2019-07-29, 14:28
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
J
Nu är jag ju inte jurist, men har inte kunnat se något i Rockys FUP där Jafari gjort något olagligt. Varit dryg, tjafsat och inte backat när han borde gjort det, visst, men det är ju inte olagligt.

Jag hittar inte heller något åtalbart, i videomaterialet kan vi ju konstatera att han är allmänt störande och vägrar avlägsna sig. Kan vi styrka ofredande ?

"" Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.""

Nej det krävs mer än att vara störig och tjafsa.
Citera
2019-07-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du svarade inte på något av mitt inlägg men jag vidhåller att USA inte hade lämnat ut Rocky för det här om han kom tillbaks.
Jag tror inte heller USA utlämnar någon för småbrott som detta men då hade Rakim Mayers förlorat hela Europa för sina spelningar, ett bra straff ändå för det handlar om miljoner. Jag tror nog att han kommit till en rättegång ändå och fått det överstökat, han anser ju själv att han handlat rätt och i nödvärn. Vem vet, kan det inte bevisas hur afganen fått sina skärskador kan det amerikanska gänget tom. frias med hänvisning till nödvärn.
Citera
2019-07-29, 14:29
Medlem
dunias avatar
Vad är det för Ess i rockärmen som försvararna har?
Citera
2019-07-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Nja, jag har tidigare skrivit om åklagarbyte, men de som kan tjäna på uppmärksamheten är försvarare eftersom åklagare i Sverige inte innebär en språngbräda till en politisk karriär som i USA.

Jaså du förstår inte att åklagarna också tjänar på detta och att de aldrig skulle ha drivit dett så här om det inte varit en kändis?
Citera
2019-07-29, 14:31
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Här har vi ytterligare fyra avloppspartiklar som bidrar till att skapa en hotbild mot nittonårige Mustafa Jafari så att han numera tvingas till personskydd inför rättegången. Ni borde skämmas.

Den islamistiske afghanen och tillika din skyddsling hatar ju judar, det ligger ju i deras lära, så jag ser inte problemet.

Det fega kräket Mustafa Jafari har alltså begått ett flertal brott och häcklat det land som gav honom skydd, trots att han inte behövde det. Trots att han ljög om allt. Han har misshandlat, stulit saker i butiker och tafsat på två tjejer precis innan han började förfölja och bråka med ASAP Rocky.

Men, Helt plötsligt när han själv med rätta blir utsatt för folks hat pga av all skit han har gjort, då är han helt plötsligt "den 19-årige killen" som det är så synd om för att han behöver livvakt. Varför kan han inte stå upp som en man och försvara sig? Han hade ju själv inga problem med att gå runt och trakassera oskyldiga och stjäla.

Fan, vad ni vänsterblivna människor är patetiska.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2019-07-29 kl. 14:33.
Citera
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag hittar inte heller något åtalbart, i videomaterialet kan vi ju konstatera att han är allmänt störande och vägrar avlägsna sig. Kan vi styrka ofredande ?

"" Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.""

Nej det krävs mer än att vara störig och tjafsa.

Upprepat och ovälkommet ger ofredande.

För övrigt finner jag det märkligt att inte båda parter i detta är misstänkta för brott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Jag köper din beskrivning om hur det gick till. Försvaret säger nu att de har ett ess i rockärmen och jag hoppas faktiskt att det stämmer. Jag förstår att ASAP blev jävligt irriterad på Afghanen. Han kände sig väl förföljd. Jag tror inte det blir någon större påföljd för ASAP mer än att han aldrig vill sätta sin fot i det här landet igen.
De gamla advokaterna avpolletteras och in kommer nya stjärnor med ess i rockärmen, mot högre arvode?
Citera
2019-07-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Jag vet inte om jag missuppfattat detta, men det skrevs längre bak i tråden att ASAP Rocky la ut filmen av misshandeln på sin INSTA. Det gör det ju svårt för åklagare att blunda. Sen att filmen var redigerad gjorde ju inte saken bättre.

Det motiverar inte en sådan här omfattning, detta är unikt för att det är en kändis.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jaså du förstår inte att åklagarna också tjänar på detta och att de aldrig skulle ha drivit dett så här om det inte varit en kändis?

