2019-07-23, 15:57
Medlem
Rakiis avatar
Blev tre stycken nya pocketböcker idag då jag hade vägarna förbi Röda Korsets second-hand:

Gökmannen - Sture Dahlström
Cementträdgården - Ian McEwan
Korparna - Tomas Bannerhed

Dahlström läste jag en del i mina formativa år mellan 18-20 men då det begav sig läste jag aldrig Gökmannen som skall vara en av hans absolut bästa. De två andra böckerna har jag redan sedan tidigare men slog till då jag kan ge bort dom som gåvor. Samtliga tre gick loss för tjugolappen.
Citera
2019-07-24, 09:06
Medlem
Ördögs avatar
Klas Gustafson: Schlagerkungens krig - Abba och Hoola Bandoola på Stikkan Andersons slagfält (2016)
Jörn Donner: SuomiFinland (2017)
Nils Erik Forsgård: Dagarnas skum - Anteckningar från ett år i Europa 2014-2015 (2015)
Stefan Lundberg: På Spaniens tak - En vandring utan slut (2017)
Adrian Galsworthy: Augustus - From Revolutionary to Emperor (2014)
Richard Connaughton: Rising Sun and Tumbling Bear - Russia's War with Japan (2004)
Gordon Corrigan: Blood, Sweat and Arrogance and the Myths of Churchill's War (2006)

Alltsammans fynd från de senaste dagarnas loppisvisiter och Akademens sommarbortslumpning. Det har blivit en hel del finskspråkiga inköp också, bland annat M. A. Numminens bok om finsk tango, och den magnifike serietecknaren och barnboksförfattaren Mauri Kunnas' rikt illustrerade biografi
Citera
2019-07-24, 19:58
Medlem
Rakiis avatar
Surfade in på Adlibris tidigare idag och lade en liten beställning på ett gäng pocketutgåvor av Pär Lagerkvists böcker:

Barabbas
Bödeln
Dvärgen
Sibyllan

Fick bli dom, tyvärr fanns inte Gäst hos verkligheten i pocket men den finns ju å andra sidan på bibliotek om andan för en omläsning faller på. Gått i tankar en tid på att ta och läsa igenom böckerna igen så det var huvudanledningen till beställningen samtidigt som jag gärna har de stående hemma då jag återkommer till dom med några års mellanrum.
Citera
2019-07-26, 00:47
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag vet inte om det riktigt räknas som att man har köpt böcker, men jag har laddat hem lite ljudböcker som jag har lyssnat på:

Vardagar av Ulf Lundell. Jag gillar Lundell mycket som låtförfattare, men inte lika mycket som författare av skönlitteratur. Bestämde mig för att ge honom en ny chans så då fick det bli Vardagar. Lyssnade igenom hela precis och gillade den, faktiskt.

Beckomberg. Ode till min familj. av Sara Stridsberg. Jag minns att jag stod och bläddrade i den här boken på bokrean ett år. Jag tyckte att den verkade intressant men köpte den inte eftersom jag redan hade köpt en massa andra böcker. Nu nämnde Lundell Sara Stridsberg i Vardagar, så jag blev påmind och tänkte att jag kan ta och lyssna på den nu istället.

Jag känner att det börjar bli dags att läsa lite själv också, det slår trots allt att lyssna på ljudböcker, så jag har skickat efter Stig Larssons Folk på ön via Adlibris. Jag har läst en del av Stigs tidigare böcker och gillar honom som författare, dessutom verkar han vara rätt skön som person. Folk på ön kan nog vara en trevlig bok, den handlar om folk som bor på Lilla Essingen, Stigs vänner och bekanta, typ. Jag vill minnas att någon recensent gjorde någon slags jämförelse med Folk på ön och Bukowski. Det blir säkert bra, dessutom var boken på rea och kostade bara runt 120 kr.
Citera
2019-07-27, 08:40
Medlem
Ördögs avatar
Kvistade ånyo in på Fida vid Stora Roban och inhandlade för ingenting

Madeleine Albright: Fascism - En varning (2019)
Pierre Schori: Minnet och elden - En politisk memoar med samtida synpunkter (2014)

Ett par högst läsvärda volymer, trots att jag nog inte kommer att hålla med författarna i allt.
Citera
2019-07-29, 03:44
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Surfade in på Adlibris tidigare idag och lade en liten beställning på ett gäng pocketutgåvor av Pär Lagerkvists böcker:

Barabbas
Bödeln
Dvärgen
Sibyllan

Fick bli dom, tyvärr fanns inte Gäst hos verkligheten i pocket men den finns ju å andra sidan på bibliotek om andan för en omläsning faller på. Gått i tankar en tid på att ta och läsa igenom böckerna igen så det var huvudanledningen till beställningen samtidigt som jag gärna har de stående hemma då jag återkommer till dom med några års mellanrum.

