2019-07-29, 10:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För det första kan fortsatt våld vara motiverat eftersom angriparen kanske inte är oskadliggjord bara för att han hamnat på marken. Fortsatt våld är inte övervåld om avslutat våld riskerar leda till att man blir angripen.

För det andra så finns det prejudikat på att även våld efter att angriparen är oskadliggjord, man har då hänvisat till paragrafen om att man svåreligen kan besinna sig (vilket man kan anses ha om man just avvärjt ett livsfarligt hot).

Då är vi inne på på excess, vilket nog även du begriper blir än svårare ställt mot att det här är tre åtalade mot ett brottsoffer.
Vad som också gör excess svårt, är att detta är inte en akut uppkommen situation.
Tills sist - Allt detta sker på allmän plats.
Förslag om nödvärnsexcess existerar överhuvudtaget inte, därav formulerade jag inget om det tidigare.

För att nödvärnsexcess ens ska ägnas en fundering, måste först brott mot liv & hälsa konkret föreligga.
Citera
2019-07-29, 10:00
Medlem
RiverStyxs avatar
Efter att ha sett filmen kan jag bara säga att jag nog fan hade smällt ner afghanjäveln bra mycket tidigare. De bad ju dem gå och bad dem sluta följa efter typ tio gånger, men hazarerna var på dem som illrar. Helt jävla rätt egentligen att de fick smaka asfalt, men jävligt korkat av jänkarna att själva filma situationen och dessutom lägga upp filmen på nätet.
Citera
2019-07-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Är inte sjukhusjournaler sekretessbelagda? I så fall hur kan du redogöra för vad som står i den?

Är det inte brukligt att man bara använder lokalbedövning när man syr? Behovet av ångestdämpande kan väl skilja sig från person till person?

Och om det nu varit så att man avvikit från normal behandlingsmetod pga drogpåverkad patient, borde det inte stå i journalen isf?
Journalen är offentlig handling nu och man brukar ge lokalbedövning om man syr på ett ställe men här är det ju minst 4 stora sår och personen är i chock. Vanligtvis behöver man då ge personen någon form av sedering och smärtlindring.
Citera
2019-07-29, 10:01
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
De flesta sparar kvittot, då detta är nödvändigt vid byte eller om garantin skall utnyttjas.
Finns det någon källa på att de flesta sparar kvittot? Själv är jag mycket dålig på att spara på papperskvitton, även för riktigt dyra grejer. Därför är det skönt att köpa saker på nätet - då finns kvittot antingen i mailboxen eller att ladda ner från webbutiken.
Citera
2019-07-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Poängen är ju att de politiskt tillsatta domarna är i majoritet, det var det ni diskuterade. Var du har kopierat text är inte intressant.
Du menar nämndemännen nu?
Vi är en demokrati och de ska spegla folkets åsikter.
Citera
2019-07-29, 10:03
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
inte alls relevant här.
Knivar är dåligt och det är en kniv-våg just nu i hela landet men man får ändå inte bruka övervåld på folk man tror kan ha en kniv. Så är det bara.

Får o får. Om du känner en fara för ditt liv o landet inte känner att du får du skydda dig själv så har vi ju kanske inte en diktatur men iaf ett större problem än bara detta "gräl".

Jag hade ju gärna setat i fängelse och så kan Sverige förklara för USA hur han inte har rätt o försvara sig så får vi se hur den diplomatiska relationen är senare.

Knäppis.
Citera
2019-07-29, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Du menar nämndemännen nu?
Vi är en demokrati och de ska spegla folkets åsikter.

Nej. En brottmålsrättegång handlar inte om åsikter utan om att tillämpa lag på ett händelseförlopp.
Citera
2019-07-29, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Nu får du ta upp kursboken igen. Det finns inget som talar för att nån slog en glasflaska i bakhuvudet på nån. Om det hade skett skulle läkarintyget visa det. Det gör det inte.
Det finns en skada på huvudet som överensstämmer med ett slag från någon som då håller i en flaska.
Enl. BO blir han slagen med en flaska.
Bilder visar hur MT Kändis har en flaska av speciellt utseende i ärmen på tröjan före kastet.
Bilder visar samma flaska sönderslagen på asfalten några meter från platsen BO föll ned på.
Vad som egentligen hände är dock oklart.
Varken vittnen, film, bilder eller misstänkte säger något om hur BO blev slagen med flaskor eller skuren.

