Citat:
Ursprungligen postat av
kajusi
Hur skulle det lösa någon kris alls? Tas det bort för en specifik grupp tillexempel yngre upp till 30 är det bra men om samtliga har det så kommer det inte förändra något förutom att göra Sverige ännu känsligare för räntehöjningar.
Personligen är jag mest oroad över att den yngre populationen hamnar i en skuldfälla. Är man ung då ska man vara rörlig, inte fastkedjad till en etta med jättelån. Man ska kunna ta jobb var som helst, även internationellt, testa relationer etc. Så vad jag vill för de yngre är billiga hyresbostäder. Bra att det byggs massor med studentboenden nu. De kan komma till nytta även för icke-studerande.
Men trenden verkar vara att man vill göra de unga till skuldslavar samtidigt som vi äldre har betalt alla våra skulder och bor i praktiken gratis. Det är handelskamrar, byggbolag och politiker i ohelig allians som verkar för skuldslaveri. Men jag ser att min generation tar lån för att köpa bostäder åt sina barn. Helt ok. Vi kan räkna. Och jag tycker att alla mamsingar och papsingar med pengar över ska köpa en lägenhet åt ungarna. Nu har vi ingen gåvoskatt så det blir ingen skatteavbränning.
Såg en klen undersökning av att hälften av ungarna som inte kan köpa en bostad skulle kunna använda mamma-pappa-banken. Så har det alltid varit. Utnyttja det som ung. Andra hälften kommer nog ikapp. Eller i alla fall de flesta av dem. Tror att 10% inte kommer någonstans, men så har det alltid varit, för dem kan vi ha socialt tak över huvudet. Sorry, men jag hittar inte länken till undersökningen nu.