2019-07-29, 23:48
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det är ju många juridiska experter här, som gör gällande att det spelar roll. Tycker det låter orimligt. Ibland tar man väl jubelidioter (inte du) på för stort allvar.
Säger inte att det inte spelar någon roll.
Men för den aktuella rättegången som stundar imorgon spelar det lika liten roll som om Asap drog en pistol och rånade en spritbutik för 15 år sen.

Nej, är ingen juridisk expert, överbevisa mig gärna, men allt jag läst antyder att ingen kniv var i någons tankar den aktuella kvällen, vet du motsatsen så länka gärna.
Citera
2019-07-29, 23:49
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
”Aktigt”?

Är han oskyldig så får han väl skadestånd och panegyriska texter skrivna på allt från Twitter till ledarsidor, är han skyldig och döms så förstärks hans image som hardcore badboy och hiphop-martyr.

Winwin för A$AP som artist.

aktivt ska det vara, skrev från telefonen.

Skadeståndet är ett piss i havet mot vad han får om han frikänns, som sagt det ligger en PR firma bakom "#FreeASAP" och man har försökt framställa honom som helt oskyldig just för att försöka få folket att tycka att han är det osv.

Frias han så kommer hans artistvärde att skjuta i höjden, döms han så kan han eventuellt få det att gå plus minus noll, men han riskerar även att få problem med skivbolagen då de tenderar att inte vilja handskas med artister som döms för misshandel osv. (vet att det är hycklande då det är gangsterrappare vi pratar om men det är en sak att rappa, sjunga eller prata om det men en annan sak att faktiskt aktivt bryta mot lagen som artist utöver droger osv)

Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Näe. Det har inte varit något fokus eller belysning över apans tidigare brottslighet eller hans provocerande för att framkalla en farlig situation för han själv.
Allt har handlat om vad som hände efter asap kastat apan som en vante.

Bara för sakens skull kan jag upplysa er.

https://m.youtube.com/watch?v=GEHtWttqK_I

Förutom att aftonbladet bland annat tog upp just narkotika och stöldbrott i ett väldigt tidigt skede

Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det finns inte på kartan att han frias.

Tror inte det jag heller, men jag tror han får max 3 månader som i realtid blir 2 månader

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Stenhårt regisserat då med en kommentator och alla övriga kommentarer läses innan de släpps in. Lär bli 100 % positiva kommentarer för hazaren då och inte som här 90% positiva till ASAP.

De har varit ganska öppna på sistone så länge det inte är "bröööl, mörda alla invandrare" eller något annat lika urbota dumt, men vi får se.
Citera
2019-07-29, 23:50
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Säger inte att det inte spelar någon roll.
Men för den aktuella rättegången som stundar imorgon spelar det lika liten roll som om Asap drog en pistol och rånade en spritbutik för 15 år sen.

Nej, är ingen juridisk expert, överbevisa mig gärna, men allt jag läst antyder att ingen kniv var i någons tankar den aktuella kvällen, vet du motsatsen så länka gärna.

Det är ju bland annat precis det du framför ovan jag menar.
Citera
2019-07-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad menar herr advokaten med följande:
”– Det är två erkända stöder och brott mot knivlagen. Det är en mattkniv som han hade, så det kommer vi förneka, säger Hans Bredberg som företräder 20-åringen.”

En mattkniv, är det en sådan där lite rundad tjock sak man fäller ut bladet genom att trycka på en liten knapp på ryggen eller en sån där gigantisk machete-liknande pryl?

Oavsett så måste väl knivlagen vara aktuell?

Edit: Artikeln innehåller ju stavfel (stöder isf. stölder) så kanske är det en ”matkniv” som menas?

