2019-07-29, 13:02
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaRule
Inget drogtest gjordes, trots att afghanen med all sannolikhet var påtänd. Att de kollade pupiller, reflexer etc var väl för att utesluta hjärnskakning, gissningsvis?

Det är en hel radda personer här inne som påstår att läkare och överläkare har konstaterat att han inte var drogpåverkad, och att det gjorts genom undersökning av pupillerna.

Vad jag kan se säger läkaren på s 112 att ungefär "sidlika pupillreflexer u a för direkt och indirekt ljus."
Är det inte inte vid ljus framifrån dvs normal som är relevant för att uttala sig om ev drogpåverkan.

Överläkaren konstaterar vad jag kommer ihåg bara att inget drogtest har gjorts.

För övrigt finner jag det märkligt att inte båda parter i detta är misstänkta för brott.
Citera
2019-07-29, 13:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jag har otaliga gånger redogjort för varför det var rationellt att misstänka att afghanen hade kniv. Den misstanken är tillräcklig för nödvärn då han attackerade dem och inte gav sig.

Ingen har uppfattat sig vara i livsfara, eller ens i potentiell livsfara såvitt jag kan se.
Visa gärna vad du menar?
Citera
2019-07-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag introducerade det inte, jag bara svarade på det och tog tog knivhot/vapenhot ur ekvationen.
Läs en gång till.

Men det har du inte gjort, du ljuger. Om Rocky misstänkte att afghanen hade kniv så är det relevant för nödvärn eller putativt nödvärn.
Citera
2019-07-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ingen har uppfattat sig vara i livsfara, eller ens i potentiell livsfara såvitt jag kan se.
Visa gärna vad du menar?

Det står i FUP
Citera
2019-07-29, 13:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Mustafa Jafaris målsägarbiträde Magnus Strömberg rättar till GWs Perssons fördomsfulla och ogenomtänkta skriverier. Flera tipsar om att Expressen (rätteligen) kommer att fällas i PO:

https://www.dn.se/kultur-noje/malsagandebitradet-leif-gw-persson-anklagar-min-klient-for-klandervart-leverne/

Jafari befinner pga hotbild på säker plats med personskydd. En hotbild flera av er signaturer här på flashback har bidragit till att skapa. Ni borde skämmas jävla ynkryggar.

En jätte viktig detalj i artikeln är dock denna
Citat:
Målsäganden uppger i förhör att han planerat en resa till Iran i slutet av juli, för att delta på ett bröllop. Men den resan är nu inställd på grund av rättegången, enligt Magnus Strömberg.

Så vi kan helt och hållet stryka att afghanen är i Iran
Citera
2019-07-29, 13:08
Medlem
https://www.dn.se/kultur-noje/malsagandebitradet-leif-gw-persson-anklagar-min-klient-for-klandervart-leverne/

Citat:
Efter misshandeln har 19-åringen fått en hotbild riktad mot sig, och han befinner sig i dag på säker plats, med personskydd inkopplat.
...
Men om man ska säga någonting, kan man också säga att han studerar på gymnasiet och har arbetat som diskare – men det var ett jobb som han inte kunde behålla på grund av sina skador. Man kan inte diska med djupa skärsår. Men han har en plan för sitt liv.
....
I förhör uppger flera vittnen och personer ur ASAP Rockys team att 19-åringen var drogpåverkad, något han själv dock nekar till. Inget drogtest gjordes i samband med läkarundersökningen, där man även missade en revbensfraktur. En kompletterande läkarundersökning gjordes några dagar senare.

Målsäganden uppger i förhör att han planerat en resa till Iran i slutet av juli, för att delta på ett bröllop. Men den resan är nu inställd på grund av rättegången, enligt Magnus Strömberg.
Citera
2019-07-29, 13:09
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Tydligen ska försvaret nu presentera nya bevis som åklagaren inte har presenterats.

