Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så, nu har värmen tydligen nått sådan nivå att värmekurvor uppstår på järnvägen. Hur hälsosamt är det att reparera järnväg i den här värmen?

Flight delays and railway fires: Scorching heatwave tests Europe’s infrastructure

• As a historic heatwave scorched Western Europe this week, setting record high temperatures well over 100 degrees in places like Paris, Belgium and Germany, people and infrastructure alike struggled to keep up.
• Across Europe, sweltering commuters complained of being stranded on stopped train services with no air conditioning.
• The U.K. government’s advisory committee on climate change has warned that the UK’s infrastructure is not prepared for an expected increase in extreme heat events as a result of climate change.

https://www.cnbc.com/2019/07/26/scorching-heatwave-causes-flight-and-railway-delays-in-europe.html

Fortfarande inga bevis?

Kolla vad co2 kyler:
https://www.newscats.org/?p=17943
Citera
2019-07-27, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Här är intressanta studier av hur djur anpassar sig till klimatförändringarna.

Birds Are Trying To Adapt To Climate Change — But Is It Too Little, Too Late?

As detailed in a new paper in Nature Communications, Radchuk and her co-authors found that many birds are adapting to climate change — but probably not fast enough. "Which means, on average, these species are at risk of extinction," she says.

The data focused on common and abundant bird species, such as tits, song sparrows and magpies (which are also the most well documented in studies). They showed that some bird populations are breeding, laying eggs and migrating earlier, which makes them better prepared for earlier onsets of spring — a significant effect of climate change.

Radchuk explains that when temperatures warm, plants flower earlier, and insects also develop earlier.

"We've known for a long time that global climate change is happening. We've known for a long time that animals are changing in response to this. But what we really haven't known is how well the animals are keeping up with the selection," says Melissa Bowlin, an ecologist at the University of Michigan-Dearborn who was not involved with the study.

The paper, which is largely based on studies from the past 30 years, comes to a stark conclusion: "The temperature is changing so fast that evolution isn't able to keep up," Bowlin says.

https://www.npr.org/2019/07/26/744421049/birds-are-trying-to-adapt-to-climate-change-but-is-it-too-little-too-late

Temperaturen har sjunkt i 4 år.

http://www.temperature.global/
Citera
2019-07-27, 11:45
Medlem
humanlifes avatar
Fossilindustrins vänner tävlar om att förneka verkligheten! Det är underhållande, men kan faktiskt leda till farliga psykoser, så man kanske inte skall skratta.
Citera
2019-07-27, 12:23
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Ursäkta mig. Men jag vill inte vara elak. Men tar du detta experiment som nåt bevis på CO2s växtuhus effekt är du helt uppe i det blå.
Du vet säkert att det finns både kemi och fysik.
Ditt experiment är grundskolekemi. Vår käre Svante Ahrrenuus är nog numera mest känd för Ahrreniusekvation. Den beskriver hur snabbt två ämnen reagerar med varandra (om dom nu vill det. Används dagligen i industrin.

Men vad ditt experiment visar är vad som händer när man blandar bakpulver med citronsyrs. Och vad händer? Jo det bildas nån når nytt ämne (natriumnånting citerat och koldioxid) och det avges energi/värme. Alltså det blir varmt. En sådan kemisk reaktion kallas extroterm (avger energi/värme). Har inte nånting att göra med nån växthuseffekt.

Om växthuseffekten finns eller inte (några experiment som visar det existerar inte) utan är fortfarande en diskussion mellan folk som hävdar att det är temodynamikens satser som gäller och andra som har förklaringar baserade på hur molekyler absorberar och emiterar elektromagnetisk strålning.

Jag följer tråden här av intresse. Skriver sällan nåt. Men blev jag engagerad och undrar lite varför andra engagerade på olika håll låter ditt knasexperiment slippa undan.

Jaha. Vi lever i Thrumps tidevarv.
Alternativa fakta/sanningar!?!

Stämmer ej. Reaktionen är endoterm vilket motverkar till en början motverkar växthuseffekten, men så småningom vinner det sistnämnda och vi får se en nettouppvärmning.

Sen är givetvis inte länken något "vetenskapligt experiment" (kontrollerad studie), men den är pedagogiskt bra då den är visar på effekten på ett konkret sätt och kräver ingen märkvärdig utrustning.
Ett bra skolexperiment helt enkelt.
Citera
2019-07-27, 14:00
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Stämmer ej. Reaktionen är endoterm vilket motverkar till en början motverkar växthuseffekten, men så småningom vinner det sistnämnda och vi får se en nettouppvärmning.

Sen är givetvis inte länken något "vetenskapligt experiment" (kontrollerad studie), men den är pedagogiskt bra då den är visar på effekten på ett konkret sätt och kräver ingen märkvärdig utrustning.
Ett bra skolexperiment helt enkelt.

Här är ett mer seriöst experiment där man har tagit hänsyn till fysiska egenskaper hos olika ämnen och därmed eliminerat ett felaktigt resultat. Bland annat så har man inte använt glas för att det påverkar ett visst spektrum av IR-strålning.

https://www.youtube.com/watch?v=Fp8yA09SstY

Testet visar att det inte blir varmare om man så ökar koldioxidhalten till 5000 ppm eller 1 miljon ppm.
Citera
2019-07-27, 14:03
Medlem
Skeldersans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Fortfarande inga bevis?

