2019-07-30, 03:47
Medlem
vigilante99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Are you the father Of Izzy?
ja
Citera
2019-07-30, 10:23
Medlem
Citat:
Det du skriver visar hur komplext det är med omhändertagande av barn. Alla som tittar på flera av deras videos kan också se att de har en åtminstone stundtals fin relation med humor och tillit sinsemellan. Att Jewels också har brister har vi tveklöst svart på vitt, men detta måste även vägas mot det som funkar bra i deras relation. Är man tonåring och flyttar till familjehem är en stabil relation med ens ”nya föräldrar” förmodligen väldigt svår att få till och det blir mest förvaring.

Issy skulle behöva någon typ av stödboende. Vara med sin mamma men när väl skolan börjar måste han få rutiner och bättre stöd hemifrån. Hur han försvarar mamman och tar ansvar för allting runtomkring kommer leda till, har redan lett till emotionell försummelse.
Citera
2019-07-30, 11:03
Medlem
dekadentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det har nämts vid ett antal tillfällen, bland annat i den videon som laddades upp direkt efter Rask. Men det har inte berättats mycket om det, utan det som sagts är just att Issy var jobbig under en längre tid. Och att Jewels snappade. Och ja, det får inte hända, men det händer, för betydligt många fler föräldrar än Jewels.

Ursäkta, du tror detta händer många föräldrar? Att det är normalt? Då vet vi på ett ungefär hur vi ska tolka dina inlägg hädanefter eftersom du har en mycket, mycket skev bild av verkligheten.
Citera
2019-07-30, 12:23
Medlem
Citat:
Att ungen har ett hem är positivt ja. Men kommer Issy klara skolan lättare eller bättre för att han flyttar? Risken är enorm att det blir tvärt om. Maten kan jag hålla med om.
Men behöver Issy tigga pengar? Ja, han går live då och då, när han orkar, men är målet att tigga pengar då, ganska dålig taktik i så fall, man vet aldrig när han är live, det står i och för sig ett nummer, men that's it. Skriver aldrig vad folk ger, vilket gör att folk ger mindre. Skriver upp alla som ger, vilket gör att folk gärna ger mindre summor eftersom det inte finns något krav. Vissa ggr kollar han ju inte ens på telefonen, vilket hans mor försöker lära honom för att tacka för pengarna. Egentligen verkar det ju som att Izzy är totalt ointresserad av donationerna, vilket är trevligt att se, har inte sett så många youtubare som är det.

Ser vi ner på Rask för att han tigger, han tigger ju verkligen?
Ser vi ner på Team odiffat för att de tigger, de verkar i och för sig ha samma system?
Ser vi ner på J&J som tigger, de nämner ju flera ggr att det går att swisha?

Eller är det så att vi har en måttstock för J&I och en annan för andra människor?
Kan J&I verkligen göra något rätt?

Tråden handlar om de här två, inte Rask eller andra. Det kan du ta i deras trådar.

Och ja, de tigger. På snapchat och i lives bland annat.
Var inte så länge sen de tiggde efter gratis klippning hos frisör, något de inte fick gissningsvis då de klippt sig själva.
Citera
2019-07-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadenten
Ursäkta, du tror detta händer många föräldrar? Att det är normalt? Då vet vi på ett ungefär hur vi ska tolka dina inlägg hädanefter eftersom du har en mycket, mycket skev bild av verkligheten.

Personen är riktigt riktigt skev.
Citera
2019-07-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadenten

Detta händer många föräldrar ja. Jag själv har varit i närheten av 20-30 föräldrar som sagt olämpliga saker eller tillfogat barn kroppslig smärta. Om du inte tror att föräldrar säger olämpliga saker, blir olämpligt arg och tillfogar sina barn kroppslig smärta är det snarare du som har en skev bild av verkligheten. Givetvis har jag då gjort en sökning på google om saken. Den ena är en psykolog som säger att många föräldrar känner att de går över gränsen, den andra är en undersökning där var tredje slår/slagit sina barn. 1/3, 33%, ganska hög siffra? Skulle i alla fall jag klassa som många föräldrar.

Men vi kan göra så här, behåll du din verklighetsbild, den verkar ganska bra faktiskt, skulle nog själv vilja leva bland enhörningar och rosa moln. Jag vill inte ta ifrån dig den och avslöja att världen är en ond plats. Men jag lever vidare i min verklighet, där folk tappar humöret vissa ggr och skäller, men arbetar mot att inte göra det.

Många föräldrar känner att de går över gränsen ibland.
Var tredje förälder slår sitt barn
En forumtråd om en förälders som ofta tycker att föräldrar är irriterade på sina barn.
En anställd på bris som misstänker att det inte finns några föräldrar som aldrig bråkat med sitt barn.
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2019-07-30 kl. 15:43.
Citera
2019-07-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Tråden handlar om de här två, inte Rask eller andra. Det kan du ta i deras trådar.

