2019-07-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det är ungefär detta resonemang som jag och flera andra fört i tråden.

Utifrån vad som kommit fram i tråden av vad jag kan minnas så har någon allmän varning för en random mördare aldrig gått ut i området. Polisen har knackat dörr men det har inte framgått att de någonsin varnat för en okänd random mördare.

I en tidningsartikel tidigare i vinter så verkade det som att folk i området var rädda och därför tysta, ville inte uttala sig om mordet. Denna bild bekräftades även av det LWs föräldrar sa om hur pratet (inte) gick i Örebro jämfört med i LWs barndomsstad. Det verkar som om folk är rädda och det är locket på.

Jag får inte heller ihop HDs och SDs ageranden efter mordet om de är oskyldiga. Ifall HD och även SD är oskyldiga så uppträder de ändå som om de inte har någon anledning att frukta att det just mördats en kvinna i deras ålder i deras eget kvarter. Visst, alla reagerar olika och det finns de i tråden som bestämts sig för att vad de än gör så är de oskyldiga och därför kan man inte tolka deras beteende överhuvudtaget, men ändå så beter de ju sig för många ganska besynnerligt i relation till vad som hänt. En kvinna de båda känt och haft en bra eller dålig, iaf antagligen laddad relation till, har mördats bara hundratalet meter från deras hem. En kvinna som umgicks i samma kretsar som dem och har barn i samma ålder. Brutalt mördad i kvarteret. Men livet för exmakarna D verkar bara bli allt mer gemytligt. Utifrån deras loggar kan man tolka det som att livet snarare blir mer festlikt än innan, idyllen bara mysigare och man lämnar barnen hemma för att ge sig av på landet runt-turnéer och utomlands på tu man hand. Om jag var oskyldig och därmed visst att polisen var på fel spår så att en okänd mördare gick lös så skulle jag nog vara rejält skakad och orolig både för mig själv och för mina barn. Men makarna D verkar inte vidare bekymrade över mordet eller tryggheten i området.

Om de ändå är oskyldiga börjar man ju då nästan undra om de ändå vet vem som är GM och att de, till skillnad från LW, är trygga från hen? Och ja, ifall HD är oskyldig och säker på att SD är oskyldig också, visste borde det finnas fog för rädsla att det går lös en mördare som mördar kvinnor i hennes ålder?

Ja , det är verkligen ett besynnerligt beteende. Har sett att några i tråden säger sig känna el känna till SD och hans liv och vanor (EGT, sherlock bla) , men är det någon som har sagt sig känna HD ? , Förutom TinnaNinna och då via arbetet , kan jag inte påminna mig någon. Men jag kan ha missat det
Citera
2019-07-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet vi ju inte om HD är rädd, och om hon och döttrarna låser extra om sig om kvällarna.
Kanske SD säger till dom t. om att de ska vara extra noga att inte öppna dörren på kvällen?

Jag tror inte på att HD skulle vara involverad i mordet, så som ni båda säger, borde det skapa stor oro för henne när hon nu bor ensam eftersom polisen verkar vara inne på linjen att det är ett relationsmord, vilket inte borde stämma då om hon litar på att SD är oskyldig.

Men, jag är ganska säker (gissar så klart) att SD har ventilerat med henne vem han misstänker. Det skulle inte förvåna mig om han har samma tankar som EGT.

Då blir väl tankarna kanske för HD att det ändå är någon slags svartsjukedrama, men utan SD som mördare.

Men hur säker kan hon vara på SD?
Sh.Holmes skrev i något inlägg att hon såg sliten ut, inte glad? Var det inte ungefär den betydelsen?

Jag tycker också att det till synes uppsluppna och glada geocachandet strax efter mordet känns inte bara opassande och okänsligt, men också dyker lite varningsflaggor upp i min hjärna när jag ser det.

Det verkar skrämmande bekymmerslöst i bjärt kontrast till det bestialiska mordet på en väldigt nära vän i sitt eget kvarter.
Inte ens det faktum att han är den misstänkte, verkar bekymra honom ett dugg. Han har inte heller förstånd att verka bekymrad.

Undrar inte HD över detta beteende?
Hon är ju ändå sjuksköterska.
Om jag vore HD, då skulle jag verkligen vara rädd.

Det har ju diskuterats i tråden ganska mycket angående SD`s beteende efter mordet. Vad som är misstänkt beteende kontra att det är naturligt att fortsätta "som vanligt" om han är oskyldig.
Jag tycker som du att något känns jävligt fel med denne herr SD. Om jag vore han och oskyldig , så skulle jag med mer eller mindre buller och bång, hävda min oskuld till vänner,geochachare i Örebro, Lenas vänner etc. Men det kanske han har gjort ? Är ju inte någon här i tråden som öppet säger sig vara vän till SD , och som isåfall kanske skulle skriva tex , -SD säger sig uttryckligen vara oskyldig och han är bedrövad över att bli misstänkt för detta fasanfulla !
Så jag undrar ju WTF is going on ?!
Citera
2019-07-24, 00:09
Medlem
P,S till mitt inlägg angående "hävda oskuld". Även om många inte läser här på flashback, så är han ju medveten om att alla i Örebrokretsarna vet om att det är han som är den skälige misstänkte.
Citera
2019-07-24, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad vi har för åsikter här i tråden är ju rätt ointressant i det långa loppet, men jag tycker inte att du gav något riktigt tillfredsställande svar på Strofs inlägg. Antingen menar du att MV har läckt sekretessbelagda uppgifter ur Åsa Hidings utredning, eller också menar du det inte. Du kan väl inte hävda båda uppfattningarna samtidigt?
Jo, det kan jag!

