2019-07-28, 13:01
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Vari fann Rocky & co knivrisk och när kom då denna kniv fram ?

Det är fullt rimligt att anta att en 19-årig afgan som uppträder påstridigt, aggressivt, påtänt, konstigt, och oberäkneligt kommer att hala fram en kniv. Är det överhängande risk för ett angrepp har man isåfall rätt att använda mycket våld.

Det spelar ingen roll om han verkligen hade en kniv om det var rimligt att anta det. Det finns folk som gått fria från att i nödvärn ha skjutit ihjäl obeväpnade angripare som de trodde var beväpnade.
Citera
2019-07-28, 13:01
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Nej, för i Sverige är inte alla lika inför lagen.

Your argument is invalid.

Tack för utförligt och smart resonemang. Jag ger mig! Kan inte argumentera på din höga nivå.
Citera
2019-07-28, 13:03
Medlem
Det har skapats en separat tråd där information om målsägande har insamlats.
Fyll gärna på med info från fup etc i den tråden.

(FB) Afghanerna som ofredade ASAP Rocky - Mustafa Jafaris brott & islamistsympatisör?
Citera
2019-07-28, 13:06
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Förundersökningen

tex sidan 311 då Afgan2 berättar om hur Afgan1(Mostafa) frågar livakten om hasch eller sidan 315 då Hercules(tror det är tjejen som filmar) berättar om hur Mostafa frågar om "ice"
Tack för den upplysningen.

Kanackerna lackar alltså ur när de inte får köpa knark och ger sig på fel dindus.
Citera
2019-07-28, 13:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Nej, för i Sverige är inte alla lika inför lagen.

Your argument is invalid.

Vad har vi för exempel på nåd eller abolition?
Citera
2019-07-28, 13:08
Medlem
Proras avatar
Alla parter svävar på målet i FUP:en vad gäller den egentliga orsaken till att konfrontationen uppstod överhuvudtaget. Det är väl rimligt att anta att åtminstone den ena parten borde dra upp en tänkbar orsak som talar i dennes favör.

Så för att bidra till teorierna slänger jag fram möjligheten att afghanerna är en slags underhuggare i ett större narkotikasäljande nätverk, med uppgift att "patrullera" reviret, hålla utkik efter och varna för polisens civila gatuspanare, samt att mota bort eventuella konkurrenter som försöker etablera sig.

De misstog helt enkelt ASAP Rockys sällskap för någon form av konkurrerande utbölingar, kanske inte där för att sälja just vid detta tillfälle, men några som med sin närvaro ville känna av läget, några att jaga bort helt enkelt.

Det kan förklara varför afghanerna skyller den inledande konfrontationen på varandra och att livvakten egentligen inte alls förstod varför han blev påhoppad.
Senast redigerad av Prora 2019-07-28 kl. 13:22.
Citera
2019-07-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Exempel finns, men inte fan när det gäller ett ganska vanligt misshandel-fall med den sedvanliga nödvärns-invädningen, som dessutom finns på film!
Citera
2019-07-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Efter att ha läst Egors artikel på Samnytt blir händelseförloppet lite klarare, men jag fattar fortfarande inte när Rocky skulle ha slagit Afghanen med flaskan, efter att först kastat omkull honom med hjälp av båda händerna, följt av gruppens slagserie, som väl är det enda våldet bortsett från vakten som lyfter upp Afghanen i halsen en tid innan allt filmas?

En suddig bild på Rocky med eventuellt en flaska gömd i ärmen, sedan en bild på en trasig flaska på nära håll som tydligen ska vara vapnet, men som kan vara vilken jävla trasig flaska som helst från varsomhelst. Bildena på såren visar väl heller inte att det är Afghanens armar? Det kan i princip vara vem som helst på bilden. Afghanen ska heller inte delta på rättegången, vilket är praktiskt om man inte har några skador på armarna att visa upp.
Med tre långa veckors häktningstid har man haft tid att "hitta" bevis.

Jag säger varken bu eller bä, men jag är i vart fall inte övertygad av bilderna som Samnytt presenterar som bevis, framförallt då det inte finns någon film, mig veterligen, där man kan se att flaskan använts.

