Jag undrar vad framtiden har i sitt sköte inom DNA- tekniken, eller kanske t om helt annan teknik för att binda en gm till en brottsplats och brottsoffer.
Innan DNA-tekniken var utvecklad som den är idag, utan ännu bara var i sin linda, togs ändå prover som sparades inför den framtida analysutvecklingen.
Gör man så ännu?
Jag tänker på att LWs kropp säkerligen hårt åtgången av värmen, fukt, djur och mikroorganismer. DNA som kunde ha vari bindande för brottet kan ha förstörts för att kunna analyseras med den teknik vi har idag.
Du har i inlägg efter inlägg upprepat att MV förstör utredningen genom att läcka information.
När MV och andra påpekar att hen kanske gör det som en del av polisutredningen för att få fram mer information så tolkar du den på ditt eget vridna sätt.
Jag tolkar det som att MV menar att en del information lämnas ut medvetet och att det är godkänt av spaningsledaren.
Nu har du använt din fantasi lite för mycket igen för att försöka skapa en trådsanning.
Varifrån fick du "planterat fejk-info"?
Det står ingenting om att sprida "missledande/fejkad" information (eller liknande).
Läs gärna texter flera gånger innan du svarar.
Ang det jag fetat: Du ljuger!
Jag har aldrig hävdat att MV "förstör utredningen genom att läcka information"! Jag har däremot vid upprepade tillfällen vädjat till MV om att inte läcka info från utredningen just för att inte RISKERA att förstöra den! Det är en helt annan sak. Om inte din mognadsgrad klarar av att diffa mellan dessa två positioner är du antagligen inte vuxen nog för att vara med i debatten öht. Vad tror du?
När det gäller frågan om "fejk-info": Jag har inte anklagat MV för att posta fejk-info, utan har bara konstaterat att MV tillstår möjligheten av att ibland droppa info för att påverka tråden. Det innebär då inte implicit att allt som medvetet droppas måste vara sant. Drar du en annan slutsats, hoppsann?
Vill påminna om detta med att vittnens minnen/upplevelser riskerar att påverkas om "överlagring" i form av påståenden i en viss riktning sker.
MV bemöttes i fråga om vittnen och påverkan på ett bra sätt av skribenten "Grisslan" igår. Det är att notera att MV valde att inte ta replik på vad "Grisslan" skrev.
Läste du det inlägget?
Citat från några av de inlägg där du kritiserar MV för att läcka information.
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det jag fetat: Du ljuger!
Jag har aldrig hävdat att MV "förstör utredningen genom att läcka information"! Jag har däremot vid upprepade tillfällen vädjat till MV om att inte läcka info från utredningen just för att inte RISKERA att förstöra den! Det är en helt annan sak. Om inte din mognadsgrad klarar av att diffa mellan dessa två positioner är du antagligen inte vuxen nog för att vara med i debatten öht. Vad tror du?
Citat:
Skoj att få ta del av en engagerad och aktiv tråd!
Huruvida det är att "läcka sekretessat" material eller inte, när man av mängder av pågående spekulationer i tråden om vad LW/kroppen råkat ut för, klampar in och bekräftar EN av teoriena/idéerna, då anser i alla fall jag att så skett!
Citat:
Om vi tänker oss att kontot MV "snappar upp" nåt intressant gällande detta mord och som en annan postare lagt upp och med denna infon går till t ex Örebro polishus och får den bekräftad, samt lägger upp det bekräftade i tråden, då anser i alla fall jag att h*n läcker sekretessat material!
Gör inte du det?
Citat:
@"Grisslan": Ja, det är klart som sjutton att om man droppar info resp bekräftar spekulationer i en tråd som denna, man då riskerar att på ett allvarligt vis kunna påverka ev vittnen!
Att kontot MV inte tycks inse detta är ju närmast surrealistiskt! I vilken dröm lever det kontot egentligen?
Jag har tidigare hävdat att jag inte tvivlar på det kontots trovärdighet. Nu, efter att ha läst det citerade, tvivlar jag däremot starkt på vederbörandes omdöme.
*suck*
All denna kritik utan att du ens vet om det är läckt information eller medvetet utlämnad sann information.
Eftersom begreppet "knoggnuggning" har förts in i denna tråd och därefter ältats hundratals gånger, blev jag överraskad när jag igår kväll på ett illustrativt vis fick stifta bekantskap med företeelsen.
Inte så att jag utsattes för den "behandlingen" -nej, den serverades i familjens tv-soffa när vi tittade på Grotesco, avsnitt #7 ('Borta') i dubbel-dvd:n från 2007.