Gillade dvärgen. Ska kasta in en Lagerkvist vid morgondagens beställning. Nyfiken på Barabass.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Gratisfynd. Två böcker om två intressanta herrar, tyvärr med en del klotter i:

CajsaStina Åkerström: Du och jag, farsan (2010)
Jesper Högström: Lusten och ensamheten – En biografi över Hjalmar Söderberg (2017)

Kommit igång med Hjalmar Söderberg?

Senaste inköpet. Mahatma Gandhi - ”An Autobiography: The Story Of My Experiences With Truth” (1927)

Fastnat för biografier sista tiden och det där är en rätt intressant person. 20 spänn på Erikshjälpen.
Citera
2019-07-29, 11:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Gillade dvärgen. Ska kasta in en Lagerkvist vid morgondagens beställning. Nyfiken på Barabass.

Det tycker jag att du gör helt rätt i!

Barabbas är helt klart en utav Lagerkvists största romaner om du frågar mig, och om man har ett intresse för kristendomen och dess "mytologi" eller bara för den delen läsa en av många bra svenska Nobelpristagare så är den given att läsa.

Dvärgen har jag inte läst om sedan min första kontakt med den något år efter jag tagit studenten och började läsa "tyngre" litteratur. Så den ser jag verkligen fram emot att läsa igen, så här 12 år senare med andra ögon som kanske ger nya perspektiv.
Citera
2019-07-29, 16:24
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det tycker jag att du gör helt rätt i!

Barabbas är helt klart en utav Lagerkvists största romaner om du frågar mig, och om man har ett intresse för kristendomen och dess "mytologi" eller bara för den delen läsa en av många bra svenska Nobelpristagare så är den given att läsa.

Dvärgen har jag inte läst om sedan min första kontakt med den något år efter jag tagit studenten och började läsa "tyngre" litteratur. Så den ser jag verkligen fram emot att läsa igen, så här 12 år senare med andra ögon som kanske ger nya perspektiv.

Det får bli den. Dags att läsa lite mer från svenska författare
Citera
2019-07-30, 23:53
Medlem
Rakiis avatar
Var iväg tidigare idag och fikade varav jag besökte ett av mina lokala bibliotek i närheten varav de hade en liten hyllvagn med gallrade böcker. Köpte dessa två för en tia:

Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse - Peter C. Gøtzsche

Skyddsrummet Luxgatan - Jerker Virdborg

Virdborgs roman läste jag för ett par år sedan, så passar med en omläsning och den danske professorns bok såg på förhand ut som en intressant bok samt att jag har inmundigat min beskärda del psykmediciner genom åren. Kan konstatera att jag kom fruktansvärt billigt undan, båda böckerna var inbundna och i väldigt gott skick.
Citera
2019-08-02, 05:59
Medlem
Senaste boken jag köpte Stephen Leather - Private Dancer. Älskar Bangkok och ville gärna läsa en bok som utspelar sig där, tycker den var mycket underhållande och letar därför efter liknande böcker.
Citera
2019-08-02, 15:43
Medlem
Ördögs avatar
En roman och två fackböcker, allt för en fjuttig struntsumma.

Kjell Westö: Den svavelgula himlen (2017)
Clas Svahn: Koder, krypton och dolda budskap (2017)
Jack Werner: "Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå" - Om myter på nätet, fejkade berättelser och vikten av källkritik (2018)

Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping

Kommit igång med Hjalmar Söderberg?

Åjovars ... Jag läser ett stycke här och ett där, huvuddragen i Söderbergs levnadsbana är ändå bekanta för mig sen tidigare, så det är inga stora överraskningar jag är ute efter.
Senast redigerad av Ördög 2019-08-02 kl. 15:47.
Citera
2019-08-02, 15:53
Medlem
PsychoChillers avatar
När lammen tystnar av Thomas Harris, i en skitöversättning av Sture Lundquist, och Med svek i sinnet av Elizabeth George. Tio kr styck, bara något att slöläsa till semesterbiran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in