Jag kan tycka att dessa bevis kom lite väl lägligt i ett hopplöst läge, för att i sista minuten rädda det svenska rättsväsendets anseende. Nej, jag har inte det minsta förtroende för den svenska rättsapparaten, jag vet att den är korrupt rätt igenom, och detta har luktat död huggorm från första början.

Afghanen med sin kriminella historia, samt sin semester till landet han flydde från, har i min värld inte ett spår av trovärdighet.

Om Afghanen sägs inte har spår av trovärdighet kan man säga säga samma sak om ASAP. Drogförsäljning egen uppgift(dömd?), misshandel (pleabargin), misstänkt våldtäkt vid 13års ålder (egen uppgift och misstänkt misshandel 2-3 gånger av olika kvinnor. Sedan finns SMS diskussioner som inte är så bra för ASAP.
Citera
2019-07-28, 13:11
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hakkors har en annan betydelse rent social på alla plan utanför östasien samt Indien, så det är inte helt överförbart speciellt då det idag tillhör en av USAs största kriminella nätverk "Arian Nation" det var därför jag använde mig av järnkorset då den inte har samma sociala status.
En AK-47 som symbol har i princip samma symbolvärde och igenkänningsfaktor över hela världen, till skillnad från en swastika.
Citera
2019-07-28, 13:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Skillnaden är att ASAP rocky lever på sin musik och entreprenörskap idag. Gör den kriminella lilla afghanen det? Nä precis. Asap rocky springer inte runt och begår brott år 2019. Han behöver inte, och vill troligtvis inte. Tillskillnad från det där andra lilla äcklet som kallas för brottsoffer.
ASAP Rocky är betydligt mer kriminell än den ensamkommande som provocerat honom. Efter att hans pappa hamnat i fängelse för drogförsäljning och hans kriminelle bror mördats, flyttade han, systern och mamman runt och levde på olika härbärgen. Det var under den tiden ASAP Rocky själv började sälja crack och hamnade i fängelse. Systern dog senare i en överdos.
Han förekommer på flera punkter i det amerikanska belastningsregistret då han under sin karriär hunnit med både våld, övergrepp och drogrelaterad brottslighet. Även efter han inledde sin ”entreprenörskarriär” har han sysslat med brottslighet, bland annat en misshandel på Nya Zealand. Överfallet på BO som provocerat honom är alltså ingen isolerad företeelse - våld och kriminalitet faller helt naturligt för ASAP Rocky. Det finns ingen anledning att skönmåla honom.

Vem vet, kanske afghanen också blir känd rappare om 10 år, när han är lika gammal som Rocky? Han tycker uppenbarligen jättemycket om musik eftersom han inlett en internationell diplomatisk konflikt mellan USA och Sverige på grund av ett par trasiga hörlurar.
Citera
2019-07-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Abolition förekommer i princip inte. Enligt tradition och diskussioner så ska det bara användas ytterst sällan. Nåd där har praxis med tiden blivit mycket hårdare. Långt tidigare 100 tals benådade. Nu runt max 10 per år.

Ex Dödssjuk -hög chans att få nåd eller mycket svår sjukdom. Tidigare fanns det fall där. Om samhället i stort behövde individen så kunde man få nåd. Vet ej om så är fallet nu. Problemet är att regeringen inte motiverar sina beslut. Nåd, som begrepp, härstammar från Romarriket. Då motiverade inte härskaren sitt beslut.

Tidigare så sökte livstidsdömda nåd nu söker de tidsbestämning hos Örebro TR. Tidigare kunde man söka nåd för få vänta med straffet. Det går inte längre.
Citera
2019-07-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Skall inte göras någon skillnad, bägge är narkomaner vilket betyder att i teorin så kan bägge parter vara påverkade av något under bråket

Du ser väl förfan på afghanens blick att det är något som inte stämmer där? Killen är ju fullproppad med droger. Krävs en blind höna för att inte se det. Han är så fullrpoppad av droger så att han till och med har glömt bort att han slagit vakten stenhårt i huvudet med dem så att hörlorarna spruckit.

Ut med packet ur landet och ge Rocky ett stort skadestånd för skiten han har behövt vara med om istället.
Senast redigerad av Kimma7 2019-07-28 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in