2019-01-21, 23:43
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Någon i tråden la ut ett videoklipp där man ser Mariestadsbor och Polisen som går omkring. I samma klipp ser man en tidningsframsida från någon lokaltidning, och där ser man denna Opelkombi. Och eftersom Polis och allmoge är ute och letar efter Helena så bör ju klippet vara filmat i närtid, kanske dagen efter försvinnandet blev känt.

Och huset som syns måste någon Ortsbo känna igen, det är inte en vanlig Mexitegel-villa. Någon i Mariestad bör alltså kunna identifiera bilen och huset, och därmed även kanske vilka som bor/har bott i huset.

Men det var någon i tråden som inte tyckte att man skulle fokusera på bilen. Undrar varför?
Citera
2019-01-21, 23:45
Medlem
Citat:
Varsågod!

https://www.tv4.se/krimarkivet/klipp/försvunna-helena-andersson-mariestadstjejens-försvinnande-3193001
Förefaller vara något lokalt postkontor i någon kransort. Låter rimligt att släppa det. Kul tanke ändå.
Citera
2019-01-21, 23:48
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Förefaller vara något lokalt postkontor i någon kransort. Låter rimligt att släppa det. Kul tanke ändå.

Ja, så kan det vara...
Citera
2019-01-21, 23:52
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Men det var någon i tråden som inte tyckte att man skulle fokusera på bilen. Undrar varför?

Ändå har har det pratats bilmodeller och färger, lekplatser löv- och barrträd m.m.
Citera
2019-01-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Då menar du att gärningsmännen/gärningsmannen skulle ha placerat ut
Skor
Innehåll i ryggsäck
Efterhand, typ några timmar efter att brottet skett någon helt annanstans? Svårt att tro på det. Det innebär en mycket stor risk att bli upptäckt.’
Nej det troligaste är att Helena nådde närheten av hemmet, antingen i bil eller per fot och att det oplanerade våldet inträffade delvis eller enbart där eller även efter att ha förts i väg därifrån.

Nej jag tror inte eller menar ?
Läser man polisens teorier så säger de .... sakerna kan ha placerats ut där i efterhand , det vet vi inte utan jobbar brett åt alla håll .
Så polisen är inte heller 100% säker att hon blivit mördad där och då .
Säger alltså som polisen .... tänk brett för vi har inte svaren .
Fortfarande så gnager det ang bil vittnet . Såg hon ingen likvärdig bil efter sin rundtur m polisen ? Så borde hon kunnat peka ut bil modellen genom att se på bilder på olika modeller . Men vad man sett och hört så har inte bilmärket pekats ut och en efterlysning gått ut 🤔
Eller är polisen företagen om detta och inte velat delge allmänheten det?
Nä nu släpper jag detta 😕 bil modell okänd !
Citera
2019-01-22, 00:39
Medlem
Ejsidisis avatar
Bara en reflektion: Jag tycker det är beundransvärt det engagemang som många uppvisar i denna tråd. Trots alla år som gått. Vet inte vraför jag själv fastnat. Kanske för att Helena verkar ha varit en trevlig glad och helt vanlig tjej, utan riskbeteenden eller riskbekanta, det är åtminstone bilden.

Om man bara för ett tag skulle fundera på motivbilden i det här fallet.
Oplanerat eller inte: på den eller de som hade motiv att föra bort/döda henne.

Varför?

Går spåren att finna i hennes relationer? Hade hon en pojkvän, eller träffade hon någon där det kan finnas ett motiv att hitta?
Var hon en tjej andra var avundsjuk på?
Var hon utsatt för ngn form av hot?
Umgicks hon i föreningsliv, gym/arbetsplats eller annat där fel personer kan ha fattat intresse för henne?
Hade hon ett temperament eller var extremt flörtig som kunde få henne att sända fel signaler?
Vem och vilka hängde hon med dagen hon försvann-både innan festen, (seglade med) på festen, i taxi till Stadt, på Stadt ( det talas både om kille hon var förtjust i och påhängig typ men också om gänget på fyra i baren innan hon hon lämnade märkligt nog, utan sällskap, denna sociala tjej..) Ni fattar var jag vill komma. Vem hade motiv eller känslor nog att jaga upp sig att döda Helena?
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-01-22 kl. 00:43.
Citera
2019-01-22, 01:13
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Bara en reflektion: Jag tycker det är beundransvärt det engagemang som många uppvisar i denna tråd. Trots alla år som gått. Vet inte vraför jag själv fastnat. Kanske för att Helena verkar ha varit en trevlig glad och helt vanlig tjej, utan riskbeteenden eller riskbekanta, det är åtminstone bilden.

Om man bara för ett tag skulle fundera på motivbilden i det här fallet.
Oplanerat eller inte: på den eller de som hade motiv att föra bort/döda henne.

Varför?

Går spåren att finna i hennes relationer? Hade hon en pojkvän, eller träffade hon någon där det kan finnas ett motiv att hitta?
Var hon en tjej andra var avundsjuk på?
Var hon utsatt för ngn form av hot?
Umgicks hon i föreningsliv, gym/arbetsplats eller annat där fel personer kan ha fattat intresse för henne?
Hade hon ett temperament eller var extremt flörtig som kunde få henne att sända fel signaler?
Vem och vilka hängde hon med dagen hon försvann-både innan festen, (seglade med) på festen, i taxi till Stadt, på Stadt ( det talas både om kille hon var förtjust i och påhängig typ men också om gänget på fyra i baren innan hon hon lämnade märkligt nog, utan sällskap, denna sociala tjej..) Ni fattar var jag vill komma. Vem hade motiv eller känslor nog att jaga upp sig att döda Helena?