Där förekommer en pennalistisk och allmänt påfrestande typ, kallad Konny [sic] och som beter sig störigt mot omgivningen.
Vi får se Konny knoggnugga.
Nu vet jag hur det ser ut.
Men inte hur det känns.
Vill bara kommentera dina åsikter om att jag skulle vara delaktig i att förstöra förundersökningen, Så vill jag bara säga att jag lämnar inte ut någonting som inte den misstänkta gärningspersonen redan har konfronterats med i förhör. Så han har redan lämnat en förklaring till uppgifterna som kommit fram under utredningen. Och då är det ingenting som kommer att påverka en kommande rättegång.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman.
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Har denna vittnesuppgift kommit till utredarnas kännedom före eller efter att SD släpptes ur häkte?
Citat:
Före och vill betona att vittnet inte pekade ut SD som den manliga rösten.
Utan hörde rösterna från sitt öppna sovrumsfönster.
Citat:
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.
Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman.
Påstår du att du/ni förhören avslöjat (konfronterat) uppgifterna om nyckelvittnet och om att mördaren befann sig utanför LWs bostad till MGM ?
SDs förklaring på "konfontrationen" var väl att det inte var han?
Eftersom ett nyckelvittne är ett vittne vilket i en rättegång förväntas avgöra skuldfrågan var det kanske lite obetänksamt att upplysa MGM och FB både om det och att mördaren väntade utanför bostaden?
Tidsaspekten i dina poster förutsätter väl att nyckelvittnet härstammar från den första och inte den senare dörrknackningen givet att avslöjandet till den misstänkte mördaren kom i ett tidigt skede av utredningen.
När du trasslat inte dig i flera motsägelsefulla inlägg om din trovärdigjet så helgarderar du dig undertill att du (kanske?) av utredingsskäl lagt it villospår. Trovärdigt till envar att avgöra.
Citat:
Du skriver att du tvivlar på min trovärdighet. Det är dig självklart rätt att så göra.
Men du vet ju inte om jag väljer att droppa desinformation för att i ett senare tillfälle få möjlighet att konfrontera ett vittne i förhör, eller hur?
Jag kan ju ha ett syfte med att sprida vissa saker för att få fram mera information om brottet.
Och vad säger att inte ett vittne påverkas av andra uppgifter som cirkulerar i tråden.
Så den verklighetsfrånvända svansen som från trådens början tagit dina ord som sanning får nu veta att det kanske är desinformation i avsikt att vilseleda för att få fram information ?
Är det desinformation så faller väl också den uppenbara faran vittnet utsatts för genom att lätt bli identifierad av MGM, eller?
Det går inte att läsa på annat sätt än att du medger att det inte går att lita på det du delgett tråden.
Tänk om SD slirat så mycket på sanningen
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-07-28 kl. 20:30.
Påstår du att du/ni förhören avslöjat (konfronterat) uppgifterna om nyckelvittnet och om att mördaren befann sig utanför LWs bostad till MGM ?
SDs förklaring på "konfontrationen" var väl att det inte var han?
Eftersom ett nyckelvittne är ett vittne vilket i en rättegång förväntas avgöra skuldfrågan var det kanske lite obetänksamt att upplysa MGM och FB både om det och att mördaren väntade utanför bostaden?
Tidsaspekten i dina poster förutsätter väl att nyckelvittnet härstammar från den första och inte den senare dörrknackningen givet att avslöjandet till den misstänkte mördaren kom i ett tidigt skede av utredningen.
När du trasslat inte dig i flera motsägelsefulla inlägg om din trovärdigjet så helgarderar du dig undertill att du (kanske?) av utredingsskäl lagt it villospår. Trovärdigt till envar att avgöra.
Så den verklighetsfrånvända svansen som från trådens början tagit dina ord som sanning får nu veta att det kanske är desinformation i avsikt att vilseleda för att få fram information ?
Är det desinformation så faller väl också den uppenbara faran vittnet utsatts för genom att lätt bli identifierad av MGM, eller?
Det går inte att läsa på annat sätt än att du medger att det inte går att lita på det du delgett tråden.
Tänk om SD slirat så mycket på sanningen
Jag kan inte se det du ser.
Varför skulle de inte kunnat efter de första förhören ha konfronterat honom med vittnesuppgifter?
Och, när han slirade på sanningen, det vet vi inte vid vilka tillfällen och på vilka uppgifter?
Exakt vad och hur mycket man lämnat ut från förundersökningen vet vi inte. Vi vet inte vad nyckelvittnet berättat. Kanske finns det mycket fler detaljer än det vi fått veta?