Råkade precis nu av misstag radera mitt svar till dig. Fattar mig därför lite kort, lite mindre pedagogiskt. Du får återkomma med frågor om nedanstående inte räcker.

Om vi tänker oss att kontot MV "snappar upp" nåt intressant gällande detta mord och som en annan postare lagt upp och med denna infon går till t ex Örebro polishus och får den bekräftad, samt lägger upp det bekräftade i tråden, då anser i alla fall jag att h*n läcker sekretessat material!
Gör inte du det?

Ex: Jag minns inte om det var nån kreativ postare som kom upp med tanken på att SD skulle ha kunnat springa hem till sig efter det mord han misstänks för och att det på nåt sätt skulle ha kunnat stämma med nåt digitalt spår (reserverar mig här lite i frågan om fakta stämmer).
Hursomhelst så kom kontot MV in i tråden och bekräftade att Polisen provsprungit sträckan och att SD borde ha hunnit med att både mörda och springa hem.
För mig är det, om det sakligt sett stämmer, ett allvarligt läckage av sekretessat material.
Inte för dig?
Citera
2019-07-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det är ungefär detta resonemang som jag och flera andra fört i tråden.

Utifrån vad som kommit fram i tråden av vad jag kan minnas så har någon allmän varning för en random mördare aldrig gått ut i området. Polisen har knackat dörr men det har inte framgått att de någonsin varnat för en okänd random mördare.

I en tidningsartikel tidigare i vinter så verkade det som att folk i området var rädda och därför tysta, ville inte uttala sig om mordet. Denna bild bekräftades även av det LWs föräldrar sa om hur pratet (inte) gick i Örebro jämfört med i LWs barndomsstad. Det verkar som om folk är rädda och det är locket på.

Jag får inte heller ihop HDs och SDs ageranden efter mordet om de är oskyldiga. Ifall HD och även SD är oskyldiga så uppträder de ändå som om de inte har någon anledning att frukta att det just mördats en kvinna i deras ålder i deras eget kvarter. Visst, alla reagerar olika och det finns de i tråden som bestämts sig för att vad de än gör så är de oskyldiga och därför kan man inte tolka deras beteende överhuvudtaget, men ändå så beter de ju sig för många ganska besynnerligt i relation till vad som hänt. En kvinna de båda känt och haft en bra eller dålig, iaf antagligen laddad relation till, har mördats bara hundratalet meter från deras hem. En kvinna som umgicks i samma kretsar som dem och har barn i samma ålder. Brutalt mördad i kvarteret. Men livet för exmakarna D verkar bara bli allt mer gemytligt. Utifrån deras loggar kan man tolka det som att livet snarare blir mer festlikt än innan, idyllen bara mysigare och man lämnar barnen hemma för att ge sig av på landet runt-turnéer och utomlands på tu man hand. Om jag var oskyldig och därmed visst att polisen var på fel spår så att en okänd mördare gick lös så skulle jag nog vara rejält skakad och orolig både för mig själv och för mina barn. Men makarna D verkar inte vidare bekymrade över mordet eller tryggheten i området.

Om de ändå är oskyldiga börjar man ju då nästan undra om de ändå vet vem som är GM och att de, till skillnad från LW, är trygga från hen? Och ja, ifall HD är oskyldig och säker på att SD är oskyldig också, visste borde det finnas fog för rädsla att det går lös en mördare som mördar kvinnor i hennes ålder?
Vill bara påminna om vad adv IB lär ha sagt om hur SD ser på saken. Enligt ombudet lär SD ha en klar uppfattning om vem som skulle kunna ha mördat LW, men att han i "dåvarande nuläge" inte ville berätta mer än så.

SD verkar inte vara den där räddhågsna typen.
Inte HD heller.
Så om de båda har en klar uppfattning om vem som mördat LW och de vet att den personen är i ett underläge -tja, då kanske de inget har att frukta? Då kan det för dem vara typ 'business as usual' och inget mer med det.
(spekulation)
Citera
2019-07-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, det kan jag!

Råkade precis nu av misstag radera mitt svar till dig. Fattar mig därför lite kort, lite mindre pedagogiskt. Du får återkomma med frågor om nedanstående inte räcker.

