Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Du måste faktiskt lära dig att läsa diagram, det börjar bli pinsamt.
Vi vet att du inte vill se den långa trenden som tydligt visar en kraftigt ökad global medeltemperatur. Men av diagrammet kan du se att de årliga variationerna är ganska stora, det är därför man måste se den långa trenden och inte dra slutsatser utifrån enstaka år, som du envisas med att göra. Och låt dig inte luras av hbphys, han har fel i det mesta.
Kraftigt höjd temperatur?
http://www.temperature.global/
Fel i det mesta?
Berätta mer om din domedagssekt. Tänker ni ta livet av er för att rädda mänskligheten? Ta livet av barn? Eller bara skära av kulorna?
Alla dessa förslag har ju setts. Eller ja, inte ta livet av barn, men inte skaffa barn iaf. Typiska tecken på domedagssekt.
Här får du se hur man gör rätt:
Solstrålning, TSI=1360.8W/m², på en hemisfär, ger ett medelvärde på 2(πr²)*1020W/m². Eftersom värdet varierar mellan 1360.8-640.8 beroende på infallsvinkel. När energin absorberas i jordskorpan får du samma förhållande eftersom det också är en hemisfär. Då varierar det mellan 1020-510W/m². Det ger ett medel på 2(πr²)*765W/m²=1530W. Denna energi ska sedan räcka för utstrålning från en hel sfär, 4πr². Vilket i denna förenklade version innebär 1530/4=~383W/m²=σ287⁴=14°C.
Exakt rätt lösning på jordens medeltemperatur. Om jag har fel i det mesta, så är det ju märkligt att jag får fram exakt rätt svar. Dessutom har jag lösningar för Venus och Mars också.
Du skulle ha tagit en kurs i fysik istället för att gå med i en domedagssekt.