2019-07-28, 22:54
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Och jag hänvisade till vårat lands lagbok.

Så som du beskrev det så är det absolut inte självförsvar utan rakt av dråp eller mord, även i USA.
Visa mig en ordbok som säger att dråp eller mord inte samtidigt kan vara självförsvar. USA:s lagar hör inte hit, även om du har fel angående dessa med.
Citera
2019-07-28, 22:55
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Men jag diskuterade varför livvakten inte ringde. Inte varför afghanen inte ringde. Är det mycket med knappar och skärm och så för dig?
Narkomaner brukar inte kalla på polis. Tycker du att det är svårt att förstå en så enkel sak?
Citera
2019-07-28, 22:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det ska vara uppenbart oförsvarligt och då finns det många om och men, det är så verkligheten ser ut. Afghanen har knivhuggit sina offer tidigare så det är inte uppenbart att han inte skulle ha gjort det igen om de bara hade kastat iväg honom.

Hade han dragit kniv hade nog nödvärnet betraktats som något mer försvarligt, men inte ens då kan denna typ av våld vara helt försvarligt.
Att fortsätta våld mot någon som ligger ned är otroligt svårt att juridiskt komma runt, oavsett vapenhot eller fråga om putativt nödvärn.
Här förelåg alltså inte ens vapenhot som rätten behöver beakta, eller som det enligt prosa heter - brott mot liv & hälsa föreligger alltså inte här.

Meyers och dom andra åtalade kommer att dömas på misshandel av normalgrad, var så säkra.
Citera
2019-07-28, 22:56
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Okej, så domstolen kommer inte utgå från lagboken utan kommer istället döma utefter en ordbok i detta målet?
Citera gärna stycket där jag skrev det.
Citera
2019-07-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Självförsvar är inte en juridisk term, det är inte lagboken som definierar ordet. Lagar och paragrafer har alltså ingenting med diskussionen att göra. Att du är för efterbliven för att förstå detta är inte mitt problem.

Okej, du försöker göra dig lustig över ett ordval. Måste tyvärr göra dig besviken att jag läst mängder med domar där ordet självförsvar används och där ingen domare gör sig lustig eller ignorerar ordvalet för att de inte uttryckligen används i lagboken.

Så, om någon av parterna kommer använda ordvalet självförsvar kommer det väga exakt lika tungt som nödvärn.
Citera
2019-07-28, 22:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att det är flashbackare du pratar om, man kan inte vara neutral utan det måste dunkas likt apor
Mitt intryck är du då bör räknas in i den kategorin du beskriver.
Antingen är du trög, eller annars lyssnar du medvetet inte på vad andra säger.
Citera
2019-07-28, 22:58
Medlem
Citat:
Haha, och det hade ASAP och co koll på menar du eller? Att personen dömts tidigare?

Det enda som är relevant är exakt det som skedde där och då och vad som stöder det, och där ligger ASAP och co illa till.

Skadeläget de inblandade hade kommer naturligtvis vara avgörande i rättegången.

1. Att de inte hade koll på hans tidigare domar förändrar inte faktumet att det skulle varit hög risk att han skulle kommit med ett vansinnesutbrott med kniv om de bara hade slängt iväg honom.

2. Av hur han betedde sig kunde de konstatera att han inte hade några spärrar och var drogpåverkad då den lille killen attackerade tre betydligt större killar.

Slutsatsen blir därför att det skulle inneburit stor risk för deras liv om de hade använt mindre våld och då är det inte uppenbart oförsvarligt.
Citera
2019-07-28, 23:01
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Okej, du försöker göra dig lustig över ett ordval. Måste tyvärr göra dig besviken att jag läst mängder med domar där ordet självförsvar används och där ingen domare gör sig lustig eller ignorerar ordvalet för att de inte uttryckligen används i lagboken.

Så, om någon av parterna kommer använda ordvalet självförsvar kommer det väga exakt lika tungt som nödvärn.
Något annat har jag ej heller sagt. Lär dig att när folk använder ordet "självförsvar" utanför domstolar, t.ex på flashback, så kan det vara så att de använder den allmänna definitionen av ordet, och inte som en synonym till nödvärn.
Citera
2019-07-28, 23:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Hörru din djävla spamarist du tror väl inte att kulturarbetaren går runt och langar knark på sin turné som en sidoinkomst eller?

/Provokatör

Tja crack är ju gravt beroendeframkallande, så det är ju extremt troligt att han inte kunnat låta bli.

/Provokatör
Citera
2019-07-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
1. Att de inte hade koll på hans tidigare domar förändrar inte faktumet att det skulle varit hög risk att han skulle kommit med ett vansinnesutbrott med kniv om de bara hade slängt iväg honom.

2. Av hur han betedde sig kunde de konstatera att han inte hade några spärrar och var drogpåverkad då den lille killen attackerade tre betydligt större killar.

Slutsatsen blir därför att det skulle inneburit stor risk för deras liv om de hade använt mindre våld och då är det inte uppenbart oförsvarligt.

Helt fel. Om det skulle handlat om sådan beaktansvärd risk du pratar om hade det enda relevanta vara att springa ifrån och låsa in sig eller gömma sig någonstans. Inte stå kvar och fäktats.

Du pratar fortfarande hypotetiskt, de kommer rätten aldrig ens behandla utan kommer utgå från det s.k. hot GM upplevde eller borde upplevt (med bevisstöd) i den situationen.
Citera
Medlem
bl1nks avatar
Många går på BOs bakgrund som innehåller olika saker han har blivit dömd för. Som att ASAP är helt clean.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Mitt intryck är du då bör räknas in i den kategorin du beskriver.
Antingen är du trög, eller annars lyssnar du medvetet inte på vad andra säger.

Du menar förutom att jag faktiskt försöker vara opartisk och inte försvarar någon av parterna.

Visst men det är fortfarande flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in