Om vi tänker oss att kontot MV "snappar upp" nåt intressant gällande detta mord och som en annan postare lagt upp och med denna infon går till t ex Örebro polishus och får den bekräftad, samt lägger upp det bekräftade i tråden, då anser i alla fall jag att h*n läcker sekretessat material!
Gör inte du det?

Ex: Jag minns inte om det var nån kreativ postare som kom upp med tanken på att SD skulle ha kunnat springa hem till sig efter det mord han misstänks för och att det på nåt sätt skulle ha kunnat stämma med nåt digitalt spår (reserverar mig här lite i frågan om fakta stämmer).
Hursomhelst så kom kontot MV in i tråden och bekräftade att Polisen provsprungit sträckan och att SD borde ha hunnit med att både mörda och springa hem.
För mig är det, om det sakligt sett stämmer, ett allvarligt läckage av sekretessat material.
Inte för dig?

Ursäkta att jag lägger mig i . Hur skulle det kunna vara "allvarligt läckage av sekretessat material ?
SD är ju skäligen misstänkt för mord. Det är självklart att polisen provspringer/cyklar/skateboardar etc, sträckan mellan mordplats och den misstänktes hem. Sekretessen rör uppgifter som skulle försvåra utredningen om det skulle bli officiellt. Att den misstänkte skulle ha hunnit sätta eventuella
"digitala spår" på en viss tid i sitt hem, är knappast försvårande uppgifter för utredningen. Vore ju tjänstefel av utredarna om inte det gjordes. Plus en massa andra saker (som vi här i tråden, som tur är, inte har en aning om )
Det borde du väl fatta ?

P.S. Kunde inte låta bli att härma dig och avsluta med en spydighet..kanske skulle lagt till "lilla du" också.
Citera
2019-07-24, 01:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Gör inte du det?
En uppgift från en anonym användare kan väl inte anses vara bekräftad bara för att en annan anonym användare sedan kommenterar uppgiften med typ "Du är nära sanningen". Eller har du något belägg för din och notknapparens teori om att just MV skulle ha några särskilda insikter i den här utredningen?
Citera
2019-07-24, 01:07
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Jo, det kan jag!

Gör inte du det?

Inte för dig?

Men den där mannen som tagit sig ner på motorvägen ,undrar vem han var ?
Citera
2019-07-24, 01:12
Medlem
Citat:
Vill bara påminna om vad adv IB lär ha sagt om hur SD ser på saken. Enligt ombudet lär SD ha en klar uppfattning om vem som skulle kunna ha mördat LW, men att han i "dåvarande nuläge" inte ville berätta mer än så.

SD verkar inte vara den där räddhågsna typen.
Inte HD heller.
Så om de båda har en klar uppfattning om vem som mördat LW och de vet att den personen är i ett underläge -tja, då kanske de inget har att frukta? Då kan det för dem vara typ 'business as usual' och inget mer med det.
(spekulation)

Enligt ombudet har inte SD en klar uppfattning om vem som skulle kunna ha mördat LW.
Enligt ombudet har SD en teori om vem som skulle kunna ha mördat LW.
Då jag vet hur noga du är med att det inte ska skapas trådsanningar, så "bjuder" jag på den ;-)
Citera
2019-07-24, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En uppgift från en anonym användare kan väl inte anses vara bekräftad bara för att en annan anonym användare sedan kommenterar uppgiften med typ "Du är nära sanningen". Eller har du något belägg för din och notknapparens teori om att just MV skulle ha några särskilda insikter i den här utredningen?

Bra där Draifos !
Citera
2019-07-24, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverNina
Enligt ombudet har inte SD en klar uppfattning om vem som skulle kunna ha mördat LW.
Enligt ombudet har SD en teori om vem som skulle kunna ha mördat LW.
Då jag vet hur noga du är med att det inte ska skapas trådsanningar, så "bjuder" jag på den ;-)
Bra där! Enligt försvarsadvokaten finns en teori om en alternativ gärningsman, dock behöver ju inte det ”kortet” dras fram förrän det/om det blir skarpt läge, så att säga
Citera
2019-07-24, 06:51
Medlem
Skoj att få ta del av en engagerad och aktiv tråd!
Huruvida det är att "läcka sekretessat" material eller inte, när man av mängder av pågående spekulationer i tråden om vad LW/kroppen råkat ut för, klampar in och bekräftar EN av teoriena/idéerna, då anser i alla fall jag att så skett!
MV kan ju rimligen inte bekräfta/bejaka en uppgift eller en idé, med mindre h*n fått den säkerställd av folk på Örebro polishus. Det är i mina ögon läckage!

Sen det där om att jag riskerar skapa trådsanningar om jag skriver "en klar uppfattning" i st f "en teori" är intressant. Som diskussionsgods, alltså.

Så om någon i tråden kan göra sig omaket med att semantiskt visa vad som i sak särskiljer det ena från det andra, då skall jag ta till mig det.
Sen lovar jag att pudla.
Skall vi säga så för en stund?
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in