Citat:
Ursprungligen postat av
Lacus
Wow. Under de senaste 12 Tim har det hänt något i tråden. Öppenheten har åter kommit tillbaka p FB nivå. Bara någon enstaka som fortfarande försöker lägga locket på. Helt dödfött i tider av sociala media.
Jag är grymt imponerad av kunskapen och engagemanget som finns. Dessutom på en hövlig och tämligen snarkfri nivå. Det känns som en unik tråd av engagerat folk.
Jag har en spekulation att denna flight var lite extra ”het” av nån anledning. Jag ser det som att man varit i kanten eller tullat på väldigt många regler. Ju fler såna faktorer desto mer ökar risken.
Antalet hoppare. 7 eller 8 ok ? Läs det är kanske skillnad om den 9e personen sitter fastspänd i ett förarsäte eller kryper på golvet.
Vikt ?
Otjänligt väder över huvud taget? Bara 2 liftar genomförda på hela dagen.
En för klubben ny pilot? Finns ej bland klubbens ordinarie.
Extremt lång tid på hög höjd
Troligen molnigt vid uthopp.?
Otydliga instruktioner om beteende i flygplanet. Förekommer enlgt några i tråden
Låg fart inför uthopp.
Har jag rätt info om att 2 hoppare hade ca 5 hopp? Och nu kanske ska kliva ut på 4000, i moln, efter 18 min +3500 och 7 min + 4000. Hade de ens befunnit sig på den höjden förut?
Det går säkert att göra listan längre.
Ett eller två fel kan kanske vara ok.
Det handlar om helheten.
Jag känner flera hoppledare som jag är övertygad om att de hade avbrutit.
Vad drev dessa att gå vidare? Är det bara ” den nya verkligheten” ?
Någon av ovanstående faktorer ( eller ytterligare nåt jag inte har med) eller flera i kombination inträffar inför uthopp. Piloten missbedömer eller kan inte hantera situationen och olyckan är ett faktum.
Jag gissar att många piloter hade klarat situationen, eller inte ens försatt sig där. Men nu har vi en lång kedja av svaga beslut.
Idag utbildas i stort sett alla nya hoppare från 4000 meters höjd, så även en nybörjare med bara 4 hopp är "van" vid den uthoppshöjden.
Hopparna i den här liften var en blandning av nya och äldre mer erfarna, det var alltså inte fråga om en "het" (?) lift som till varje pris skulle genomföras (typ träningshopp med ett lag etc.)
Vikten kan inte ha varit något problem, då samtliga var normalviktiga eller lättare.
Man flyger/hoppar inte inne i moln, om man inte "hamnat" i moln oavsiktligt (?) men kan mycket väl hoppa ut ovan moln, så länge man har någon visuell markkontakt. Spottingen är inte lika precis idag med de moderna fallskärmarna som flyger väldigt snabbt.
Jag är själv erfaren hoppare med tusentals hopp, har jobbat som instruktör i både Sverige och USA. Mina svärföräldrar är båda piloter och skydivers, min svärfar flög hoppare och flög även aerobatics (konstflyg). Teorin kring vad som hände är ganska enkel (OBS, en teori) - planet stallade på final; man flyger alltid långsammare på finalen, ibland kan man höra stallvarnaren pipa men piloten ska ha koll på var gränsen går. Alla som tar flygcert tränar stall och stallåterhämtning, men bara "lätta" stall - för att träna på en verklig stall med spinn och dyk måste man flyga ett förstärkt flygplan som används för konstflyg. Vanliga sportflygplan håller i allmänhet inte för den belastningen. En rejäl stall med spinn och dyk och med 8 hoppare i planet, är inget man kan träna på. För att återhämta planet måste piloten först häva spinnet, sen ta upp planets nos men inte för kraftigt för att belastningen inte ska bli för hård. Vad som hänt inne i planet efter stallen vet vi inte (där finns förhoppningsvis filmer) men helt klart har piloten inte kunnat häva stallen och påfrestningarna blev för kraftiga så planet knäcktes.
Jag är osäker på hur tidigt på final man öppnar dörren (jag har själv inte hoppat den flygplanstypen) men det rör sig om en skjutdörr och förmodligen har den (om den var öppnad) åkt igen och hopparna har av förklarliga skäl inte kunnat öppna den igen. Annars borde definitivt någon av dem ha kunnat ta sig ut inledningsvis.
Fruktansvärt tragiskt, jag är nära bekant med klubben och hopparna.