2019-07-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Hur proffsig livvakten var är rätt ovidkommande för brottmålet och du bortser från det fetade:

Men det kände ju inte Rocky & Co till men afghanen visste numret så det är väl han som ska ifrågasättas varför inte han ringde.

På vilket sätt är det mer vidkommande? Det är ju knappast så att hans icke-ringande till SOS kan ses som förmildrande omständighet (isht när han väl skulle förväntas ringa efter att han blivit slagen?).

Vad gäller "livvakten" så är det säkerligen inte speciellt betydelsefullt om han verkligen är att betrakta som livvakt. För det första har de ju ingen särställning i brottsmål såvitt jag vet. För det andra är han inte längre misstänkt för brott heller. Det jag menade var att det inte är trovärdigt att han är livvakt med så dåliga kunskaper. Rockys stora tjocka kompis helt enkelt.

Det är inte säkert att alla frågor som ställs i förhören eller svaren på dessa kommer ha betydelse. Det är heller inte säkert att dessa är de enda frågor som kommer frågas eftersom man kan anta att en och annan kommer bli kallad som vittne.

Det är heller inte säkert att man ställer alla betydelsefulla frågor heller. Att kunna göra det betyder ju att man mer eller mindre har alla svar redan klart för sig.
Citera
2019-07-29, 12:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det är väl inte min värld vi pratar om utan om vad som är relevant i domstolsvärlden. Det är klart att det kan vara relevant där att veta hur drogpåverkade, dömda knivvana personer agerar. Det är bara en fråga om bevisning.

😂

Vi får se hur mycket tingsrätten kommer ta upp detta. Lol
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har sökt och sökt men vet inte vilka sökord jag skall använda för att slippa alla aktuella artiklar om ärendet. Att skriva "Asap crime record" i google ger 14+ miljoner resultat och inga av de första 5 miljoner resultaten verkar innehålla det jag söker.

I need help. Kanske Flashback-grävarna kan hjälpa till här?

Jag ställer mig bara frågande till varför så många i den här tråden totalt ignorerar GM's brottsbana samtidigt som de använder BO's brottsbana som en försvårande omständighet i målet.
A criminal is a criminal is a criminal.

Du hittade alltså inga domar mot Rocky för misshandel.

I ett brottmål om misshandel är tidigare bevisade våldshandlingar relevanta. Helt andra förseelser som inte har med det att göra är knappast relevanta. Sådant som ligger nära i tiden är också mer relevanta än det som skett i tidig ålder för länge sedan. Fler frågor?
Citera
Medlem
Turerna kring hiphopstjärnans häktning är så bisarra att de inte platsat i en roman om sommaren 2019. Men verkligheten maler på.

https://www.svd.se/fallet-asap-rocky-far-min-hjarna-att-explodera
Backa fem år. Föreställ dig att du förklarar för någon hur Donald Trump (USA:s president!) tillsammans med Kanye West och Kim Kardashian sätter press på Stefan Löfven för att ASAP Rocky ska släppas ur ett häkte på Kungsholmen i Stockholm.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har polisen befogenheter att idka dödligt våld i större utsträckning än vanligt folk? Jag tror inte det, men hittar du lagstöd för det så kan du gärna dela med dig.

Sen att vanligt folk inte normalt får bära pistol är en annan sak, men det är som sagt en annan sak.

Polisen i Sverige har lagstöd för att skjuta vem de vill. Det är en extrem lagstiftning internationellt sett.

I vanliga ingripanden räcker det med att polisen försöker gripa någon som är misstänkt för försök till grov misshandel. Som "försök till grov misshandel" räknas tex stenkastning. De kan alltså skjuta stenkastande slynglar i ryggen när de springer och polisen försöker gripa dem.

Utöver detta finns det en gummiparagraf som säger att rikspolischefen får tillåta polisen att använda skjutvapen för viktiga tjänsteåtgärder.

Så ser lagen ut i Sverige. I USA är motsvarande lagar mycket mer restriktiva.

Men polisens interna regelverk är extremt begränsande. Det är så begränsande att polisen i princip aldrig använder skjutvapen i tjänsten. Istället använder de samma nödvärnsrätt som alla andra, dvs bara när de blir hotade till livet. Blir en polis friad pga nödvärn så ska i teorin en privatperson också frias i precis samma situation.

I fallet jag länkade så sköt en polis ihjäl en obeväpnad person som sprang mot honom. Polisen trodde han var beväpnad, men det stämde inte. Åklagaren friade pga att polisen agerade i "putativt nödvärn". Han gick alltså fri därför att han trodde han var hotad. Det spelar ingen roll hur verkligheten var.

En vanlig person kan också bli friad för att skjuta en angripare i samma situation. Man får ha en bra förklaring till att man var beväpnad, men det är en separat fråga.
Senast redigerad av lm5711 2019-07-29 kl. 12:43.
Citera
2019-07-29, 12:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nej det har du inte gjort.