Jag har följt tråden rätt länge och Helena verkar ha varit en helt vanlig ung tjej med kompisar. Hon hade planer om att bli lärare och/eller veterinär (eller jobba med hundar) om jag minns rätt. Hon hade varit ute och rest och verkade ha en hel del vänner.

”Hungrig” på livet, så att säga...
Citera
2019-01-22, 05:42
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Helt riktigt. Förövarna var garanterat välbekanta med området och insåg faran med att bära Helena till Ekudden-vägen eller ner till cykelvägen vid BB:s hus. Jag presonligen är helt säker på att bilen som "killarna" såg hade med försvinnandet att göra - det var den som körde upp på lekplatsen för att forsla bort Helena i skydd av träd och buskar i mörkret.

Problemet är att däckspåren är avsatta på en punkt som är fullt synlig från Runstensvägen.
Citera
2019-01-22, 06:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Nej jag tror inte eller menar ?
Läser man polisens teorier så säger de .... sakerna kan ha placerats ut där i efterhand , det vet vi inte utan jobbar brett åt alla håll .
Så polisen är inte heller 100% säker att hon blivit mördad där och då .
Säger alltså som polisen .... tänk brett för vi har inte svaren .
Fortfarande så gnager det ang bil vittnet . Såg hon ingen likvärdig bil efter sin rundtur m polisen ? Så borde hon kunnat peka ut bil modellen genom att se på bilder på olika modeller . Men vad man sett och hört så har inte bilmärket pekats ut och en efterlysning gått ut 🤔
Eller är polisen företagen om detta och inte velat delge allmänheten det?
Nä nu släpper jag detta 😕 bil modell okänd !

Det är väl med bilar som med kossor. En bonde kan se skillnad på sina kor men andra tycker alla kor är mer eller mindre lika. Den som vet vad man skall se på lägger märke till just dessa detaljer. Damen kan ha fäst sig vid railsen, som kan ha varit ett ovanligt tillbehör på bilen.
Citera
2019-01-22, 06:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Ja varför skulle någon det 🤔 ärligt så är nog risken bra nog mycket större att överfalla , stoppa in ett lik i en bil i alldeles närhet av ett villaområde , än att åka och slänga ut tillhörigheter .

Det jag sa var väl att det INTE är någon som kan säga till 100% säkerhet att Helena blev överfallen just där ? Ingen har träffat på Helena gåendes där på stigen så egentligen finns det då inte 100% bevis att hon har blivit överfallen där.
Det finns ett vittne ( påstås har hört Helena skrika)
Och två par skor + ringar . Är detta ett stark antagande att hon varit där i skogen ?

Jög tyckte först att du hade fel, men tänkte till en gång. Om vi leker med tanken att Helena verkligen blivit indragen i en bil vid korsningen Marieforsleden/Ekuddenvägen så kan förövaren ha haft ett behov av att lokalisera Helena till dungen. I det fallet kan det vara motiverat att placera ut ett villospår, om man är rädd att ha blivit iakttagen med Helena på annan plats.

Samtidigt hade jag väl själv placerat ut hennes ryggsäck eller något annat större föremål än att ha slängt in skor och lagt ut några ringar som skator hade kunnat sno... Det är hypotetiskt möjligt men inte så sannolikt, tycker jag.
Citera
2019-01-22, 09:38
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jög tyckte först att du hade fel, men tänkte till en gång. Om vi leker med tanken att Helena verkligen blivit indragen i en bil vid korsningen Marieforsleden/Ekuddenvägen så kan förövaren ha haft ett behov av att lokalisera Helena till dungen.

Samtidigt hade jag väl själv placerat ut hennes ryggsäck eller något annat större föremål än att ha slängt in skor och lagt ut några ringar som skator hade kunnat sno... Det är hypotetiskt möjligt men inte så sannolikt, tycker jag.

Låg inte skorna på ett sådant sätt att de inte var så lätta att hitta ? Inkastade i tätare buskage på varsin sida av stigen. Medan ryggsäcksinnehållet låg som om det vore tappat intill platsen där det fanns bilspår om jag inte minns fel.
Nej, känns inte sannolikt att dessa saker var ditlagda efterhand.
Citera
2019-01-22, 09:53
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Jag har följt tråden rätt länge och Helena verkar ha varit en helt vanlig ung tjej med kompisar. Hon hade planer om att bli lärare och/eller veterinär (eller jobba med hundar) om jag minns rätt. Hon hade varit ute och rest och verkade ha en hel del vänner.

”Hungrig” på livet, så att säga...

Hungrig på livet men skötsam och smart. Ingen som utsatte sig för onödiga risker el hängde med fel personer, det är bilden iaf.
Innan hon lämnar Stadt frågar hon personerna - ett par killar och tjejer-vid bordet i baren " ingen som ska gå åt mitt håll?"
Vad vet man sen? Det borde kommit fram om ngn erbjöd sig att gå med en bit. En trevlig tjej med gott om vänner som lyfter frågan, brukar få ngn som erbjuder sig att gå med en bit.
Ändå ses hon ensam vi dörren innanhon lämnar Stadt. Väntar ngn utanför som gått ut före?

Vem hade motiv att komma nära Helena den natten? Vem el vilka bar på sådana känslor el intresse för henne att de
1. Tog sällskap med henne eller
2.följde efter henne eller
3. Erbjöd sig att skjutsa henne
och sedan hamnade i en situation där han eller dom fullständigt tappade kontrollen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in