuvudtaget och ett AFF.
Citera
2019-07-30, 21:10
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Ok, då hade jag missuppfattat, jag trodde det var hennes femte hopp överhuvudtaget och ett AFF.
Det kanske det var, jag blir osäker nu. I vilket fall som helst fanns det max två eller tre kamerahoppare ombord, och ingen som garanterat hade börjat filma.

Om det i själva verket var hennes femte hopp som elev och det var ett AFF blir en inte alls orimlig förklaring till att finalen var längre än den på föregående lift att det övades spotting. På AFF nivå 4 och 5 brukar man börja öva på det om tillfälle ges.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-30 kl. 21:21.
Citera
2019-07-30, 21:25
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Det har väl en del med flygplansmodellen att göra? Det här var en högvingad sak, så utfälld klaff höjer kanske nosen?
Nej, orsaken är att vingens kordalinje ändras när man fäller ut klaff.
Så här: https://www.boldmethod.com/images/learn-to-fly/aircraft-systems/how-flaps-work/aoa.jpg
Det som händer är alltså att vingen kan skapa lika stor lyftkraft vid lägre nosattityd.

På större flygplan har man även leading edge slats. När dessa fälls ut blir effekten på kordalinjen den motsatta, vilket gör att den förändringen som skapas av trailing edge flaps i viss mån motverkas.
Citera
2019-07-30, 21:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
(Min fetning)

Du menar väl att vissa fäller utan klaff för att flyga med lägre nos?

Nej, jag menar det jag skriver. När du tar ut klaff får du sänka nosen(anfallsvinkeln) då vingens lyftkraftkoefficient ökar).
Flygplan med låg stabbe kan alltså skapa marginal för att hoppare inte ska slå i i stabben.
Citera
2019-07-30, 21:50
Medlem
kan inte mycket om flyg men lite om motorer i bilar o läste förut om att de va 320-340 hk i flygmotorn o flygplanet väger som en småbil o ser an på en bil som kan väga 2 ton och vid ett lätt gaspådrag lyfter o vrider sig bilen ganska mycket sidled men stoppas upp av fjädringen och marktrycket.....enligt vittnesuppgifter rusade motorn(om motorn fått gashäng) och det skulle kanske göra att planet får samma vridkraft och planet har ju inget marktryck som häver kraften då gyrokrafter gör stor påverkan i luften...tex. med mc kan man räta upp hojen med gaspådrag o får man för mycket res i ett hopp kan man bromsa bakhjulet
Citera
2019-07-30, 22:52
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Det har väl en del med flygplansmodellen att göra? Det här var en högvingad sak, så utfälld klaff höjer kanske nosen?

Klaffar är "höglyftanordningar": De syftar till att öka vingens lyftkraftkoefficient. Med högre lyftkraftskoefficient krävs lägre alfa för att få samma lyftkraft vid samma fart.
När man tar ut klaff så ökar lyftkraften, så om man inte tänker stiga eller minska farten får man sänka nosen.

Se här:
www.researchgate.net/figure/Figure-1-4-Effect-of-flap-and-slat-on-lift-coefficient-13_fig1_331718321
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-07-30 kl. 22:55.
Citera
2019-07-30, 23:27
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
4.50 min in i klippet så stallar man planet med flit. Trots det har han full skevroderkontroll och allt är så extremt odramatiskt. (Piloten använder ingen gas där vilket vi tror oss veta att olycksplanet hade.)
https://youtu.be/DHnmqllPBTU

Planet ser så väldigt lättkontrollerat ut och det är svårt att fatta att endast en stall skulle få sådana ödestigra konsekvenser som i Umeåhaveriet.
Jag kan tycka att det behövs en faktor till för att det ska gå så illa som det gjorde, (min balansteori)planet flyger ju nästan sig själv ur stallen vad det ser ut.

Högvingat eller lågvingat gör ingen skillnad i stallfrågan. Maskiner som inte är rena högprestandamaskiner har ofta torderad vinge, så att yttre delen på vingen har lägre anfallsvinkel, det gör att en normal stall sker med innerdelen på vingen först, så att man får turbulent luft som släpper från vingen och i de flesta fall träffar stabben så att man får "buffeting", det skakar i maskinen och man känner att stallen är på väg. Driver man stallen lite till så kommer man tappa nosläget då vingen tappar lite mer av sin lyftkraft. Nosen dippar pga det och planet kommer att börja bygga fart. Samtidigt kommer inte yttervingen vara stallad eftersom den är torderad och har lägre anfallsvinkel. Skrevrodren sitter längst ut så de "flyger" i ostallad vinge. Eftersom yttre delen på vingen fortfarande flyger är maskinen stabil i rolled och skevrodren har kvar sin verkan.
Det är relativt vanligt, utöver tordering att man har detaljer på vingen för att tvinga luften att göra som man vill. Vissa maskiner har en halv - 1 meter lång stallgenerator inne vid vingroten( brukar vara som en vass triangel sedd från sidan. Den är till för att störa luften för att säkerställa att det stallar där först.

En maskin som stallar snällt när man behandlar den snällt är ingen garanti för att den inte kan stalla abrupt bara för det. Gaspådrag med enmotorkärror ger en slipstream av luft som oftast ger extra lyftkraft vid vingens rot pga fartvinden från propellern. Det motverkar i viss mån det ovan beskrivna med stall vid vingroten först.
Gaspådrag ger också en sneddragning som kan bli ganska kraftig pga att med hög anfallsvinkel kommer propellerns nedåtgående blad få högre anfallsvinkel mot luften än det som går uppåt, så centrum på dragkraften flyttas från propellerns mitt och i dessa fall ut på höger sida, vilket gör att maskinen vill gira vänster/flyga orent. Vänstergiren gör att höger vinge får bättre med luft så den börjar höja höger vinge. Om man korrigerar detta med att skeva höger kommer man öka anfallsvinkeln på vänster vinges ytterdel(skevrodret går ned och är en del av vingen). Helt plötsligt har vi skapat förutsättningar för att hela vänster vinge stallar mer eller mindre samtidigt medans höger vinge inte har stallat(i vart fall inte alls helt).
Klaff ökar också chansen för en abrupt stall.