Det är nog mattkniv som menas. Goggla, jag skulle länka till en mattkniv men det gick inte.
Senast redigerad av Dendron 2019-07-29 kl. 23:56.
Citera
2019-07-29, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Men den nye åklagaren Daniel Suneson (f.1979) är väl också en till bög och synes vara sambo med en Osnier Conde Diaz (f.1980), som verkar förekomma i Lexbase, men för vad? Något litet tvistemål bara, eller måhända något allvarligare brottmål?
https://www.lexbase.se/personsok?Search%5Bname%5D=Osnier+Conde&Search%5Bs urname%5D=Diaz&

Vad mer vet man om denne nye åklagare, egentligen?

Båda åklagarna verkar vara drama queens, det förklarar hur det här har spårat ur fullständigt med den största utredningen i sveriges historia för ett mängdbrott.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Drama%20Queen
Citera
2019-07-29, 23:55
Medlem
herrgurkas avatar
Kommer någon direktsända eller spela in rättegången?
Citera
2019-07-29, 23:55
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Det är nog mattkniv som menas. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mattkniv

Känd från bl.a. klassiska "Breaking Bad"-avsnittet "Box cutter".
Citera
2019-07-29, 23:56
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det behöver inte påtalas!
Helt rätt, och detta kan vi förutsätta om samtliga skribenter här såvida inte annat framkommer. Men man behöver inte vara expert för att begripa att Dawoods nya brott inte kommer påverka rättegången sen är det en annan femma att det sätter både han och hans kompis i ännu lite sämre dager.

Problemet som jag ser här är det alldeles för överarbetade FUP:et, har svårt att se hur man kan förklara alla mantimmar man lagt på ett vanligt misshandelsfall om nu alla ska vara lika inför lagen..
Citera
2019-07-29, 23:59
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Oj nu börjar hisorien kittla under fötterna som en landmina för pkidioterna.

Apghanen börjar träda fram inför mainstream media som den apa han är. Förföljelse, provokation, försök till misshandel.
Då har jag inte ens nämnt apans tidigare brottslighet.

Ingen i mainstreammedia vågar prata om det uppenbara, utom GW. Så det krävs en medborgare från usa som Trump tar under sina vingar för att belysa apghaners kriminella beteende i Sverige? Och ifrågasätta det, offentligt.

You know what happened last night in Sweden?
Två kvinnor blev överfallsvåldtagna i Stockholm.

Det är inte meningen att offrets bakgrund ska spela någon roll. Vi vet dock att det inte stämmer. En prostituerad kvinna som blir våldtagen har svårare att bli trodd. En a-lagare som blir misshandlad av en annan a-lagare går sällan ens vidare till förundersökning. Men rent juridiskt är det ointressant vilken bakgrund offret har.

Det är inte heller intressant att ASAP Rocky har blivit enormt mycket utredd i förhållande till alla andra misshandelsfall, eller att åklagaren ser det här som en symboliskt viktigt fall.

Det enda som är viktigt är hur domstolen dömer i förhållande till andra liknande fall.
Citera
2019-07-30, 00:00
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Det är nog mattkniv som menas.
Jo, det är det nog. Gör ju att advokatens ord blir något förbryllande, dock.
Citera
2019-07-30, 00:03
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Problemet som jag ser här är det alldeles för överarbetade FUP:et, har svårt att se hur man kan förklara alla mantimmar man lagt på ett vanligt misshandelsfall om nu alla ska vara lika inför lagen..

Anledningen är kanske att man befann sig mellan "the hammer and the anvil", givet denna världsstjärna och -- sedermera -- storpolitiska förvecklingar. Tänk på Assange, och hur det gick när man inte hade honom på plats längre. Det ÄR ett väldigt speciellt brottmål.
Citera
2019-07-30, 00:03
Medlem
truthwillouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alla rättegångar är i regel öppna för allmänheten (bortsett sexualmål och mål där yngre personer ingår).
Denna rättegången kommer tom ha en sidosal där man kan följa salen via ljud och bild.

Nu vet jag inte exakt vad du menar med live-audio, men inga rättegångar i Sverige får live-sändas.

Är det inte tillåtet att sända det ljud man spelar in? Som åhörare vill säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in