Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Så du går loss ifall man lämnar två argument samtidigt som du saknar eller? Jag tycker inte jag behöver komma ifatt med i tankebanan.
Med tanke på att du drog upp ett fiktivt exempel så är det ju inte aktuellt. Om man blir knivhotad så är det inte speciellt orimligt att bli skärrad och då låter det ju inte speciellt otroligt att man kommer undan med nödvärnsexcess.
Nä men kom igen nu - Jag eliminerade vapenhot redan i början av argumentationen.
Släpp det där med "tänk om", jag finner det enbart intressant vad rätten faktiskt ska bolla med för faktorer.
Jag saknar inte argument. Saxar vad först du skrev, följt av vad jag skrev, gällande nödvärnsexcess och varför det inte kan vara aktuellt:
Du skrev:
Citat:
För det första kan fortsatt våld vara motiverat eftersom angriparen kanske inte är oskadliggjord bara för att han hamnat på marken. Fortsatt våld är inte övervåld om avslutat våld riskerar leda till att man blir angripen.
För det andra så finns det prejudikat på att även våld efter att angriparen är oskadliggjord, man har då hänvisat till paragrafen om att man svåreligen kan besinna sig (vilket man kan anses ha om man just avvärjt ett livsfarligt hot).
Jag skrev:
Citat:
..... blir än svårare ställt mot att det här är tre åtalade mot ett brottsoffer.
Vad som också gör excess svårt, är att detta är inte en akut uppkommen situation.
Tills sist - Allt detta sker på allmän plats.
Du har inte sakligt redogjort varför du lyfter in nödvärnsexcess.
Jag är fortfarande nyfiken på vilka detaljer du ser i förloppet som gör att du lyfter detta med excess.