Citat:
Jag har över 30 plan av alla typer och flugit i 20 år.
Jag vidhåller att amatörer gör bort sig och om du kan flyga så stallar du inte okontrollerat med ett högvingat plan.
Frågan är hur piloten i vårt fall kunde göra det? Och när det hände, inte hade kunskapen? Eller möjlighet? att få kontroll över flyplanet igen?

Återigen, läs denna: www.ntsb.gov/safety/safety-studies/Documents/SIR0801.pdf 32 hoppflygolyckor, varav 22 med stall eller motsv. I många fall klarade de inte att fixa eftermälet till stallen heller.

För Sveriges del, det stallas även här. Läs den H50P som är länkad till tidigare idag:
Citat:
Sammantaget kan man säga att stall funnits med i bilden
vid en mycket stor andel av det totala antalet haverier.
Vissa år har stall varit en kraftigt dominerande
orsak. Ett sådant år var 2006.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/luftfart/tillbud_och_olyckor/h50p_stall-tips.pdf

Jag kan förövrigt tycka att ditt inlägg ovan andas att du inte riktigt har den koll du borde ha, om du flyger ?
[Edit] Börjar ana att du menar RC-flyg, mht ett annat inlägg ?
https://www.youtube.com/watch?v=WKIk-dqml6U
Högvingad Cessna, det snällaste som finns, eleven skevar emot i stallen, det blir en spinn av det och läraren tar över.

https://www.youtube.com/watch?v=Egg8NIBV2HI
En maskin jag flugit hoppare med, är världens snällaste ändå lyckas man stalla och få maskinen i spinn, titta även på nödhoppen som folket gör.

https://www.youtube.com/watch?v=x6tgZVoZc7g&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=EFyyLbD-Y7o&t=31s
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-07-31 kl. 00:10.
Citera
2019-07-30, 23:59
Medlem
Randolph Carters avatar
Så gott som alla trainers vi byggt i klubben byggde vi med torderade vingar just för att vi lärt oss exakt detta. Gjorde även en scratchbyggd F16 som jag faktiskt använde denna teknik på, den kärran ville jag hemskt gärna att få att stalla rakt vid behov...

Vet inte om motorns vridmoment också påverkar ett fullskalaplan? När man hovrar en 3D-kärra måste man åtminstone ”hålla emot” rätt tydligt med höger skev för att inte maskinen ska börja rotera vänster i rollaxeln.
Senast redigerad av Randolph Carter 2019-07-31 kl. 00:08. Anledning: Tillägg
Citera
2019-07-31, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrflamman
Intressant sida hos Transportstyrelsen
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/luftfart/tillbud_och_olyckor/h50p_stall-tips.pdf

Ja, den var intressant! Noterade några detaljer som kan vara relevanta för den aktuella olyckan.

Citat:
Vid flera haverier har stallen varit en inledande händelse som piloten sedan genom felaktigt beteende inte tagit sig ur.

Kan mycket väl stämma.

Citat:
Genom andra händelser där piloten lyckats reda ut sin situation vet vi att en del störtspiraler först inletts med för låg fart, kanske stall, som piloten försökt ta sig ur med resultatet att flygplanet istället hamnat med för låg nos och hög fart ofta i kombination med sväng. Denna typ av haveri inträffar oftast under mörker eller i dålig sikt där referenser saknas och där man inte lyckats reda ut den med hjälp av instrumenten.

Vet inte om det var just en störtspiral (eller vad säger Niklas-P) och det är väl inte heller bekräftat att planet befann sig i moln men det låter fullt möjligt.

Citat:
Ju tyngre ett flygplan är, desto större anfallsvinkel krävs vid en viss fart för att tillräcklig lyftkraft ska genereras.Stall kommer således att inträffa vid högre hastighet ju tyngre flygplanet är (stallfarten ökar).

Tungt lastat var det väl.

Citat:
Stallfarten ökar således med ökad höjd och ökad temperatur. Detta avläser dock inte piloten på fartmätaren

Planet befann sig på relativt hög höjd. Var piloten medveten om hur fartmätaren beter sig på hög höjd i förhållande till stallfarten?

Citat:
Stallegenskaperna kan påverkas markant vid ändrat tyngdpunktsläge. Detta gäller såväl fram- som baktungt flygplan. Risken för allvarlig och överraskande stall är störst vid baktungt flygplan, då också urgången försvåras. Flygplanet är oftast baktungt när det är tungtlastat; med den konfigurationen har piloten normalt inte tränat stall.

Det är inte orimligt att tyngdpunktsläget ändrats av någon anledning.

Sedan verkar det inte helt trivialt ta sig ur en stall. Vid den typ av "stall" (eller stallvarning) som normalt tränas på så gäller: "För fram spaken och dra på gas."
Vid fullt utvecklad stall eller vikning så gäller dock: "Dra av gasen helt"

Här kan man tänka sig att en stressad och kanske oerfaren(?) pilot råkar göra fel med gasen.
Citera
2019-07-31, 02:08
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Citat:
Stallfarten ökar således med ökad höjd och ökad temperatur. Detta avläser dock inte piloten på fartmätaren
Planet befann sig på relativt hög höjd. Var piloten medveten om hur fartmätaren beter sig på hög höjd i förhållande till stallfarten?

Stallfarten är konstant på fartmätaren på alla höjder och temperaturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in