Citat:
Det är en frivillig insats så ja, om barnet är över 12 år så ska man tillfråga det, om inte barnet vill så går man inte över huvudet på det och tvingar iväg till en stödfamilj. Samma sak med kontaktperson etc. Frivilligt. Familjehem är däremot inte frivilligt om dom gör ett LVU.
Det som är min fundering kring det där är som sagt vad som har erbjudits och i så fall vad som tackats nej till. Det familjen har sagt är ett familjehem, tror inte Issy har tackat nej till det. Det var en lösning för att han inte skulle bli hemlös, nu fick de en lägenhet, vilket gör att jag misstänker att alla tre parter ansåg det som fel lösning. Men jag är nästan säker att man från soc inte avsåg att göra något tvång, utan det var bara en lösning för att inte få en hemlös 15 åring. Men om man sedan har tagit in en biståndshandläggare är det jag undrar över, sett över behov av LSS eller SOL. De har ju haft boendestöd i tidigare kommun, men har inte vad jag hört, nämnt något om det nu. Jewels skulle säkert kunna klara av att ansöka om det, men frågan är om hon har energin att ta beslutet. Och då är ju nästa fråga, om kommunen tagit det beslutet att låta biståndH ringa upp till Jewels och kolla läget.
Och det är det jag menar, om kommunen erbjudit LSS och till viss del SOL och J&I tackat nej, då är de korkade. Om det inte har erbjudits, så är det kommunen som är korkad, eller har dåliga rutiner.
Sedan finns det en annan enkel förklaring, att de har blivit erbjudna och beviljade, men att det sedan inte kommit igång.