Och ja, de tigger. På snapchat och i lives bland annat.
Var inte så länge sen de tiggde efter gratis klippning hos frisör, något de inte fick gissningsvis då de klippt sig själva.

Snapchat har jag inte, så kan inte säga vad som händer där, men jag har som aldrig hört de tigga i lives. Har ju i och för sig missat lives, eftersom jag har ett liv, så perioden när de hade svårt att betala hyran är ju lite blank, kan ju ha hänt då. Men känns ändå konstigt då jag absolut varit inne på en majoritet av lives att jag totalt missat att det tigger. Du skulle inte kunna ge några exempel på hur de tigger?
Citera
2019-07-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muilak
Issy skulle behöva någon typ av stödboende. Vara med sin mamma men när väl skolan börjar måste han få rutiner och bättre stöd hemifrån. Hur han försvarar mamman och tar ansvar för allting runtomkring kommer leda till, har redan lett till emotionell försummelse.

Mamman har ju den typ av Asperger där man knappt klarar något alls, hon kan varken yrkesarbeta eller få hemmiljön att funka bra. Hon verkar dessutom dålig på att söka och ta emot hjälp, för det finns massor av stödinsatser att söka i hennes sits, alltifrån städhjälp till avlastning med Issy. Och det är nog där skon klämmer. Man kan inte tvinga på folk hjälp.
Citera
2019-07-30, 16:02
Medlem
Citat:
Snapchat har jag inte, så kan inte säga vad som händer där, men jag har som aldrig hört de tigga i lives. Har ju i och för sig missat lives, eftersom jag har ett liv, så perioden när de hade svårt att betala hyran är ju lite blank, kan ju ha hänt då. Men känns ändå konstigt då jag absolut varit inne på en majoritet av lives att jag totalt missat att det tigger. Du skulle inte kunna ge några exempel på hur de tigger?

Har sett telefonnummer för swishdonationer i deras två senaste lives.

När Jewel deltar på Liven så uppmärksammas donationerna, annars inte. Så förmodligen ligger Jewel helt bakom donationsgrejen.
Citera
2019-07-30, 16:20
Medlem
Citat:
Har sett telefonnummer för swishdonationer i deras två senaste lives.

När Jewel deltar på Liven så uppmärksammas donationerna, annars inte. Så förmodligen ligger Jewel helt bakom donationsgrejen.

Ja, korrekt, det finns ett telefonnummer i streamen, men tigger man då?? Om de inte har ett nummer synligt, vad skulle hända då? Om vi bortser från det självklara, färre skulle ge, skulle något annat rent logiskt kunna hända?

När det gäller uppmärksamheten håller jag med dig, Jewels är bättre på det. Och det kan ju vara att Issy inte bryr sig, vilket återigen ger frågan, tigger de? Men det kan ju också vara så enkelt att Jewels har lärt sig att man ska tacka för pengar, vilket gör att hon är mer uppfostrad. Vissa gliringar eller vad man ska kalla det för pekar mig åt det hållet. Men egentligen för mig spelar det ingen större roll. Idén borde komma från Jewels vilket fall som helst.
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2019-07-30 kl. 16:29.
Citera
2019-07-30, 16:26
Medlem
Citat:
Mamman har ju den typ av Asperger där man knappt klarar något alls, hon kan varken yrkesarbeta eller få hemmiljön att funka bra. Hon verkar dessutom dålig på att söka och ta emot hjälp, för det finns massor av stödinsatser att söka i hennes sits, alltifrån städhjälp till avlastning med Issy. Och det är nog där skon klämmer. Man kan inte tvinga på folk hjälp.

Rent juridiskt kan du faktiskt tvinga på folk hjälp om man vill. Finns lite spelrum/möjligheter för att göra det. Motsätter sig sedan människan rent praktiskt att ta emot hjälp är det en annan femma. Med det menar jag att Jewels skulle låsa dörren och vägra släppa in folk till exempel.
Det skulle vara ganska spännande att få veta hur mycket hjälp som har ansökts om, och hur mycket hjälp som erbjudits. Enligt vissa i tråden så har de ju intrycket av att Jewels flyr så fort hjälp erbjudits eller krävts, men då det inte finns något som styrker eller motsäger det, så får det vara en teori som man inte fäster så stor vikt vid.
Citera
2019-07-30, 16:35
Medlem
Citat:
De har inte sagt något om det, så jag har utgått från att Norrköping inte tagit tag i det. Har Issy tackat nej, så är det rejält korkat ärligt talat.

Det är en frivillig insats så ja, om barnet är över 12 år så ska man tillfråga det, om inte barnet vill så går man inte över huvudet på det och tvingar iväg till en stödfamilj. Samma sak med kontaktperson etc. Frivilligt. Familjehem är däremot inte frivilligt om dom gör ett LVU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in