2019-07-29, 11:25
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

Fakta: Livvakten hämtades till förhör och anhölls den 2a respektive den 3e juli av chefsåklagare Peter Claeson. Samtidigt gjorde livvakten en motanmälan mot Jafari, den förundersökningen löpte parallellt därefter, under denna tid var Fredrik Karlsson åklagare och förundersökningsledare tills han gick på semester mitt i utredningen. In kommer nu åklagare nummer tre, Daniel Suneson som på enklaste sätt lägger ned förundersökningen mot Jafari. Ja ni förstår själva vilken utomordentligt dålig juridisk soppa det blir när tre olika åklagare ska komma till samma slutsats, en riktig cowboysoppa!
Vilken åklagare la ner förundersökningen mot livvakten?
Citera
2019-07-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag vet inte, jag brukar nog gå loss på när någon ska rada upp;
För det första, för det andra, men utan att detaljera någonting. Att ifrågasätta intelligens kan då vara ett bra sätt att få folk lite brutalt att komma ikapp i tankebanan

Nåväl, presentera gärna varför du känner att nödvärnsexcess kan komma att bli aktuellt & diskutabelt?
Jag är ärligt nyfiken, då jag själv inte kan avgöra ett enda rekvisit på att det skulle göra gällande. Jag kanske missar något..

Så du går loss ifall man lämnar två argument samtidigt som du saknar eller? Jag tycker inte jag behöver komma ifatt med i tankebanan.

Med tanke på att du drog upp ett fiktivt exempel så är det ju inte aktuellt. Om man blir knivhotad så är det inte speciellt orimligt att bli skärrad och då låter det ju inte speciellt otroligt att man kommer undan med nödvärnsexcess.
Citera
2019-07-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Han fick kanske aldrig vännens namn? Bara hörlurarna som gentjänst mot att inte sticka kniven i vännen?

Det är knappast en vän om han inte ens vet hans namn, ren lögn alltså.
Citera
2019-07-29, 11:28
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Men det gällde ju en polis ju
Ja det är mitt svar

Och om en privatperson gjort precis samma sak så hade också han på precis samma sätt kunnat frias av åklagaren.

Har du nån källa på motsatsen?
Citera
2019-07-29, 11:31
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Åklagaren anser heller inte att MÄ begår ett brott då han kastar sina hörlurar på vakten, inte heller det ifrågasätter jag.

Det ifrågasätter jag däremot. Hur kan afganen hävda nödvärn här? Det finns väl inte pågående angrepp från livvakten som han försvarar sig mot? Afganen kunde väl bara gjort som livvakten ville och gått därifrån? Hur kan man ursäkta afganens våld när han slänger hörlurarna på livvakten?
Citera
Medlem
Carla Pantzar och Martin Persson nya advokater för Bladimir och David.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Polisen ska utreda brott. Det är brottsligt att smita från en trafikolycka. Det räknas som en trafikolycka när någon kör på en parkerad bil.
Allt fler smiter från ansvar efter att ha orsakat en skada på någon annans fordon vid parkering.
[...]
Många av förövarna kommer undan.

– Det är undantagsvis som man kan inleda förundersökning för dessa händelser då vittnen och spår saknas i stor utsträckning.
[...]
Och även om långt ifrån alla brott uppklaras så prioriteras parkeringsbrotten lika högt som andra trafikbrott, enligt polisen.

– Eftersom en medborgare blivit utsatt för brott, så utreder vi givetvis händelsen efter bästa förmåga, säger Gidlund.
(källa)
Så man blir rätt förbannad när polisen inte utreder nån som kört på ens bil när det finns bra bevisning, samtidigt som man sätter en armé med poliser på att stötta en kriminell afgan som åkt på välförtjänt däng.

OK, jag uppfattade inte att det rörde sig om smitning. Nå kunde de identifiera föraren?
Citera
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hänvisa då till FUP istället för journalen. Tydligen så konstateras i FUP att MÄ inte var drogpåverkad...