Slösa statliga medel=tjäna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akiyama34
Har markerat det jag tycker är lite meh, Vet ej vad du har tagit.. Men beroende på drog så kan man absolut göra saker och följa saker.. Vet inte hur många gånger jag har lyckats följt instruktioner, laga mat m.m hög på hash oboy,cannabis,MDMA m.m så det är fullt möjligt, Och från min egen erfarenhet vad jag kan se/utgå från de snuttar av videos som finns så är han uppenbart hög på något, Misstänker hash eller något opiat som är väldigt vanligt bland unga afghanska män att just bruka. För just hur han talar, Ser ut och beteer sig, Det är inte ett normalt nyktert beteende, Det kan ingen människa hålla med om, Sedan så kan man diskutera kring beslutet att de inte testade kring droger, Eftersom personen har flera brott kring just narkotika inhav och intag så hade en annan inte tvekat, Stämde av med en polare som är doktorerad läkare i uppsala kring hans åsikt lite och han sade i princip det samma, Hade han varit på plats hade han tagit alla på drog kontroll för att bara kunna avgöra om det ingår eller ej, Så har man det avklarat en gång för alla istället för att det skall komma upp i efterhand, Då båda även Rocky,livakterna och "offret" har tidigare domar kring just narkotiga. Men det är ju upp till läkare på plats, Finns bara "riktlinjer" läkarna kan följa men mestadels är man bestämmer på plats nu och då sedan får man ta konsekvenserna. Och där ser vi ju hur illa det kan gå ibland.. Med istället för att ha en mer checklista.. Ta si och så för att bara ha allt svart på vit och kunna ha mer att gå på, Om de alla var drogpåverkade under allt detta, In med dem alla i fängelset.. Var inte alla drogpåverkade så ge rocky och co dags böter och 30 dagars nånting och afghanen får skadestånd men om han var drogpåverkade så fängelse/utvisning som det skall vara i de flesta fallen när det kommer till dessa ekonimiska flytingar som i detta fall även verkar bli mer och mer uppenbart med att han bott i iran, "Flydde" därifrån och nu är på semester m.m..

Kan skriva i allt evighet så blev en liten rant överallt.. Men just det där enligt din erfarenhet.. Så många olika personer fungerar olika på droger.. Finns så kallade high-functial stoners som kan göra som det en vanligt person kan göra även fast den rökt en joint precis innan.. Som tex.. Arbeta,Göra hand rörelser, Ta IQ test, Klara puzzel m.m, Har haft min period av att testa saker när man var hög när man var ungre, Man gjorde IQ test, Dansade och allt möjligt och det var inga större problem med händerna eller dylikt..Beror på hur ovan man är när det kommer till droger, Och tror Afganen är mer vann än vad du tror än vad du är kanske,De är uppväxta med opiater och hash...

Over and Out!, PEACE!

Jovisst, men något av det borde framkommit i helhetsbilden vid akutbesöket om man utgår från hur påtänd Jafari verkade. Ex. ger ju opiater klar påverkan på pupillstorleken. Håller med dig i sak att man absolut kan utföra en hel del under drogpåverkan men får nog dra gränsen vid att det verkar osannolikt att det inte skulle var synligt alls. Som du skriver så betedde sig ju Jafari rejält skumt innan misshandeln, man kan ju tycka att han borde fortsatt bete sig skumt på ett sätt som kunde uppmärksammas på akuten en rätt kort stund senare.

Vad gäller drogtester så tar man dem på akuten när det finns medicinsk anledning till det. Ex om man vill avgöra ifall en medvetandesänkning beror på hjärnblödning eller drogpåverkan. Men eftersom Jafari inte var påverkad vid besöket avstod man hjärnröntgen och därför med all sannolikhet även drogtestet i och med att det inte skulle förändra den medicinska bedömningen. Läkaren på akuten har en viss skyldighet att dokumentera skadorna men ingen skyldighet eller anledning att bedriva någon rättsmedicinsk utredning, i alla fall inte på eget initiativ. Så vet inte hur din läkarkompis tänkte där egentligen. Sen får man komma ihåg att Jafari kom in runt tio på kväll när särskilt kirurgen brukar ha högt tryck på akuten, så läkaren hade nog rätt mycket annat att ta tag i.
Senast redigerad av Nivash 2019-07-29 kl. 14:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Här har vi ytterligare fyra avloppspartiklar som bidrar till att skapa en hotbild mot nittonårige Mustafa Jafari så att han numera tvingas till personskydd inför rättegången. Ni borde skämmas.
Jag pendlar mellan att tro de är troll eller helt enkelt efterblivna..
Citera
2019-07-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Håller helt med, trodde själv att han var påtänd innan jag läste akutanteckningen. Men efter att ha läst den kan jag inte dra annan slutsats än att han nog trots allt inte kan ha varit det. Kan ju vara något personlighetsrelaterat eller något psykologiskt som förklarar det här helt istället men det går ju inte att avgöra bara på de här korta klippen.
Nog verkade han ganska dimmig och "svårkontaktad", men det behöver ju inte vara drogpåverkad, han kanske är lätt efterbliven, lågbegåvad, lite dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in