Vore det inte bättre om det presenterats tidigare eller rör det sig om något som inte har varit tillgängligt fören nu?
Det kan ju vara så att åklagaren egentligen känner till dessa bevis, men i sedvanlig ordning placerat dem i "slasken" eftersom de inte passar in i det narrativ man vill presentera i FUP.
Citera
2019-07-29, 13:10
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Turerna kring hiphopstjärnans häktning är så bisarra att de inte platsat i en roman om sommaren 2019. Men verkligheten maler på.

https://www.svd.se/fallet-asap-rocky-far-min-hjarna-att-explodera
Backa fem år. Föreställ dig att du förklarar för någon hur Donald Trump (USA:s president!) tillsammans med Kanye West och Kim Kardashian sätter press på Stefan Löfven för att ASAP Rocky ska släppas ur ett häkte på Kungsholmen i Stockholm.

Emil Arvidsson på SvD har rätt i en sak: Att den här historien är bisarr. Dock inte av de skäl han framför. Den här historien är istället bisarr för att den belyser hur havererat det samtida Sverige är.

När Carl Bildt och den svenska regeringen 2012 efter "förhandlingar" (läs påtryckningar) fick kommunisterna Martin Schibbye och Johan Persson ut ur etiopiskt fängelse, så var det inget prat i media om påverkan på andra länders rättsväsende. Nu sitter samme Carl Bildt och hela Trump-hatande media och ondgör sig över att Trump vill se en smidig lösning på detta och därför kontaktat Löfvén.

Dessutom så avslöjar den här historien hela asyl-lögnen, vilken är en del av systemhaveriet och svenska makthavares medvetna mål att förstöra Sverige etniskt, socialt och kulturellt. Vilket vi ju iofs redan visste. Det blir bara så tydligt nu. En random afghan hamnar i bråk med en hip-hop-sjärna på besök i stan. Det visar sig att denne random afghan är dömd för massa brott under de 4 år han varit här. Dessutom hade ha nyss tafsat på två tjejer innan han började bråka med ASAP.

Emil Arvidsson anklagar ju ASAP Rocks försvarare för att vara höger. Jag tror han dock missförstått varför människor försvarar ASAP Rocky i det här fallet. Är inte Carl Bildt höger enligt Arvidsson?

Jag är själv konservativ/höger. Jag är till och med rasist. Gillar varken afghaner eller hip-hop-skit. Däremot så har ASAP den moraliska rätten på sin sida i det här fallet. Om han inte har rätten att använda ett visst mått av övervåld för att freda sig, åtala då också alla poliser och väktare som dagligen använder övervåld för att neutralisera bråkmakare och hotfulla personer som inte ger med sig. Hur många personer slås blodiga av polis och väktare varje år vid ingripanden?
Senast redigerad av BeatriceCenci 2019-07-29 kl. 13:13.
Citera
2019-07-29, 13:10
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Men om man har bevis för ett brott så borde det väl lämnas in?
Bevisningen presenteras i inlämnade aktbilagor till rätten, så är det fritt fram för åklagaren att ta del av den.
Citera
2019-07-29, 13:12
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Återigen: frågorna är inte något påstående att de varit skyldiga att agera på ett visst sätt.

Jag hittar inte var det står att Mustafa var nyfiken så det är inte så lätt att svara på varför han inte får någon följdfråga. Kanske är det så att man förhör en misstänkt lite mer ingående än övriga förhör?
Det jag citerade var inte ens en fråga. Det att Mustafa inte längre är misstänkt är en skandal bara det.
Citera
2019-07-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Du, BaraVaraSams, Kalle-I-Banan och några fler hör till dem som hetsat mot nittonåringen så att han numera tvingas till att ha personskydd. Du och ditt patrask till trådkompisar är ett jävla avskum.

Hur länge har han varit 19 år egentligen, afghaner verkar inte åldras alls (hans mamma håller inte med)
Han är här som flykting men saknar flyktingskäl, han är yrkeskriminell och har ägnat sig åt narkotikabrott, grov misshandel och kanske även anslutit sig till en terrorgrupp, det är den kille du försvarar.
Citera
2019-07-29, 13:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Men det har du inte gjort, du ljuger. Om Rocky misstänkte att afghanen hade kniv så är det relevant för nödvärn eller putativt nödvärn.

Men nu ju detta inte en faktor, och han har han ju inte heller misstänkt det, alltså elimineras frågan om putativt helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in