2019-07-28, 21:08
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Bubblan sprack hösten 2017, varför köpte du inte då?

Bind räntan och ha en bra buffert, då är du safe i sämre tider. Jag förstår verkligen inte varför man sänker sin livskvalitet med ett dåligt boende år ut och år in för att försöka köpa billigt.

Domedagsprofeterna i den här tråden får det att låta som att 75% blir arbetslösa vid en lågkonjunktur. Faktum är att vi hade lågkonjunktur från 2008 - 2014, de flesta har inte ens koll på detta, så kännbar var förra lågkonjunkturen. Källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/hogkonjunktur-eller-lagkonjunktur/

Den kanske sprack i Stockholm, men där jag kommer ifrån är priserna högre nu än för två år sedan. Skulle du som 25-åring våga köpa ett hus för 2,5-3 mille idag?
2019-07-28, 21:50
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Den kanske sprack i Stockholm, men där jag kommer ifrån är priserna högre nu än för två år sedan. Skulle du som 25-åring våga köpa ett hus för 2,5-3 mille idag?

Binder du räntan har du en räntekostnad på kanske 2500 i månaden, och 3000 i amortering. 5500 + drift i månaden, det ska väl inte vara några problem även om lågkonjunkturen slår till.

Köp för att bo, ha en buffert, bind rätan om du är orolig av dig.

Dom som ska vara oroliga är dom som maxbelånar sig för att köpa en 2a i Stockholms Innerstad för 5msek. Går marknaden 15-25% är dom fast i den 2an, kan bli problem när barnen kommer.
Senast redigerad av johannespaulus 2019-07-28 kl. 21:52.
2019-07-29, 01:40
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Binder du räntan har du en räntekostnad på kanske 2500 i månaden, och 3000 i amortering. 5500 + drift i månaden, det ska väl inte vara några problem även om lågkonjunkturen slår till.

Köp för att bo, ha en buffert, bind rätan om du är orolig av dig.

Dom som ska vara oroliga är dom som maxbelånar sig för att köpa en 2a i Stockholms Innerstad för 5msek. Går marknaden 15-25% är dom fast i den 2an, kan bli problem när barnen kommer.

Vad hjälper det att binda räntan om räntan helt plötsligt skulle bli 10% de kommande 40 åren?
Känner förövrigt en kille som köpte en mindre tvåa i Stockholm för 4,7 mille 2017 precis innan luften gick ur marknaden. Han skryter inte lika mycket idag om sitt köp
2019-07-29, 21:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ja vilket är precis det jag säger. Mätt i dollar/eur/guld/olja blir svenska hus billigare. Svenska löner går ner. Men i SEK händer ingenting varken med löner eller bostadspriser.

Det påstående jag inte förstår är detta...

Varför skulle en låg svensk krona rädda bostadsmarknaden?
Mängden pengar ökar och värdet på pengarna minskar, bakvägen sänks både löner och inhemska priser. Nominellt så ligger de kvar eller sjunker sakta tillbaka, realt så sjunker de.
2019-07-29, 21:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Måste vara kusligt svårt och frustrerande att pricka en botten? Nu har det ju pyst nåt år! Kommer smällen snart? Eller går det sidledes i sju år? Eller tar priserna rentav fart?

Måste vara värre att stå utanför och bo dåligt än att ge sig in i leken och hoppas på det bästa?
Problemet är om en svart svan seglar upp och det smäller rejält. Arbetslösheten bland skattebetalare ökar och den internationella konjukturen gör ett rejält dipp ett par tre år.
Att köpa förhållandevis dyrt själv känns lite fladdrigt, på två är det 1,25 milj minus insats. Då känns väl det som ett okej risktagande.
2019-07-29, 23:20
Medlem
Hur kommer det påverka ekonomin när dagens vuxna blir gamla och dör utan att ha betalat av sina bostadslån? När bankerna inte får tillbaka det de lånat ut? Tänker mig i det skulle bli frekvent.
2019-07-30, 07:07
Medlem
Kronans värde dalar men ändå vill utlänningar hämta finansiering i Sverige. Danskarna har gjort det trots att den danska kronan är knuten till euro. Och nu hittade jag en artikel om finska företag (euro) som introducerar sig på svenska listor. Alltså är inte valutakursen det viktigaste. Kunskap, kompetens, lösa pengar verkar vara viktigare. Och sånt hittar man i Sverige.

En annan intressant skillnad är att finnarna placerar i privatbostäder som hyrs ut. Det är inte möjligt på samma sätt i Sverige så här söker sig privatplacerarna till börsen vilket gjort att Stockholm blivit finansplats Norden. Tycker att Goldman Sachs etablering här är också tecken på det. Jag tror inte att våra politiker kommer att tillåta ytterligare privata hyreslägenheter. Bättre att folk spekulerar på börsen än på bostadsmarknaden.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/07/30/finlandska-bolag-etablerar-sig-pa-borsen-i-stockholm-det-finns-en-battre?utm_source=twitter-share&utm_medium=social
2019-07-30, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Hur kommer det påverka ekonomin när dagens vuxna blir gamla och dör utan att ha betalat av sina bostadslån? När bankerna inte får tillbaka det de lånat ut? Tänker mig i det skulle bli frekvent.