Jo, här:

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hade han dragit kniv hade nog nödvärnet betraktats som något mer försvarligt, men inte ens då kan denna typ av våld vara helt försvarligt.
Att fortsätta våld mot någon som ligger ned är otroligt svårt att juridiskt komma runt, oavsett vapenhot eller fråga om putativt nödvärn.
Här förelåg alltså inte ens vapenhot som rätten behöver beakta, eller som det enligt prosa heter - brott mot liv & hälsa föreligger alltså inte här.

Meyers och dom andra åtalade kommer att dömas på misshandel av normalgrad, var så säkra.
Citera
2019-07-29, 12:34
Medlem
raderat
Senast redigerad av prostetnic 2019-07-29 kl. 12:37.
Citera
2019-07-29, 12:35
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det mer vidkommande? Det är ju knappast så att hans icke-ringande till SOS kan ses som förmildrande omständighet (isht när han väl skulle förväntas ringa efter att han blivit slagen?).

Vad gäller "livvakten" så är det säkerligen inte speciellt betydelsefullt om han verkligen är att betrakta som livvakt. För det första har de ju ingen särställning i brottsmål såvitt jag vet. För det andra är han inte längre misstänkt för brott heller. Det jag menade var att det inte är trovärdigt att han är livvakt med så dåliga kunskaper. Rockys stora tjocka kompis helt enkelt.

Det är inte säkert att alla frågor som ställs i förhören eller svaren på dessa kommer ha betydelse. Det är heller inte säkert att dessa är de enda frågor som kommer frågas eftersom man kan anta att en och annan kommer bli kallad som vittne.

Det är heller inte säkert att man ställer alla betydelsefulla frågor heller. Att kunna göra det betyder ju att man mer eller mindre har alla svar redan klart för sig.

Vad är det du inte förstår? Den enda som visste hur man ringer efter polisen var afghanerna men de gjorde det inte.
Citera
2019-07-29, 12:35
Medlem
JustZlatans avatar
Har Rocky det varmt i häktet eller har han aircondition i rummet?
Citera
2019-07-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jo, här:

Nej det där har jag redan bemött ett flertal gånger.
Citera
2019-07-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det undrar jag också. Tog man alla erforderliga prover på afghanen på sjukhuset för att konstatera att han inte han någon form av drog i kroppen, eller är det baserat på läkarens tyckande? Mustafa är ju droganvändare, eftersom han är dömd för att ha använt droger.

Hur som helst så uppträdde afghanen drogpåverkat. Det konstiga är att afghanen Jafari i förhör, när han får frågan varför han inte lämnar ASAP Rockys sällskap ifred och bara går därifrån, säger att han ville ha sina hörlurar som ASAP:s livvakt tagit. Då undrar man ju varför han inte gick redan innan? Han hade ju hörlurarna innan han drämde till livvakten i huvudet med dem.

Helt sjukt att svensk polis och rättsväsende är så partiska och politiska i detta ärende. När man läser förhöret med ASAP Rocky så är det ju enbart anklagande frågor. Ingen som helst förståelse för att de var förföljda. De säger ju gång på gång att de vill bli lämnade ifred.

Afghanen däremot ändrar sin historia. Först säger han att han förföljde ASAP för att han tyckte att de vara otrevliga när Afghanen frågande dem om de visste var hans kompis var? Han ville tydligen ha svar på varför de var otrevliga? Varför drog inte afghanen där och då? Varför ifrågasätter inte Polisen afghanens berättelse och motiv för att följa efter dem? Sedan säger han att han fortsatte att förfölja ASAP för att han inte fick tillbaka sina hörlurar som han själv förstört genom att kasta i huvudet på livvakten.

Hela den här historien blottlägger inkompetens hos Polis och rättsväsende samt politisk prestige och eventuellt politiska motiv. Framförallt visar det också hur dåligt ställt det är med svenska språket hos välutbildade tjänstepersoner i den feministiska mångkulturella diktaturen Sverige.

Det du (och nån tidigare i tråden) skriver om det är så sant och det är jäkligt ledsamt att det är så illa.

Att dessutom den förste åklagaren hade så uselt omdöme att han gjorde en sak av det här skitslagsmålet, som uppenbart var ett resultat av ett mer eller mindre tydligt provokativt beteende och en afghansk drogjakt och som inte heller ledde till nån större skada, är pinsamt för åklagarmyndigheten och Sverige. Omdöme är en bristvara numera.
Citera
2019-07-29, 12:37
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Jag tror det blivit lite språkförbistring här. Gissar att livvakten egentligen är "security" på engelska?

Och "security" i dessa sammanhang innebär väl att man ska stå som en köttmur mellan skrikande fans och artisten? Där är nog den stora tjocka kompisen mer än väl kvalificerad.

En livvakt däremot har ju helt andra uppgifter och förhoppningsvis utbildning också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in