T ex kanske vissa deltaljer om utseende och kläder, kanske hr rösterna lät vad som samtalet/bråket(?) handlade om? Vissa fraser ord?
Man kan enbart veta när han slirar på sanningen om man har "svart på vitt", t ex de digitala uppgifterna.
Vittnen som inte kunnat identifiera honom som person, kan ju inte hävdas vara bevis att det är mgm.
MV har inte sagt att det är just vid dessa tillfällen som han slirat på sanningen.
Men självklart, om han är den skyldige, då har han ju slirat på sanningen oavsett vittnen eller inte
Senast redigerad av notknapparen 2019-07-29 kl. 09:32.
Exakt vad och hur mycket man lämnat ut från förundersökningen vet vi inte. Vi vet inte vad nyckelvittnet berättat. Kanske finns det mycket fler detaljer än det vi fått veta?
Exakt vad man har lämnat ut om nyckelvittnets berättelse framgår av artikeln du länkade till. Läs den:
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../ – Det handlar om uppgifter som ska leda fram till en misstänkt gärningsman, kort och gott. Det kan vara av den digniteten, säger Tommy Lindh som är presstalesperson på polisen i region Bergslagen."
Ok, jag var otydlig.
Jag menade att vi inte vet exakt vad förhörsledarna och polis lämnat ut till mgm av den information som nyckelvittnet lämnat.
De kan ha lämnat endast en mindre del av det som nyckelvittnet berättat.
Men snälla mänska, vad du ofta trasslar in dig i resonemang -med efterföljande ursäkter.
Det är inte riktigt bra. Det skadar din och trådens trovärdighet, så därför bra att Draifos uppmärksammade din fadäs.
Och på tal om trovärdighet, hur ser du på MV:s trovärdighet nu när du läst inlägget från S-J? Den har inte naggats i kanten en liiten aning?
I mina ögon sjönk MV en bra bit igår. Efter S-J:s inlägg uppstod dessutom en mycket talande tystnad i tråden. Ingen kom till MV:s försvar. Inte förrän nu på morgonen.
Hur skall vi se på frågan om medveten desinformation från utredare?
Den frågan har varit uppe här tidigare när det diskuterades om representater från Polisen läser tråden. Skall vi se det som på sikt gynnsamt att Polisen kanske medvetet planterar grovt vilseledande info i en tråd som handlar om mordet på en trebarnsmamma?
Jag hör redan hur tillskyndarna, till vilka jag räknar dig notknapparen, argumentera för uppfattningen om att ändamålet helgar medlen och att vi måste lita på utredarnas omdöme.
Vad gäller det sista vill jag bara påminna om att hade Örebropolisen haft ett omdöme att yvas över, så hade den här tråden inte varit ens en bråkdel så lång. Då hade kroppen hittats tisdagen den 15 maj..
Edit: Kanske hade LW hittats redan vid midnatt
om de skrik som 'dalaan' hörde och rapporterade via 112 hade tagits på allvar av Polisen?
Kanske hade då LW fortfarande kunnat vara vid liv?
Senast redigerad av Carinah78 2019-07-29 kl. 11:22.
Finns väl ingen som tar Snor-Johan seriöst mer än du själv? Jag slutade tidigt att läsa hens inlägg eftersom det bara var trams. Märks tydligt att det inte är någon som deltar i tråden på ett seriöst och moget sätt.
Argumenten blir ju inte bättre för att man idiotförklarar alla andra. Tvärtom, man kan misstänka att argumenten inte riktigt håller, så bäst att skrämmas lite
Om argumenten som dessa två, S-J och Carinah framför skulle bära för sig själva, finns det ingen anledning att förminska sin medskribenter som har meningsskiljaktigheter eller förhöja sig själv. Inte heller är det nödvändigt att försöka styra tråden.
Agendan handlar inte om att för att diskutera mordet på L*ena W*esström på ett seriöst plan, utan agendan är enligt mig att föra bort misstankarna från mgm.
Detta har skett genom att först på ett mycket osmakligt sätt skuldbelägga offret. Syftet ska ha varit att "kartlägga offret", men med det vokabulär som använts är inte på långa vägar nödvändigt för att framföra en teori om vad som har hänt.
Det har inte heller framförts att de teorier som de två skribenterna har föreslagit på något sätt som nu skulle kunna ha med offrets sätt att leva "syndigt" som pastor och dålig mor, är det som de tror på riktigt har hänt i verkligheten.