Än så länge är det ytterst få vars lån överstiger bostadens värd. Det är bara att sälja bostaden och betala av lånet.
2019-07-30, 08:27
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Jag är 25 och har ungefär 440k på sparkontot. På grund av en kraschad relation bor jag nu hemma hos föräldrar och sparar nästan hela min lön i minst 6 månader framåt. Planen är att i början av nästa år köpa en villa för ungefär 2,5 mille. Tror ni det är smart eller bör jag satsa på en hyresrätt och avvakta ett par år? Jag hatar lägenhetslivet, är uppväxt i villa och pallar inte med fattiga människor en längre period. Jag är fortfarande ung och har egentligen alla möjligheter, ni som är äldre och mer ekonomiskt kunniga, vad hade ni gjort i min situation? Jag är förövrigt helt skuldfri.

Det jag räds mest antar jag är en ekonomisk tillbakagång, stigande räntor, massarbetslöshet osv. Jag tror att räntan kommer förbli låg en längre period (+10 år) men jag har aldrig upplevt någon riktig lågkonjunktur i vuxen ålder och har svårt att se tecken eller hur man bör förhålla sig till det.

Med tanke på hur du formulerar dig så verkar du vara väldigt omogen för din ålder så det är nog bäst att du bor kvar hos mamma och pappa för sköta dig själv är det nog tveksamt om du klarar av.
2019-07-30, 08:39
Medlem
Citat:
Vad hjälper det att binda räntan om räntan helt plötsligt skulle bli 10% de kommande 40 åren?
Känner förövrigt en kille som köpte en mindre tvåa i Stockholm för 4,7 mille 2017 precis innan luften gick ur marknaden. Han skryter inte lika mycket idag om sitt köp
Intressant fråga, faktiskt.
Har du något exempel på ett land där ett sådant scenario utspelat sig? Alltså att räntan höjts långt över normal maxränta, och stannat på denna orimliga ränta under tiotals år.

För annars är ju inte din fråga särskilt intressant. Man kan ju inte räkna med att räntan ska gå från -0.25% till 10%?
2019-07-30, 08:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kronans värde dalar men ändå vill utlänningar hämta finansiering i Sverige. Danskarna har gjort det trots att den danska kronan är knuten till euro. Och nu hittade jag en artikel om finska företag (euro) som introducerar sig på svenska listor. Alltså är inte valutakursen det viktigaste. Kunskap, kompetens, lösa pengar verkar vara viktigare. Och sånt hittar man i Sverige.

En annan intressant skillnad är att finnarna placerar i privatbostäder som hyrs ut. Det är inte möjligt på samma sätt i Sverige så här söker sig privatplacerarna till börsen vilket gjort att Stockholm blivit finansplats Norden. Tycker att Goldman Sachs etablering här är också tecken på det. Jag tror inte att våra politiker kommer att tillåta ytterligare privata hyreslägenheter. Bättre att folk spekulerar på börsen än på bostadsmarknaden.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/07/30/finlandska-bolag-etablerar-sig-pa-borsen-i-stockholm-det-finns-en-battre?utm_source=twitter-share&utm_medium=social
Lånar upp pengar internationellt gör alla banker/finansinstitut i alla fungerande länder.
Goldman Sachs vill antagligen komma åt institutionella kunder och även vara med och hjälpa till att sälja svenska företag till utlandet eller det omvända.

Jag skulle knappast se det som enbart ett styrketecken.

Att börserna dragit beror på att nya pengar pressats in på aktiemarknaderna i brist på alternativ.
2019-07-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är om en svart svan seglar upp och det smäller rejält. Arbetslösheten bland skattebetalare ökar och den internationella konjukturen gör ett rejält dipp ett par tre år.
Att köpa förhållandevis dyrt själv känns lite fladdrigt, på två är det 1,25 milj minus insats. Då känns väl det som ett okej risktagande.

Det finns såklart risker, men vi hade århundradets kris för 10 år sedan, det var egentligen bara Stockholm som klarade sig hyfsat helskinnat ut ur den, för delar av landet var det egentligen först för ett par år sedan som man var tillbaka på +/- 0 mätt i t ex bruttoregionalprodukt, andra regioner var tillbaka hyfsat snabbt, tog typ 2-3 år, och Stockholmsregionen klarade sig som sagt bra.

Man kan på sätt och vis säga att den strukturella förändringstakten i ekonomin accelererade, t ex en del produktionsindustri slogs ut, det mest kända exemplet är väl Saab och den ekonomiska aktiviteten centrerades ännu mer mot större orter.

Sedan klarade sig Sverige bättre på nationell nivå än många andra länder och det är hur väl Sverige(på nationell nivå) klarade sig som har blivit den rådande sanningen, men regionalt var det inte alltid lika ljust, varseltalen var rätt så groteska 08/09, kollar man på den region jag är bosatt i så är medianen 313 per månad under 2000-talet, under 08-09 var det över 2000, nu är det ca 300(en ökning).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in