2019-07-30, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunalarbetaren
Jag saknar sånt. Vi borde backa upp varandra mer här i norr; lyncha mer.
En klunga amatörer förblindade av sin vrede ska alltså stå för "rättvisan" i detta land?
Senast redigerad av KlurigtMedNamn 2019-07-30 kl. 00:22.
Citera
2019-07-30, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlurigtMedNamn
En klunga amatörer förblindade av sin vrede ska alltså stå för "rättvisan" i detta land.

Ja! Förblindade av vrede. Ingen pardon.

Tack för tipset.
Citera
2019-07-30, 00:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Synnerligen märkligt att både SVT och Aftonbladet väljer att inte nämna att gärningsmannen är eritrean. I princip alla medier och då även även internationella som BBC och tom vänsterorienterade The Guardian nämner det. Naturligtvis kan det spela en roll att gärningsmannen är asylsökande med eritreanskt medborgarskap när det kommer till motiv och orsak. Det spelar också en roll när det kommer till hur stor avsky folk känner och de inrikespolitiska konsekvenser brottet kan få. (den tyske inrikesministern hade knappast avbrutit semestern om en tysk hade legat bakom attacken))Det finns helt enkelt inga som helst bra skäl till att utelämna att gärningsmannen är eritrean. Att Aftonbladet håller på som de gör är ingen nyhet, men SVT borde veta bättre.

Är det nåt de borde ha lärt sig vid det här laget så är det väl att ilskan inte direkt blir mindre om man utlämnar medborgarskap på personer som begår avskyvärda brott.

Fast SVT (och Aftonbladet) är fristående medier. Dvs. deras uppgift är inte att ”minska på ilskan”, uppgiften är att skapa journalistik.

Gällande frågan så tror jag inte att några redaktionella beslut om i fall GM:s ursprung skulle nämnas eller inte nämnas fattades. Någon journalist blev satt att skriva respektive artikel, och denne valde inte att nämna ursprung. Sågs nog inte som en större grej, och tid för vidare research angående avslutad semester etc.
lades inte ned.

Finns en tendens här på forumet att överskatta den tid som en journalist lägger ned på en artikel, och vilka avvägningar som görs. Sanningen är den att det nog görs färre avvägningar än vad många tror. Det finns heller troligen inget redaktionellt beslut om i fall ursprunget skulle nämnas, vare sig hos Aftonbladet eller Expressen. En journalist fick uppgiften på morgonmötet ”skriv något om det där med pojken som puttats framför tåget i Frankfurt”, inte mer detaljerat än så.
Citera
2019-07-30, 00:27
Medlem
flexschemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Detta var bara ett möte mellan människor. Det som Sverige bör göra nu är att Löfven upplåter regeringsplanet till Malena Ernman så hon kan flyga ner till Tyskland och sjunga ”La Voix” på någon ljusmanifestation mot nazism!

Vidrigt! Hur tänker du? Klimatvän och mor till dagens moder Teresa som hon är kommer en flygresa aldrig på tal, oavsett ändamål.

Det blir lokaltåg, elcykel och skogspromenader för hela följetåget!

---

För att vara OnT: Besväras mer än jag vill av att detta inte dyker upp och tas på allvar i svensk media. Det ska ju ha hänt något liknande för bara någon vecka sedan, då också i Tyskland, men ändå vill ingen skriva om det?
Citera
2019-07-30, 00:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nej då! Jag är fullt medveten om var det aset har hamnat!

Jag förstår dock fortfarande inte hur de resonerar då tom ett barn borde förstå att de bara häller bensin på brasan. Det enda som gör folk än mer rasande än att en eritrean knuffar en mor och ett barn framför tåget är om vissa gör vad de kan för att vi inte ska få veta att det var en eritrean.

De funderar öht inte i de banorna.
Citera
2019-07-30, 00:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast SVT (och Aftonbladet) är fristående medier. Dvs. deras uppgift är inte att ”minska på ilskan”, uppgiften är att skapa journalistik.

Gällande frågan så tror jag inte att några redaktionella beslut om i fall GM:s ursprung skulle nämnas eller inte nämnas fattades. Någon journalist blev satt att skriva respektive artikel, och denne valde inte att nämna ursprung. Sågs nog inte som en större grej, och tid för vidare research angående avslutad semester etc.
lades inte ned.

Finns en tendens här på forumet att överskatta den tid som en journalist lägger ned på en artikel, och vilka avvägningar som görs. Sanningen är den att det nog görs färre avvägningar än vad många tror. Det finns heller troligen inget redaktionellt beslut om i fall ursprunget skulle nämnas, vare sig hos Aftonbladet eller Expressen. En journalist fick uppgiften på morgonmötet ”skriv något om det där med pojken som puttats framför tåget i Frankfurt”, inte mer detaljerat än så.

Fast det blir ju rätt dålig journalistik när de utelämnar den rätt viktiga detaljen som kan förklara dådet. SVT valde tom att citera BBC i sin artikel, men de hoppade över avslutningen i citatat där gärningsmannen medborgarskap nämns. Naturligtvis är det ingen slump eller ett olycksfall i arbetet.

Visst är det möjligt att det inte ligger några redaktionella beslut bakom, men även enskilda journalister har ett ansvar för att rapportera korrekt och att inte på eget initiativ hoppa över känsliga detaljer av politiska eller moraliska skäl. Speciellt inte såna som kan förklara mordet.