Det jag ser i FUPen är att inget drogtest har gjorts. Det jag också ser är att flera vittnen säger att han var verkade påverkad av något.

Är det någon som kan hänvisa till vilka sidor i FUPen det konstateras att han inte var drogpåverkad?

För övrigt finner jag det märkligt att inte båda parter i detta är misstänkta för brott.
Citera
2019-07-29, 11:32
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Uppenbarligen delar inte åklagaren din synpunkt, då han menar att MÄ agerar under nödvärn. Du får givetvis tycka vad du vill, precis som jag. Varken din eller min åsikt kommer att påverka utgången i målet.

Jag konstaterar att den första, kända, fysiska handlingen begås av livvakten och vad som hänt om han hade agerat annorlunda är bara spekulationer.
Åklagaren är ju helt bakom flötet och delar varken min eller din åsikt. Han hävdar ju att både Tim och Mostafa agerade i självförsvar
Citera
2019-07-29, 11:33
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det ifrågasätter jag däremot. Hur kan afganen hävda nödvärn här? Det finns väl inte pågående angrepp från livvakten som han försvarar sig mot? Afganen kunde väl bara gjort som livvakten ville och gått därifrån? Hur kan man ursäkta afganens våld när han slänger hörlurarna på livvakten?

Att hävda nödvärn är väldigt märkligt. Hazaren har ju inte utsatts för någon direkt fara utom att hans ynkliga heder blivit kränkt.
Citera
2019-07-29, 11:34
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Som påpekats ställer den som förhörde frågor som den förhörde svarar på. Det är så ett förhör fungerar.

Jag ser inte någonstans att den som förhörde påstod att man är skyldig att försöka fly.
"enligt min uppfattning hade ni kunnat hitta en mängd olika färdsätt för att kunna ta er bort från platsen"

Varför är hennes uppenbart felaktiga uppfattning relevant om inte för att hon anser att de var skyldiga att LYCKAS ta sig därifrån?

Varför ställdes inga följdfrågor när Mustafa på frågan om varför han följde efter grabbarna svarade att det var för att han var nyfiken?

Du och polisen är extremt partiska. I rest my case.
Citera
2019-07-29, 11:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Så du går loss ifall man lämnar två argument samtidigt som du saknar eller? Jag tycker inte jag behöver komma ifatt med i tankebanan.

Med tanke på att du drog upp ett fiktivt exempel så är det ju inte aktuellt. Om man blir knivhotad så är det inte speciellt orimligt att bli skärrad och då låter det ju inte speciellt otroligt att man kommer undan med nödvärnsexcess.

Nä men kom igen nu - Jag eliminerade vapenhot redan i början av argumentationen.
Släpp det där med "tänk om", jag finner det enbart intressant vad rätten faktiskt ska bolla med för faktorer.

Jag saknar inte argument. Saxar vad först du skrev, följt av vad jag skrev, gällande nödvärnsexcess och varför det inte kan vara aktuellt:
Du skrev:
Citat:
För det första kan fortsatt våld vara motiverat eftersom angriparen kanske inte är oskadliggjord bara för att han hamnat på marken. Fortsatt våld är inte övervåld om avslutat våld riskerar leda till att man blir angripen.

För det andra så finns det prejudikat på att även våld efter att angriparen är oskadliggjord, man har då hänvisat till paragrafen om att man svåreligen kan besinna sig (vilket man kan anses ha om man just avvärjt ett livsfarligt hot).

Jag skrev:
Citat:
..... blir än svårare ställt mot att det här är tre åtalade mot ett brottsoffer.
Vad som också gör excess svårt, är att detta är inte en akut uppkommen situation.
Tills sist - Allt detta sker på allmän plats.

Du har inte sakligt redogjort varför du lyfter in nödvärnsexcess.
Jag är fortfarande nyfiken på vilka detaljer du ser i förloppet som gör att du lyfter detta med excess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in