Smutskastningen lever sitt eget liv, så att säga.
Nu är verkar agendan på samma sätt gemensam för dessa två skribenter som samarbetar. Agendan nu är att på olika sätt undergräva MV trovärdighet. Detta görs med samma metod som tidigare, med härskartekniker som vida överstiger något annat jag sett i verkliga livet. Det handlar inte bara om att kränka medskribenter genom att hävda att deras IQ inte överstiger 80, att läsförståelsen är undermålig eller att någon kastar sig över tangenterna utan att tänka.
Det handlar om mycket mer avancerade tekniker, där man har nidnamn på postare, försök att styra tråden genom att tala om vilka som måste svara, inte får svara, prata nedvärderande om postare i tredje person i andra inlägg, straffa postare som inte håller med genom att kränka offret som ytterligare kontroll, att skriva nedvärderande om medskribenter i allmänna ordalag så att man inte kan bli varnad för personangerpp men ingen missförstår vad som menas, att som ett mantra ta upp sin nedvärderande syn på offret i varje inlägg som ett litet OfT , lägga in avancerat vokabulär för att förhöja sig själv...listan kan fortsätta.
Inte heller här handlar det om att argumenten håller.
Genom att försöka få MV att inte verka trovärdig, försöker man få bort de "bevis" som han delat i tråden. Viktiga bevis som pekar på att mgm är gm.
Argumenten blir ju inte bättre för att man idiotförklarar alla andra. Tvärtom, man kan misstänka att argumenten inte riktigt håller, så bäst att skrämmas lite
Om argumenten som dessa två, S-J och Carinah framför skulle bära för sig själva, finns det ingen anledning att förminska sin medskribenter som har meningsskiljaktigheter eller förhöja sig själv. Inte heller är det nödvändigt att försöka styra tråden.
Agendan handlar inte om att för att diskutera mordet på L*ena W*esström på ett seriöst plan, utan agendan är enligt mig att föra bort misstankarna från mgm.
Detta har skett genom att först på ett mycket osmakligt sätt skuldbelägga offret. Syftet ska ha varit att "kartlägga offret", men med det vokabulär som använts är inte på långa vägar nödvändigt för att framföra en teori om vad som har hänt.
Det har inte heller framförts att de teorier som de två skribenterna har föreslagit på något sätt som nu skulle kunna ha med offrets sätt att leva "syndigt" som pastor och dålig mor, är det som de tror på riktigt har hänt i verkligheten.
Smutskastningen lever sitt eget liv, så att säga.
Nu är verkar agendan på samma sätt gemensam för dessa två skribenter som samarbetar. Agendan nu är att på olika sätt undergräva MV trovärdighet. Detta görs med samma metod som tidigare, med härskartekniker som vida överstiger något annat jag sett i verkliga livet. Det handlar inte bara om att kränka medskribenter genom att hävda att deras IQ inte överstiger 80, att läsförståelsen är undermålig eller att någon kastar sig över tangenterna utan att tänka.
Det handlar om mycket mer avancerade tekniker, där man har nidnamn på postare, försök att styra tråden genom att tala om vilka som måste svara, inte får svara, prata nedvärderande om postare i tredje person i andra inlägg, straffa postare som inte håller med genom att kränka offret som ytterligare kontroll, att skriva nedvärderande om medskribenter i allmänna ordalag så att man inte kan bli varnad för personangerpp men ingen missförstår vad som menas, att som ett mantra ta upp sin nedvärderande syn på offret i varje inlägg som ett litet OfT , lägga in avancerat vokabulär för att förhöja sig själv...listan kan fortsätta.
Inte heller här handlar det om att argumenten håller.
Genom att försöka få MV att inte verka trovärdig, försöker man få bort de "bevis" som han delat i tråden. Viktiga bevis som pekar på att mgm är gm.
Det är jag helt övertygad om.
(Spekulation)
Jaha, när man talar om trollen (här: MV:s tillskyndare) så dyker det strax upp ett/en..
Men varför gick du notknapparen inte direkt ut i argumentation mot skribenten S-J? Nu fick ju h*n stå helt oemotsagd i ett halvt dygn. Vederbörandes invändningar mot MV fick leva både fritt och högt.
MV:s antydningar om att h*n medvetet desinformerar tråden står ju att läsa i klartext!
Hur ser du på det?
Ang det jag fetat:
Det sker från min sida inget "förminskande av medskribenter". Det handlar inte om "meningsskiljaktigheter". Det är vederbörandes argument/ argumentation som inte flyger.
Det är inte mitt fel.