Det är fan i mig djupt provocerande att journalister tar sig rätten att bestämma över vad vi ska få veta och att de dessutom är så korkade att de verkligen tror att vi inte kan inhämta korrekt info från andra källor och länder. Ta tex halshuggningarna i Marocko och vad som visades i filmen. Det tog veckor innan några svenska medier överhuvudtaget nämnde ordet halshuggning. Knivskador? Jo jag tackar jag.. Man valde tom aktivt att sprida uppgifter om att filmens äkthet kunde ifrågasättas. Så beter man sig i diktaturer. Med andra ord så ringer det lite falskt när svenska medier varnar för spridande av falska nyheter.
Senast redigerad av fernebo 2019-07-30 kl. 00:45.
Citera
2019-07-30, 00:44
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
De funderar öht inte i de banorna.

Om de aktivt väljer bort att redovisa detaljer så borde de också fundera över konsekvenserna när de gör så. Vi pratar trots allt om vuxna människor.

Använder man sig att ett citat från BBC, men plockar bort avslutningen där det står att mannen är eritreansk medborgare, så finns det ju naturligtvis en tanke bakom det.
Senast redigerad av fernebo 2019-07-30 kl. 00:47.
Citera
2019-07-30, 00:47
Medlem
Så länge vänstern får dominera som den gör kommer utvecklingen fortsätta se ut så här. Man låter helt enkelt obildade, fattiga analfabeter, och övrigt pack i samhället sätta agendan.
Citera
2019-07-30, 00:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Fast det blir ju rätt dålig journalistik när de utelämnar den rätt viktiga detaljen som kan förklara dådet. SVT valde tom att citera BBC i sin artikel, men de hoppade över avslutningen i citatat där gärningsmannen medborgarskap nämns. Naturligtvis är det ingen slump.

Visst är det möjligt att det inte ligger några redaktionella beslut bakom, men även enskilda journalister har ett ansvar för att rapportera korrekt och att inte på eget initiativ hoppa över känsliga detaljer av politiska eller moraliska skäl. Speciellt inte såna som kan förklara mordet.

Det är fan i mig djupt provocerande att journalister tar sig rätten att bestämma över vad vi ska få veta och att de dessutom är så korkade att de verkligen tror att vi inte kan inhämta korrekt info från andra källor och länder. Ta tex halshuggningarna i Marocko och vad som visades i filmen. Det tog veckor innan några svenska medier överhuvudtaget nämnde ordet halshuggning. Knivskador? Jo jag tackar jag.. Man valde tom aktivt att sprida uppgifter om att filmens äkthet kunde ifrågasättas. Så beter man sig i diktaturer. Med andra ord så ringer det lite falskt när svenska medier varnar för spridande av falska nyheter.

Det är inte i alla lägen motiverat att nämna GM:s ursprung. Frågan är om det är relevant. I det här fallet anser jag det bör nämnas, då det dels kan vara relevant för brottet, dels kan få politiska konsekvenserna som.

Men sanningen är nog den att en allmänreporter inte förstår det. Han/hon skriver förutom om det i Frankfurt om typ en ovanlig fågel som siktats på Öland, ett stort växelfel som drabbar SJ, en jordbävning i Indonesien, och allt däremellan, och är egentligen inte särskilt insatt i något av det.

Och snabbt ska det gå. Som huvudregel ska inte ursprung nämnas, vilket jag tycker är en bra huvudregel. Snabbast går det om man inte vidare resonerar i fall man bör bryta mot den, även om jag som sagt tycker det borde gjorts i det här fallet.
Citera
2019-07-30, 00:56
Medlem
Hade vita människor flytt till ex Mellanöstern och systematiskt börja döda folk och våldta deras kvinnor där nere. Hade dom vart lika snälla då tro?

Bara i Europa där man säljer ut sitt eget folk.
Hade jag fått bestämma så hade det räckt med en som hade gjort något dumt så hade jag dragit stenhårt i alla remmar. Allt för att skydda min befolkning.
Men nu är det 10000 tals liv som är förstörda tack vare immigrationen om inte miljoner. Det spelar ingen roll om det är en liten klick eller inte som gör dessa brott.
Citera
2019-07-30, 00:58
Medlem
Troians avatar
Citat:
Om de aktivt väljer bort att redovisa detaljer så borde de också fundera över konsekvenserna när de gör så. Vi pratar trots allt om vuxna människor.

Använder man sig att ett citat från BBC, men plockar bort avslutningen där det står att mannen är eritreansk medborgare, så finns det ju naturligtvis en tanke bakom det.

Ja. De pressetiska reglerna säger att man bör vara återhållsam med att nämna ursprung. Men det handlar inte om, som du implicerar, att redaktionen fattar beslut utifrån vad som är mest ”lugnande”.

Citat:
Jag förstår dock fortfarande inte hur de resonerar då tom ett barn borde förstå att de bara häller bensin på brasan. Det enda som gör folk än mer rasande än att en eritrean knuffar en mor och ett barn framför tåget är om vissa gör vad de kan för att vi inte ska få veta att det var en eritrean.

Dessutom: Ärligt talat är det rätt få som bryr sig. Hänt tidigare att ursprung på en brottsling inte nämnts och att en och annan skribent på Flashback haft synpunkter på det, men det har inte lett till några bredare folkliga uppror.
Citera
2019-07-30, 01:02
Medlem
GubbenmedGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Aftonbladet missade visst lite av rapporteringen.
Norska Dagbladet var noggrannare.

Det jag undrar över är anledningen.
-Narkotikapåverkad. FB har ju många knarksupporters och brukare. Kan man "snetända" så pass?
-Religiöst vansinnesdåd?
-Fullständigt knäpp från födslen?

https://www.dagbladet.no/nyheter/8-aring-dyttet-foran-tog-i-tyskland---dode/71440448
Människor är oberäkneliga, särskilt på droger i vilken form som helst. Möjligen en kombination av alla(h) dessa tre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in