Citat:
På vintern blir ju elementen jättevarma och den ger värmen till stugan.
Jag undrar, kunda man kanske göra så att man hade sån elementsystem där man kunde kyla sina element askalla. Sen kanske några "små" fläktar där bakom nånstans.
Sen blir dom som AC kylare.
Det kanske redan finns, men jag tänkte mest på bostadsrätt och hyresrättslägenheter. Och till hus också såklart.
Den här tråden kanske tillhör teknologi: allmänt, om inte, kan moderator hitta en bättre plats för tråden.
Jag undrar, kunda man kanske göra så att man hade sån elementsystem där man kunde kyla sina element askalla. Sen kanske några "små" fläktar där bakom nånstans.
Sen blir dom som AC kylare.
Det kanske redan finns, men jag tänkte mest på bostadsrätt och hyresrättslägenheter. Och till hus också såklart.
Den här tråden kanske tillhör teknologi: allmänt, om inte, kan moderator hitta en bättre plats för tråden.
Det skulle aldrig gå..
1. Majoriteten av alla radiatorer är gjorda av stål och rostar skitfort. Så även om man kondensisolerar rörledningar fram och på något sett fångar upp kondensen från radiatorn skulle den rosta sönder på några dagar.. Och visst, man skulle kanske kunna tillverka dom i typ rosttfritt eller koppar, men det skulle bli SKITdyrt (och ömtåligt, kopparn) och sen funka dåligt ändå
2. I en AC-anläggningen leder man kylmediet genom tunna kopparrör som är förlagda i långa slingor och på rören sitter lameller, och genom lamellerna blåser det luft vilket kyler luften i rummet.
3 Värmen från en radiator konvekterar eller strålar ut (stiger och sprider) och kylan i samma radiator skulle bara sjunka mot golvet.
Det finns sk kylbafflar, det är långa "plåtlådor" som man monterar i tak i typ stormarknader o.dyl dom funkar med båder kyla och värme, med eller utan fläkt. Där faller kylan ner..
Men med kyla krävs alltid ett kondensavlopp.
Så dom alternativen som finns är typ luft/luft, portabel A/C eller om huset installerar en kylaggregat i fläkrummet på tilluften..
man kan lägga till aktiv/passiv kyla på dom flesta villavärmepumpar, men då krävs ju även att man sätter upp en ac eller baffel i taket.
mvh