2019-07-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Tydligen ska försvaret nu presentera nya bevis som åklagaren inte har presenterats.

Vore det inte bättre om det presenterats tidigare eller rör det sig om något som inte har varit tillgängligt fören nu?

Det väljer försvaret helt själva, det är åklagaren som ska ha torrt på fötterna för ett åtal och om det finns luckor i åtalet är åklagaren en klåpare.
Citera
2019-07-29, 12:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Den nya försvararen påstår att de kommer att hålla linjen vad gäller nödvärn och att de har ny bevisning.

Skrivs i Aftonbladet och rewritas i Expressen:
En av de två männens nya försvarare, advokat Martin Persson, säger till Expressen att bytet skedde redan förra veckan.
– Jag har fullmakt sedan förra veckan och träffade honom bland annat i går.
Advokaten: ”Vi har ett ess i rockärmen”
– Det är ingen hemlighet att min klient påstår att han agerat i nödvärn, och det är det vi ska visa, och att våldet man har använt är proportionerligt till det han har utsatts för, säger Martin Persson.
Till Aftonbladet säger Martin Persson att försvaret kommer att presentera ny bevisning under rättegången.
– Vi har ett ess i rockärmen helt enkelt.

Ska onekligen bli spännande att se vad som menas och vilka trådteorier som kan vara relevanta.

https://www.expressen.se/noje/asap-rockys-van-byter-advokat-/
Citera
2019-07-29, 12:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det väljer försvaret helt själva, det är åklagaren som ska ha torrt på fötterna för ett åtal och om det finns luckor i åtalet är åklagaren en klåpare.

Men om man har bevis för ett brott så borde det väl lämnas in?
Citera
2019-07-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hade han dragit kniv hade nog nödvärnet betraktats som något mer försvarligt, men inte ens då kan denna typ av våld vara helt försvarligt.
Att fortsätta våld mot någon som ligger ned är otroligt svårt att juridiskt komma runt, oavsett vapenhot eller fråga om putativt nödvärn.
Här förelåg alltså inte ens vapenhot som rätten behöver beakta, eller som det enligt prosa heter - brott mot liv & hälsa föreligger alltså inte här.

Meyers och dom andra åtalade kommer att dömas på misshandel av normalgrad, var så säkra.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nä men kom igen nu - Jag eliminerade vapenhot redan i början av argumentationen.
Släpp det där med "tänk om", jag finner det enbart intressant vad rätten faktiskt ska bolla med för faktorer.

Jag saknar inte argument. Saxar vad först du skrev, följt av vad jag skrev, gällande nödvärnsexcess och varför det inte kan vara aktuellt:
Du skrev:

Jag skrev:

Du har inte sakligt redogjort varför du lyfter in nödvärnsexcess.
Jag är fortfarande nyfiken på vilka detaljer du ser i förloppet som gör att du lyfter detta med excess.

Men kolla vad du skrev. Du introducerade det scenariet i inlägget jag svarade på.

Om du tycker du har bra argument så kanske du kan använda dem istället för att göra en utsvävning i att ifrågasätta folks intellegens medan du glömmer bort vad du skrev...
Citera
2019-07-29, 12:58
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Den nya försvararen påstår att de kommer att hålla linjen vad gäller nödvärn och att de har ny bevisning.

Skrivs i Aftonbladet och rewritas i Expressen:
En av de två männens nya försvarare, advokat Martin Persson, säger till Expressen att bytet skedde redan förra veckan.
– Jag har fullmakt sedan förra veckan och träffade honom bland annat i går.
Advokaten: ”Vi har ett ess i rockärmen”
– Det är ingen hemlighet att min klient påstår att han agerat i nödvärn, och det är det vi ska visa, och att våldet man har använt är proportionerligt till det han har utsatts för, säger Martin Persson.
Till Aftonbladet säger Martin Persson att försvaret kommer att presentera ny bevisning under rättegången.
– Vi har ett ess i rockärmen helt enkelt.

Ska onekligen bli spännande att se vad som menas och vilka trådteorier som kan vara relevanta.

https://www.expressen.se/noje/asap-rockys-van-byter-advokat-/

Undrar som sagt vad det är för bevis, för om det är videobevis så undrar jag vart det kommer ifrån?
Citera
2019-07-29, 12:58
Medlem
Profanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Mörkhyade lär klara värmen bättre än vita

Mörkhyad, nej du. Svart som natten tycker jag. Han mår givetvis prima & drömmer om svajande bomullsfält när nätterna blir tropiska. Eller kanske om miljoner med $$$ som han går miste om
Citera
2019-07-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Men om man har bevis för ett brott så borde det väl lämnas in?

Det de har kommer lämnas fram under rättegången, vad är du orolig för?
Citera
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Övervakningsfilmerna visar att han blev lyft i halsen:

Källa: FUP sidan 45 (sidan 52 i PDF-filen).

Oh, fair. Hörde annat men får stå corrected där, alla ljuger så svårt o hänga med.
Citera
Medlem
BonitaPietilas avatar
Mustafa Jafaris målsägarbiträde Magnus Strömberg rättar till GWs Perssons fördomsfulla och ogenomtänkta skriverier. Flera tipsar om att Expressen (rätteligen) kommer att fällas i PO:

https://www.dn.se/kultur-noje/malsagandebitradet-leif-gw-persson-anklagar-min-klient-for-klandervart-leverne/

Jafari, som är en 19årig gymnasieelev, befinner pga hotbild på säker plats med personskydd. En hotbild flera av er signaturer här på flashback har bidragit till att skapa. Ni borde skämmas jävla ynkryggar.
Senast redigerad av BonitaPietila 2019-07-29 kl. 13:07.
Citera
2019-07-29, 13:00
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Vilken åklagare la ner förundersökningen mot livvakten?

Jag skrev ju det, åklagare nummer tre som varken tog beslutet om att hämta, gripa, anhållna eller avstå från häktning av livvakten. Han var heller inte den som var förundersökningsledare inledningsvis. Det var Daniel Suneson och han tar bara beslutet om att på enklaste sätt droppa misstankarna mot Jafari, det blev nog enklast så.
På måndagseftermiddagen bekräftar även åklagarkammaren att förundersökningen läggs ner.

”Händelsen inleds med att motanmälaren upprepade gånger ber personen att avlägsna sig från platsen. När han inte gör det knuffar motanmälaren först bort, och tar därefter ett grepp runt den andres hals och lyfter bort honom några meter. I detta läge kastar personen sina hörlurar på motanmälaren och försöker utdela slag, vilket får anses ligga i hans nödvärnsrätt”, säger förundersökningsledaren kammaråklagare Daniel Suneson i ett pressmeddelande.
/Provokatör
Citera
2019-07-29, 13:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det de har kommer lämnas fram under rättegången, vad är du orolig för?

Jag tror du blandar ihop orolig med fundersam
Citera
2019-07-29, 13:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Men kolla vad du skrev. Du introducerade det scenariet i inlägget jag svarade på.

Om du tycker du har bra argument så kanske du kan använda dem istället för att göra en utsvävning i att ifrågasätta folks intellegens medan du glömmer bort vad du skrev...

Jag introducerade det inte, jag bara svarade på det och tog tog knivhot/vapenhot ur ekvationen.
Läs en gång till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in