En teori är att Kändisen drämde flaskan i huvudet på BO och sen släppte flaskan och kastade iväg honom.
Jag tror att BO blev skuren av en av de andra med de gröna ölflaskorna.
Citera
2019-07-29, 10:09
Medlem
BeatriceCencis avatar
Förhörsledaren Katrin Nilofar Khamissi som förhör A$AP Rocky är ju helt jävla partisk i målet i sina frågor. Vad är hon för inkvoterad inkompetent fitta?

ASAP Rocky har förklarat att de blev förföljda i 20-25 min av en afghan som trakasserade dem, vilket syns på videofilmerna. Han har också förklarat att de försökte boka Uber men att det inte funkade. De försökte också ladda ned appen för att boka scootrar.

Citat från FUP sid. 366 (sid 373 i dokumentet)
https://www.docdroid.net/z0hv0yQ/stockholms-tr-b-9283-19-aktbil-98.pdf#page=373

"Ni befinner er mitt i Stockholms city, enligt min uppfattning hade ni kunnat hitta en mängd olika färdsätt för att kunna ta er bort från platsen, om ni upplevde sådan rädsla för killarna?"

Polisen menar alltså att det är ASAP Rockys skyldighet att hitta ett färdsätt och ta sig bort från personer som förföljer och trakasserar honom. Det syns och hörs ju tydligt på videofilmerna att ASAP Rocky och hans följe inte vill ha bråk.

Hur kan svensk polis vara så jävla snedvriden? De befinner sig på en bakgata vid Hötorget med trakasserande våldsamma drogpåverkade kriminella afghaner mitt i ansiktet.

Det är väl självklart att man tar till något mer våld än vad som krävs för att neutralisera en person som är hotfull och våldsam. Titta på polisingripanden i Sverige och utomlands. Polisen använder också övervåld för att neutralisera människor som uppträder hotfullt.

Ni som säger att ASAP Rockys sällskap borde ha vetat EXAKT vad som är självförsvar och vad som är på gränsen till övervåld, ni är bara korkade och oärliga. Afghanen var uppenbart drogpåverkad. Det förstår man eftersom han slog hörlurarna i huvudet på Rockys livvakt. Afghanen var alltså totalt orädd för en stor biffig person som uppenbart är mycket starkare än honom själv. Detta tyder på att afghanen var drogpåverkad och skiter i konsekvenserna.

Om man har att göra med sådana personer så förstår man att man måste ta till övervåld eftersom drogpåverkade skiter i vad som händer. De slåss utan tanke och ger sig inte. Afghanen visade inga tecken på att ge sig.

För övrigt, när man läser FUP:en, så blir man förvånad över hur dåligt ställt det är med svenska språket hos (hög)utbildade på svenska myndigheter. De kan inte ens skilja på de/dem. Katastrof!
Citera
2019-07-29, 10:11
Medlem
selusts avatar
Vet någon vilken tid rättegången är imorgon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Efter att ha sett filmen kan jag bara säga att jag nog fan hade smällt ner afghanjäveln bra mycket tidigare. De bad ju dem gå och bad dem sluta följa efter typ tio gånger, men hazarerna var på dem som illrar. Helt jävla rätt egentligen att de fick smaka asfalt, men jävligt korkat av jänkarna att själva filma situationen och dessutom lägga upp filmen på nätet.

Jafari följde efter eftersom han ville ha sina hörlurar som livvakten kastade iväg. Ska man bara acceptera att nån tar ens saker och kastar iväg dom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Tim föser bort afghanen som trakasserar honom och inkräktar den personliga sfären.Det är givetvis helt i sin ordning.Att kalla det initiering av den fysiska delen av bråket är bara löjlig semantik.Afghanen slår först, punkt.
Uppenbarligen delar inte åklagaren din synpunkt, då han menar att MÄ agerar under nödvärn. Du får givetvis tycka vad du vill, precis som jag. Varken din eller min åsikt kommer att påverka utgången i målet.

Jag konstaterar att den första, kända, fysiska handlingen begås av livvakten och vad som hänt om han hade agerat annorlunda är bara spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in