2019-07-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Att inte känna till lagen är en godtagbar ursäkt för utlänningar, det har postats flera exempel på det i tråden.
Nu blir jag osäker, har inte sett källa på det påståendet. Det finns vissa få få få undantag men i det här fallet? Nä?
Citera
2019-07-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Säg inte det, det kan fungera om man är flykting:
https://www.metro.se/nyheter/kande-inte-till-lagen-i-sverige-och-fick-mildare-straff-mamman-vill-nu-frias-L3wNt3otA

Och hade vi inte nyligen en dom där den åtalade blev helt friad pga okunskap om lagen, jag har för mig det.

Här är ett äldre fall
http://www.lexnova.se/artiklar/2012/06/20/snussmugglare-kande-inte-till-lagen-frias-av-tr/
Sorry missade inlägget, det går fort i den här tråden och mitt nät är kass
Citera
2019-07-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Eller så köpte ”kändisgänget” något av ”afghanen” J men betalade inte, vilket skulle kunna förklara att J säger att han tror de har narkotika på sig till polisen. Han vet av egen erfarenhet att gäller det knark då jävlar blir det drag på aina och så hittar de kändisen med godiset! Eller inte.
Men något får honom att tjafsa med tjockisen och vad är det?
Han säger att han frågar efter sin vän men det låter fel eftersom vännen är med till dem första gången han appocherar dem.

Det är min första tanke och spekulation också. För det ser verkligen ut som om J vill något. De tittar på varandra också på ett sånt sätt att man ser, tycker jag, att det har inträffat något innan, som innefattar samtal.
Citera
2019-07-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Sveriges polis har drogtestat alla - Inklusive brottoffer - antager jag?
Nope
Citera
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Har jag sagt att de inte borde ha gjort det?

Jafari borde ha ringt polisen när hans vän sa att han skulle ha gjort det precis som att ASAP och kompani borde ha gjort det när de ansåg att de var under hot

Då tycker jag att det vore hederligt av dig att även ange detta, istället för att ensidigt bara säga att ASAP och kompani borde göra detta. Detta kan jag inte se att du har gjort överhuvudtaget tidigare utan att det bara har varit ena parten som ska kontakta väktare eller polis.
Citera
Medlem
Citat:
Sveriges polis har drogtestat alla - Inklusive brottoffer - antager jag?

När händelsen inträffade var det inte klart vilka som var offer och vilka som var förövare. Det är fortfarande oklart.
Men polisen behöver nog tillstånd för att testa och de testade inte afghanen.
Senast redigerad av flekstor 2019-07-27 kl. 16:55.
Citera
2019-07-27, 16:54
Bannlyst
Citat:
Det är inte en godtagbar ursäkt i något annat land i hela världen - vitsen med lagar är att allting står i en stor jävla bok - som är jättegammal. I ALLA länder!!!!
jo i Sverige ditt klappträ. Finns ju flera exempel som sagt. leta själv
Citera
2019-07-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
På s 291 säger Mustafa att han skäms då omgivningen ser på. Att skämmas är att få sin heder kränkt och något som kräver upprättelse. Detta sätt att se på rättvisa rimmar illa med svensk rättvisa och värderingssystem. Jag anser fortfarande att det är märkligt att inte båda parter är misstänkta i detta fall.

"Mustafa berättar vidare att efter att han inte gått därifrån så tar
den kraftiga killen tag runt hans hals och med båda händerna så lyfter den kraftiga killen upp
honom och puttar iväg honom. Mustafa får då ont av det här och skäms, då omgivningen ser
detta."

Det får väl anses vara gängse standard i detta land. Asylsökande som begår brott hör vi väldigt lite om och det beror ju inte på att det är ovanligt utan det beror ju på att massmedia i symbiotisk psykos anser att korrekt rapportering gällande detta är av sådan art att pöbeln ej kan hantera sådan information på ett politiskt korrekt sätt samt att denna information kan komma att påverka den svenska värdegrunden och samhällsmoralen negativt.

Polisen har ju sedan åratal tillbaks kodat de allra flesta rapporter rörande brott begångna av asylsökande med "kod 291". Välbekant som sagt...

Att polisen undlåter att anmäla asylsökande har jag sett vid flertalet tillfällen. Hade det ej handlat om asylsökande hade man åtalat direkt...

Vad det beror på vet jag dock ej då det polisiära uppdraget ju försvåras ju fler kriminella man ger chansen att etablera sig ordentligt innan det kan bli tal om anmälan. Vill man säkra sina positioner på arbetsmarknaden?

Rent logiskt borde man väl agera tvärtom, eller?
Citera
2019-07-27, 16:58
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
När händelsen inträffade var det inte klart vilka som var offer och vilka som var förövare. Det är fortfarande oklart.
Men polisen behöver nog tillstånd för att testa och de testade inte afghanen.

Tvivlar på att man behöver tillstånd, polisen kan ju göra en husrannsakan bara de får för sig att droger finns.
Citera
2019-07-27, 16:58
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Att inte känna till lagen är en godtagbar ursäkt för utlänningar, det har postats flera exempel på det i tråden.

Då kan vem som helst hävda att man inte känner till lagen. Det gör man enkelt genom att hävda att man har lågt IQ eller att man fick en dålig uppfostran där man inte lärde sig någonting.

Så om man kan få förmildrande straff pga detta så är det helt förvrängt och felaktigt och borde ändras.
Citera
2019-07-27, 16:59
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Nu blir jag osäker, har inte sett källa på det påståendet. Det finns vissa få få få undantag men i det här fallet? Nä?
Som sagt, har postats i tråden. Vet inte varför det inte skulle kunna gälla i det här fallet, i tråden postades det en nyhetsartikel om en mamma som firades från att ha misshandlat sitt barn för att hon inte kände till lagen i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Då kan vem som helst hävda att man inte känner till lagen. Det gör man enkelt genom att hävda att man har lågt IQ eller att man fick en dålig uppfostran där man inte lärde sig någonting.

Så om man kan få förmildrande straff pga detta så är det helt förvrängt och felaktigt och borde ändras.
Det kan jag hålla med om.
Citera
2019-07-27, 17:00
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Har jag sagt att de inte borde ha gjort det?

Jafari borde ha ringt polisen när hans vän sa att han skulle ha gjort det precis som att ASAP och kompani borde ha gjort det när de ansåg att de var under hot

Jag hittar inte att vännen säger att de ska ringa polisen, däremot säger Mustafa Jafari med telefonen i handen att han vill göra det. Du får gärna visa var vännen säger att vännen ska ringa polisen.

"Mustafa berättar att han då istället vill ringa polisen. Därför har han sin telefon framme för att kunna ringa polisen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in