Kolla vad co2 kyler:
https://www.newscats.org/?p=17943

Mm, kolla vad det kyler. https://principia-scientific.org/filament-experiment-proves-co2-causes-temperature-to-fall-not-rise/

Kolla kommentarerna där så ser du det är många som berättar för honom varför hans experiment inte fungerar (tills möjligheten att kommentera stängs av)

Jag förstår mig verkligen inte på er konspiratoriker?

Berätta, är exempelvis NASA och SMHI del av samma komplott? Vad vill de uppnå med att lura dig att det finns ett klimathot?

Jag är genuint nyfiken.
Citera
2019-07-27, 14:19
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Temperaturen har sjunkt i 4 år.

http://www.temperature.global/

Temperaturen sjunker allt snabbare.
200 renar som har svultit ihjäl har hittats på den norska ögruppen Svalbard i Arktis.

Forskare har aldrig tidigare funnit så många renkadaver och tror att det är klimatförändringar som ligger bakom.

Dödsfallen tros bero på brist på bete efter en rekordregnig decembermånad som ledde till frusna marker och hård konkurrens om maten. Det har framför allt påverkat de yngsta och de äldsta i flocken, enligt Ønvik Pedersen.
Citera
2019-07-27, 14:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Temperaturen sjunker allt snabbare.
200 renar som har svultit ihjäl har hittats på den norska ögruppen Svalbard i Arktis.

Forskare har aldrig tidigare funnit så många renkadaver och tror att det är klimatförändringar som ligger bakom.

Dödsfallen tros bero på brist på bete efter en rekordregnig decembermånad som ledde till frusna marker och hård konkurrens om maten. Det har framför allt påverkat de yngsta och de äldsta i flocken, enligt Ønvik Pedersen.

Renarnas problem med klimatförändringarna är väl dokumenterade. Temperaturen rör sig ofta numera runt noll, där de lever. De är annars vana vid att deras mat, lav av olika typer täcks av snö vintertid. Men den ökade värmen gör att deras mat tinar och fryser om vartannat, så det bildas is på den. Och då kan renarna inte komma åt laven.
Citera
2019-07-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Beträffande politiken så har jag rakt motsatt åsikt. Jag har skrivit det flera gånger, men jag anser att det största problemet för klimatalarmister är att ni (om uttrycket tillåts) associeras helt och hållet med det politiskt korrekta etablissemanget. Med tanke på vilken ideologi som kommer på köpet med klimatalarmism så förstår jag att många väljer att inte lyssna på er. Jag skulle gärna se ett konservativt alternativ som tar utsläppen på allvar.

Ingen fara, tog det inte personligt. Ville bara visa att stereotyper är just stereotyper och långt ifrån allmängiltiga.

Det viktiga för mig är att folk inser att klimatalarmism egentligen är en fråga som står över alla andra. Det finns ingen ideologi bakom vetenskapliga fakta om utvecklingen - däremot har naturligtvis vissa politiska och ideella grupperingar varit snabba på att ta till sig detta som ett slagträ, tyvärr. Högern har varit otroligt passiv i frågan och tuggat på lika höger-PK-mässigt som vänstern, förringat problemen och fegat ur pga väljarkåren.

Värsta besvikelsen var när SD totalt sabbade valet för sig själva när de gick ut med idiotiska, reaktionära klimatförnekelser. SD gick från ett "sunt förnuft"-parti tillbaks till ett suspekt rasist-parti på högerkanten - inte längre ett alternativ för alla som var missnöjda med samhällsbygget. Precis som Miljöpartier länge varit en besvikelse på miljöfronten och ett tillhåll för batikhäxor och tomtar m.m. som premierat helt andra frågor på bekostnad av att framstå som ett rent miljöparti.

jag skulle vilja ha ett Vetenskaps-parti, där beslut aldrig nånsin fattas pga ideologisk tillhörighet. Vänster och höger har spelat ut sin roll, speciellt med avseende på Klimatfrågan. Den handlar om nåt mycket större och viktigare. Utan natur - ingen livskvalitet på nåt sätt.
Citera
2019-07-27, 16:16
Medlem
Men allra största besvikelsen var när jag idag läste om att Greta lurats att ha på sig en Antifa-relaterad och klart politiskt färgad t-shirt. Snacka o att bekräfta alla klimatskeptikers värsta farhågor om att det hela bara är en vänsterkonspiration.....

Samt (hör o häpna) att hennes häxa till morsa (tycker inte illa om Greta men...) har påstått i boken att "Greta har en förmåga att se CO2-utsläpp" - för helvete.....

Så nu ser jag Greta-rörelsen som ett rent sabotage mot alla verkliga miljökämpar. Fy faen. 10 steg bakåt....
Citera
2019-07-27, 16:47
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Så nu ser jag Greta-rörelsen som ett rent sabotage mot alla verkliga miljökämpar. Fy faen. 10 steg bakåt....
Falska profetior accelererar på tillgängligt bränsle och självdör med ratten på 11 ty fakta tar dig endast till 1?
Citera
2019-07-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Falska profetior accelererar på tillgängligt bränsle och självdör med ratten på 11 ty fakta tar dig endast till 1?

Jag pratar om arbetet med att få med även "skeptiker" på att detta faktiskt inte är en politiskt grundad fråga med vetenskapliga svar - utan en rent vetenskaplig fråga som behöver politiska svar. Och det NU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in